education - חינוך תנ''ך בחינוך ממלכתי המזכרות הפדגוגית אגף א' לפיתוח פדגוגי אגף אמנות אגף מדעים אגף מורשת אגף חברה ורוח אגף שפות
 
 
 
 
 
 
 
 
היסטוריוגרפיה ונבואה
 

 
הפרקים הנלמדים:
 
מלכים א': י' 1 -13, י"א 13-1, 43-26, י"ב, ט"ז 33-23, י"ז, י"ח, י"ט, כ"א,
מלכים ב': ט"ו 1 - 31, י"ז, י"ח, י"ט 35 – 37, כ"א, כ"ב, כ"ג 1 -14, 25 – 30, כ"ד 20-8, כ"ה.
דברי הימים ב': ל"ג 20-1 (יילמד בזיקה למלכים ב' פרק כ"א),
דברים: י"ב 12-1, ט"ז 22-21 (הפרקים יילמדו בהקשר לרפורמה של יאשיהו).
 
מקורות חוץ מקראיים:
(מסע סנחריב יילמד בזיקה למלכים ב' י"ח)
מסע סנחריב נגד יהודה: המסע השלישי של סנחריב ב"מנסרת המכון המזרחי בשיקגו, שורות 18 – 49, הודפס בעולם התנ"ך, כרך מלכים ב', עמ' 157 , סעיף 4, או: מתוך מ. כוגן, אסופת כתובות היסטוריות מאשור ובבל: מאות ט-ו לפסה"נ, ירושלים, תשס"ד עמ' 80-79
תבליט מארמונו של סנחריב המתאר את הקרב על העיר לכיש מן הארמון של סנחריב, מתוך: עולם התנ"ך, מלכים ב' עמ' 158 – 165

 

נבואה:
עמוס: א' 1- 2, ד' 1 – 11, ה' 21 – 27 (מומלץ ללמד בזיקה לחורבן ישראל)
ישעיה: א' (מומלץ ללמד בזיקה למסע סנחריב), ב' 1 -4
ירמיה: א' 1 - 3, ז' 1 - 24 , כ"ה 1 – 14, (מומלץ ללמד בזיקה לחורבן יהודה)

 

תאריכים היסטוריים שיש ללמוד:

 

 הפילוג בין ישראל ויהודה ב 928 לפנה"ס
 חורבן ישראל ב 721/2 לפנה"ס
 מסע סנחריב 701 לפנה"ס
 הרפורמה של יאשיהו 622 לפנה"ס
 גלות יהויכין ב 597 לפנה"ס
 גלות יהודה ב 586 לפנה"ס
 הצהרת כורש ב 537/8 לפנה"ס


מטרות לכתובים הנלמדים במלכים

הלומדים:

יעמדו על השבר במלכות שלמה, כפי שמציירו ההיסטוריוגרף
יכירו את ההסברים השונים לפילוג הממלכה, ואת התפיסות של הכותבים השונים.
ידעו לזהות על המפה את ממלכת יהודה, את ממלכת ישראל ואת העמים הסובבים אותן.
יבינו את אחריות המלך לגורל העם (לפי השקפתו של ספר מלכים).
יכירו את תפיסת הגמול האופיינית לספר מלכים.
יכירו את מורכבות תפקיד הנביא דרך סיפורי אליהו, ואת ייחודו של נביא זה.
יכירו את הסיבות השונות לחורבן ממלכת ישראל, כפי שהן נמסרות הן מפי ההיסטוריוגרף והן מפי נביאי התקופה.
יכירו את הרפורמה של יאשיהו, את משמעותה ואת השלכותיה הדתיות והמדיניות.
יכירו את השיח על תורת הגמול כפי שהוא בא לידי ביטוי בחלקי המקרא השונים.

 


מטרות לכתובים הנלמדים במלכים ב', עמוס, ישעיה וירמיה

הלומדים:

יכירו את החידוש שבתפיסת הנביאים את היחס בין הפולחן למוסר
יבינו את דברי הנביאים על רקע האירועים ההיסטוריים : מסע סנחריב (ישעיה א') וגלות יהויכין (וכן בפרק העימות בין ירמיה לחנניה בירמיה כ"ח הנלמד בנושא נביאי אמת ושקר).
יכירו את הפרימט המוסרי בדברי עמוס, ישעיה וירמיה הן כהצגת גישה שונה מגישת ההיסטוריוגרף בספר מלכים, והן כהכנה לעמדת נביאי בית שני, שראו בבניית בית המקדש את הפתרון האולטימטיבי לתחלואי תקופתם (חגי א').
 
הצעה לתכנון ההוראה כשיח בין הכתובים, בעזרת צירים מארגנים ונושאי חתך:

  • הכרת הכתובים השונים העוסקים בסיבות לחורבן ישראל – משברי מנהיגות המתוארים במל"ב ט"ו, אך אינם מוצגים מפורשות כסיבה לחורבן ממלכת הצפון
  • ההבנה כי סיבות ריאל-פוליטיות הזוכות למקום מועט יחסית במל"ב י"ז
  • הכרת תפיסות הגמול השונות כפי שהן באות לידי ביטוי בספר מלכים ובספר דברי הימים. (תפיסת הגמול לדורות: חטאי מנשה כסיבה לחורבן בספר מלכים, מול תפיסת גמול אישית בספר דברי הימים
  • הכרת תקופת יאשיהו: ההערכה שרוחש לו ספר מלכים על רקע התפיסה הדויטרונומיסטית של ריכוז הפולחן (דברים י"ב), הכרת העמדה הביקורתית אל מול הגישה המסורתית בסיפור מציאת ספר התורה (מל"ב כ"ב)
  • הכרת הפרימט המוסרי בדברי עמוס, ישעיה וירמיה, הן כגישה השונה מגישת ההיסטוריוגרף בספר מלכים, והן כהכנה לעמדת נביאי בית שני הרואים בבניית המקדש את הפתרון האולטימטיבי לתחלואי תקופתם (חגי א').
  • הכרת נבואת שבעים השנה של ירמיהו כרקע לנבואת חגי ולהצהרת כורש. הנתפסת בספר עזרא כהגשמתה
  • הבנת הקושי של העם לקבל את דברי הנבואה החמורים של ירמיהו לאור הצלת ירושלים בימי סנחריב (ירמיה ז', וכן ירמיה כ"ו עבור המרחיבים בנושא נביאי אמת ושקר);
     

 


ניבים ביטויים וקטעי פסוקים לבקיאות

מלכים א'

 

מל"א י' 4

וְלֹא-הָיָה בָהּ עוֹד רוּחַ

מל"א י' 10

לֹא בָא כַבֹּשֶׂם הַהוּא

מל"א י' 13

כְּיַד הַמֶּלֶךְ

מל"א י"א 27

הֵרִים יָד בַּמֶּלֶךְ

מל"א י"ב 14

אָבִי יִסַּר אֶתְכֶם בַּשּׁוֹטִים וַאֲנִי אֲיַסֵּר אֶתְכֶם בָּעַקְרַבִּים

מל"א י"ב 16

מַה-לָּנוּ חֵלֶק בְּדָוִד וְלֹא-נַחֲלָה בְּבֶן-יִשַׁי לְאֹהָלֶיךָ יִשְׂרָאֵל

מל"א י"ז 14. 16

כַּד הַקֶּמַח לֹא תִכְלָה וְצַפַּחַת הַשֶּׁמֶן לֹא תֶחְסָר

מל"א י"ח 17

הַאַתָּה זֶה עֹכֵר יִשְׂרָאֵל

מל"א י"ח 21

עַד-מָתַי אַתֶּם פֹּסְחִים עַל-שְׁתֵּי הַסְּעִפִּים

מל"א י"ח 29

וְאֵין-קוֹל וְאֵין-עֹנֶה וְאֵין קָשֶׁב

מל"א י"ח 46

וַיְשַׁנֵּס מָתְנָיו

מל"א י"ט 4

וַיִּשְׁאַל אֶת-נַפְשׁוֹ לָמוּת

מל"א י"ט 12

קוֹל דְּמָמָה דַקָּה

מל"א כ"א 4

סַר וְזָעֵף

מל"א כ"א 19

הֲרָצַחְתָּ וְגַם-יָרָשְׁתָּ

מלכים ב'

מל"ב ט"ו 10

קָבָל-עָם

מל"ב י"ז 14

וַיַּקְשׁוּ אֶת-עָרְפָּם

מל"ב י"ז 10

עַל כָּל-גִּבְעָה גְבֹהָה וְתַחַת כָּל-עֵץ רַעֲנָן

מל"ב י"ח 21

מִשְׁעֶנֶת הַקָּנֶה הָרָצוּץ

מל"ב כ"א 12

כָּל-שמעיו (שֹׁמְעָהּ) תִּצַּלְנָה שְׁתֵּי אָזְנָיו

מל"ב כ"ב 7

כִּי בֶאֱמוּנָה הֵם עֹשִׂים

מל"ב כ"ג 25

בְּכָל-לְבָבוֹ וּבְכָל-נַפְשׁוֹ וּבְכָל-מְאֹדוֹ

דה"ב

דה"ב ל"ג 13

וַיֵּעָתֶר לוֹ וַיִּשְׁמַע תְּחִנָּתוֹ

דברים

דברים י"ב 9

אֶל-הַמְּנוּחָה וְאֶל-הַנַּחֲלָה

דברים י"ב 12

אֵין לוֹ חֵלֶק וְנַחֲלָה אִתְּכֶם

עמוס

עמוס ד' 1

פָּרוֹת הַבָּשָׁן

עמוס ד' 6

נִקְיוֹן שִׁנַּיִם

עמוס ד' 11

כְּאוּד מֻצָּל מִשְּׂרֵפָה

עמוס ה' 24

וְיִגַּל כַּמַּיִם מִשְׁפָּט וּצְדָקָה כְּנַחַל אֵיתָן.

ישעיה

ישעיה א' 2

בָּנִים גִּדַּלְתִּי וְרוֹמַמְתִּי וְהֵם פָּשְׁעוּ בִי.

ישעיה א' 6

מִכַּף-רֶגֶל וְעַד-רֹאשׁ אֵין-בּוֹ מְתֹם

ישעיה א' 9

כִּסְדֹם הָיִינוּ

ישעיה א 15

יְדֵיכֶם דָּמִים מָלֵאוּ

ישעיה א' 21

אֵיכָה הָיְתָה לְזוֹנָה קִרְיָה נֶאֱמָנָה

ישעיה ב' 3

כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר-ה' מִירוּשָׁלִָם

ישעיה ב' 4

וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא-יִשָּׂא גוֹי אֶל-גּוֹי חֶרֶב וְלֹא-יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  09/03/2017  

עדכוני rss