education - חינוך תנ''ך בחינוך ממלכתי המזכרות הפדגוגית אגף א' לפיתוח פדגוגי אגף אמנות אגף מדעים אגף מורשת אגף חברה ורוח אגף שפות
 
 
 
 
 
 
 
 
כיתה ה'
שמואל א'
 

 

   

     

 

 

    

 

 

 

הפרקים והפסוקים הנלמדים:

א', ב' 26-11, ג', ד', ה' 5-1, ז' 2-1, 17-15, ח', ט', י', י"א, י"ג 14-1, ט"ו, ט"ז, י"ז, י"ח, כ"ד, כ"ה, כ"ח, ל"א.

 נושאים, מושגים ותכנים להדגשה - במהלך ההוראה:

  • המנהיגות נשללת ממנהיגים (או מיורשיהם) המועלים בתפקידם

בית עלי - שמואל א' - ב' 26-11, ג', ד'.

            בני שמואל - שמואל א' - ח' 6-1.

            שאול והעימות עם שמואל - שמואל א' - י"ג 14-1, ט"ו, ט"ז.

  • חילוקי הדעות בין תפיסת מלכות האלוהים לבין דרישת מלך בשר ודם הוכרעו בהמלכת שאול. תפקידו העיקרי היה לארגן את העם מול הפלשתים והאויבים האחרים.

            שמואל א' - ח', ט' 27-15, י', י"א, י"ג, ט"ו 9-1.

  • שאול ודוד מצליחים כאשר רוח ה' שורה עליהם

            שמואל א' - י"א, ט"ז, י"ז, י"ח.

  • שאול המלך כדמות טרגית - שמואל א' - י"ג, ל"א.
  • דוד מבסס את מעמדו כמנהיג עוד בהיות שאול מלך על ישראל

            שמואל א' - י"ח, כ"ד, כ"ה, (כ"ו), כ"ח 2-1.

  • מלך ומלוכה
  • נביא מול מלך 

 

 נושאים ומושגים להרחבה - מעבר להקשר המקראי:

  • מלך ומלוכה
  • נביא מול מלך
  • ירושלים כעיר בירה
  • הפלישתים ותרבותם
  • בעלת אוב
  • המשל כסוגה ספרותית.

 

 ניבים, ביטויים וקטעים לבקיאות:

 

שמואל א' א' 3

"מִיָּמִים יָמִימָה"

שמואל א' א' 5

"(ולחנה יתן) מנה אחת אַפָּיִם"

שמואל א' א' 10

"מָרַת נָפֶש"

שמואל א' א' 23, (ג' 18)

"עֲשִׂי הַטּוב בְּעֵינַיִךְ"

שמואל א' א' 27

"אל הנער הזה התפללתי"

שמ"א ב' 14

"כֹּל אֲשֶר יַעֲלֶה הַמַּזְלֵג"

שמ"א ג' 1

"אין חָזון נפרץ"

שמ"א ג' 11

"כּל שֹמעו תְּצִלֶּינה שתי אזניו"

שמ"א ח' 5

"כְּכָל הַגויִים"

שמ"א ט' 2

"מִשִּׁכְמו וָמַעְלָה גָבֹהַּ מִכָּל הָעָם"

שמ"א ט' 21

"הלא בֶן ימיני אָנֹכִי... משפְּחות שבטֵי בִנימין"

שמ"א י' 11; 12

"הגם שאול בַּנּביאים"

שמ"א י' 22

"נֶחְבָּא אל הכֵּלים"

שמ"א י' 24

"יחי המלך"

שמ"א י"א 10

"וַעֲשׂיתם לנו כְּכָל הטוב בעיניכם"

שמ"א י"ג 5

"כַּחול אשר על שׂפת הים לָרֹב"

שמ"א י"ג 14

"איש כִּלְבבו"

שמ"א ט"ו 22

"הַחֵפץ לה' בְּעֹלות... להקשיב מֵחֵלֶב אֵילים"

שמ"א ט"ו 29

"נצח ישראל לא יְשַׁקֵּר"

שמ"א ט"ז 7

"כי האדם יִרְאֶה לַעיניים וה' יראה לַלֵּבָב"

שמ"א ט"ז 12 (י"ז 42)

"אדמוני עם יְפֵה עֵינַיִם וטוב רֹאִי"

שמ"א י"ז 23

"איש הבֵּנַיִם"

שמ"א י"ח 7

"הִכָּה שאול בַּאֲלָפָו ודוד בְּרִבְבותיו"

שמ"א כ"ד 12

"ישפֹט ה' בֵּיני וּבֵינֶךָ"

שמ"א כ"ד 13

"מֵרשעים יֵצֵא רֶשַׁע"

שמ"א כ"ה 6

"ואתה שלום, וּביתך שלום וְכֹל אשר לְךָ שלום"

שמ"א כ"ה 21

"וַיָּשֶב לי רעה תחת טובה"

שמ"א כ"ח 21

"וָאָשִׂים נפשי בְּכַפִּי"

 

 מטרות:

  • להכיר ולבחון דמויות בתולדות העם דוגמת האבות והאמהות, נביאים, שופטים, מלכים ודמויות נוספות.
  • להכיר את המקרא כספרות שלרוב אינה מעלימה ומטשטשת חולשות אנוש.
  • לנקוט עמדה מנומקת ומבוססת כלפי ערכים, תפיסות עולם ודמויות במקרא.
  • להכיר את החברה המקראית ואת השינויים שחלו בה מבחינת מבנה המשפחה והשבט, הממלכה ומוסדותיה, החוק והמנהג.

 

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  23/09/2016  

עדכוני rss