education - חינוך תנ''ך בחינוך ממלכתי המזכרות הפדגוגית אגף א' לפיתוח פדגוגי אגף אמנות אגף מדעים אגף מורשת אגף חברה ורוח אגף שפות
 
 
 
 
 
 
 
 
כיתות א'-ב'
סיפורי יעקב
 

 

   

     

 

       

 

 הפרקים והפסוקים הנלמדים:

 

בראשית כ"ח 22-10, כ"ט 31-1, ל"א 7-1, 18-17, ל"ב 28-22, ל"ג, ל"ה 20-9

 

 נושאים, מושגים ותכנים להדגשה - במהלך ההוראה:

  • יעקב, (כ"ח 14-13, ל"ה 12-11), כמו אבותיו אברהם (י"ב 7-6, י"ג 17-14) ויצחק (כ"ו 4-3), מקבל הבטחות על הזרע ועל הארץ.
  • יעקב נענש בשנים רבות של גלות על כך שרימה את אֶחָיו ואת אביו.
  • מקור השם "ישראל" הוא במאבק של יעקב עם המלאך (ל"ב 28-24).
  • נדר
  • מלאכי אלוהים.

 

 נושאים ומושגים להרחבה - מעבר להקשר המקראי:

  • סולם יעקב
  • מלאכי אלוהים
  • נדר
  • באר
  • מִנְחה.

 

 ניבים, ביטויים וקטעים לבקיאות:

 

בראשית כ"ח 12

"וַיַּחֲלם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁו מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה"

בראשית כ"ח 14

"וּפָרצתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה"

בראשית כ"ח 17

"מה נורא המקום הזה"

בראשית כ"ט 14

"עצמי וּבְשׂרי אָתָּה"

בראשית כ"ט 17

"יְפַת תֹאַר וִיפַת מַרְאֶה"

בראשית כ"ט 18

"בְּרָחֵל בִּתְךָ הַקְטַנָּה"

בראשית כ"ט 20

"וַיִּהְיוּ בְעֵיניו כְּימים אחדים בְּאהבתו אֹתָהּ"

בראשית ל"א 2, 5

"כִּתְמֹל שִׁלְשֹׁם"

בראשית ל"ב 29

"לא יעקב יֵאָמֵר עוד שִׁמְךָ כי אם ישראל"

בראשית ל"ג 4

"וַיְחַבְּקֵהוּ וַיִּפֹּל על צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ"

בראשית ל"ג 10

"אִם נא מצאתי חֵן בְּעֵינֶיךָ"

 

 מטרות:

  • לדעת מה מסופר במקרא על היווצרות האנושות והעם ועל מקומו של עם ישראל בין העמים, ולהכיר את גישות המחקר לנושאים אלה.
  • להכיר את המקרא כספרות שלרוב אינה מעלימה ומטשטשת חולשות אנוש.
  • לנקוט עמדה מנומקת ומבוססת כלפי ערכים, תפיסות עולם ודמויות במקרא.
  • להכיר כי הזיקה של עם ישראל לארץ ישראל, בחלק ניכר של הספרים הנלמדים, היא אחד המסרים המרכזיים של ספרות המקרא.
  • להכיר את מבנה הספר כולו על חלוקותיו (תנ"ך, סדר הספרים, חלוקה לפרשיות, לפרקים ולפסוקים) וכן את טעמי המקרא הבסיסיים, המלמדים על חלוקת הפסוק ועל קריאתו הנכונה.
  • לדעת כי המקרא הוא טקסט שהועבר מדור לדור ובמהלך מסירתו חלו בו תופעות הכרוכות במסירת נוסח (למשל: קרי וכתיב, שיכול אותיות).
  • להכיר את לשון המקרא כרובד קדום של העברית (אוצר מילים, תחביר).
  • להבין את יעדי השימוש בפרשנות ואת אופיה לדורותיה (פרשנות פנים-מקראית, חז"ל, ימי הביניים ועד פרשנות חדשה) ולשיטותיה (כגון: פשט ודרש, ביקורת המקרא), ואת נסיבות התפתחותן.
  • לדעת להשתמש באמצעי עזר שונים כמו קונקורדנציה, מילון, אנציקלופדיה, אטלס, מאגרי מידע ממוחשבים ומתוקשבים.
  • להכיר בחשיבות המקרא כתשתית לספרות שהתפתחה בעקבותיו (כגון: ספרות חיצונית, ספרות חז"ל, הספרות העברית החדשה).
  • להכיר את השפעתו של המקרא על עיצוב הזהות היהודית והישראלית.
  • להכיר את השפעתו של המקרא על הדתות המונותאיסטיות האחרות ועל תרבותן.
  • להכיר את דרכי העיצוב של מוטיבים ומסרים מקראיים בתחומים שונים כגון: קולנוע, ספרות ואמנות.

 

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  23/09/2016  

עדכוני rss