education - חינוך אגף א' לחינוך ילדים ונוער בסיכון

 
 
 
 
 
 
 
ביקור בית
 

לוגו תכנית מלא
הקשר עם ההורים והמשפחה של ילד/ת מל"א חשוב  והכרחי על מנת לחבור לילד בכל התפקודים שלו, וכן כדי ליצור חיבוק ושפה משותפת של כל המבוגרים המקיפים את הילד.

אחד האמצעים העומדים לרשותינו הוא קיום ביקור בית.


לביקור בבית התלמיד מספר מטרות (על פי חוזר מנכ"ל תשס"א/1א):

  • ביקור חולים של תלמיד הנעדר מפאת מחלה או פציעה.
  • הכירות של  התלמיד בסביבת מגוריו, ביתו וחיק משפחתו.

במל"א נהוג לקיים ביקורי בית אצל התלמידים מהסיבות הבאות:

  • יצירת קשר אישי בין איש הצוות של מל"א  לתלמיד : הביקור מאפשר  היכרות עמוקה יותר עם הסביבה  הטבעית של הילד ותורמת לקרבה בין המורה ובין התלמיד והבנה של  מצב התלמיד.
  • חיזוק הקשר עם הורי התלמיד/ה: הביקור  מעביר מסר של אכפתיות ונכונות להשקיע זמן ומאמץ בטיפוח הילד. כמו כן ישנה נכונות  לבוא לעזרת המשפחה במידת הצורך.
  • במהלך ביקור הבית המורה יכול להתרשם ממצבה הכלכלי של המשפחה (ממספר הנפשות החיות בבית ומתנאי המחיה של התלמיד). .
  • היכרות רב מימדית עם  התלמיד/ה: תחביבים, הרגלים, תפקידים בבית ועוד 
  •  מעבר להתרשמות מתחביביו ומסביבת הלמידה שלו, ההימצאות בסביבתו הטבעית של התלמיד מאפשרת שיח נינוח ופתוח והבנה טובה יותר של היחסים בתוך המשפחה.
  • .reaching out להורים הנמנעים מלבוא במגע עם ביה"ס.ביקור בית מאפשר למורה לפגוש הורים שנמנעים מלהגיע לבית-הספר במקום בטוח ונוח להם.
    חשוב לקחת בחשבון גם  את ההסתייגויות מביקורי הבית:

חשוב לנהוג בזהירות ובעדינות:

  • שמירה על פרטיות :ביקור בבית התלמיד חושף את המשפחה לביקורת ועלול לפגוע בפרטיותה. חשוב לעשותו באופן עדין ביותר  על מנת שלא יתפרש על-ידי המשפחה המארחת כחטטנות. חשוב, לא להכנס לאזורים,  פיזיים ורגשיים , שלא הוזמנו אליהם. ולשמור על רגישות ועדינות ..
  • בביקור הבית המורה מרחיב את תחום אחריותו לאחריות גם להורים, ומורים אינם ערוכים להתמודד עם חלק מהנושאים והבעיות שההורים מעלים בעת הביקור. חשוב, לזכור  את הנושאים שעלו ולחשוב עם הצוות הטיפולי של ביה"ס כיצד לנהוג בהם. 
  • תפיסת העבודה במל"א רואה את התלמיד כמכלול ועל כן ניכרת החשיבות הרבה להכירות עם סביבתו של הילד מחוץ לביה"ס 

בעת קיום הביקור יש לקחת בחשבון את הנקודות הבאות:

  • יש לערוך את הביקור  בתיאום  מראש (למועד ומשך הביקור) תוך  עידכון בני הבית בדבר מטרת הביקור הן בדבר פרטים נוספים, כגון הנוכחים בבית בעת הביקור.
  • הביקור צריך להיערך מתוך מתן יחס של כבוד לבני המשפחה ולגרים בבית.
    לביקורי הבית שותפים שלושה גורמים: מורה, ילד והורה, ועל ביקור הבית להתאים לשלושתם.
  • אם ביקור הבית אינו מתאים לאחד או יותר מן הגורמים הללו, הנזק שעלול להיגרם גדול מן התועלת שעשויה לצמוח מן הביקור.
  • . .

 מי מגיע לביקור הבית?

צוות מל"א נוהג לקיים ביקור בית בבית התלמידים בהרכב משתנה.

בדרך כלל  יבקר  איש הצוות העובד בצמוד לילד  לעיתים בלווי איש צוות נוסף .

הרכב המבקר בביקור בית, כולל  לפחות 2 דמויות ולא יותר מ3 אנשים.

בין הדמויות המגיעות הן :

 

  • רכזת המל"א/ מורה העובדת בצמוד לילד/ה
  • רכזת השכבה/ מחנכת הכיתה
  • היועצת 

 

מה עושים בביקור הבית ?

  • מגיעים בשעה שנקבעה מראש.
  • מציגים את הדמויות הנכנסות הביתה : שם ותפקיד. כדי שכל הנוכחים בבית ידעו מי נכנס.  
  • מקיימים שיחת חולין, עם ההרכב המשפחתי שמקדם את פנינו - בדר"כ מתיישבים בסלון. מה נשמע? מה שלום ההורים?  מתעניינים במעשיהם, אם יש תמונות / חפצים מעניינים בסלון ניתן להתייחס אליהם וכיוב'.
  •   מבקשים מהילד/ה להראות לנו איפה הוא ישן . בחדר של הילד/ה מדברים  על שעות הפנאי, השולחן שלו, דברים שתלויים על הקיר( אם יש)
  • חוזרים לסלון, מסכמים את הביקור, מציגים את מהלך הקשרים שלנו איתו  ומה צפוי בקרוב ( אם יש טיול שנתי, טורניר ספורטיבי  וכיוב') לא מדברים על התפקוד הבית ספרי אלא על הקשרים שנוצרים בין הדמויות המשתתפות בפגישה.
  • לפני פרידה: מבקשים מההורה לומר משהו טוב על הילד/ה. אם ההורה מתקשה המורה יכולה לעזור ולתת דוגמאות לדברים טובים שהילד/ה עושה במל"א. חשוב, "להתעקש", על אמירתו של ההורה כי יש בה התחלה של שיח חדש בינו לבין הילד/ה.  לפעמים, ניתן לבקש גם מהילד/ה לומר משהו טוב על ההורים
  • נפרדים לשלום בחביבות  ובתודה ולעיתים גם בלחיצת יד
  • משך הביקור - 30- 45 דקות
  • מומלץ לסכם את ביקור הבית, אך לא בנוכחות  המשפחה
 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  01/09/2017  

עדכוני rss