education - חינוך מנהל חברה ונוער זכויות התלמיד

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
 
הזכות לשוויון הזדמנויות, מניעת אפליה, קיפוח ואי שיוויון
אנדה לורבר
 

הזכות:

כל בני האדם נולדו חופשיים ושווים

רקע למורה:

בהכרזת האו"ם לכל באי עולם בדבר זכויות האדם - 10 בדצמבר 1948

בסעיף א' כתוב:
כל בני האדם נולדו חופשיים ושווים בערכם ובזכויותיהם.

באמנת זכויות הילדים - או"ם 1989

בסעיף 2 כתוב:

  1. המדינות החברות יכבדו ויבטיחו את הזכויות המפורטות באמנה זו לכל ילד שבתחום שליטתן, ללא הפליה מכל סוג שהוא, ללא קשר לגזע, צבע, מין, שפה, דת, השקפה פוליטית או אחרת, מוצא לאומי, אתני, או חברתי, רכוש, נכות, לידה או למעמד אחר של הילד, של הורהו או של אפוטרופוסו החוקי.
  2. המדינות החברות ינקטו בכל האמצעים המתאימים להבטיח כי הילד מוגן מפני כל צורה של הפליה או ענישה על-יסוד מעמד, פעילויות, השקפות, או אמונות הורי הילד, אפוטרופוסיו החוקיים, או בני משפחתו.
להרחבת הידע הנכם מתבקשים להיכנס לקישורים הבאים ולקרא:

 

הצפייה בסרטונים באתר הטלוויזיה החינוכית, מידע מדיה:

הנושא ילמד בעזרת שני סרטים קצרים.
ניתן לצפות בסרטים  באתר מידע מדיה.
יש להירשם באתר בקישור: הקש כאן לבקשת אישור כניסה.
סיסמת הכניסה תישלח אל תיבת הדוא"ל של הנרשם/ת.
הרישום חד פעמי, הכניסה לאתר תמיד בעזרת הסיסמא.
הסרטונים נמצאים בקטגוריה: "חינוך חברתי"
תת קטגוריה: "זכויות התלמיד".

מטרת העל:

  זכויות הילד ממומשות בכל שלב בחיי ילד/ה
  התלמידים יהיו נאמני זכויות הילד

מטרות אופרטיביות:

  • התלמידים  יכירו את אמנת זכויות הילד.
  • התלמידים יזהו את הזכויות הממומשות בסרטון.
  • התלמידים ישוו בין הזכויות המוצגות בסרטון לאמנת זכויות הילד.
  • התלמידים יעשו מעשה- יהיו נאמני זכויות לחבריהם בקהילה.

 

שם הסרט הראשון: גם השונה שווה

אורך הסרט הראשון:

4:00 דקות

תקציר הסרטון הראשון:

קבוצת ילדים משחקת משחקי שלג. ילד חדש מעוניין להצטרף אליהם. מה  מיוחד בקבוצת הילדים? מה מיוחד בילד/ה  החדש/ה?

שם הסרט השני:  אנחנו שווים  זכותנו שיתייחסו אלינו כך 

אורך הסרט השני:

0:53 שנויות

סוגת הסרטונים:

אנימציה

קהל היעד של הסרטונים:

ג-ו

שפת סרטונים:

ללא מלל, מלווה בפסקול

תקציר הסרטון השני:

ילד כחול מעוניין ללמוד בבית ספר של ילדים בצבע ירוק. האם יקבלו אותו בכתתם? מה המורה בכתה ?

ניתוח הסרטונים:

  • מה אהבתם בסרט? נמקו.
  • מה לא אהבתם בסרט? נמקו.
  • ספרו את עלילת הסרטון.
  • איזו דמות מצאה/לא מצאה חן בעיניכם. נמקו.
  • מהו המסר בסרטון?
  • איזו דמות הייתם בוחרים להסיר / להוסיף לסרטון? נמקו.
  • האם מוכרים לכם סרטים נוספים המציגים את הנושא בסרטון? 
  • הוסיפו כתוביות לסרטון.

מושגים:

זכות, אחריות, שוויון, אמנה, הזדמנות, שונה, שווה, דומה, זהה, יתרון, חסרון, חברה, קהילה, קבוצה, הזדהות, עזרה, סיוע, תמיכה, אפליה, בדידות, חרם, שיוויון הזדמנויות, קיפוח, תקרת זכוכית

הזכויות שכובדו:

  • זהו את הזכויות שכובדו.
  • מהו תפקיד הקהילה / האזרח / הילד בהעמקת ערך השוויון?

הזכויות שהופרו:

  • זהו זכויות שהופרו.
  • מהו תפקיד הקהילה / האזרח / הילד בטיפול בהפרת אי השוויון בחברה?
  • מיהם הגורמים המטפלים בהשבת הזכות לשוויון?


זכויות ותקשורת:

  • הציגו בפני התלמידים מספר תצלומים ובקשו מהם לבחור תצלום אחד המבטא את המסר בסרטון.
  • עצבו סטיקר המבטא את ערך השוויון.
  • עצבו בול המבטא את ערך השוויון.


זכויות וספרות ילדים:

לפניכם רשימת ספרי קריאה מומלצים:

 

  • "להיות שונה - זה בסדר" מאת טוד פאר
  • "להיות שונה" מאת עדי אלון
  • "כמו דג במים" מאת אילן לזרוביץ
  • "משהו אחר" מאת קתרין קייב
  • "תום החתול הכחול" מאת יפה טלרק
  • "אדון ספלון" מאת מריה סולה מאקייה
  • "צמריקו" מאת לזלי הלקוסקי
  • "הילד הכי" מאת פזית דניאל
  • "הסוד של צופית" מאת מרים רות
  • "בנצי" מאת דיוויד מקיקי
  • "רוני צוחקת" מאת ג'יו וויליס טוני רוס
  • "מיליגרם" מאת: נורית זרחי
  • "יש לי חבר" מאת גיתית מור

זכויות במקרא:

כבר בתנ"ך אנו מוצאים התייחסות לעקרון השוויון, בפסוק "וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְּמוֹ... זָכַר וּנְקֵבָה בָּרָא אִתָּם" (בראשית א כז) המדגיש כי כל בני האדם נבראו בצלם אלוהים, ורבים מפרשים אותו כמצביע על שוויון בין בני-האדם.
השוויון שאנו שואפים אליו הוא שוויון הזכויות וההזדמנויות, אשר נובע מהעובדה שכל בני-האדם שווים במהותם כבני אנוש.

מצאו סיפורים מהמקרא בהם ערך השוויון כובד / הופר.


זכויות ואקטואליה:

מצאו בעיתונות ידיעות העוסקות בנושא כיבוד הזכות לשוויון או הפרת הזכות לשוויון.


זכויות ואומנות:

הציגו בפני התלמידים תמונות של יצירות אומנות ובקשו מהם לבחור יצירת אומנות המתארת את המסר בסרטון.


זה קרה גם לי / לנו:

  • האם המצב המתואר בסרטון קרה גם לכם? מה חשתם? כיצד הסתיים סיפור המקרה שלכם?
  • העלו את התובנות שלכם בעקבות הצפייה והפעילויות בנושא.
  • אלו תובנות עלו אצל המורה בעקבות הפעילות?
  • אלו תובנות עלו אצל התלמיד בעקבות הפעילות

תיאורי מקרה:

  • בביה"ס נפתח חוג קריקט לבנים מכתות ה-ו. דורית מתעניינת בספורט זה. כאשר באה למזכירות להירשם, נאמר לה שהחוג אינו מיעד לה....
  • בביה"ס נפתח חוג קריקט לבנים מכתות ה-ו. דורון  מתעניין בספורט זה. כאשר בא למזכירות להירשם, נאמר לו שהחוג אינו מיעד לו....
  • כולם נרגשים לקראת ההכנות למסיבת פורים. כולם מקבלים תפקידים לקראת הנשף. ממחיזים את  מגילת אסתר. ירון מאד רוצה להיות אחראי על הציוד הטכני. הוא יודע להפעיל את המערכת, יודע להיות די ג'י מצוין.
    ירון מבקש מהמורה שוב ושוב לקבל את התפקיד.
    המורה אינה עונה ומסתפקת במבט מזלזל  בירון.
  • מהארי אדסו  תלמידה חדשה בביה"ס. נודע לה שבביה"ס יש חוג של ריקודים סלוניים. כל כך שמחה שתוכל להצטרף לקבוצה ותגשים לעצמה את החלום להיות רקדנית. הרי היא ראתה את כל הפרקים של "לרקוד עם כוכבים".
    כשהגיע יום החוג ומהארי הגיעה לאולם הספורט, ניגשה למורה לריקוד.
              המורה אמרה למהארי שהקבוצה סגורה כבר משנה שעברה ויהיה קשה למצוא למהארי בן זוג לריקוד.
    " אבל אלכסנדר ובוריס התקבלו השנה לקבוצה" אמרה מהארי למורה.
  • בשיעורי האמנות המורה מראה בכל פעם עבודה של ילד אחר. רוני כועס, כי יוצא שהמורה מראה את העבודה שלו רק אחת לחודשיים. האם המורה נוהגת באופן שוויוני?
  • בבחירות למועצת תלמידים לכל תלמיד יש קול אחד. תלמידי כיתה ו' טוענים שמכיוון שהם הבוגרים ולהם ניסיון וידע רבים יותר, הם צריכים לקבל קולות רבים יותר בבחירות. האם ההצעה היא שוויונית?
  • בהפסקה כולם מזמינים את דלית לשחק איתם. את דנה מזמינים פחות ילדים. האם הילדים מתייחסים אל שתיהן בצורה שוויונית?
  • הבנים בכיתה משחקים כדורסל ונופר רוצה לשחק איתם. הם אינם מסכימים ואומרים לה שתשחק עם הבנות. האם הבנים מתייחסים לבנות בצורה שוויונית?
  • הבנות בבית הספר בקשו חלוקה חדשה של מגרשי הספורט בהפסקות בית הספר. הם הודיעו שגם הן צריכות מרחב למשחק. הבנים טענו שמשחקי הבנות אינם דורשים את המגרשים ה"טובים" ושהם רוצים לשחק במשך כל השבוע. מה תהיה החלטה שוויונית?
    לפי סוג המשחקים של כל קבוצה
    כל אחד ישחק במשחק שהוא רוצה
    שוויון זהות – כל קבוצה תקבל את המגרש לחצי מהזמן
  • בבית הספר בקשו מההורים כספים לחוגי קרן קרב / תל"נ. חלק מההורים אינם יכולים לשלם את הסכומים הנדרשים. מה יחשב כשוויוני:
    כולם ישלמו באופן זהה ומי שלא ישלם לא ישתתף.
    כולם ישלמו באופן דיפרנציאלי על פי גובה המשכורות כך שהורים אמידים יותר יממנו תלמידים ממשפחות פחות אמידות וכל התלמידים ישתתפו.
    לא יתקיימו שיעורים שהם מחוץ למה שנותן משרד החינוך וילדים ילכו לחוגים אחר הצהרים.
  • קבוצת תלמידים ערבים ויהודים המשתתפת במפגש מתמשך עומדת להיפגש בקרוב. במפגש האחרון אירח אחד התלמידים הערבים את כל הקבוצה. בין המורים התנהל דיון לגבי האירוח במפגש הקרוב:
         אם ימצאו משתתפ/ת יהודי/ה שירצה/תרצה לארח את כולם יתקיים המפגש ואם לא ימצא/תימצא מארח/ת יהודי/ה – לא יתקיים מפגש.
    אם ימצאו משתתפ/ת ערבי/ה שירצה/תרצה לארח את כולם יתקיים המפגש ואם לא ימצא/תימצא מארח/ת ערבי/ה – לא יתקיים מפגש.
    אם ימצאו מישהו/י מאחת הקבוצות שירצה/תרצה לארח את כולם יתקיים המפגש
    ואם לא ימצאו מארח/ת – לא יתקיים מפגש.
    איזו החלטה תהיה שוויונית?
  • תלמידי כתה ו' החליטו לקיים מסע אופניים ביער הקרוב למקום מגוריהם. ההתרגשות גדולה וכולם עסוקים בהכנות למסע זה. שי בן הכתה שומר שבת....
  • בעיר נפתח בית קולנוע חדש. הסרטים הכי חדישים מוצגים בו. תלמידי הכתה החליטו להתארגן לצאת ביום שישי לבית הקולנוע ולצפות בסרט החדש והמדובר ביותר המוקרן בתלת מימד. שירה לא הצטרפה לחברי הכתה. שירה שומרת שבת.....

ציטטות בנושא שיוון/שונות:

"אין לך שני אילנות שווים,
שני עלים שווים,
ועל אחת כמה וכמה
בני אדם שווים זה לזה".
(י. ל. פרץ)

 

"כל היצורים התבוניים
נולדו לא-שווים.
החברה המוצלחת ביותר מספקת
לכל אחד הזדמנות שווה
לצוף ברמתו הוא".
(פרנק הרברט)

 

"כל בן אדם הוא צבע שונה
וביחד
העולם צבעוני".

(נופר ראש)

 

"דרכו אינה דרכי ודרכי אינה דרכו, אבל שנינו הולכים בעקבות הייעוד שלנו
ועל כן אני מכבד אותו".
(פאולו קאולו)

 

"מעולם לא היו ולא יהיו,
מששת ימי בראשית עד הסוף,
שני רגעים שווים ושני בני אדם שווים,
שאם כן, השני למה?!"
(מנחם מנדל מוויטבסק)

אתרים מומלצים:

 
 
    תאריך עדכון אחרון:  20/11/2010