education - חינוך מנהל חברה ונוער זכויות התלמיד

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
 
מסע החירות של עם ישראל - שיעור בחשיבה
יוסי מיכל, מדריך זכויות
 

מטרות

  1. העלאת המודעות לדילמות ערכיות מרכזיות בשפת הזכויות, האחריות והחובות.
  2. קריאה ערכית וחינוכית של הסיפור המקראי לחג הפסח בעין שפת הזכויות.
  3. בחינת השלכות מימוש ופגיעה בזכויות בראי הסיפור המקראי לחג והמציאות בת ימינו.

 

חומרים לפעילות

שמונה כרזות לפעילות בתחנות (על פי המצורף בהמשך), מגוון חומרי יצירה (לפעילות היצירתית – סעיף 3).

 

מהלך הפעילות

  1. המורה תכין מבעוד מועד מספר כרזות שכל אחת מהן מסמלת תחנה במסע ההיסטורי, הרוחני והפיזי  של בני ישראל מירידתם למצרים, תהליך השעבוד שלהם ועד לרגע יציאתם מעבדות לחירות וגיבושם כעם. כל כרזה כוללת – ציטוט מתוך הסיפור המקראי, משימה בנושא הזכויות ושאלה לדיון. (פירוט הכרזות מופיע בהמשך)
  2. המורה תחלק את התלמידים בכיתה לקבוצות עבודה. כל קבוצה תתבקש לעבור בין התחנות השונות, ולפעול על פי המפורט בכרזות. הקבוצות תתבקשנה לתעד את מסקנות הפעילות שלהן בכל תחנה בטרם הן עוברות לתחנה הבאה.
  3. לאחר סיום סבב הפעילות בתחנות, תתבקש כל קבוצה להכין הצגה, מיצג, פוסטר, סיפור או שיר שישלבו ויביאו לידי ביטוי את מסקנות העבודה בתחנות. המורה יכולה להציע לילדים מספר נקודות מנחות לתהליך הכנת התוצרים –

          

א. אילו זכויות באו לידי ביטוי, לדעתנו, בסיפור המקראי? (לדוגמה: גזירות פרעה על העברים מתייחסות לפגיעה במספר זכויות וביניהן: הזכות לחיים – הרג הבנים היילודים, הזכות לכבוד והזכות לחירות – שעבוד העברים. דוגמה אחרת מתייחסת לסירובו של פרעה לתת לעברים לצאת למדבר ולקיים את עבודת האל – פגיעה בזכות לחופש דת ובחופש הביטוי)

 

ב. האם הזכויות הללו נשמרו או נפגעו? למה?

 

ג. אילו דוגמאות המבטאות זכויות אלה מצאנו במציאות בת ימינו?

 

ד. מה דעתנו על הסיפור המקראי בעקבות הפעילות?

 

ה. מה דעתנו על זכויות בעקבות הפעילות?

 

  4.    

לאחר שכל הקבוצות תסיימנה להכין את התוצרים, תתכנס הכיתה. כל קבוצה תציג את מה שהכינה, ויתקיים דיון מסכם –

 

          

א. אילו זכויות באות לידי ביטוי בסיפור המקראי המתאר את חיי העברים במצריים עד היציאה מעבדות לחירות?

 

ב. האם הזכויות הללו נשמרות או נפגעות? הסבירו ונמקו את דעתכם.

 

ג. בהתייחס לזכויות שנפגעו – מדוע אתם סבורים שהתרחשה פגיעה כזו? (ניתן להתייחס בסוגיה זו להתנגשות בין זכויות, לרצון בשליטה, להיעדר הכרה בשונות ובייחודיות של קבוצות תרבותיות וחברתיות שונות).

 

ד. האם לדעתכם הפגיעה בזכויות כפי שהיא מתבטאת בסיפור מוצדקת או לא? נמקו את דעתכם.

 

ה. הביאו דוגמאות המתארות מצבים דומים של פגיעה או שמירה על זכויות כיום. הדוגמאות יכולות להיות מבית הספר, השכונה, העיר או המדינה.

 

ו. כיצד הייתם מציעים להתמודד עם פגיעה בזכויות כפי שעולה מהדיון עד כה? הציעו דרכי התמודדות אפשריות.

 

ז. על מי מוטלת האחריות להתמודד עם פגיעה בזכויות?

 

ח. במה האחריות הזו צריכה לבוא לידי ביטוי?

 

ט. התייחסו לחובות אותן יש לקיים על מנת שהזכויות שציינתם יתממשו – מה הן החובות הללו? על מי הן מוטלות? 

 


הערות למורה –

 

  1. מומלץ להקדיש לפעילות כשעתיים לכל הפחות, על מנת לאפשר לכל הילדים לחוות את הפעילות בכל התחנות, ולקיים דיון משמעותי בעקבותיה.
  2. מידע נוסף על זכויות אדם, זכויות הילד וזכויות התלמיד ניתן למצוא באתר המפקחת הממונה על יישום חוק זכויות התלמיד במשרד החינוך.
  3. בתי ספר שיהיו מעוניינים בכך יוכלו להעביר חומרים ותוצרים מהפעילות שיועלו לאתר הממונה על יישום זכויות התלמיד במשרד החינוך. את החומרים יש לשלוח אלי.

 

יוסי מיכל
Yossimichal66@gmail.com

 

כרזות לפעילות בתחנות

תחנה ראשונה – בני ישראל מגיעים למצריים


א וְאֵלֶּה, שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הַבָּאִים, מִצְרָיְמָה:  אֵת יַעֲקֹב, אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ.... ז וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל, פָּרוּ וַיִּשְׁרְצוּ וַיִּרְבּוּ וַיַּעַצְמוּ--בִּמְאֹד מְאֹד;

וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ, אֹתָם" (שמות, א', א',ז')


משימה קבוצתית


עליכם לבחור מבין רשימת הזכויות המופיעות בפניכם זכות אחת או יותר שבאות לידי ביטוי בציטוט שלפניכם – זכות שנפגעת או

מתממשת.

הסבירו ונמקו מדוע בחרתם בזכות או בזכויות אלה?

חשבו על דוגמה בימינו המתארת ומסבירה את הזכויות בהן בחרתם

רשמו את מסקנותיכם בטרם את עוברים לתחנה הבאה !!

 

תחנה שנייה – עלייתו של פרעה חדש ושינוי היחס לבני ישראל 


"ח וַיָּקָם מֶלֶךְ-חָדָשׁ, עַל-מִצְרָיִם, אֲשֶׁר לֹא-יָדַע, אֶת-יוֹסֵף.  ט וַיֹּאמֶר, אֶל-עַמּוֹ:  הִנֵּה, עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל--רַב וְעָצוּם, מִמֶּנּוּ.  י הָבָה נִתְחַכְּמָה,

לוֹ:  פֶּן-יִרְבֶּה, וְהָיָה כִּי-תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם-הוּא עַל-שֹׂנְאֵינוּ, וְנִלְחַם-בָּנוּ, וְעָלָה מִן-הָאָרֶץ.  יא וַיָּשִׂימוּ עָלָיו שָׂרֵי מִסִּים, לְמַעַן עַנֹּתוֹ

בְּסִבְלֹתָם; וַיִּבֶן עָרֵי מִסְכְּנוֹת, לְפַרְעֹה--אֶת-פִּתֹם, וְאֶת-רַעַמְסֵס.  יב וְכַאֲשֶׁר יְעַנּוּ אֹתוֹ, כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן יִפְרֹץ;" (שמות, א', ח'-יב')

 

משימה קבוצתית

 

עליכם לבחור מבין רשימת הזכויות המופיעות בפניכם זכות אחת או יותר שבאות לידי ביטוי בציטוט שלפניכם – זכות שנפגעת או

מתממשת.

הסבירו ונמקו מדוע בחרתם בזכות או בזכויות אלה?

חשבו על דוגמה בימינו המתארת ומסבירה את הזכויות בהן בחרתם

רשמו את מסקנותיכם בטרם תעברו לתחנה הבאה !!

 

תחנה שלישית –  חיי עבדות


"יג וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, בְּפָרֶךְ.  יד וַיְמָרְרוּ אֶת-חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה, בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים, וּבְכָל-עֲבֹדָה, בַּשָּׂדֶה--אֵת,

כָּל-עֲבֹדָתָם, אֲשֶׁר-עָבְדוּ בָהֶם, בְּפָרֶךְ."
(שמות, א', יג'-יד')

 

משימה קבוצתית

 

עליכם לבחור מבין רשימת הזכויות המופיעות בפניכם זכות אחת או יותר שבאות לידי ביטוי בציטוט שלפניכם – זכות שנפגעת או

מתממשת.

הסבירו ונמקו מדוע בחרתם בזכות או בזכויות אלה?

חשבו על דוגמה בימינו המתארת ומסבירה את הזכויות בהן בחרתם

רשמו את מסקנותיכם בטרם תעברו לתחנה הבאה !!

 

תחנה רביעית –  גזירות מוות


"כב וַיְצַו פַּרְעֹה, לְכָל-עַמּוֹ לֵאמֹר:  כָּל-הַבֵּן הַיִּלּוֹד, הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ, וְכָל-הַבַּת, תְּחַיּוּן."  (שמות, א', כב')

 

משימה קבוצתית

 

עליכם לבחור מבין רשימת הזכויות המופיעות בפניכם זכות אחת או יותר שבאות לידי ביטוי בציטוט שלפניכם – זכות שנפגעת או

מתממשת.

בחרו עוד אחת מגזירות פרעה על העברים, ובדקו אילו זכויות באות שם לידי ביטוי – נפגעות או מתממשות?

הסבירו ונמקו מדוע בחרתם בזכות או בזכויות אלה?

חשבו על דוגמה בימינו המתארת ומסבירה את הזכויות בהן בחרתם

רשמו את מסקנותיכם בטרם תעברו לתחנה הבאה !!

 

תחנה חמישית –  המפגש של משה עם אלוהים


"י וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-יְהוָה, בִּי אֲדֹנָי, לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם, גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל-עַבְדֶּךָ:  כִּי כְבַד-פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן,

אָנֹכִי.  יא וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלָיו, מִי שָׂם פֶּה לָאָדָם, אוֹ מִי-יָשׂוּם אִלֵּם, אוֹ חֵרֵשׁ אוֹ פִקֵּחַ אוֹ עִוֵּר--הֲלֹא אָנֹכִי, יְהוָה.  יב וְעַתָּה, לֵךְ; וְאָנֹכִי אֶהְיֶה

עִם-פִּיךָ, וְהוֹרֵיתִיךָ אֲשֶׁר תְּדַבֵּר.."  (שמות, ד', י'-יב')


משימה קבוצתית

 

עליכם לבחור מבין רשימת הזכויות המופיעות בפניכם זכות אחת או יותר שבאות לידי ביטוי בציטוט שלפניכם – זכות שנפגעת או

מתממשת.

הסבירו ונמקו מדוע בחרתם בזכות או בזכויות אלה?

חשבו על דוגמה בימינו המתארת ומסבירה את הזכויות בהן בחרתם

רשמו את מסקנותיכם בטרם תעברו לתחנה הבאה !!

 

תחנה שישית –  משה ופרעה, המפגש הראשון


"א וְאַחַר, בָּאוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן, וַיֹּאמְרוּ, אֶל-פַּרְעֹה:  כֹּה-אָמַר יְהוָה, אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, שַׁלַּח אֶת-עַמִּי, וְיָחֹגּוּ לִי בַּמִּדְבָּר. "  (שמות, ה', א')


משימה קבוצתית

 

עליכם לבחור מבין רשימת הזכויות המופיעות בפניכם זכות אחת או יותר שבאות לידי ביטוי בציטוט שלפניכם – זכות שנפגעת או

מתממשת.

עיינו בסיפור המקראי ובחרו עוד מפגש שהתקיים בין משה ופרעה, ובדקו אילו זכויות באות שם לידי ביטוי – נפגעות או מתממשות?

הסבירו ונמקו מדוע בחרתם בזכות או בזכויות אלה?

חשבו על דוגמה בימינו המתארת ומסבירה את הזכויות בהן בחרתם

רשמו את מסקנותיכם בטרם תעברו לתחנה הבאה !!

 

תחנה שביעית –  המכה הראשונה


" יט וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, אֱמֹר אֶל-אַהֲרֹן קַח מַטְּךָ וּנְטֵה-יָדְךָ עַל-מֵימֵי מִצְרַיִם עַל-נַהֲרֹתָם עַל-יְאֹרֵיהֶם וְעַל-אַגְמֵיהֶם וְעַל כָּל-מִקְוֵה

מֵימֵיהֶם--וְיִהְיוּ-דָם; וְהָיָה דָם בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרַיִם, וּבָעֵצִים וּבָאֲבָנִים.  כ וַיַּעֲשׂוּ-כֵן מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה, וַיָּרֶם בַּמַּטֶּה וַיַּךְ אֶת-הַמַּיִם

אֲשֶׁר בַּיְאֹר, לְעֵינֵי פַרְעֹה, וּלְעֵינֵי עֲבָדָיו; וַיֵּהָפְכוּ כָּל-הַמַּיִם אֲשֶׁר-בַּיְאֹר, לְדָם.  כא וְהַדָּגָה אֲשֶׁר-בַּיְאֹר מֵתָה, וַיִּבְאַשׁ הַיְאֹר, וְלֹא-יָכְלוּ

מִצְרַיִם, לִשְׁתּוֹת מַיִם מִן-הַיְאֹר; וַיְהִי הַדָּם, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם."  (שמות, ז', יט'-כא')


משימה קבוצתית

 

עליכם לבחור מבין רשימת הזכויות המופיעות בפניכם זכות אחת או יותר שבאות לידי ביטוי בציטוט שלפניכם – זכות שנפגעת או

מתממשת.

הסבירו ונמקו מדוע בחרתם בזכות או בזכויות אלה?

בחרו עוד אחת מעשרת המכות ובדקו אילו זכויות באות שם לידי ביטוי – נפגעות או מתממשות?

חשבו על דוגמה בימינו המתארת ומסבירה את הזכויות בהן בחרתם

רשמו את מסקנותיכם בטרם תעברו לתחנה הבאה !!

 

תחנה שמינית –  מכת הבכורות וסיום תקופת העבדות במצריי


" ד וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, כֹּה אָמַר יְהוָה:  כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה, אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם.  ה וּמֵת כָּל-בְּכוֹר, בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם--מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב

עַל-כִּסְאוֹ, עַד בְּכוֹר הַשִּׁפְחָה אֲשֶׁר אַחַר הָרֵחָיִם; וְכֹל, בְּכוֹר בְּהֵמָה.  ו וְהָיְתָה צְעָקָה גְדֹלָה, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם, אֲשֶׁר כָּמֹהוּ לֹא נִהְיָתָה,

וְכָמֹהוּ לֹא תֹסִף. "  (שמות, יא', ד-ו'')


משימה קבוצתית

 

עליכם לבחור מבין רשימת הזכויות המופיעות בפניכם זכות אחת או יותר שבאות לידי ביטוי בציטוט שלפניכם – זכות שנפגעת או

מתממשת.

הסבירו ונמקו מדוע בחרתם בזכות או בזכויות אלה?

חשבו על דוגמה בימינו המתארת ומסבירה את הזכויות בהן בחרתם

רשמו את מסקנותיכם בטרם תעברו לתחנה הבאה !!

 

  הזכות לשוויון 

 

  הזכות להיות שונה 

 

  חופש הביטוי 

 

  הזכות לבחור 

 

  הזכות לחיים 

 

  הזכות לכבוד 

 

  הזכות לתרבות 

 

  הליך שיפוטי הוגן 

 

  חופש התנועה 

 

  חופש הדת 

 

 

  להורדת קובץ הפעילות

 

 
 
    תאריך עדכון אחרון:  16/03/2010