education - חינוך מנהל חברה ונוער זכויות התלמיד

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
 
זכויות הילד
כתיבה: אנדה לורבר- מדריכה ארצית
 

שם הסרט: Tus manos son para proteger
Raise your hand against smacking

ניתן למצוא ב- you Tube
 

אורך הסרט/סרטון:

1:03 דקות


סוגה/ז'אנר: 

אנימציה


קהל יעד:

כתות  ב-ג

כתות ד-ו הפעילויות המסומנות ב *
כתות חט"ב הפעילויות המסומנות ב **


השפה: 

ללא פסקול, ללא כתוביות מלווה במוסיקת רקע


תקציר:

 ילד עושה פעילויות יום יומיות כשזוג ידיים עוזרות / תומכות / מלוות את פעילותו.


מטרת העל:

  • זכויות הילד ממומשות בכל שלב בחיי ילד/ה
  • התלמידים יהיו נאמני זכויות הילד


מטרות אופרטיביות:

  • התלמידים  יכירו את אמנת זכויות הילד
  • התלמידים יזהו את הזכויות הממומשות בסרטון.
  • התלמידים ישוו בין הזכויות המוצגות בסרטון לאמנת זכויות הילד
  • התלמידים ישוו בין  הפעילויות שהם מבצעים לפעילויות של הילד בסרט
  • התלמידים יעשו מעשה- יהיו נאמני זכויות לחבריהם בקהילה

 

מושגים:

אמנה, זכות, אחריות, חובה, דאגה, תמיכה, עזרה, עידוד, עצמאות, התנסות, חוויה, צמיחה, בטחון, השגחה, הנאה, חדוה, שמחה, רגשות, סכנה, סיכון, הצלחה, סיכוי, סביבה, מוגנות, פנאי,


זכויות שכובדו:

  • אילו זכויות באות לידי ביטוי בסרטו זה?
  • כיצד מתאר יוצר הסרט את כיבוד הזכות? באילו אמצעים?
  • *בחרו 2-3 זכויות מתוך האמנה בדבר זכויות הילד ותארו כיצד יוצר הסרט הציג אותן לקהל צופיו.
  • * אילו זכויות לא באו לידי ביטוי בסרטו זה?
  • * כיצד היית את/ה בוחר לשלב זכויות שלא באו לידי ביטוי בסרטון?


זכויות שהופרו:

  • * האם ישנם בסרטון זכויות שהופרו? אילו? כיצד הן מתוארות/מוצגות?
  • * אם ישנן זכויות מופרות, בחרו 2-3 ומצאו באמנה בדבר זכויות הילד כיצד זכות מופרת הופכת להיות זכות מכובדת.
  • הצלילית דמות של בן? בת? איזה ייצוג מופיע בסרט?

אם הצללית הנה צללית של בן- הופרה הזכות לשיווין הזדמנויות, מיגדר


ניתוח הסרטון:

נקודות לדיון:

  • מה אהבת בסרט? נמקו.
  • מה לא אהבתם בסרט? נמקו.
  • * מיהו לדעתכם קהל היעד של סרטון זה?
  • תארו את "מסעות" הילד במהלך הסרטון.
  • מהו תפקיד הידיים בסרטון? מדוע נבחר דווקא איבר זה?
  • בסרטון אביזרים רבים. מהו תפקידם? מהם מייצגים?
  • *מהו המסר של יוצר הסרט?
  • *מדוע אין  דמויות של מבוגר?
  • *מהו תפקיד הפסקול/המוסיקה המלווה את הסרטון?
  • *תנו את הדעת על הצבעוניות בסרט. מהם תפקידי הצבעים?
  • מדוע דמות הילד היא צללית שחורה?


הפעלות בעקבות הצפייה:

  • שם הסרטון בספרדית. איזה שם הייתם נותנים בעברית? נמקו.
  • אילו ניתנה אפשרות להוסיף כתובית, איזו כתובית תתווסף והיכן במהלך הסרטון. נמקו.
  • * אילו היית יוצר הסרטון מה היית מוסיף/גורע מהסרטון? נימוק


 זכויות ותקשורת:

  • * אמצעי התקשורת מדווחים על פגיעה בילדים  ע"י מבוגרים.
    עקבו אחר הפרסומים באמצעי התקשורת ובדקו אילו זכויות מופרות.
     מי אחראי על הטיפול באותן ילדים שזכויותיהם הופרו? 
  • הציגו בפני הילדים מספר תצלומים המביעים קשרים ותחושות:  רשמו אלו רגשות ותחושות באות לידי ביטוי בכל תמונה. אלו זכויות באות לידי ביטוי בתמונה שבחרתם. ספרו את סיפורה של התמונה.
  • * הציגו בפני הילדים קריקטורה. מהו המסר של הקריקטורה?
      * הציגו בפני הילדים כרזות ובקשו מהם לבחור כרזה
  • מהו המסר בכרזה? קהל היעד של הכרזה?
  • * הציגו בפני הילדים תצלומים ובקשו מהם לבחור תצלום שמצא חן ולנמק.
  • האם התצלום מעביר מסר של כיבוד/הפרת זכויות? נמקו.
  • הבולים amber-alert-stamp 1  2  3  4    מתארים כיבוד / הפרת זכויות

 

זכויות וספרות

** השיר של דליה רביקוביץ "כף יד רשעה"
   

  • מהן הזכויות המכובדות בשיר זה?
  • מהן הזכויות המופרות בשיר זה?
  • היחסים בין הדמויות?
  • הנכם מוזמנים לקרא ארבע אפשרויות שונות לניתוח היצירה (נספח ספרות)

המלצה על ספרות ילדים העוסקת בנושא עולמם של ילדים כיבוד והפרת זכויותיהם:

  • איקבל וציפור הזהב- תלמה אליגון רוז
  • אוליבר טוויסט- צ'ארלס דיקנס
  • דברים שאני לא מגלה- גדי טאוב

 

זכויות ואזרחות

  • ** הנכם מתבקשים לקרא את  "חוק עבודת הנוער תשי"ג 1953
  • מדוע היה צורך לחוקק חוק זה?
  • לקראת החופשה הגדולה ילדים מחפשים מקומות עבודה. מצאו כתבות בנושא העסקת בני נוער בחופשת הקיץ.
  • מהן הזכויות המופרות בדרך כלל כשמעסיקים בני נוער בעבודות קיץ/עבודות מזדמנות?

זכויות ואומנות

  • ** לפניכם קישורים לתצלומי יצירות אומנות. בחרו יצירת אומנות, שיכולה להשלים / להעשיר את הסרטון. נמקו את בחירתכם.

           יצירות האומנות:

  1. MURILLO - the young beggar
  2. ברויגל - משחקי ילדים
  3. Escher - Drawing Hands (litograph, 1948)
  4. Mirel - יד הברזל
  5. אצבעות תנין - צילום

 

זה קרה גם לי

  • ספרו על כיבוד / הפרה של זכויות הילד שקרו לכם.
  • כיצד פתרתם את בעיית הפרת זכויות אלו?

 

תובנות בעקבות הפעילות:

  • תובנות כמורים בעקבות הפעילות.
  • תובנות של תלמידים בעקבות הפעילות.

 

העשרה:

 "קטן הוא אדם, הוא בן אדם, הוא איש - גם אם איש קטן במימדיו.
ואיש, גם איש קטן, זכאי בכל זכויותיו של איש גדול"
[מדברי כבוד הש' חשין, ע"א 6106/92]


"איני ישן.
אני חושב: לו הייתי יודע אז,
לא הייתי רוצה בכלל להיות גדול.
פי מאה יותר טוב להיות ילד"
(קורצ'אק, "כאשר אשוב ואהיה קטן",  ילדות של כבוד, ע' 13.)

 

וובליוגרפיה

 

ניתוח היצירה הספרותית

 
 
    תאריך עדכון אחרון:  17/11/2015