education - חינוך מנהל חברה ונוער זכויות התלמיד

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
 
"זכויות מהלב" - סרט קצר מתוך הסדרה "קול הזכויות"
שאלות לדיון בעקבות צפייה בסרט  כתבה : אנדה לורבר
 

הסרט הופק בשנת 1992 על ידי שרות הסרטים הקנדיים.

 

הסרט מתבסס על הצהרת זכויות הילד כפי שנוסחה על יד:

UNITED NATIONS CHILDREN’S FUND  UNICEF- קרן האו"ם למען זכויות הילד.

 

השם המקורי של הסרט: THE RIGHTS FROM THE HEART  

 

למעבר לצפייה בסרטון - "זכויות מהלב"


  • מה הרגשתם כאשר צפיתם בסרט? אוורור רגשות
  • מי הם המוענים של הסרט? מה הייתה מטרתם בהפקת סרט זה?
  • למי מיועד סרט זה? מיהם קהלי היעד של סרט זה?
  • לאיזו תבנית משתייך סרט זה?
  • בסרט זה משולבים שני ז'אנרים/סוגות. מהן הסוגות? הסבירו מדוע נבחרו שתי סוגות אלו דווקא?
  • האם יש קשר בין שם הסרט לתוכנו? אם ישנו קשר הסבירו אותו.
  • בפתיח של הסרט רואים ילדים העומדים על גג העולם וכתר משותף על ראשם. מדוע נבחר פתיח זה?
  • בסרט מופיעים סימנים בינלאומיים. זהו אותם והסבירו את משמעותם.
  • כמה סוגי דמויות מופיעות בסרט? כיצד הן מיוצגות ומדוע הן מיוצגות כך?
  • כיצד מוצגות הבעיות הקיומיות בסרט?
  • היכן צולמו קטעי התעודה בסרט זה? כיצד ידעתם את המקום?
  • איזה קטע בסרט הוא קטע מבוים? איך ידעתם לזהותו?
  • מדוע לדעתכם נבחרו הדמויות של הסב והנכד לסיפור המסגרת? מה מייצגת דמות הסב ודמות הנכד בסיפור המסגרת?
  • מדוע לדעתכם שולח הסב את נכדו למסע סביב העולם? 
  • מדוע לדעתכם נבחרה הרכבת ככלי התחבורה שיסע את הנכד למסע זה?
  • מהי תגובתו הראשונית של הנכד בראותו את הילד הרעב? 
  • הנכד מוצא פתרונות לתחלואי העולם . מהם הפתרונות?
  • הסבירו את סוף הסרט.
  • מהו המסר של הסרט?
  • מהו תרומתו של פס- הקול להעברת המסר?
  • מצאו דוגמאות בסרט שבהם לשפת המצלמה יש מסר מיוחד.( זוויות ומרחקי צילום)
  • מצאו בהצהרת זכויות הילד, אלו זכויות בסיסיות מופרות בעולם?
  • תנו שם אחר לסרט.
  • כתבו סוף אחר לסרט.
  • הנכד מוצא פתרונות מצויירים לעוול, לסבל ולהפרת הזכויות . מה אנחנו יכולים וצריכים לעשות על מנת לתקן במקצת את העוול, אי הצדק, הסבל בעולמנו האמיתי?
  • הציעו פתרונות לבעיות אשר הוצגו בסרט זה.
  • כיצד הייתם מסיימים את הסרט?
  • התבקשתם להוסיף 3 כתוביות לסרט. אילו כתוביות הייתם מוסיפים והיכן הייתם בוחרים לשבצם?
  • ניתנה לכם האפשרות להוסיף דמות שלישית לסרט. איזו דמות הייתם בוחרים להוסיף? היכן הייתם בוחרים לשבצה בסרט?
  • התבקשתם להחליף את פס- הקול. איזה שיר או קטע נגינה הייתם בוחרים? נמקו את בחירתכם.
  • סידרת הסרטים לה שייך הסרט "ישר מן הלב" נקראת "קול הזכויות". מדוע לדעתכם ניתן שם זה לסדרה זו?
  • בחרו שם נוסף לסדרה אשר עוסקת בזכויות האדם/הילד.
  • מה ידוע לכם על ארגון יוניצף?
  • איזה סמל/לוגו יש לארגון יוניצף? מה משמעותו ?
  • איזה סמל/לוגו יש לארגון אמנסטי? מה משמעותו?
  • מדוע לדעתכם נקראת הסדרה"קול הזכויות"? חשבו על שם נוסף לסדרה.
  • בחרו מתוך מגילת זכויות הילד/האדם את אחת הזכויות וציירו אותה.
  • מכינים סידרת בולים... כל קבוצה תבחר זכות אחת מתוך מגילת זכויות הילד/האדם ויעצבו סידרת בולים עם ספח.
  • מכינים סידרת תמונות- כל קבוצה תבחר זכות אחת מתוך מגילת זכויות הילד/האדם יתכננו ויצלמו תמונה.
  • יוצאים בקמפיין פירסומי"קול הזכויות". עצבו שלטי לוצות, מדבקות, סימניות וכרזות בנושא זה.
  • הסבירו את הניב"עניי עירך קודמים"
  • הסבירו את המצווה "מתן בסתר"
  • הסבירו את האימרה "כל ישראל עברבין זה לזה"
  • בספר בראשית פרק א' פסוק 27 מופיעה המילה "בצלם". העתיקו את הפסוק והסבירו אותו.
  • חפשו בספר הקונקורדנציה את הערך "צלם". כמה פעמים מופיע ערך זה בתנ"ך? באילו הקשרים?
  • הסבירו את שם הארגון "בצלם". מדוע בחר הארגון בשם זה דוורא? מצאו את הלוגו של האירגון. מה מיוחד בלוגו זה?
  • לפניכם תמונה של שלושה קופים. מה מיוחד בתמונה זו? מהו המסר שלה?
  • מהי קריקטורה ומהו תפקידה?
  • לפניכם קריקטורה. ערכו השוואה בין הקריקטורה לבין התמונה של שלושת הקופים. מאיזו מסקנה הגעתם?
  • האם קרה לכם פעם שהסביבה בה הייתם נהגה כפי שנוהגים שלושת הקופים בתמונה? ספרו את האירוע.
  • כיצד הסתיים האירוע? איזה פיתרון נמצא לאירוע?
  • מה היתה תרומתכם למציאת פתרון לאירוע אותו תיארתם.
  • מצאו בעיתונים כתבות המספרות על הפרת זכויות הילד/האדם. באיזה עמוד הכתבה מופיעה? 
  • כמה מילים הוקדשו לכתבה זו?
  • איזו כותרת יש לכתבה?
  • האם הכתבה מלוות בתמונה?
  • מה כתוב מתחת לתמונה או מעל התמונה?
  • האם בתמונה מופיעות הדמויות האמיתיות? באיזה מצב הן צולמו? מהו המידע שקבלת מהתמונה המצורפת?
  • האם הכתבה מלווה בתמונה שמתחתיה כתוב "אילוסטרציה"? האם אתה יודע את פירוש המילה "אילוסטרציה"?
  • מדוע לדעתכם העורך בחר לצרף לכתבה תמונת אילוסטרציה?


ביבליוגרפיה

 

  • פנקס הזכויות, טובה בן - ארי
  • ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם- מדריך למורה.- עורך יגאל זלמנסון- הוצאה לאור-   המינהל לחינוך ערכי 
  • מגילת זכויות האדם. אנדרי אוסצ'וב. הוצאת עם עובד (ספר קריאה)
  • הזכות לכבוד והחובה לכבד. דר' שלמה צדקיהו . הוצאה לאור- גוד טיימס (חוברת פעילות)
  • מעורב ועכשיו- חוברת לנושא ערבות ומעורבות – נ. לוין, א. אופק, ס. אייל 
  • לדעת לצפות- הלגה קלר ת"ל

 

הצעה לספרי עיון נוספים בנושא זכויות

 
 
    תאריך עדכון אחרון:  10/06/2009