education - חינוך מנהל חברה ונוער זכויות התלמיד

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
 
מורות והורים - בונים הסכמות על הדרך...
 

טובה בן-ארי 

ישיבות/מפגשי הורים 

תמצית

 

הורים בדרך כלל דואגים לילדיהם ומצפים מהמורה לדעת יותר, להתייעץ איתה על אירועים בבית,על דרכי התנהגות הולמות קיים חשש אצל חלק מההורים לספר את האמת פן יבולע לידיהם בכיתה . הורים חשים שהמוקד לשיח הוא הבנייה משותפת של ערכים וקביעת נורמות המקובלות על המורה ועליהם ביחד. הם חייבים לבנות ביחד התייחסות בנוגע להתנהגות או דרכי למידה ,בית הספר חייב להיות מיודע כאשר מתעוררת בעיה בבית לראשונה וביחד לנסות לבנות מהלך לעזרה ופיתרון.

 

לדבר או לא לדבר עם המורים

המטרה של רוב הורים  לעזור בקידום הילדים  בבית הספר, הם חייבים בתמיכה והסברים ,כדי לקבל החלטות ולהחליט על השלב הבא. כל בתי ספר מכוונים לעבוד בשותפות עם הורים ולספק את החינוך הטוב ביותר עבור כל תלמיד.כדי לאפשר תהליכי חינוך והוראה טובים ומותאמים חייבים המורים לדעת יותר על ילדיכם. פגישות מזדמנות אחת לתקופה אינם מספיקות. אתם רשאים לספר מורים/להנהלה על ילדיכם, כישרונות,אהבות ,תחומי העניין מחוץ לבית הספר, ואף לתאר בפניהם מהו המורה האידיאלי לדעתכם עבור ילדיכם.

 

מפגשי הורים עם מורים לעיתים קרובות מזמנות שיח עמיתים הסובב סביב עולמו של כל ילד. המפגשים הפורמליים עשויים לחזק את מפגשי השיח,ולעיתים זו ההזדמנות  להודות בצורה גלוייה למורה על התייחסותו המיוחדת לילדך.

 

לדבר עם הורים

בתי ספר שונים בסגנונות השיח שלהם עם ההורים . בחלקם הם מעדיפים לקיים רק שיקוף להורים של המצב הלימודי של ילדם , לעיתים קרובות מחנכים פוגשים את ההורים בסיום יום הלמודים או במשך היום בין הפעילויות השונות של בית ספר,ושם אין מקום לשיח אישי-מקצועי. לעיתים באסיפת הורים ושם בדרך כלל  השיח קצר ונותרים בידי ההורים שאלות ותהיות .בכמה מבתי ספר מכנסים לפני תחילת אסיפות ההורים את כל ההורים ב אולם מרכזי , מעניקים להם הרצאה מעניינת, מעוררים רב שיח על דילמות אנושיות –אקטואליות, חשוב לספר להורים מה הם זכויותיהם, מהן זכויות המורים ומהם זכויות הילדים בביה"ס, ולבנות עם ההורים את תחומי האחריות של כל אחת מהקבוצות. חשוב לקבוע נהלים ביחד , להאזין לדעות ההורים ולעורר דיון סביב איזונים בין זכויות של היחידים או הקבוצות.

 

להתבונן ולשוחח בעבודות הילדים

ברבים מבתי ספר ניתן לעיין  בתערוכת עבודות של התלמידים ,במיוחד בזמן אסיפות הורים.

 

פנו זמן ושבו עם ילדכם לעיין בעבודה המוצגת,במחמאות המורה או בהערותיה, שוחחו ביניכם על הערות והארות שנכתבו בגוף העבודה. הורים כמורים יכולים לזהות מסרים סמויים  בעבודה,דברו עליהם בצורה גלוייה עם ילדכם. נקטו עמדה רק אחרי שהילדים הסבירו וקישרו את כתיבתם למה שהעלתם לשיחה, בקשו את הילדים להצביע על נושא מתוך העבודה עליו הם היו רוצים לשוחח איתכם. הזמינו גם את המחנכת לשיח לאחר שהבהרתם לעצמכם שהמחנכת היא שותפה להבניית תהליכי חשיבה,שהמחנכת דואגת לכל תלמיד שילמד וימצה את הכישורים והרצונות שלו ללמידה.

 

אני מציעה לכם לקיים ערב בית ספרי/כיתתי לעיון משותף בעבודות של תלמידים:, חברים של ילדכם ולקיים שיח סביב הרעיונות שהועלו בעבודות,דעות,מקומות וכו' ,  בכדי להכיר מקרוב את החברים ומשפחתם, כדי ללמוד על תרבות הבית של כל אחד מהחברים לקבוצה, על דעותיהם ורצונותיהם והשקפת עולמם, לשוחח עימם על הרעיונות שהועלו, כך יקל עלינו לבנות גשר של הבנות לאחרים לצידינו.

 

נרתמתי-תרמתי

חשוב לציין בפומבי עשיית הורים ותרומתם למען הכיתה, בית הספר, קהילתם, גם הם דוגמא אישית לקבילה הסובבת את בית הספר. תנו להם במה לספר על עשייתם,התלבטותם, עבודתם,דרכי הבחירה,דרכי קבלת החלטות וכו'..מורים ותלמידים יבנו ביחד מיצג (פרזנטציה) משותף על רתימת הקהילה למען הקהילה.

 

צרו ספר "נרתמתי- תרמתי": סקירה של תרומות הורים ,תלמידים ומורים למען הקהילה.הזמינו חברים נוספים למעגל החשיבה והעשייה , מבני הקהילה, גם אלו שאין להם ילדים במוסד החינוכי, רק כך נגביר את המודעות לקשר, עזרה הדדית, ושייכות לקהילה.

 

לעשות יותר.....בכל ישיבה
מחנכים נוהגים לדבר עם הורים על ילדיהם לא יותר מעשר דקות.

 

שבו עם הורים יותר זמן, נסו להכיר את עולמם התרבותי,עולמם החינוכי,את האנשים שחיים עם הילד שלומד אצלכם, נסו להפעיל כל הורה, כל הורה יכול להיות בן בריתכם,אם תבקשו,תציעו ותתנו הזדמנות שאכן הם יכולים לתרום לכיתה,לביה"ס,לשיח הבית ספרי.

 

מומלץ לקיים מספר ישיבות עם הורים והילדים ביחד,ולתחום אותם למספר דקות בהם אתם המורים תעמדו במסגרת הזמן,אך תכננו היטב את הישיבה.

 

חשוב לדווח להורים מידי ישיבה על מעשה טוב שעשה/שחווה ילדיכם,וטוב שתבקשו מההורים והתלמידים שלכם הנוכחים בישיבה שהם ידווח לו לכם על מעשה טוב של הילד שעשה בבית,במשפחה,בסביבת החיים שלו.

 

חשוב שהפרטים שמוסרים ההורים יהיו מדוייקים ויתנו תמונת מצב אמיתית. ראוי לנהל דיון עם ההורים והתלמידים בכל ישיבה כזאת, ולתת לתלמידים ולהורים את סיכום הישיבה בכתב, כדי שיוכלו להמשיך את הדיון המשמעותי הזה גם בבית.

 

כדי לקדם תלמידים לחשיבה חיובית ולעשייה למען עצמם ולמען הסביבה שלהם ,חשוב להטיל על התלמידים בכל ישיבה כזו מטלה בה יוכיחו את אחריותם לחברת המבוגרים,כאזרחים שווים, כל אחד ותחומי אחריותו. ישנם הזדמנויות בהם הפעילות יכולה להיות משותפת להורה ולילד, ויתרום יותר לחיזוק הקשר בין הורה-ילד –בית ספר.

 

הפגישות האישיות בין המחנכת,ההורים והתלמידים אמורות להיות בסיס דיאלוגי לבניית הסכמות אודות התהליך החינוכי של שניכם למען הילד/ה שלכם. לכן מומלץ להורים   לשאול שאלות כמו:

 

  • האם הילד/ה  שלי מגיע/ה   בשמחה לבית הספר?
  • מדוע  היא או הוא אוהב/ת להגיע לבית הספר?
  • האם הילד שלי  מקיים שיחות,מתווכח, עם ילדים אחרים או  מבוגרים ?
  • מהו הנושא, הפעילות בה הילד שלי נבחר לבצע ע"י בית הספר?
  • מהו הנושא בו הילד שלי הוא הכי טוב ? חלש?
  • האם הילד שלי מתאמץ מספיק להצליח בלימודיו?
  • האם לילד יש חברים בבית הספר? האם הוא משתתף בפעילויות בהפסקות?
  • האם לילד שלי יש זכויות בבית הספר?
  • האם יש דבר כלשהוא שאני יכול/ה לעזור לילד שלי  בבית?

 

חשוב שתספרו למחנכת:

  • האם יש בבית שינויים כלשהם...במצב המשפחתי, נושאים המתלבטים בהם....וכו'
  • תתייעצו עם המחנכת אם יש אירועים חריגים  בחיי הילד , בנו הבנות משותפות להמשך הפעילות ביחד
  • תתייעצו עם המחנכת על פעילות רצוייה בזמן החופשים, ספרו למחנכת מהם תחומי הפעילות העדיפים על ילדיכם או עליכם
  • ספרו למחנכת מהם תחומי העניין שלכם
  • מה מדאיג אתכם? במה הייתם מבקשים לקבל עזרה?
  • תתייעצו עם המחנכת באילו תחומי עניין אתם יכולים להירתם לפעילות בכיתה ו/או בביה"ס, תפנו זמן מיוחד לפעילות זו, חשוב שילדכם ייקח מכם דוגמא אישית לנתינה , להתנדבות למען הקהילה.
  • ספרו למחנכת על פעילויות שאתם עושים עם ילדכם, כדי שהיא תלמיד על משפחתכם יותר פרטים ותוכל לעזור במקומות בהם תגלו קשיים.

 

לחנך....לשתף....להוביל תהליכים....חשוב,מורכב ...אבל נותן את פירותיו לאורך ימים...!

 
 
    תאריך עדכון אחרון:  12/09/2014