education - חינוך מדע וטכנולוגיה בקדם יסודי, יסודי וחטיבת ביניים המזכרות הפדגוגית אגף א' לפיתוח פדגוגי אגף אמנות אגף מדעים אגף מורשת אגף חברה ורוח אגף שפות
 
 
 
 
 
 
 
 
הכנס הארצי למורי חטיבות הביניים במדע וטכנולוגיה
חינוך מבוסס מקום: אופקים חדשים במדע וטכנולוגיה
 

כנס המורים למורי מו"ט בחט"ב יתקיים ביום א', א' בטבת תשע"ט, 9.1.218 בין השעות  8:30 - 16:30 במכללת סמינר הקיבוצים, קמפוס אמנויות. נושא הכנס: חינוך מבוסס מקום: אופקים חדשים במדע ובטכנולוגיה.

בכנס נאזין להרצאות של טובי המרצים בארץ: פרופ' דן יקיהכנסר ממכון ויצמן ירצה בנושא: תחנת המחקר ביער יתיר - מחקר מקומי השלכות גלובליות, ד"ר דור אדליסט מאוניברסיטת חיפה ירצה וידגים טכנולוגיה מבוססת מקום למיפוי נחילי מדוזות בישראל (מדע אזרחי) . 

במסגרת המושבים המקבילים תוכלו לבחור בסיור או בשני מושבים בשני סבבים. את היום נסיים עם הרצאתו של ד"ר עודד קינן, שיציג את הערבה התיכונה כבמה ללימודי מדעים וסביבה ועם שני זיו שאיתו נתנסה באמצעות הטלפונים החכמים באיסוף נתונים על הפיזור האקוסטי באולם הכנס.  

להרשמה לחצו כאן

שלב הגמר של אולימפיאדת רמון לחלל שנה"ל תשע"ח

שלב הגמר של אולימפיאדת רמון לחלל לחטיבות הביניים התקיים בתאריך 14.3.18, כ"ז באדר תשע"ח  בקמפוס "המרכז הישראלי למצוינות בחינוך" בירושלים.

התחרות מופעלת על ידי המרכז הישראלי למצוינות בחינוך בחסות סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, בשיתוף הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה באגף המדעים במזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, ובסיוע הקרן להנצחה ממלכתית לזכרו של טייס החלל (האסטרונאוט) הישראלי הראשון אל"מ אילן רמון ז"ל.

קרוב ל-200 בתי-ספר וכ-3,500 תלמידים מכל רחבי הארץ החלו את התהליך.

התלמידים השתתפו לאורך השנה בחמישה שלבים, התהליך המורכב מחמישה שלבים שבמהלכם התמודדו התלמידים בחידונים מקוונים, נדרשו לענות על חידות מורכבות, לקיים פעילות בקהילה, לפעול יחד בקבוצה, לבצע התנסויות בכיתה ואף לבנות דגמים העוסקים במשימה לוויינית על פני כדוה"א.

שיאה של התחרות היה באירוע הגמר אליו הגיעו 10 בתי ספר. התלמידים פעלו במספר תחנות, בהן:

  • התחרו ראש בראש במענה על שאלות בנושאי מערכת השמש וחקר החלל.
  • הפגינו בקיאות בתנועת לוויינים ובכוח הכבידה המחזיק אותם במסלולם.
  • השתמשו בידע שרכשו על הקרינה האלקטרומגנטית בכדי לבצע ניסוי מדעי ולנתח צילומי לוויין.
  • והשיא – הם הציגו את הדגמים אותם בנו, התבקשו להשיב על שאלות מורכבות וכן להתייחס ולהפגין הבנה בניתוח דגמים שבנו בתי ספר אחרים.


במהלך האירוע שמעו התלמידים הרצאה מפי דב יוליס מתנדב מטעם עמותת SpaceIL  שסיפר את סיפורה מעורר ההשראה שלSpaceIL  ומשימתה להנחית חללית ישראלית ראשונה על הירח.

תעודות ציון לשבח הוענקו  לבית הספר גולדה מאיר מנס ציונה ולביה"ס ויצו הדסים מאבן יהודה.

למקום השני הגיעו שני בתי ספר: חט"ב אורט תעופה וחלל ממעלה אדומים ותיכון יד ביד לחינוך דו לשוני מירושלים, בתי הספר זכו בשובר בסך 2,000 ₪ למימוש עבור פעילות העשרה חווייתית .

למקום הראשון הגיע בית הספר ירדן ממעלה אפרים וזכה בשובר בסך 6,000₪ למימוש עבור פעילות העשרה חווייתית.

 תמונות נוספות בדף הפייסבוק של הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה


אירוע הגמר של תחרות חקר החלל והאסטרונומיה לבתי הספר היסודיים תשע"ח - ברכות לזוכים!

בתאריך 6.3.2018 התקיים שלב הגמר של תחרות חקר החלל והאסטרונומיה לבתי הספר היסודיים  בקמפוס "המרכז הישראלי למצוינות בחינוך" בירושלים.

זו השנה הרביעית בה מתקיימת התחרות לתלמידי בתי ספר היסודיים בכיתות ד'-ו'. התחרות מופעלת על ידי המרכז הישראלי למצוינות בחינוך בחסות סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, בשיתוף הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה באגף המדעים במזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, ובסיוע הקרן להנצחה ממלכתית לזכרו של טייס החלל (האסטרונאוט) הישראלי הראשון אל"מ אילן רמון ז"ל.

קרוב ל-240 בתי-ספר וכ-4,000 תלמידים מכל רחבי הארץ החלו את התהליך.

התלמידים השתתפו לאורך השנה בחמישה שלבים, שבמהלכם התמודדו בחידונים מקוונים, נדרשו לענות על חידות מורכבות, לקיים פעילות בקהילה, לפעול יחד בקבוצה, לבצע התנסויות בכיתה ואף לבנות דגמים המתארים משימת חלל בת ביצוע במערכת השמש.

 

הזוכים הם:

  • תעודות ציון לשבח הוענקו  לבית הספר אילן רמון, באר יעקב ולביה"ס פלגים, בקיבוץ הזורע.
  • למקום השלישי הגיע בית הספר צמח השדה מעלה אדומים.
  • בית הספר יעקב כהן מקרית אונו הגיע למקום השני וזכה בשובר בסך 4,000 ₪ למימוש עבור פעילות העשרה חווייתית .
  • למקום הראשון הגיע בית הספר הדרור תל"י מבשרת ציון וזכה בשובר בסך 6,000₪ למימוש עבור פעילות העשרה חווייתית. 

 תמונות נוספות בדף הפייסבוק של הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה

הכנס השנתי ה-5 של תכנית חקר ציפורים במכללה האקדמית סמינר הקיבוצים

ביום ב',  ד' באדר תשע"ח, 19.2.18 נפגשו בכנס חקר ציפורים כ-200 מורים, מדריכים, מנהלים, מפקחים, תלמידים (יסודי וחט"ב) וצפרים מומחים - חגיגת למידה ושיתוף מרתקת!



אלו חידושים ויוזמות עלו השנה בכנס?

  • נרקם שיתוף פעולה מעורר השראה בין החוג למדעים במכללה האקדמית סמינר הקיבוצים ותכנית חקר ציפורים במקצוע מדע וטכנולוגיה. ראש החוג (דר' אדיב גל) היה שותף פעיל בבניית סדר היום ובהפעלתו. מתוכנן שיתוף פעולה דרך מחקרים שיבצעו סטודנטים לתואר שני, על התכנית.
  • לאחר הרצאה מרתקת על החידושים האחרונים בתחום (של פרופ' יוסי לשם), הופעלו 9 תחנות התנסות והעשרה חווייתיות בנושאי חקר ציפורים, כמו סיור צפרים לירקון, חידות "חדר בריחה", הכנה של מתקני האכלה, אפליקציות שימושיות לחקר ציפורים ועוד. התחנות הודרכו ע"י צפרים מומחים, מורים מובילים ותלמידים שוחרי צפרות.
  • במושב נוסף, התקיימו מפגשים מרתקים של "קהילת מורים משתפת" ב-4 קבוצות, שעסקו ביוזמות הייחודיות של תהליכי חקר הציפורים במהלך השנה:
    בקבוצות של בתי הספר היסודיים – הקהילה המשותפת עסקה בלמידה מבוססת בעיות, קהילת למידה שיתופית, חקר שיתופי בשילוב מדע אזרחי.
  • בקבוצות של חטיבות הביניים – הקהילה המשתפת עסקה בביומיקרי כבסיס לתהליכי חקר ופתרון בעיות ובמשימות אתגר כיתתיות על פי "לוח השנה של הציפורים".

     תמונות נוספות בדף הפייסבוק של הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה

אירוע הגמר של תכנית  רמון ספייסלאב

ביום שני, 29/1/18 התקיים אירוע הגמר של תכנית  רמון ספייסלאב באולם סמולארש באוניברסיטת תל אביב.

באירוע הגמר השתתפו 1200 תלמידים אנשי חינוך  ואנשים מתעשיית החלל בישראל. האירוע כלל:

הרצאה מרתקת של רני אלינב על הדרך אל הירח,
הרצאה מעוררת השראה של האסטרונאוט מייקל ר. בארט
 ניסויים מרהיבים ויוצאי דופן של התלמידים  שעמלו במשך שנה שלמה והגיעו לתוצאות מרהיבות!
וכן, תהליך שיפוט עבודות התלמידים. חבר השופטים המכובד כלל גם את ד"ר אביבה בריינר לצד שורה של אנשים ממשרד המדע מהאקדמיה ומתעשיית החלל בישראל

ברכות לזוכי תכנית רמון ספייסלאב שישלחו ניסוי לתחנת החלל הבינלאומית : ��

1. *הרב תחומי עמל ב', פתח תקווה*
ניסוי "סידן בחלל קללל" אשר יבדוק מהי השפעת מיקרו גרביטציה על התרבות תאים אוסטאובלסטים בנוכחות מוגברת של סידן

2. *אורט דקל וילנאי, מעלה אדומים*
ניסוי "אמרופיבלאסט"  אשר יבדוק כיצד מיקרו גרביטציה תשפיע על כמות המשקעים שנוצרו מתאים אוסטאובלסטים בהשפעת סידן אמורפי

 3. *הרב תחומי שחקים, נהריה*
 ניסוי "דיאליזה ארוכה ואבנים בכליות, זה הסוף?" אשר יבדוק כיצד מיקרו גרביטציה תשפיע על קצב הפעפוע והיווצרות אבנים בכליות

ברכות לזוכים בתחרות 'חביב הקהל', שני בתי הספר שלנו אשר חלקו תיקו מדויק
בתוצאות:

1. עתיד למדעים ולמוזיקה ע"ש דוד רזיאל, הרצליה בניסוי "שושי" אשר בוחן מה טיב האינטראקציה בין שורש השוש לאנזימים המפרקים אותו בגוף האדם בתנאי מיקרו גרביטציה

2. הרב תחומי עמל נופרים, טבריה
בניסוי "גידול פלנקטון בחלל" אשר בוחן כיצד תשפיע המיקרוגרביטציה על הישרדותו של ה'פלנקטון'


כבוד גדול לבתי הספר הזוכים ולכל השותפים להצלחת התלמידים.
מעניין לקבל את תוצאות הניסויים המרתקים שתכננו התלמידים וללמוד מהם.


תודה רבה מאוד לקרן רמון ולחברינו ממשרד המדע והטכנולוגיה על הפעלת התכנית המאתגרת ועל יצירת חוויה ועניין בחקר החלל בקרב התלמידים

 

ביקור מדענים לאסטרונומיה וחלל באשכול הפיס

ביום חמישי 11/1/2018 הגיעו 3  מדענים לאסטרונומיה וחלל מאוניברסיטת תל אביב לאשכול הפיס בעיר כפר סבא בכדי להפגש עם תלמידי נבחרת החלל של אשכול הפיס אשר העפילו  לשלב ג' בתחרות החלל והתעופה ע"ש אילן רמון.

התרגשות עצומה נרשמה בקרב תלמידי נבחרת החלל שפגשו לראשונה בחייהם   מדענים לאסטרונומיה וחלל. שלושת המדענים: נטלי, סהר ואיתמר  שייכים למועדון האסטרונומי של אוני' תל אביב ששם לו למטרה לחשוף את הפיזיקה והמדעים לציבור הרחב.

בחלקו הראשון של המפגש המדענים העבירו לתלמידי נבחרת החלל 3 הרצאות  מרתקות בנושאי: חקר פלנטות וכוכבים נופלים, כוכבים מתפוצצים – סופר נובות וחורים שחורים.

המדענים חלקו את הידע המדעי המתקדם שלהם בפני התלמידים והשיבו על שאלות התלמידים.
בחלקו השני של המפגש יצאנו לרחבת הכניסה של האשכול שם פתחו המדענים את הטלסקופ שהביאו עימם ואפשרו לתלמידים  לצפות בשמש.
בין לבין התלמידים שאלו שאלות מדעיות לא פשוטות את המדענים. שיאו של המפגש היה שדניאלה, חברת נבחרת החלל פנתה לנטלי – המדענית וביקשה לשאול אותה שאלות אישיות – כיצד היא הגיעה ללימודי אסטרונומיה וחלל?
נטלי שיתפה את דניאלה ומיקה במסלול חייה המעניין וההתלבטויות שלה כאשה לכל אורך הדרך. דניאלה שיתפה מצידה שהחלום שלה ללכת ללמוד פיזיקה באוניברסיטה והמפגש עם נטלי היה משמעותי לה מאוד.

בימים אלה נערכת נבחרת החלל לקראת מבחן שיתקיים בתאריך 23/1/2018 אשר יכריע האם הם יעלו לשלב ד' של התחרות.


אנו מאחלים הצלחה רבה לנבחרת.

 תמונות נוספות בדף הפייסבוק של הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה


מייקרים מעצבים למידה


הצטרפו לכנס ה׳FabLearn׳ הראשון של ישראל. מפגש עם העולם המופלא של המייקרים והפתרונות החדשניים שהוא מציע בתחום החינוך המדעי טכנולוגי.  האירועים מתקיימים  בשיתוף משרד החינוך ובהובלת המעבדה הטכנולוגית ללמידה מחוללת שינוי (אוניברסיטת סטנפורד) בין התאריכים 27-30 בנובמבר 2017.


 מידע והרשמה

כנס מנהגי חינוך בחמ"ד  - מושב מדעים

ביום שני, ט"ז בתמוז תשע"ז, 10 ביולי 2017, התקיים מושב מדעים  בכנס מנהיגי חינוך  של חמ"ד.

 נושא הכנס: "ייחוד מדע הקודש והחול"  (אורות הקודש דף ס"ב).

 הכנס נפתח בהרצאתו של ד"ר  משה רענן, מרצה במחלקה ללימודי הטבע במכללת ירושלים לבנות. נושא ההרצאה היה "הרקע המדעי לסוגיות תלמודיות תמוהות". ד"ר רענן נתן דגש  על הסתכלות מעמיקה בסוגיות חז"ל, הדנות  בנושאי המדעים ובחשיבות החקירה והסקרנות בנושאים תמוהים. כגון: "גמל מעופף","בת יענה והזכוכית","יהלום בכוס שתייה" ועוד.

ד"ר אביבה בריינר, מפמ"ר מדע וטכנולוגיה, אשר פועלת רבות ובשיתוף פעולה למען החמ"ד, נשאה דברי ברכה, וציינה כי  "מדינת ישראל רואה את עצמה כסטרט-אפ ניישן.  אלא שהסטרט אפ החל לפני כ 5 אלפי שנים עם התגבשות  בני ישראל לעם ולא כפי שחושבים אחדים מאיתנו שזו המצאה של הדור הנוכחי. אנחנו יכולים לשחזר ידע, טכנולוגיה ומסורות שנשכחו במשך הדורות ולהתחבר אליהם מתוך מחקר מדעי חדשני. הייחוד שלנו הוא בשילוב של מסורות העבר והחדשנות של ההווה!".

בהמשך השחקן נפתלי פוקס מתאטרון "נדודים"  העשיר בסיפור היהודי, ככלי  מחנך בכיתה בהוראת המדעים. בכישרון רב הדליק את הניצוץ אל נפשו של התלמיד דרך הדרמה כאמצעי לגיוון דרכי ההוראה.

לסיום התקיים פנל בנושא "אבולוציה ויהדות: שלוש גישות יסוד ביהדות". בהרצאה זו  הוצגו שלוש עמדות של דמויות רבניות מרכזיות במאה ה-20 ביחס לתיאוריית האבולוציה. הרב ד"ר דב  ברגר  הציג את גישתו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל,  הרב מאיר קליין  הציג את גישתו  הרב מנחם מנדל שניאורסון – הרבי מלובביץ'  זצ"ל, וד"ר רחל פאר הציגה את גישתו של הרב יוסף דוב סולובייצ'יק זצ"ל. כל אחד מהם  מהם התייחס לעימות אפשרי בין הדרוויניזם למקורות היהודיים, אך כשם שהגותם ופעולותיהם היו שונות – כך גם מסקנותיהם בנושא זה.  השילוב בין  המרצים יצר פנל מגוון מעניין ופורה.

 


 היריד הארצי ה-6 לחקר ופתרון בעיות במדע וטכנולוגיה תשע"ז

 רוצים לדעת כיצד משפיעים סוגי מזון על איכות חלב נאקות גמלים? מהי השפעת ריכוז פחמן דו חמצני בכיתה על ביצוע משימות?  כיצד  ניתן לספק אנרגיה חשמלית מזרימה של מי ביוב?  איך אוספים מי טל בערבה להצלת עצי השיטה? מהי השיטה היעילה לגילוי סימני בעירה? 


תשובות לשאלות מחקר אלה ועוד רבות אחרות הוצגו ביריד החקר יריד הארצי ה-6  לעבודות חקר ופתרון בעיות במדע וטכנולוגיה שהתקיים ביום שלישי, בתאריך  23/5/17  ערב יום ירושלים במתכונת של כנס מדעי חגיגי, בקמפוס אדמונד  י. ספרא של האוניברסיטה העברית בגבעת רם בירושלים, בהובלתה של ד"ר אביבה בריינר, מפמ"ר מדע וטכנולוגיה, באגף מדעים, הפיקוח על הוראת מדע וטכנולוגיה ושותפים לה: עיריית ירושלים, האוניברסיטה העברית, מוזיאון המדע בלומפילד וחברת "ברודקום" שלה הסכם שיתוף פעולה עם משרד החינוך.


עשרות תלמידים, חוקרים צעירים מ-51 בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים ברחבי הארץ, שנבחרו  במחוזות לאחר שיפוט מקצועי של מומחים, הציגו ביריד הארצי עבודות חקר מדעיות ופתרון בעיות בטכנולוגיה על מגוון נושאים מרתקים וחדשניים!

 

 במהלך היריד הארצי הוצגו עבודות מצטיינות בפני תלמידים, מורים ומומחים, בשני שלבים ללא תחרות ושיפוט אלא בחגיגה שיתופית של ידע: 

 

1. שלב ראשון: הצגת העבודות בפני כלל התלמידים.
התלמידים, המורים והמומחים סיירו בתערוכת העבודות והכירו את העבודות המשתתפות ביריד. באמצעות משחק אינטראקטיבי בו הם השיבו על שאלות באמצעות הטלפון הנייד החכם וקבלו משוב מיידי.


2. שלב שני: הצגת העבודות בפני צוות מומחים, מורים ותלמידים במושבים מקבילים במתחם הרשות לקהילה ונוער.
במהלך היריד התקיימו לכל שכבת גיל יסודי וחטיבה, מספר מושבים מקבילים בחדרים בהם הציגו התלמידים  את עבודתם באמצעות מצגות בפני  קהל תלמידים ומורים מבתי ספר אחרים ובפני מומחים ששאלו שאלות ונתנו משוב פתוח על העבודה ללא דירוג. הצגת העבודות זכתה את התלמידים בתעודות הערכה  וכרטיס כניסה זוגי לאחד ממוזיאוני המדע בארץ: מדעטק חיפה, גן המדע ברחובות, פארק קרסו באר שבע, מוזיאון המדע בירושלים.

 

בסיום המושבים התנסו התלמידים בפעילות חווייתית של מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד בירושלים ונוער שוחר מדע בנושא בישול מולקולרי ובתכנון ובניית מבנים.


בתום היריד  נערך טקס סיום  חגיגי בהשתתפות אנשי חינוך, מפקחים, מדריכים, מנהלים,  מורים. פרופ' ערן משורר, דיקן הפקולטה למתמטיקה ומדעי הטבע האוניברסיטה העברית ירושלים נתן הרצאה מרתקת בנושא מחקר של "תאי גזע כל יכולים".

הטקס ננעל במופע  תיפוף סוחף של הקהל.

תודה לכל העוסקים במלאכה  מהתכנון ועד הביצוע! היה יריד מהנה חוויתי ומלמד!
נתראה ביריד ה7 לחקר ופתרון בעיות בשנת הלימודים הבאה!

 

   



 

"התלהבות היא אחד המנועים החזקים ביותר של הצלחה" (וולדו אמרסון)

ביום  רביעי, כ"א באייר תשע"ז, 17 במאי 2017 התקיים באשכול הפיס רחובות, כנס ארצי לתכניות בינלאומיות בחינוך מדעי מתוקשב בשיתוף אגף טכנולוגיות מידע והפיקוח על הוראת מדעים במזכירות הפדגוגית. את התכנית מוביל ד"ר פריד חמדאן החבר בוועדת גלוב העולמית. 

תכנית גלוב הינה תכנית בינלאומית מתוקשבת העוסקת בחקר סביבתי מתוקשב בחסות נאס"א ואוניברסיטת  קולוראדו, ארה"ב .

בכנס נטלו חלק 28 מתוך  146 בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים אשר הגיעו לגמר מכל המגזרים  בארץ  בתחרויות שונות בנושאי חקר מדעי לשנה"ל תשע"ז. בין הנוכחים היו נציגי שגרירות ארה"ב: גב'  מישל  קימפל גוזמן, מנהלת  קשרי תרבות בשגרירות  ארה"ב,  הגב' טינה קרס,  ממלאת מקום שגריר קרואטיה בישראל, מפקחים, מנהלים, מורים ותלמידים.

התלמידים הציגו עבודות חקר, סרטונים  העוסקים בחקר  המדעי-סביבתי ומשחקים דיגיטליים.  במהלך הכנס התקיימה שיחת וידאו עם נציגי גלוב  ממספר מדינות אירופה אשר ברכו את באי הכנס .

הכנס הניח פעימה של חיים על ליבם של באי הכנס אשר רואים חשיבות רבה בקידום השפעה מיטבית על הסביבה תוך קיום שיתוף פעולה רב תרבותי וגלובלי.


 

 

 

יריד חקר מחוזי לעבודות חקר מדעי ופתרון בעיות במחוז חיפה - "קיימים ומקיימים"

ביום רביעי, י"ד באייר תשע"ז, 10 במאי 2017, התקיים במחוז חיפה, יריד חקר מדעי ופתרון בעיות – "קיימים ומקיימים".

היריד נערך במתכונת של כנס מדעי, והתקיים במוזיאון הלאומי למדע טכנולוגיה וחלל "מדעטק", בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, בתמיכת איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה, מרכז מורים למדע ועיריית חיפה.

אירוע זה בא לציין את סיומו של תהליך שלם של חקר מדעי ופתרון בעיות, אשר התנסו בו תלמידים מכיתות ו' בבתי הספר היסודיים ותלמידי כיתות ט' בחט"ב במחוז חיפה במהלך שנת הלימודים תשע"ז, במסגרת התכנית הלימודית של מדע וטכנולוגיה והוא חלק ממהלך שמוביל הפיקוח להוראת המדעים ובתמיכתו המלאה של מנהל מחוז חיפה, ד"ר סער הראל.

העבודות הוצגו בשמונה מושבים מקבילים, בהם שלושה שופטים. המושב נפתח בהרצאה מפי תלמידים בעלי עבודות מצטיינות, שייצגו את המחוז ביריד הארצי. עבודות אלו נבחרו בתחרות שהתקיימה במחוז לפני כחודש ימים.  לאחר מכן התלמידים, החוקרים הצעירים, הציגו במושבם את עבודתם כמרצים לכל דבר ועניין וענו על שאלות השופטים כשהם נעזרים בפוסטר המדעי שכתבו.

גם השנה מתוך ראייה מקיימת הפוסטרים המדעיים הוצגו בכנס באופן דיגיטלי.
בתום המושבים נבחרו העבודות המצטיינות שזכו בציון לשבח והתלמידים נהנו מפעילות במוזיאון הלאומי למדע טכנולוגיה וחלל "מדעטק".

 

  


 

יריד חקר מדעי ופתרון בעיות מחוז מרכז – אשכול הפיס נס ציונה



 "הטובה שבמידות האדם – שיהיה שואל" אמר רבי שלמה אבן גבירול (מתוך הספר "מבחר הפנינים", שער החכמה) וכך עשו תלמידים ומוריהם מ-76 בתי ספר ממחו מרכז בהנהגתה של מפקחת תחום המדעים במחוז - הגב' אסנת פרנס, ובהובלת מדריכות המחוז, בכנס החקר המדעי ופתרון הבעיות אשר התקיים ביום ראשון ה-26/3/2016 באשכול הפיס שבנס ציונה. בכנס נכחו גם נציגים ממשרד החינוך, ממרכז למדע שבאוניברסיטת תל-אביב ומחברת ברודקום שעזרו בתהליך השיפוט.

לכנס הגיעו, כאמור, תלמידים מכל רחבי מחוז מרכז, שהציגו את ממצאי תהליך החקר המדעי או את התוצר של תהליך פתרון בעיות טכנולוגיות. כל בית ספר הציג את ממצאיו הן בכרזה, שריכזה את תמציתו של תהליך הלמידה אותו עברו והן הרצאה קצרה במפגש עם בתי ספר אחרים. כלל משתתפי הכנס הקשיבו להרצאתו של יניב איזון מנהל חברת "אפליקסור" "מציאות מדומה מעבר למסך".


האירוע היווה את שיאו של תהליך בו תלמידים בכל בתי הספר במחוז למדו בשיעורי המדעים בדרך החקר המדעי ופתרון בעיות טכנולוגיות. בסופו של התהליך מציגים התלמידים את ממצאיהם בפני ילדי בית ספרם והוריהם. אח"כ מוצגות העבודות בירידי חקר עירוניים או יישוביים והטובות שבהן ביריד חקר מחוזי. העבודות הטובות ביותר יוצגו ביריד חקר ארצי שיתקיים השנה בירושלים.


  מידע אודות יריד חקר ופתרון בעיות לתלמידי חטיבת ביניים - מחוז דרום
  מידע אודות יריד חקר מדעי ופתרון בעיות – המנהל לחינוך התיישבותי
  מידע אודות יריד חקר מדעי ופתרון בעיות – מחוז תל אביב

 

יום כדור הארץ

האו''ם קבע את יום, ה- 22 לאפריל כתאריך בינלאומי לציון יום כדור הארץ, במטרה להעלות את המודעות ליכולתנו להשפיע באמצעות התנהלות יום-יומית המתחשבת בסביבה, על גורלנו ועל גורל הדורות הבאים, ולהראות כי צריכת משאבים יעילה משפיעה על כל המערכת האקולוגית ועל איכות הסביבה.


בעיר ראש העין בחרו לפתוח את האירועים המציינים את יום כדור הארץ בצעדת "האביב" בשלושה מסלולים שונים שחצו את העיר: "אדם אדמה", "אדם מים" ו"אדם אנרגיה".  המסלולים  עברו דרך אתרי טבע ייחודיים, שלאורכם פוזרו תחנות הפעלה חווייתיות, הממחישות את הסוגיות השונות המשפיעות על האקלים והקיימות על פני הכדור. המסלולים התנקזו כולם לאירוע מרכזי ביער הקהילתי.

הצעדה הייתה יוזמה משותפת של עמותת "אמבר" קרן המקדמת את החזון האקולוגי של ד"ר קרן אמבר ושל מרכז הקיימות הפועל בעיר, שפנו למשרד החינוך, על מנת לרתום את בתי הספר בעיר ולהפכם לשותפים לפעילות מבורכת זו.

מספר בתי ספר בעיר אכן נענו לקריאה והפעילו תחנות במסלולים השונים. תלמידי בית ספר "נופים " הפעילו תחנה במסלול אדם מים, שבדקה את איכות המים בנחל רבה  ובאגם הצלילים בעיר. בית ספר "אפק" הפעיל תחנה במסלול אדם ואדמה בנושא גידולים חקלאיים בעת הקדומה והיום.   למרות החום הרב הגיעו משפחות , חניכי תנועות הנוער, ילדים ומתנדבים מארגון "כנפיים של קרמבו" וכן ילדים בעלי צרכים מיוחדים. גם המבקרים וגם המפעילים נהנו ממגוון פעילויות חווייתיות ומעשירות, בעלות מסרים חשובים.  התלמידים  גילו מוטיבציה ומנהיגות לכל אורך הפעילות.

האירוע היה מרגש, משום שאין זה מובן מאליו, שילדים מבית ספר יסודי מפעילים בוגרים ומשפחות תורמים ונתרמים גם יחד לאירוע בעל חשיבות כה רבה לקיומו של כל אחד מאתנו ולכדור שעליו אנחנו חיים.

כנס תלמידים "חוקרים מדע וטכנולוגיה" מחוז מרכז- חט"ב

 

כיצד מכינים מרנג מחומוס? פופקורן - להקפיא או לא להקפיא? כיצד משפיעה קרינת ניידים על צמחי נענע?
את התשובות יכולתם למצוא בכנס מדעי טכנולוגי של תלמידי מחוז מרכז שנערך ב26/3/2017  במכון דוידסון - מכון ויצמן.

בכנס הוצגו 120 עבודות חקר של תלמידים מבתיה"ס במחוז. כל בית ספר יוצג על ידי קבוצת חוקרים צעירים אשר הציגו את עבודתם במושבי הרצאות וכן במושב פוסטרים בחצר, ממש כמו בכנסים אקדמיים שמתקיימים בארץ ובחו"ל.


הכנס מטרתו העיקרית לתת במה לתלמידות ולתלמידים צעירים, שהתנסו בלמידה בדרך החקר המדעי טכנולוגי בחטיבה ומאפשר לתלמידים להציג את תוצרי הלמידה - עבודות חקר מדעי ופתרון בעיות בכנס מחוזי.

חלק מהעבודות עסקו בפיתוחים טכנולוגיים מרשימים כגון: מערכת חכמה לניצול מי מזגן לניגוב שימשת רכב, מתקן משודרג לייבוש גרביים, התקן ייחודי למפתח המסייע לאנשים בעלי מוגבלויות ושולחן חכם לתלמידים לקויי קשב וריכוז.

סדר היום כלל התכנסות חגיגית במושב ברכות בהנחייתה של ד"ר נורית בר יוסף
המפקחת על הוראת מדע וטכנולוגיה במחוז מרכז. התלמידים שמעו הרצאות העשרה של איתי נבו, וד"ר ארז גרטי ממכון ויצמן. לאחר מכן התקיימו שבעה עשר מושבים מקבילים בהם הציגו כ 120 קבוצות תלמידים נציגות, את ממצאי החקר ופתרון בעיות שחקרו בבתי הספר. במושבים אלו התקיים תהליך שיפוט משמעותי כאשר צוות השיפוט כלל: חוקרים ממכון ויצמן, צוות ההדרכה למו"ט במחוז, מנהלי אשכולות פיס והשנה לראשונה שולבו גם שופטים צעירים - תלמידי החטיבה העליונה הלומדים במגמות מדעיות בחטיבה המדעית ברחובות ונמצאים אף הם בעיצומו של כתיבת עבודת המחקר שלהם.

לאחר מכן נפגשו כל התלמידים הנציגים למושב פוסטרים בחצר. במושב זה התבקשו התלמידים לבחור את שלושת העבודות הטובות ביותר. על סמך בחירתם נבחרה העבודה חביבת הקהל ואף היא קיבלה ציון לשבח יחד עם עוד עשרים עבודות נוספות שנבחרו על ידי צוות השיפוט.

השנה כיבד אותנו בנוכחותו פרופסור שכטמן - זוכה פרס נובל לכימה. פרופ' שכטמן סקר חלק מהעבודות ובירך על העשייה המדעית הענפה במחוז והשאיר לנו כמובן תמונה למזכרת.

 

נוער שותה מים ודעת
Rotary Hands Across water

 

תכנית החינוך בנושא מים וסניטציה שנערכת על ידי Hi-Teach בשיתוף התעשייה, משרד הכלכלה, האקדמיה והרוטרי  קיימה את תחרות עבודות וטקס חלוקת הפרסים של 21 בתי הספר שלמדו בתכנית השנה ביום המים הבינ''ל 22.3.17 במכון לחקר המים בטכניון. הוצגו עשרות פרויקטי חקר מרשימים בנושא מים וסניטציה שבוצעו בכל הארץ תוך שיתוף פעולה בין מגזרי רחב המיצג את כל חלקי האוכלוסין בישראל.

באירוע השתתפו כ 200 תלמידים ואורחים מהתעשייה, והאקדמיה וצוות של נציגי משרד החינוך גב' חני פלג, ממונה ארצית לחינוך לקיימות, ד"ר פריד חמדן, מתאם ארצי לתכניות בינלאומיות, גב' לימור בן שטרית, תכניות בינלאומיות, וגב' רבקה לסטר ממונה מחוזית על תחום מדע וטכנולוגיה, מנהלים ומנהלות בתי ספר ומורים ומורות רבים יחד עם חברי וחברות רוטרי מעשרת המועדונים השותפים לתכנית מכל הארץ והוקרן סרטון ברכות של תומכי התכנית מהרוטרי בארה''ב.

חגגנו את שיתוף הפעולה המתמשך עם משרד החינוך ועם תכנית גלוב בראשות ד"ר פריד חמדן ואת זכייתה של התכנית בהכרה כתכנית "ראויה לציון" מטעם קרן הרוטרי הבינ''ל, בשנת ה 100 לייסודה של הקרן.

קראנו את התכנית על שמו של פרופ' נח גליל ז''ל, דיקן הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית וראש המכון לחקר המים שתמך בתכנית מראשיתה והלך לעולמו השנה.

העניין שגילו האורחים בעבודות המרשימות היה מרגש כפי שניתן לראות במצגת ובסרטונים  Another Clip A video clip המתארים איך אנו הופכים יחד את אתגר המים והסניטציה  ואת המצוינות הישראלית בפיתוח ויישום טכנולוגיות מים למנוף לחינוך מדעי רב תחומי וחוזה פני עתיד שבעודו מתאים לעידן הידע הגדל במהירות הוא משלב גם היסטוריה, מורשת וסביבה ומטפח שיתוף פעולה בין מגזרי. ומחנך אזרחים ואזרחיות, סקרנים ושוחרי שלום.

  מצגת מאירוע הגמר תשע"ז
 

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  25/11/2018  

עדכוני rss