education - חינוך חוזרי מנכ''ל
 
   
 
 
 
 
 
 

דבר המנכ"ל
 

חוזר מנכ"ל עג/1, ט' באלול התשע"ב, 27 באוגוסט 2012

 

 

לכלל עובדי מערכת החינוך,

 

חברים ושותפים יקרים,

 

כבכל שנה, גם השנה אנו מתחילים שנת לימודים חדשה, וכביכול הדברים חוזרים על עצמם – שוב ימי היערכות והכנת תכניות לימודים, שוב מפגשי היכרות עם הילדים והכשרת הסביבה הלימודית. אבל מי כמונו, הנמצאים בתוך העשייה החינוכית, יודע עד כמה אנו רחוקים מניהול שגרה.

 

בימים אלה אתם פוגשים תלמידים חדשים, שותפים אחרים לצוות ותכניות שלא הכרתם עדיין. זה המיוחד והיפה במקצוע שלנו, מקצוע המאפשר התחדשות, שיום אחד בו אינו דומה לקודמו, ושנת לימודים אחת אינה דומה לזו שהייתה לפניה. התחדשות זו מציבה בפנינו גם אתגרים לא פשוטים – ללמוד בהתמדה ולהתפתח ברמה האישית והמקצועית, לבחון שוב את דרכנו החינוכית, להתנסות, לשנות ולהתאים את עצמנו בכל פעם מחדש לשנה המיוחדת כל-כך שמתחדשת עלינו. 

 

גם מערכת החינוך בכללותה עוברת שינויים רבים. אנו צועדים קדימה ודואגים לתת את המיטב לילדים ולנוער בישראל. השנה 270,000 ילדים בגיל 4-3 יזכו לחינוך חינם במערכת ממלכתית. הגדלנו את מספר גני הילדים לגילים אלה בכ-900 גנים ממלכתיים נוספים ובנוסף חברו למהלך חינוך חינם גם 500 גנים פרטיים. כאנשי חינוך אתם בוודאי מודעים לתועלת הרבה שהרחבת הרצף הלימודי והחלתו על גיל זה טומנת בחובה לצמצום הפערים ולקידום ההישגים.

 

פעולה זו היא רק אחת מבין הפעולות שביצענו  במטרה להקל את הנטל על ציבור ההורים. בין השאר הרחבנו את תכנית השאלת הספרים, הגדרנו שוב בקפידה את תשלומי ההורים, והשנה נסבסד דיפרנציאלית טיולים שנתיים.

 

כולנו נחשפנו השנה לכמה מקרים של מעשי אלימות קשים שאירעו בארצנו,  וזאת לצד ירידה ניכרת ועקבית במדדי האלימות בתוך מסגרות החינוך. כמערכת אנו רואים את עצמנו מחויבים לבניית מנגנוני שיפור, טיפול וחינוך למניעת אלימות.  אנו נמצאים בעיצומה של כתיבת תכנית מערכתית למיגור האלימות שתכלול, מעבר לדרכי מניעה, תכנית פעולה להעשרת תרבות הפנאי של ילדים ונוער, וזאת בנוסף להעצמת פעולותיהן של תנועות הנוער בארץ.

 

אנו רואים בתכנית להכשרה טכנולוגית של נוער חרדי נושר מענה חשוב לשילוב אוכלוסייה שהתקשתה למצוא את דרכה בשוק העבודה. 

 

בנוסף לרפורמות "אופק חדש" ו"עוז לתמורה" שמתרחבות ומוטמעות בהתמדה, נרחיב השנה גם את תכנית התקשוב לחטיבות הביניים בפריפריה, ובכך יזכו תלמידים רבים ללמוד בסביבה מתוקשבת במשך רוב שנותיהם במערכת החינוך.

 

בחינות הבגרות זכו גם הן לתשומת לב מיוחדת בשנה האחרונה. שר החינוך  החליט על הקמת ועדה לבדיקת מבנה בחינות הבגרות. המלצות הוועדה יתפרסמו במהלך שנת הלימודים הקרובה,  וכולי תקווה שבשנת הלימודים הבאה נתחיל לראות שינויים בעקבות ההחלטות. החל משנת התשע"ג תיושם לראשונה ההחלטה לפרסם תשובות מוסמכות למבחני הבגרות באתר המשרד.

 

מניתי רק חלק מן המהלכים החשובים שאנחנו מקדמים. מי כמוכם יודע שעשייה חינוכית היא תהליך מתמשך, ואין די בהכרזה על רפורמה כדי לחולל שינוי. הדברים כרוכים בהטמעה ארוכת טווח, בהתנסות ובתיקון עצמי, בשכנוע השותפים ובהסכמה רחבה – עד אשר החדש הופך לרגיל ולמוכר, עד אשר נהנים ממלוא היתרונות שהחדש טומן בחובו. יחד עם זאת אני מאמינה שהרפורמות הרבות שאנחנו מובילים יתחילו לתת את אותותיהן כבר השנה וישפיעו על העשייה היום-יומית שלכם בכיתות ובמפגשים עם הילדים, ובהכרח יביאו לשיפור הישגים אקדמיים, ערכיים וחברתיים.

 

עמיתיי היקרים, הרפורמות הללו נועדו לאפשר לכם עשייה טובה ומשמעותית יותר,  אבל אינן תחליף לעבודתכם. לב-לבו של החינוך נמצא בידיכם – הלוא הוא אותו מפגש אנושי יקר ערך של ילד עם מחנך מסור,  עם מי שמקשיב לצרכיו ולרצונותיו, עם מי שמבין את קשייו ומושיט לו יד ברגישות ובהבנה, מעודד, מלמד ומקדם אותו עוד ועוד. המשימה החשובה הזו מוטלת עליכם, ואני סמוכה ובטוחה שתעשו  אותה נאמנה ותמצאו סיפוק והנאה בעשייתכם.

 

ראו ברכה וגמול בעשייתכם, ותהיה זו ברכה אישית לכל אחת ואחד מכם וברכה משותפת לעם ולחברה בישראל.

 

 

שנה טובה,

דלית שטאובר


 


עדכוני rss

 



 
   תאריך עדכון אחרון:  13/07/2014