
|
|
כמו ציפור דרור בשמים - לכיתות ז'-ט'
הסרט 'כמו ציפור דרור בשמיים' מספר את סיפורו של דניאל גולד, אשר היה ילד בליטא לפני המלחמה, שרד את תלאות השואה בזכות תושייה והקרבה של אמו, דודתו ואנשים נוספים. לאחר השואה, עלה עם אביו לישראל, השתלב בה ותרם רבות לתקומתה כטייס חיל האוויר, בתרומתו האקדמית ובהתנדבות רבת שנים. |

|
|
תגובת האוכלוסייה במדינות הכבושות על ידי הנאצים לגורל היהודים בשואה - ז-יב
ב -26 בינואר 2018 , אישר הבית התחתון בפרלמנט הפולני הצעת חוק האוסר לאזכר את חלקו של העם הפולני בפשעים שבוצעו בשואה, ואת השימוש בביטוי 'מחנה השמדה פולני' לתיאור מחנות המוות בהם נרצחו יהודים, אשר פעלו בשטחי פולין הכבושה. מי שיעבור על החוק החדש, כולל אזרחים שאינם פולנים, יהיה צפוי לקנס כספי או לעונש מאסר של עד שלוש שנים. מהלך זה עורר תגובות נזעמות בציבור הישראלי, הערני לניסיונות השונים להכחיש את מעורבות האוכלוסייה המקומית במדינות השונות, בהן פולין, במעורבות בשואת העם היהודי. מערך שיעור זה נועד לסייע לקהל המורים להנגיש לתלמידים את הנושא, להבהיר להם את מהות הדיון הציבורי, ולציידם במידע שייסע להם לגבש את עמדתם בסוגיה. |
 |
|
מחפשים בית - ילדים ניצולים מסוף המלחמה ועד השיקום בארץ - ז'
השיעור עוסק בנושא החזרה לחיים, והבחירה לעלות לארץ כנושא חשוב המאפשר לתלמידים ללמוד על השואה מתוך נקודת המבט של השיקום והבנייה שלאחריה. הוא יכול להוות חוליה בתהליך חינוכי אשר אף יגשר בין העיסוק בנושא השואה לבין המעבר ליום העצמאות ומשמעותו בשדה החינוכי.
המערך מביא את סיפוריהם של 5 נערים שניצלו, הקשיים שהיה עליהם להתמודד אתם בסוף המלחמה, את ההתלבטות בשאלה היכן ימשיכו וישקמו את חייהם, את ההחלטה לעלות לארץ כבחירה שנבעה ממגוון מניעים, ואת תהליך הקליטה הראשוני בה.
|
|
|
העם היהודי ותרבותו - ז'-ט'
הצצה לעושר התרבותי של קהילות ישראל, ולתרומת התרבות היהודית לתרבות האנושית, מן הכלל – העם היהודי והתרבות היהודית בכללה, ואל הפרט – אל קהילות ספציפיות באירופה. כפתיח לנושא הלימוד – "העולם היהודי לגווניו ולקהילותיו טרם שואה", מהווה היחידה תשתית להבנת חיי התרבות והרוח וחיי היומיום של יהודים בקהילות שונות, המוצגים בהמשך, מהיבטים שונים.
|
 |
|
חיי הילדים היהודים בעולם שבטרם שואה - ז'-ט'
העיסוק בנושא של חיי היהודים בטרם השואה מהווה נדבך ראשון ומרכזי בהוראת השואה. הוא מאפשר ליצור אמפתיה מחד, והבנה של מה שאבד מאידך. חיי היהודים בטרם שואה התאפיינו בפיזור גיאוגרפי גדול, גיוון של תפיסות, דעות ודרכי חיים והיהודים היו משולבים בכל תחומי החיים המודרניים. המצגת מאפשרת מפגש של התלמידים של היום עם תחושת הגיוון, השייכות והחיות שאפיינו תקופה זו.
|

|
|
כעוף החול: על תקומתם של ניצולי השואה בישראל - ז'-ט'
הכרות עם דמויות של ניצולי השואה שהצליחו להשתלב בחברה הישראלית בעיקר בזכות כוח רצונם האדיר והיוזמה העצמית, ששיקמו חייהם ותרמו תרומה משמעותית לתקומת מדינת ישראל, הסוגיות שידונו בהן: המעבר משואה לתקומה, ותרומתם של הניצולים למאבק המלחמתי בהקמת המדינה בהקניית שייכות לארץ.
|
 |
|
חנוכה בתקופת השואה- ז'-ט'
המערך מאפשר דיון במשמעותו של חג החנוכה כסמל מרכזי והתכנים והמשמעויות שקיבל בעולם התוהו של השואה. המערך מעלה שאלות ומאפשר שיח במגוון דעות ותפיסות והוא יכול להוות נדבך מרכזי בדיון אודות התמודדות רוחנית, רוח האדם וזהות יהודית בתקופת השואה. במערך משולבים תקצירים היסטוריים המאפשרים הבנת המקורות בהקשרם.
|
 |
|
שבת בתקופת השואה -ז'-ט'
המערך עוסק בנושא רלוונטי לחיי רוב התלמידים. המערך מאפשר דיון במשמעותה של השבת כסמל מרכזי והתכנים והמשמעויות שקיבל בעולם התוהו של השואה. המערך מעלה שאלות ומאפשר שיח במגוון דעות ותפיסות והוא יכול להוות נדבך מרכזי בדיון אודות התמודדות רוחנית, רוח האדם וזהות יהודית בתקופת השואה.
במערך משולבים תקצירים היסטוריים המאפשרים הבנת המקורות בהקשרם.
|
 |
|
ילדות בגטו טרזין - ז'-ט'
מערך אינטראקטיבי הבנוי סביב יצירות, זכרונות, עדויות ועוד, ומעלה את מורכבות החיים בגטו טרזין ואת דרכי ההתמודדות של הילדים והנוער בו.
|
להמשך הפעילויות 
|
|
|