מדעים וטכנולוגיה
הנחליאלי
הנחליאלי, אחד מסימני הסתיו, לא נצפה בסביבת הגן. הגננת והילדים נערכים ליצור סביבה שתזמן אותו אל הגן. מצגת הלמידה המתועדת כאן משמעותית משום שהיא פותחת באתגר הנוגע בידע מוקדם של הילדים ובמשהו שהם לא יודעים איך לקדם אותו. רק מעגלי שיח בין הילדים הביא את ההצלחה.

למידת מושגים תוך התנסות מעשית - הפקת שמן
מיקום הגן בקיבוץ כפר הנשיא מאפשר יציאה אל הטבע בסביבת הקיבוץ, למידת מושגים תוך התנסות מעשית, פעילות יחד ולחוד והתרגשות גדולה – הפקת שמן למאור. הלמידה המתועדת מציגה למידה רב-גילאית (מבוגרים וילדים עובדים יחד), מכוונת לתוצרים משותפים, כורכת יחד מושגים והכרות מעשית איתם, כורכת את ההיבטים – פיזיו-מוטורי, חברתי, רגשי וקוגניטיבי.

יציאה לטיול במטרה מוגדרת
היציאה לטיול בסביבת הגן מזמנת לילדים התנסויות, חוויות והזדמנויות למידה. בפעילות המוצגת בסרט, הגננת נאוה יוצאת לטיול עם קבוצה קטנה מילדי הגן במטרה מוגדרת מראש: להפיק פריטים עבור מגדיר הפרחים האישי. ילידי הגן מאיירים ומצלמים את הייצוגים למגדיר.

מהאדמה לצלחת
ילדי הגן חווים תהליך שלם של יצירה – מהזריעה עד הקטיף. תהליך ארוך זה ממחיש לילדי הגן את העשייה של המגדלים השונים. בסופה של עבודה קשה נהנים הילדים מהתוצרת המובחרת. לטעות טעמים חדשים.
תכנון יומן שבועי
איך מתכננים את השבוע? בעזרת יומן שבועי כמובן. בסרטון: מתכננים את השבוע בעזרת יומן מוצגת פעילות שנעשתה בהנחייתה של פרופ' חוה תובל הכוללת בתוכה שיח על הצורך בשימוש ביומן, הכרת המבנה של יומן שבועי, הבחנה בין אירועים קבועים וחד פעמיים, מנית ימות השבוע והכנת יומן שבועי אישי.

ארגז החול
נדמה לכם שאתם יודעים הכול על אודות ארגז החול? ידוע שילדים אוהבים לשחק בחול, לברוא בו עולמות דמיוניים, לבנות ממנו הרים וגבעות ולהכין מגרגיריו "מטעמים". מה שפחות ידוע הוא שבארגז החול הילדים רוכשים שליטה מוטורית, פותרים בעיות, ולומדים על תכונות פיסיקליות של החול הרטוב והיבש. החול והמים – זיווג משָׁמַיִם לקריאה נוספת
מוסיקה
התנהלות אירועים מיוחדים בו הילד מושם במרכז
במקרה זה, הילד בוחר את הרפרטואר המוזיקלי, הדרך לתקשר עם המוזיקה (שירה, תנועה, נגינה, רישום) והחברים שהוא רוצה לשתף. סרטון הדרכה אודות יצירת רשימת השמעה.
יצירת כללי התנהגות בסביבה מוזיקלית
בסרטון זה ניתן לראות איך הילדים מבססים כללי התנהגות לפעילות עצמאית בסביבה מוזיקלית מעודדת פעילות. במקביל, ניתן להתרשם מהכישורים האורייניים שהילדים מפגינים בכל התהליך.
כלי הערכה במוסיקה
סרטון המציג כלי להערכה של לומד עצמאי .הכלי מאפשר לגננת לעמוד על תפקודם של הילדים בתחומי הפעילות המוזיקלית השונים. המעקב אחר התנהגויות הילדים בפעילויות השונות יפתח אצל צוות הגן מודעות להתפתחות המוזיקלית של הילדים ולהשפעת המוזיקה על תחומים נוספים. כך יוכלו לתכנן דרכי עבודה מתאימות לילדים. הכלי מבוסס על היגדים הלקוחים ממסמך האגף לחינוך קדם יסודי - עשייה חינוכית בגן.

מלכה ליום אחד (יום הולדת עם דגש מוזיקלי)
בסרטון זה ניתן להתרשם מהדגם של העשייה (מרכיב קבוע ומשתנה ביום הולדת), מהעשייה המוזיקלית המגוונת שהיא תוצאה מהחומרים שנלמדו בגן, מההתנסויות השונות המאפשרות לכל אחד לתקשר עם המוזיקה ומהכישורים של לומד עצמאי.

מלך ומלכה ליום אחד (יום הולדת עם דגש מוזיקלי)
בסרטון זה ניתן להתרשם מהדגם של העשייה (מרכיב קבוע ומשתנה ביום הולדת), מהעשייה המוזיקלית המגוונת שהיא תוצאה מהחומרים שנלמדו בגן, מההתנסויות השונות המאפשרות לכל אחד לתקשר עם המוזיקה ומהכישורים של לומד עצמאי.

קבלת שבת בדגש מוזיקלי
בסרטון זה מציג מפגש של ילדי הגן עם רפרטואר מוסיקלי ייחודי המזמן מפגש עם התרבות הישראלית ועם מגוון המסורות של קהילות ישראל. הרפרטואר מגוון ומכוון את את השתתפות הילדים באופן פעיל ועצמאי.

פועלים לבד בסביבה מוסיקלית
בסרטון זה לומדים ילדי הגן לפעול באופן עצמאי בסביבת הלמידה שלהם. מיומנות זו מבססת את העצמאות של הילדים ומאפשרת בין היתר תקשורת בין-אישית, טיפוח טעם אישי וחיזוק הביטחון האישי.
"קילפתי תפוז"
" קלפתי תפוז מצאתי בפנים-כמו בתוך קן ילד ישן" מילים אלו הינם התחלה של הישר "קילפתי תפוז" ומספר על דו-שיח בין הילד שקילף את התפוז ובין ילד דימיוני. לחן השיר מורכב עם השפעות ג'ז. מילות השיר והלחן המיוחד מאשר לילדים ללמוד תבניות ומקצבים בדרך של פעילות. לקוח מתוך החוברת זמר לך לגיל הרך
מתמטיקה וחינוך גופני
הליכה בקצב
הליכה בקצב מתון עד מהיר במסלולים קבועים ומשתנים בקרבת הגן הינה פעילות בעלת ערך חינוכי ובריאותי כאחת, פעילות ההליכה כחלק מהפעילות הנהוגה בגן הילדים מטפחת את מודעות לחשיבות התמדה בפעילות גופנית ולתרומתה של ההליכה לכושר הגופני הכללי שלהם בסביבה הזמינה והקרובה לגן
קלאס מבולבל
קלאס מבולבל הינו משחק המציג דוגמה לדרכי העבודה האינטגרטיביות בגן
הילדים. האינטגרטיביות האותנטית הופכת את החוויה ללמידה למשמעותית. המשחק "קלאס מבולבל" משלב את תחום המתמטיקה עם החינוך הגופני.
חיזוק הקשר הרב דורי וקהילת הגן
פעילויות המקשרות בין דורות הוא אחד הערכים המשמעותיים לחיזוק התא המשפחתי. מוצגת הצעה לחיזוק הקשר הרב דורי וקהילת הגן באמצעות חשיפה למשחקים מזמנים שונים.
משחקים בבאולינג
- "ילדים בגיל הגן לומדים תוך כדי התנסות, לכן, הפנמת המושגים מתרחשת טוב יותר כאשר הילדים פעילים במגוון פעילויות ומשחקים" (מתוך: ת"ל במתמטיקה לגן). במהלך המשחק משכללים ילדים את הכשרים החברתיים וגם את למידת המתמטיקה בנושאים של ספירה, מניה, חיבור ואפילו חיבור בשרשת.
מה בין מתימטיקה ללמידה משמעותית - חוזר מפמ"ר
שפה ואוריינות
משחק בחנות הגן
המשחק מאפשר לילד לרכוש ידע בסיסי אודות תוכן הקנייה והמכירה ויאפשר לילד גירוי לדעת מה יש בחנות רגילה. משחק בפינה יגרה את הילדים לנהל שיח אודות נושאים מתמטיים (כמו עלות החומרים ומחירם..). ורכישת התנהגויות חברתיות כמו המתנה בתור בעת כניסה למקום כלשהו.
מרחב הגן ההומה
ביקור באזור הומה, פעילו ושוקק, מזמן שפע של מראות חוויות. בגנים רבים ילדי הגנים רוחב שוקק זה הוא חלק ממרחב הגן.
סמלים וצלמיות
סמלים וצלמיות הן חלק מחיי היום יום. אלו מסבירים לנו על העולם ומסייעים לנו בהבנה ובהתנהלות. בגן הילדים מתרגלים הילדים התבוננות ותקשורת באמצעות סמלים אלו.
הקראת סיפורים
קריאת סיפורים לילדים מהווה הקשר משמעותי ללמידת שפה ולטיפוח השיח. בסרטון המלחמה האדירה- צביה ולדן שיח עם ילדים ד"ר צביה ולדן בלשנית התפתחותית, משוחחת עם ילדים על הספר "המלחמה האדירה" מאת אורה איל. בסרטון מדגימה ד"ר ולדן תיווך המעשיר את הילדים בעת קריאת סיפור.

רחוב דמוי מציאות
ברחוב הקרוי על שמו של אליעזר בן יהודה , מחייה השפה העברית, ממוקם גן אשחר. בחצר הגן הוקם רחוב דמוי מציאות, הנושא אף הוא שם זה, ובו נחשפים הילדים למגוון אוריינויות (אוריינות מתמטית, אוריינות חזותית, אוריינות שפתית) מתחומי הדעת השונים באמצעות שלטים, תמרורים, תפריטים ועוד. ריבוי אוריינויות ברחוב בן יהודה
ירושלים
צמחיית הכותל המערבי
עם צמחי הארץ נמנית קבוצה של צמחים, הגדלים בין סלעים ועל מצוקים, על קירות אבן וגלי אבנים. בבתי גידלו אלו, שתשתיתם אבנים, נובטים הצמחים בכיסי הקרקע שבין האבנים ובסדרים שנוצרים בהם. בכותל המערבי גדלים צמחי כתלים כגון: צלף קוצני, שיכרון זהוב ומציץ סורי. מידע טקסטואלי וחזותי זה לגננת ולילדים נמצא בעלון מקוון לגננת בנושא ירושלים.
אדריכלות בירושלים
בירושלים קיימים מבנים רבים בעלי חשיבות אדריכלית אשר נבנו בתקופות שונות, תחת שלטונות שונים ומתוך תפישות דתיות, פוליטיות וסגנוניות שונות ומגוונות. קשתות הן צורה נפוצה לקירוי פתחים (חלונות ודלתות) בבנייה באבן בירושלים ובמקומות אחרים. מה מחזיק את קשת? שאלה זו ומידע טקסטואלי וחזותי לפעילויות בגן נמצא בעלון מקוון לגננת בנושא ירושלים שנכתב במשותף לכלל הגננות בארץ מהמגזר היהודי והערבי.
מעגל השנה
התחלות
שקית ההתחלות מתוך עלון מקוון לגננת לראש השנה הינה פעילות המקדמת שיח ושיתוף דעות וחוויות של ילדי הגן. הגננת מציגה לפני הילדים "שקית ההתחלות" המכילה תצלומים המסמלים התחלות שונות, כמו: התחלת החיים (תינוק, גוזלים) התחלת היום (זריחה), התחלת התא המשפחתי (חתונה), התחלת הלימודים בבית הספר (שלום כיתה א') ועוד...בעקבות ההתבוננות משתפים על הילדים במשמעות התמונה עבורם.
אומנויות
דיאלוג עם יצירות אמנות בגלריה הפעילה והמפעילה הגן הילדים

למידה משמעותית בגלריה הפעילה והמפעילה בגן הילדים
גלריה פעילה - "המוזה באה לגן"
"המוזה באה לגן" היא תכנית לקידום האמנות וטיפוחה בגן הילדים. התכנית מתבססת על מדיניות האגף לחינוך קדם-יסודי, על קווים מנחים לעשייה החינוכית בגן הילדים, על החינוך היצירתי בגישה רב-תרבותית, אינטגרטיבית, אשר מתכללת את תחום ההבעה והיצירה בחומרים, את ההתבוננות והדיאלוג עם יצירות אמנות תוך היכרות עם שפת האמנות ומרכיביה ואת החינוך לצריכת תרבות - חינוך דור העתיד לצרוך תרבות ואמנות ולבקר במוזאונים, כאורח חיים בגן הילדים תוך כדי למידה משמעותית, בחוויה ובמשחק.
התכנית משרה השראות והשפעות על גני הילדים בתחומים האלה:
הגשת חומרים במוקדי יצירה קבועים ובמוקד משתנה כל יום ולאורך כל היום.
ניהול סדנה קבועה להבעה וליצירה בחומרים בדגש סביבתי ויצירתי.
היכרות ודיאלוג עם עשר יצירות אמנות לאורך השנה והצגה קבועה של שתי יצירות מתחלפות בגלריה הפעילה והמפעילה בגן.
הכנה לקראת הביקור במוזאון, ביקור במוזאון, והמשך החוויה לאחר הביקור במוזאון בגן.
מחשבים
שילוב המחשב בגן
ילדי הגן לומדים לפעול בסביבת המחשב ולהשתמש במאפיינים הדיגיטליים המיוחדים לו. על מנת להרחיב מושגים, הן בעולם הדיגיטלי והן בעולם הפיסי, משכילים המחנכים לגיל הרך להנגיש התנסות מוחשית להבנה ולמידה של "מושג על". את המושג על "שכפול" (העתק הדבק) למדו ילדי הגן באמצעות שימוש בנייר העתקה. פעילות זו היא חלקת מתכנית מחשב עם כל ילד-מודל פדגוגי לשילוב המחשב בגן.
מיומנויות מחשב
הצגת עבודות הילדים דרך שומר מסך של המחשב מאפשרת התבוננות פעילה וחקר תוצרים. מסך המחשב, שהינו חלק מהסביבה החינוכית הופך אז לסביבה המעוררת מעגל שיח במהלכו ובעקבותיו ילדים חוקרים ומחקים תוצרים דיגיטליים – עיקרון בתכנית מודל פדגוגי לשילוב המחשב הגן.
סרטונים
חצר הגן היא לא סתם חצר. בתכנונה ובהקמתה מושקעת מחשבה רבה. היא מכילה אמצעים פשוטים, ומזמנת לילדים תנועה חופשית ובטוחה תוך טיפוח ושכלול יכולת התנועה ויצירת מפגשים חברתיים.
הילדים מתנועעים בחצר בשמחה, ומתרגלים מגוון של תנועות בסיסיות כמו: רדיפה, בריחה והתחמקות, טיפוס, איזון הגוף, תלייה ונדנוד ועוד . פעולות כאלה ודומות להן הנעשות מדי יום תאפשרנה לילדים למצות באופן טבעי את יכולת הגדילה שלהם, ולבסס את תהליכי ההבשלה והלמידה המוטורית.מתוך: עלון החצר לגן.
הרצאות:
משחק ואוריינות – מה הקשר?
מאמרים:
קרן טראמפ