education - חינוך המינהל למדע וטכנולוגיה - מגמת ביוטכנולוגיה
 
 
 
פורטל התוכן החינוכי
צרו קשר
פורום
לאתר המינהל
 
 
 
 
 
אירועים במגמות הטכנולוגיות
כנס בין-לאומי למורים במכון האירופאי לביואינפורמטיקה
 

מורים מובילים מישראל, ממגמת ביוטכנולוגיה, השתתפו בקורס בין-לאומי מטעם המכון האירופאי לביואינפורמטיקה שהתקיים בקיימברידג' אנגליה.

 

לאחרונה (25-27 לנובמבר) התקיים במכון האירופאי לביואינפורמטיקה (EBI)בקיימברידג' שבאנגליה קורס בין-לאומי ייחודי ויוקרתי למורים שמטרתו לקדם את הוראת הביואינפורמטיקה בבתי הספר התיכוניים http://www.ebi.ac.uk/training/onsite/121126_ELLS .


בכנס השתתפו 27 מורים מובילים מבתי ספר תיכוניים ברחבי מדינות האיחוד האירופי.

 

ישראל יוצגה על ידי ארבעה מורים מובילים ממגמת הביוטכנולוגיה: אוהד לבקוביץ, רחל סקאל, ד"ר ג'נט בשארה-שיבאן  וד"ר רונית שינה.


על מנת למדל מחקר מדעי אותנטי שולב לאחרונה נושא הביואינפורמטיקה בתכנית הלימודים הרשמית של מגמת ביוטכנולוגיה. במסגרת לימודי המעבדה עוסקים התלמידים בחקר ניסויי - מעשי ובחקר מתוקשב - ביואינפורמטי. לשם כך פותחו חומרי למידה מתקדמים המרוכזים בסביבת למידה הנקראת "ביואינפורמטיקה בשירות הביוטכנולוגיה": סביבת הלמידה  פותחה על-ידי צוות בראשותה של פרופסור ענת ירדן מקבוצת מדעי החיים מהמחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע.


המורים הישראלים שנבחרו להשתתף בקורס לוקחים חלק בתכנית רוטשילד-ויצמן למצוינות בהוראת המדעים במכון ויצמן למדע ונשלחו בעידודה ובתמיכתה.
במהלך הקורס השתתפו המורים בסדנאות ושמעו הרצאות מפי חוקרים מובילים בתחומם, שנועדו לחשוף את המורים לפעילויות, חומרי לימוד ונושאים בביואינפורמטיקה שניתן לשלבם בהוראה בבתי ספר תיכוניים. כמו כן, הם סיירו ברחבי המכון האירופאי לביואינפורמטיקה ובמכון סנגר לחקר גנומים.


תרומת הכנס הייתה רבה הן מבחינת ההתפתחות המקצועית של המורים והן מבחינת העצמת המורים, תחושת המסוגלות שלהם, ויכולתם לקדם יוזמות בתחום במערכת החינוך בישראל. הכנס הקנה למורים המשתתפים, כלים שיכולים לשמש לפיתוחם של חומרי למידה והוראה. כך שלמעשה המורים שלקחו חלק בכנס, יכולים לשמש כצינור להעברת ידע ומיומנויות לתלמידים ולמורים אחרים, ולהפצת הביואינפורמטיקה במערכות החינוך בארצות מוצאם.


המורים מספרים:
"גילינו כי מדינת ישראל היא חלוצה בשטח הטמעת הביואינפורמטיקה  בחינוך העל-יסודי והופתענו לטובה מהפער הבולט שבין רמת הידיעות, המיומנויות והניסיון בתחומי ההוראה ופיתוח חומרי למידה שלנו, המורים מישראל, לעומת אלו מאירופה שהשתתפו בכנס.
עוד נדגיש כי רק בישראל נושא הביואינפורמטיקה מהווה חלק מוסדר ומשמעותי מתוכנית הלימודים הרשמית ולא נלמד כיוזמה פרטנית של מורה זה או אחר. חומרי הלמידה הכוללים גם כלי הערכה ודרכי ההטמעה עוררו עניין רב בקרב מארגני ומשתתפי הכנס.
יצאנו מחוזקים ומלאי גאווה על הנעשה אצלנו בארץ, במגמת ביוטכנולוגיה, לעומת הנעשה בארצות אחרות ועל תרומתנו לקידום הטמעת נושא הביואינפורמטיקה במערכת החינוך בארץ.  אנו מאמינים כי הטמעת נושא הביואינפורמטיקה בתוכנית הלימודים הרשמית לא זו בלבד שיוצרת ענין ומוטיבציה בקרב התלמידים, אלא תורמת לביסוס ולהרחבת הידע המדעי-טכנולוגי הנלמד, תוך פיתוח מיומנויות חקר ומיומנויות המאה ה-21 בקרב התלמידים והמורים".

 

להרחבה על נושא הביואינפורמטיקה במערכת החינוך בארץ, תוכלו לקרוא כאן

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  15/01/2014  

עדכוני rss