education - חינוך יידיש המזכרות הפדגוגית אגף א' לפיתוח פדגוגי אגף אמנות אגף מדעים אגף מורשת אגף חברה ורוח אגף שפות
 
 
 
 
 
 
 
 
מה חדש
לעצטע נײעס
 

כאן נמצאים ה-'לעצטע נײַעס' (החדשות האחרונות) המתרחשות בעולם היידיש על גווניה ואופניה.

שנת הלמודים התשפ"א

  • "ווערטער - ווערטן" חלק ב'

    השתלמות ייִדיש תשפ"א


    רציונל


    שפת היידיש, בשונה מהשפות הרשמיות האחרות הנלמדות כשפה שניה, היא שפת תרבות וישנם ייצוגים סמליים המשפיעים עליה ועל הלמידה.

    ללמִידָה במתכונת הנוכחית - יש הערכת יתר של המילה הכתובה ומיעוט של השפה בעל פה.

    אולם, בהתייחס לרמות ה- CEFR, השאלה הבסיסית היא: מהי השפה וכיצד מתנהלת התקשורת ביידיש? 

    על מנת לענות על שאלה זו, יש לבחון את שפת הצרכים המיידיים, שפת חיי היומיום והביטוי המִיָדִי - שמפנה אותנו לבדוק את נושא הרחבת אוצר המילים, הניבים והביטויים האידיומטיים.


    כיצד ניתן לקדם את הוראת שפה בצורה חיה יותר?


    אוצר מילים הוא הוא יסוד השפה המדוברת. ללא אוצר מילים בסיסי קשה מאוד עד בלתי אפשרי להגיע ללמידה, לידיעה ולהבנה.

    מילים המעשירות את האוצר הנרכש ניתן למצוא בשירה העממית, הקלאסית או בשירים פופולריים - מתוכם נגיע לשילוב של אוצר מילים ספציפי מצד אחד, ומצד שני - נכיר מבנים לשוניים מתובלים במסורת עתיקת יומין.


    עקב המצב החדש ומורכבותו ולאור החידושים הטכנולוגיים הקיימים בשדה ההוראה עולה השאלה: איך מביאים את התלמידים לאוטונומיה בלמידה ואוטונומיה לשונית - כאשר מדובר בשפה שניה.

    קהל של לומדים צעירים שפה שנייה מטילים ספק במשמעות הקשר בין למידה לאוטונומיה. 


    על מנת  להתגבר על קושי זה, נעבוד על שלושה גורמים המבטיחים את התפתחות האוטונומיה השפתית:

    1. תוכנית לימודים שבמרכזה האינטרסים של התלמיד וסביבתו,. 

    2 . אסטרטגיות הוראה מתאימה.

    3. אינטראקציה ותקשורת אותנטית.


    במקביל נבחון גם את תפקידה ומקומה של הטכנולוגיה ושילוב הכלים הדיגיטליים בפיתוח האוטונומיה של השפה ומגבלותיה.

  • אויסשול-ייִדיש-תּשפּא - המיפגשים

  • אויסשול וולערטער-ווערטן 2 לעקציע פּלאַן


  • משנכס אב ממעטין בשמחה ( משנה תענית ד', ו')
    בשם הבעל שם טוב 'ממעטין' אבל בשמחה.
    הזמנה למפגש  - כולם מוזמנים

שנת הלמודים התש"ף

בית ספר פלך סיום שנה ביידיש בשכבת י'

קבוצת היידיש בשכבת י' ביקרה בגן תשי"ב, הידוע בשמו גן הפילבוקס בפינת הרחובות טשרניחובסקי והרב הרצוג. בגן נמצאת מצבה לזכר 21 סופרים, אמנים ואנשי ציבור יהודיים בברית המועצות שהוצאו להורג ב-12.8.1952 (כ"א אב תשי"ב) באשמת ריגול אנטי-סובייטי. הבנות למדו על הרקע לאירוע ועל הפרק הכואב והמורכב בהיסטוריה של יהודי ברית המועצות שנוכח פחות בזיכרון הקולקטיבי הישראלי. הן קראו שיר של שמואל הלקין: גלאָז און שפּיגל וסיכמו את השנה בתקוה שנוכל להמשיך ללמד יידיש וכך לנצח את כל המלחמות. לסיום קראו יחד בתהילים ק' מזמור לתודה. כִּי-טוֹב יְדוָד, לְעוֹלָם חַסְדּוֹ; וְעַד-דֹּר וָדֹר, אֱמוּנָתוֹ.

המילים של השיר: גלאָז און שפּיגל פֿון שמואל האַלקין

התמונה של הבנות

סרטון

קאָראָנע-ווערטלעך

אַ געזונטן זומער

אויסגעזומט

ווערטלעך מיט חן  - פתגמים ביידיש

תרגום: שלח עם החתול משלוח מנות
משמעות: אל תתן לחתול לשמור על השמנת

 

תרגום: טוב יותר לרופא מאשר לאופה.

 

כשיש לחם – לא מחפשים לחמניה...
 

 

 

 

 

  • חודש תשרי תשע"ח

 מנחה - שיר חסידי חדש מלווה בסרטון שצולם באוקראינה. מתאים לרמה הראשונה

חודש כסלו תשע"ח
חנוכה

 "קהילת שפות" בבית ספר פלך מוציאה את הגליון השני של עיתון היציע בארבע שפות, כולו מוקדש לחנוכה.
הגליון מתמקד במנהגי חנוכה בקהילות השונות בישראל.

בבירכת אַ פֿריילעכן חנוכּה

יום-טובֿ פּסח

ביעור-חמץ בתּקיעת-שופֿר, היתּכן?

מה נשתנה - ארבע קושיות

חשבון הנפש - בימים אלו כולנו תוהים: איך עושים חשבון הנפש? אפשר ללמד מרואה חשבון שנוהג לערוך דו"ח.

האנשים המודרניים חיים עם הזמן, הכל זמין ומידי, וכידוע בעולם היהודי הזמן מוביל את החיים, יהודי חי לפי פרשת השבוע לפי החגים והאירועים ההסטוריים.
מדי חודש בחודשו ומדי שבת בשבתו נתעדכן בארועים המתרחשים בארץ ובעולם הגדול בתחום שפת היידיש ותרבותה.

יחד עם זאת נפתח אפיק "יארצייט", נעלה על נס דמות שתרמה לשפה ולתרבות היידיש, גם בכתיבה וגם בפעילותה הציבורית.



 

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  04/09/2020  

עדכוני rss