education - חינוך מדע וטכנולוגיה לכל בחינוך העיוני המזכרות הפדגוגית אגף א' לפיתוח פדגוגי אגף אמנות אגף מדעים אגף מורשת אגף חברה ורוח אגף שפות
 
 
 
 
 
 
 
 
הסיור הלימודי
 

הסיור הלימודי בטבע, בתעשייה ובמוזאון הוא מרכיב חשוב בהוראת "מדע וטכנולוגיה לכל".

 

הלמידה החוץ-כיתתית מאפשרת רכישת ידע מדעי, טכנולוגי וסביבתי ויש לה ממד ריגושי, חווייתי והתנהגותי. הסיור הלימודי מאפשר להביא לידי ביטוי סגנונות למידה שונים ולהמחיש רעיונות מופשטים.

 

הוראה באמצעות סיור לימודי מחייבת הכנה הולמת בכיתה, הכנה המתייחסת להיבטים קוגניטיביים, גאוגרפיים ופסיכולוגיים. לאחר הסיור יש לקיים פעילות סיכום. הסיור יעסוק בנושא לימודי מתוך נושאי הלימוד. ההכנה והסיכום יקשרו בין תכנית הסיור לבין רצף הלמידה בכיתה. ההכנה, הפעילות בסיור עצמו והסיכום צריכים להתבצע על פי עקרונות הלמידה במוט"ל, כלומר, התלמידים יהיו פעילים וישתפו פעולה עם חבריהם לכיתה. המורים יובילו ויהיו שותפים לכל שלבי הלמידה בכיתה ובשטח.

 

שנת אורח חיים בריא-ביקורים של תלמידי מוט"ב במוזאוני מדע בשנה"ל תשע"ב

כתבה: סטלה מגיד, מדריכה במוט"ב

במהלך שנת הלימודים תשע"ב תלמידי מוט"ב מכל הארץ ביקרו במוזיאון המדע "בלומפלד" בירושלים ובמוזיאון המדע "מדעטק" בחיפה. הסיורים היו ברוח של הנושא השנתי- אורח חיים בריא. לדברי המורים והתלמידים הסיורים תרמו רבות לחוויה של התלמידים בלימודי מוט"ב, להבנת נושאים מדעיים שהיו קשורים לפעילות גופנית ולתזונה. ב"מדעטק" הסיורים התמקדו בתערוכת הספורט החדשה ואילו ב"בלומפילד" הסיורים התמקדו בנושא המים. בנוסף לסיור המובנה, התלמידים קיבלו זמן חופשי לסיור בתערוכות, שם יכלו להפעיל מוצגים שעניינו אותם.
להלן התרשמויות של המורים:

  • התרשמות של מורה א. שמלמדת בבית הספר ממלכתי דתי במרכז הארץ מהסיור במוזיאון "בלומפלד":
    "חווינו  היום ביקור ניפלא במוזיאון למדע בירושלים. בתחילה היינו צרכים לחייב את התלמידים לבוא  לסיור לימודי ועוד במוזיאון. כאשר הגענו הם רצו לאכול ולא לגשת לסיור, לאחר מנוחה של 5 דקות התחלנו בסיור, והתלמידים מיד החלו להתעניין להפגין ידע ולהקשיב. האמת הייתי ממש מאושרת לראות אותם כל כך מתעניינים ולומדים, ומקשיבים יפה".

    מוצגים במוזיאון "בלומפלד" בירושלים
     

 

  • התרשמות של מורה ד. מהסיור במוזיאון "בלומפילד":
    "קודם כל קבלת הפנים הייתה נחמדה מאוד, ליוו אותנו שני מדריכים שהיו מאוד ברורים, עניינו אותנו בחומר המעניין שהעבירו התייחסו לכל התהליך של הוצאת המים והדרכים לניקיונה.. עברנו יחד בתערוכה ודאגו להסביר על כל מכשיר.
    התלמידים היו סקרנים מאוד ושאלו שאלות שקיבלו עליהם תשובות. הזמן עבר מהר מאוד והתלמידים נהנו מכל רגע , בזמן החופשי גם כן התעניינו בשאר המכשירים והמתקנים במוזיאון ושאלו שאלות. כמובן שהתערוכה קשורה בנושא השנה אורח חיים בריא והם התייחסו לכך בסדנה נוספת על העישון .. היה מרתק והתלמידים יצאו עם המון ידע שפגשו לראשונה בסיור זה".


    תלמידים נהנים בזמן החופשי במוזיאון בלומפלד בירושלים


  • התרשמות של המורה מ. מהביקור במוזיאון "בלומפילד":
    בשבוע שעבר יצאו כ- 50 תלמידי מקיף י' לסיור במוזיאון המדע בירושלים. הביקור במוזיאון היה מאוד מוצלח. צוות המדריכים קיבל את פנינו בצורה נעימה ודיבר בגובה העיניים אל התלמידים שהיו מרותקים. בחרנו להשתתף בשתי פעילויות הקשורות לתכנים הנלמדים במוטב: עישון וזיהום מים. הפעילויות היו טובות מאוד והתלמידים שיתפו פעולה. בנוסף ניתן לתלמידים זמן לפעילות חופשית בין התצוגות השונות. מיותר לציין שהיינו צריכות לגרור חזרה את התלמידים לאוטובוס".


  • התרשמות של המורה א. מנתיבות מהביקור במוזיאון בלומפילד בירושלים:
    רצינו להודות מאד על הסיור למוזיאון המדע בירושלים. הבנות שלנו נהנו מאד, גם מהלימוד השונה, גם מהחוויה וגם מהחשיפה לכל כך הרבה מוצגים ותופעות שלא הכירו ושמחו מאד להכיר. הביקור במוזיאון היה חוויתי גם לצוות והשאיר טעם של עוד".

  • התרשמות של המורה ס. מכפר מנדא מהביקור במוזיאון "מדעטק" בחיפה:
    "ביום 19.02.2012 השתתפו 52 תלמידים מכיתות י-5 ו י-6 מבית ספר תיכון כפר מנדא בסיור מודרך במוזיאון המדעטק-חיפה.
    על כן, התלמידים עברו סדנה מרוכזת בנושא אלכוהול, סמים ותרופות והשפעותיהם על המוח בפרט וגוף האדם בכלל. הסדנא כללה הדגמות, ניסויים בפועל, מצגת שקפים והרבה שאלת שאלות.


    מנוחה קצרה בין הפעילויות הרבות
     
     
    את הסדנה העבירה מדריכה מיומנת ביותר, התלמידים התעניינו, שיתפו פעולה ונהיו יותר אקטיביים וסקרניים ככל שהמדריכה התקדמה בסדנא.
    כמו כן התלמידים השתתפו בהרצאה במטרה להמחיש בפניהם את המושג הכללי שיווי משקל. ההרצאה הדגישה את הגורמים העיקריים המשפיעים על שיווי המשקל אצל האדם.



    בין היתר התלמידים סיירו בתערוכת מתקני הספורט. אציין כי ניתנה חופשיות לתלמידים להפעיל את המתקנים בליווי הסברים על העקרונות המדעיים מבוססים עליהם דרכי הפעולה של אותם מתקנים.
    לסופו של יום התלמידים עברו פעילויות גיבוש קבוצתי. פעילויות אשר דורשות עבודת צוות מתואמת, מסונכרנת ושיתופית"

 

לסיכום, על פי תגובות של מורים ותלמידים ניתן לראות שפעילות במוזיאון תרמה הן בפן הלימודי והן בפן החוויתי בלימודי מוט"ב.

 

 

תמונות מתערוכה - אורח חיים בריא

 

 
 

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  23/04/2017  

עדכוני rss