שפ''י education - חינוך המינהל הפדגוגי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
ידע תיאורטי ומחקרי
 
 

| מיניות והתפתחות מינית  |  חברות אהבה וזוגיות 

|  מגדר, נטייה מינית וזהות מגדרית  |  דימוי עצמי ודימוי גוף חיוביים  |

פורנוגרפיה  | מיניות בחינוך המיוחד  |  פגיעה מינית  |

 

מיניות והתפתחות מינית

מיניות הינה היבט מרכזי באנושיות בני האדם, הבאה לידי ביטוי בכל תחומי החיים: מין, מגדר, זהות ותפקיד, נטייה מינית, אירוטיקה, עונג, אינטימיות ורבייה. מיניות נחווית ובאה לידי ביטוי במחשבות, פנטזיות, תשוקות, אמונות, גישות, ערכים, התנהגויות, בהתנסויות, בתפקידים ובקשרים. בעוד שמיניות כוללת את כל המימדים הללו, לא תמיד כולם נחווים או באים לידי ביטוי. המיניות מושפעת גם מהאינטראקציה עם גורמים ביולוגיים, פסיכולוגיים, חברתיים, כלכליים, פוליטיים, תרבותיים, משפטיים, היסטוריים ורוחניים (ארגון הבריאות העולמי, 2006).

 

מיניות בריאה היא מצב של רווחה פיזית, רגשית, מנטאלית וחברתית; לא מדובר רק במניעת מחלות, בתפקוד לקוי או בחולשה. מיניות בריאה מצריכה גישה חיובית ומכבדת כלפי מיניות ויחסי מין, בנוסף לאפשרות להגיע למצב בו יחסי המין מענגים ובטוחים, נטולים אלמנטים של כפייה, אפליה ואלימות. כדי להגיע למצב שבו מיניות בריאה מושגת ומתוחזקת, עלינו לכבד, להגן ולהגשים את הזכויות של כל אדם בהקשר למיניות (ארגון הבריאות העולמי, 2006).

 

חברות, אהבה וזוגיות

 

מגדר, נטייה מינית וזהות מגדרית


דימוי עצמי ודימוי גוף חיוביים


פורנוגרפיה

 

מיניות בחינוך המיוחד

אדם בעל צרכים מיוחדים צריך וזכאי לבטא ולממש  את צרכיו מיניים והחברתיים, כאחד האדם. במקרים רבים תחום המיניות מהווה דווקא את התחום הבריא ביותר בתוך אישיותו של האדם בעל הצרכים המיוחדים. היכולת לממש תחום זה בכבוד, בעצמאות ומתוך בחירה אישית משפר את איכות החיים של כל אדם. יחד עם זאת,  ישנם קשיים ספציפיים המופיעים באוכלוסיות אשר לומדות במסגרות החינוך המיוחד שיש לתת עליהם את הדעת. קשיים  הבאים לידי ביטוי לרוב בתחום המיני- חברתי. קשיים אלה כוללים  קשיים בקליטה והבנה של נורמות חברתיות, קשיים בתקשורת מילולית תקינה וברורה, קשיים בהתמודדות עם מצבי תסכול, קשיים בהתמודדות עם דחייה חברתית, לעיתים קשיים  ברכישת ידע באופן עצמאי, חוסר מודעות לזכויות וצרכים מיניים ועוד. בנוסף לקשיים אלה ישנם גם קשיים סביבתיים של חוסר פרטיות וחוסר במרחב אינטימי אישי במקרים רבים. למשל אנשים עם נכויות פיזיות או מגבלויות התפתחותיות אשר זקוקים לליווי לשירותים ועזרה במקומות אינטימיים ועוד.

 

כל הקשיים האלה ורבים אחרים מגבירים מאוד את הסיכון לפגיעה מינית. ישנו תיעוד ברור שילדים בעלי צרכים מיוחדים נוטים  להיות קורבנות של ניצול מיני באחוזים גבוהים. מציאות זו מחייבת את מערכת החינוך המיוחד לספק את התמיכה הנדרשת, על ידי חינוך מיני- חברתי מותאם, באמצעות פיתוח "שיח הרלוונטי מותאם" לאוכלוסיות הייחודיות. החינוך המיני- חברתי בבתי הספר נועד לתמוך ולחזק את היכולות של התלמידים, במטרה לאפשר ביטוי של מיניותם הטבעית באופן בריא ונכון להתפתחותם האישית ולסביבתם וכן לסייע להם  ליצור קשרים חברתיים ואישיים משמעותיים ולמזער סיכונים לניצול ופגיעה.

 

 

פגיעה מינית

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  30/05/2020