שפ''י education - חינוך המינהל הפדגוגי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
"חולצת בטן, נועה רוצה להיות רזה - אמא של נועה רוצה להיות רזה"
תקציר הרצאה מאת עינת לב ארי, דיאטנית קלינית מתמחה בהפרעות אכילה וסמדר וינברג, עו"ד ומאמנת מומחית מטעם איגוד הקואוצ'ינג  הישראלי.
 

ההרצאה ניתנה במסגרת יום עיון בנושא: הפרעות אכילה - אבחון, איתור מוקדם ומניעה, דצמבר 2006

 

להורדת התקציר ההרצאה לחץ כאן 

תקציר הספר והמלצה מאת פרופ' יעל לצר 

הצעה לפעילות משותפת להורים וילדים, בהשראת הספר 

 

 

ההרצאה מבוססת על הגישה והחשיבה המקצועית העומדת מאחורי ספר זה שנועד לילדים והוריהם. הספר מהווה בסיס לקריאה מונחית ולסדנאות העצמה בתחומים של בניית דימוי גוף חיובי, והרגלי חיים בריאים בגישת החשיבה התוצאתית  של ה- "קואוצ'ינג" .

 

מטרת הספר והסדנאות

בניית דימוי גוף חיובי ומניעת התנהגויות ועמדות "תלויות משקל", (התנהגות אכילה, פעילות גופנית והתעסקות עם משקל הגוף- (weight- related concerns) המבשרות התפתחות הפרעות אכילה מחד והשמנה מאידך.

 

רקע

הפרעות אכילה לסוגיהן הפכו, לצערנו, חלק משגרת החיים של  העולם המערבי ומדינת ישראל בפרט, כמו גם תופעת ההשמנה בקצה השני של הסקאלה.

 

לאחרונה אנו נתקלים שוב ושוב בממצאי מחקרים המציבים את הנוער הישראלי במקומות הראשונים בעולם בעמדות בקשר למראה ומשקל הגוף והתנהגויות הרסניות תלויות משקל  (לדוגמא: שכיחות התנהגות דיאטה בקרב מתבגרים ישראלים הייתה הגבוהה ביותר בהשוואה לארצות אחרות (הראל ואחרים, 2002 במסגרת מחקר WHO- (HBSCמצד אחד וצריכת מזון מהיר וצבירת שעות צפייה בטלוויזיה מאידך, זאת בנוסף ל ירידה  בגיל ההתעסקות עם דיאטות ומראה הגוף (Sasson, Lewin, &Roth ,1995).

 

למרות ,שיותר ויותר ילדים וילדות נכנסים לטווח הסיכון לפתח הפרעת אכילה והשמנה(הראל,קני ורהב,1997: הראל ואחרים, 2002), הגישה הרווחת הייתה ועודנה, התמודדות עם הבעיות כשהן כבר "על השולחן" לאחר שהללו, במקרה הטוב, אובחנו ו-או דווחו ולא התמקדות במניעתן מלכתחילה בשלב הטרומי:  תפיסת הגוף השלילית המושפעת מהמדיה ללא סינון ע"י ההורים, צוות ביה"ס ועוד וכן התפתחות דפוסי אכילה ופעילות גופנית "מופרעים" הממוקדים במניפולציות על משקל הגוף.

 

עפ"י מחקריה של דר' סטיינר (Dianne Neumark-Sztainer,,2005),  הרי שלסביבה  ככלל (הורים, מחנכים, מורים, מאמנים), משמעות רבת השפעה בשלב גיבוש הפרדיגמה, העמדות ועיצוב התנהגויות המתבגרים (חוקרת זו בנתה, על סמך מחקריה, התווית המלצות להורים אשר יידונו בהרצאה: the four cornerstones for promoting a healthy weight and positive body image in your teen).

 

 

עקרונות ודרכי פעולה

על פי גישתן של - יוצרות תוכניות ההכשרה, הסדנאות  והספר "חולצת בטן"- יש "לתפוס את  השור בקרניו" להתמקד במניעת התופעה בשלב הטרומי. גישה זו מחוזקת במחקריהם של ד"ר סטיינר, ד"ר לצר, ד"ר הראל, ד"ר מוריה גולן ואחרים : מחקריהם השונים מראים קשר בין: עיסוק בדיאטה ופעילות גופנית לוויסות משקל הגוף, הערכה עצמית נמוכה ודימוי גוף שלילי, חשיפה רבה ובלתי מסוננת למדיה, סביבה קרובה מוטרדת משקל (הורים, מורים, יועצים, מאמנים, בני גיל), סביבה ביתית וחשיפה או אי חשיפה להרגלי אכילה ופעילות גופנית משפחתיים בריאים (ארוחות משפחתיות, היצע של מזון בריא או לא, סביבת אכילה בריאה ועוד) לבין הסיכון לפתח הפרעות אכילה והשמנה.

ההתמקדות בשלב הטרומי,  במנגנונים החברתיים והרגשיים העומדים בבסיס התופעה, במקום בטיפול בסימפטום בלבד, עשויה להביא, למניעה וצמצום התופעה מלכתחילה.

 

הדגש על מניעה בשלב הטרומי הנ"ל  בהקשר של העצמת דימוי גוף חיובי וקבלתו ,הקניית  הרגלי חיים בריאים במקום דיאטות (non-diet approach), סיוע  בסינון המסרים מהמדיה, הוקעת הערות לגבי מראה הגוף של אחרים והדגשת חשיבותם של ההורים והצוות המקצועי בבית הספר כמעצבי כל הפרמטרים הבונים התנהגויות בריאות ודוחות התנהגויות תלויות משקל מזיקות, הוא אשר הנחה אותנו בכתיבת הספר "חולצת בטן".

 

מחקרים מראים כי התייחסות נפרדת בתכניות מניעה לטפול בהשמנה מצד אחד ובהפרעות אכילה מצד שני, יצרו בעיה בקרב משתתפי התכניות ולא הביאו לשינוי המיוחל. המחקרים מראים כי הן הפרעות אכילה והן תופעת ההשמנה מונעות מאותם המקומות: דימוי גוף שלילי, אכילה ופעילות גופנית לבקרת משקל, חשיפה בלתי מבוקרת למדיה: חשיפה לעיתונים וכתבות במדיה האלקטרונית העוסקים בדיאטות, ספירת קלוריות ופעילות גופנית "שורפות קלוריות". כמו כן מחקרים מראים כי קיים מעבר מהפרעה אחת לשנייה למשל, מתבגרים שמנים נטו לדווח על התנהגויות אכילה  בעייתיות המאפיינות הפרעות אכילה כגון: אכילה כפייתית ודיאטות חריפות כולל דילוג על ארוחות והרעבה עצמית, יותר מאוכלוסיות בעלות משקל תקין (מחקר EAT, ד"ר סטיינר 2002).

 

חידוד המסרים הנוגעים ב: אכילה ופעילות גופנית בריאה ומהנה  ולא עוד "דיאטות", קבלת השונות במראה הגוף של בני האדם, הימנעות מהקנטות והערות לגבי מראה הגוף, מתן מקום לביטוי אישי והחצנת רגשות, וביסוס הביטחון העצמי שלא רק על פי המראה, נמצאו חשובים ואפקטיביים  למניעת התנהגויות אכילה מסוכנות שיכולות להסתיים בהשמנה או הפרעת אכילה.

 

בספר ובסדנאות גישה חדשנית, הנוגעת במקומות המורכבים והעמוקים ביותר. מדובר בניסיון מאתגר להיכנס ללב מעגל השינוי ולהניע את הגלגל מבסיס הפרדיגמה, כל זאת על מנת לפתוח צוהר ל"מנועים" נוספים, שיניעו ויזינו את השינוי המיוחל בגישה הנוכחית לטיפול בדימוי גוף, בהפרעות אכילה ובהשמנה כתופעות נפרדות מבלי להתייחס למכנה המשותף ביניהם.

 

הספר פועל בשני "ערוצים"  מקבילים בכדי לקדם שינוי. הערוץ  הראשון פונה אל הקהל הצעיר החשוף בצריח - הנוער. הוא מכוון לליטוש הפריזמה דרכה רואים בני הנוער את עצמם וגופם ואת הסובבים אותם ללמוד לסנן את המידע הרב המציף אותם דרך המדיה ולהפוך מידע זה לפחות מעוות, או לפחות ממותן ומאוזן יותר.

 

אך, כאמור, בכך לא די. ה"ערוץ" השני פונה אל עולם המבוגרים ומכוון לייצר שינוי מקביל בעולם זה.

אף  שהמבוגרים כבר מצויים בעיצומו של הדפוס ההתנהגותי המקובל, שנוצר בהשפעת "מודל הברבי" על נספחיו, ואף שמודל זה מטופח בהתמדה על ידי המדיות למיניהן, נותנת "חולצת בטן" אפשרות ראויה  לחוויה סובייקטיבית מקבילה גם ל"מטפחי" הדור הצעיר למיניהם: הורים, מורים, מדריכים ודמויות סמכות אחרות, המותירות חותם כבד משקל בעולמם של בני הנוער.

על פי המחקרים, נמצא כי הפיכת כל הגורמים הסביבתיים המקיפים את הילד והמתבגר החל מהמעגל המשפחתי הקרוב וכלה במעגל הקהילתי לגורמי בנייה, חיזוק ותמיכה הן באמירות המושמעות והן בדוגמה האישית שהם משמשים, תאפשר השגת המטרה.

 

גישת החשיבה התוצאתית בקואוצ'ינג מחברת את המתאמנים באופן רגשי לתוצאה רחוקה וחזונית של דימוי גוף חיובי שהם יוצרים לעצמם באמצעות כלי האימון. גישה זו עומדת בבסיס תוכניות ההכשרה והסדנאות לקהלי היעד השונים המרכיבים את סביבתו הכוללת של הילד והמתבגר (קרי, המתאמנים).

כך מתאפשרת התרחשות  מהירה יותר של שינוי הדרגתי בהווה  יחד עם בניית עוצמה פנימית, שתאפשר התמודדות טובה יותר  עם ההשפעות הסביבתיות ו"האלים החדשים", הנולדים חדשות לבקרים.

 

בהרצאה ניגע בקצרה בסוגיות הרלבנטיות למניעת התפתחות דפוסי אכילה תלויי משקל הנמצאים בבסיס התפתחות הפרעות האכילה וההשמנה ונדגים כיצד הן באות לידי ביטוי וטיפול בספר.

 

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  24/01/2013