שפ''י education - חינוך המינהל הפדגוגי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
הילד  בעל צרכים מיוחדים  והמשפחה – השלכות לאנשי המקצוע  
תרגום ועיבוד: יהודית סולומון, נילי זלצמן – פורום חינוך מיוחד ארצי, שפ"י
 

Fine, Marvin J. (1991) : The Handicapped Child and the Family: Implications for Professionals. In: Fine, M.J. (Ed.):  Collaboration with Parents of Exceptional Children. (Chap. 1). Clinical Psychology Publication, Vermont, USA, 1991.

 

להורדת המאמר לחץ כאן 

 

 

הקדמה

בעשורים אחרונים חלה עליה משמעותית במעורבות ובהשתתפות הורים בחינוך ובטפול בילדים בעלי מוגבלויות. השינוי קרה כתוצאה מתהליך של יציאה ממוסדות וחקיקה הקשורה לשוויון הזכויות החינוכיות של ילדים בעלי צרכים מיוחדים. עם זאת, בעיות רבות צצו בקשר למעורבות ההורים.

מה שהווה זרז לכתיבת מאמר זה היא ההכרה בערך החיובי של מעורבות הורית לטובת הילד המיוחד ביחד עם ההכרה בבעיות הטמונות במעורבות הורים.

המאמר מתמקד בהשלכות של נוכחות ילד פגוע במשפחה, כלפי ההורים, המשפחות ואנשי המקצוע. הוא מתאר מודל של מעורבות-שיתוף פעולה שיכול לשמש מסגרת לאנשי מקצוע המשוכנעים שיש להעצים הורים על מנת שיעבדו באופן יעיל לטובת ילדיהם.

קיומו של דחק מתמשך אינו הגורם לדיספונקציונליות של משפחה, אלא האופן בו המשפחה מתארגנת לאורך זמן להתמודד עם ארועי הדחק (Lewis, 1985; McCubbin, 1983).

ראשית נדון במשפחות ובאופני תפקודן – זה יתן רקע אשר עליו אפשר יהיה להבין את אופי התגובה ההורית לילד מיוחד במשפחה ואת המעורבות ההורית סביבו.

 

 

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  29/11/2017