ערכה זו הינה חלק מתכנית כישורי חיים החדשה ומטרתה לסייע ליועץ בהדרכת המורים בהקניית כישורי חיים בכיתות ובבית הספר בכלל .
לתשומת ליבך:
השאלות המנחות והעקרונות להעברת הסדנאות הינן
חלק בלתי נפרד מהערכה
עליך לקרא אותם בעיון לפני השימוש בסדנאות
רציונאל | שאלות מנחות לבחירת סדנאות
עקרונות בהעברת סדנאות | סדנאות לעבודה עם מורים
מידע ומסרים להדגשה | תוכניות וסדנאות מהשטח
נקודת המוצא בתכנית כישורי חיים היא האמונה שניתן באמצעות שיח רגשי בין מורים לתלמידים לאמן ולפתח כישורים ומיומנויות אשר יתרמו להתנהלות בריאה במצבי חיים שונים . הדרכת המורים נועדה לקדם את יכולת המורים לקיים שיח רגשי עם תלמידיהם בנושאים התפתחותיים נורמטיביים וסיכוניים בכיתה, בקבוצות קטנות ובמפגש פרטני.
לשם כך, יש צורך בבירור עמדות רגשיות וקוגניטיביות, גיבוש מסרים ברורים, חידוד ורכישת כלים להנחיה וחיזוק תחושת מסוגלותו של המורה.
רקע תיאורטי ויישומי
ניתן למצא חומרי רקע תיאורטיים ויישומיים בנושאים: קידום מיטביות, תכנית "כישורי חיים", וכישורי הנחייה במדור ידע תיאורטי ויישומי בכישורי חיים.
לקריאה נוספת בכל אחד מהנושאים בהם עוסקת התכנית ניתן לפנות למדורים הרלוונטיים באתר.
תכנון רצף מפגשי ההדרכה למורים ובחירת הסדנאות מצריכה איתור צרכים והפעלת שיקולי דעת. לשם כך מצורף אוסף שאלות מנחות. מומלץ לענות על השאלות ולבחון את משמעות מכלול התשובות בטרם קבלת החלטה על כיווני ההדרכה.
-
מי הם השותפים שלך בתכנון ובביצוע ההדרכה בחדר המורים?
-
מיהו קהל היעד של ההדרכה? (כל חדר המורים? מחנכים בלבד, שכבה מסויימת, חתך אחר..)
-
האם בבית הספר יש ממצאי אח"מ או מיצ"ב המחייבים עבודה ובאיזה נושאים?
-
האם התרחש בבית הספר/חדר המורים אירוע או תהליך שמצריך התייחסות?
-
באיזה שלב קבוצתי נמצאת הקבוצה?
-
איזה ידע כבר נרכש בחדר המורים? באלו תהליכים התנסה התנסו המורים בעבר? מה היו החוויות שחוו המורים?
-
מה ידוע לך על תהליכים או דרכי למידה שעובדים/לא עובדים בחדר המורים?
-
מה יהיה הציר המארגן של תכנית ההדרכה לאורך השנה?
-
לאלו ידע וכלים נוספים את/ה זקוק על מנת להנחות את התכנית הנבחרת?
-
לפני כל מפגש הדרכה חשוב לבדוק שוב: באיזו מידה התכנון המוקדם עדיין רלוונטי ועונה על צרכי המורים? |
הסדנאות בערכה מוינו לעשרה "מפתחות". כל מפתח מייצג היבט אחר.
לרוב, הסדנאות עוסקות במספר היבטים בו זמנית. מיון הסדנאות לשלושה מפתחות נעשה על פי המטרות הדומיננטיות שלשמן נוצרה הסדנה. יחד עם זאת, ניתן לסווגן למפתחות נוספים.
רשימת המפתחות:
רשימת סדנאות לפי סדר א-ב:
בטבלה הבאה מאגר סדנאות ממוינות לפי סדר א-ב. ליד כל סדנה מופיעים עד שלושה מספרים המייצגים את המפתחות אליהם היא סווגה.
לחיצה על מספר תפתח חלון בו יוצגו כל הסדנאות הנוספות שסווגו למפתח זה.
הערה: כל הקבצים הינם קובצי וורד
