שפ''י education - חינוך המינהל הפדגוגי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
סדנא - השפעת אלכוהול על נהיגה מסכנת ומסוכנת
פיתוח: מדריכות היחידה למניעת סמים, אלכוהול וטבק.
 

מבוא

תופעת השימוש לרעה באלכוהול פוגעת בפרט ובחברה מבחינה בריאותית, ערכית וחברתית. תופעה זו מתרחבת בקרב החברה הישראלית בשנים האחרונות ונמצאת קשורה גם בהתנהגויות סיכון אחרות כמו אלימות, אובדנות, פגיעות מיניות, נהיגה מסוכנת ועוד.

נושא מניעת שתיית אלכוהול משולב במסגרת תוכניות "כישורי חיים", המזמנת זמן ומקום לתלמידים להכיר, להתנסות ולהתאמן בשימוש ביכולות רגשיות חברתיות וערכיות במצבי חיים שונים.כמו כן מאפשרת הזדמנות להבחין בין מצבים שיש בהם סיכוי לבין מצבי סיכון, ולבחור בחירות מושכלות וערכיות  תוך כדי שיח עם מבוגר משמעותי.

התכנית מבוססת על תפיסת הפסיכולוגיה החיובית, המחפשת משמעות, ערך ודרכים לקידום בריאות ורווחה אישית וחברתית.

תכנית כ"ח היא תכנית התפתחותית בהתאם למשימות הגיל ולמצבי חיים. 

היחידה ,ל"מניעת שימוש לרעה בסמים ואלכוהול",שפ"י משלבת  את התכנית הפרואקטיבית למניעת שימוש באלכוהול בכמה שלבים:

 בכיתה ה'- כישורי חיים במסיבה,

 בכיתה ח'- אלכוהול ותרבות הפנאי,

בכיתה י"א- אלכוהול ונהיגה.

כמו כן, ישנם אירועים מזמנים לשיח בנושא אלכוהול כמו למשל בפעילויות חוץ בית ספריות: טיולים, מסיבות וכדו'.

 

 

להלן הצעה ליחידה לכיתה י"א שתשתלב בשיעורי חינוך העוסקת  במשמעות של נהיגה אחראית,  ההשפעה של הגורם האנושי על נהיגה אחראית  וההשפעה השלילית של שתיית אלכוהול  על  כישורי הנהיגה.

 

 במסגרת לימודי "בטיחות בדרכים" לתלמידי כיתות יא' מושם דגש על פיתוח עמדות  ותפיסות כלפי נהיגה וכן מושם דגש על כישורי נהיגה תוך התייחסות לחיזוי מצבי סיכון בנהיגה.

במסגרת התכנית לתלמידי כתות יא', בתי ספר רבים נוהגים לשלב סיור בחדרי טראומה של בתי חולים ולהביא תלמידים לפעילות חוויתית המעלה למודעות את ההשלכות המעורבות בתאונת דרכים לפרט ולמשפחתו ומגבירה את המודעות להשלכות של נהיגה מסכנת ומסוכנת.

בניסיון לשכלל את תכנית ההתערבות ולייצר תכנית הוליסטית המתייחסת להיבטים השונים של הנהיגה, מומלץ לשלב בין תכנית הלימודים של בטיחות בדרכים לבין התכנית הייעוצית.

מטרות

  1. שינוי עמדות כלפי שתיית אלכוהול ומקומו בחיי מתבגרים, תוך צמצום נהיגה מסכנת ומסוכנת.
  2. ביסוס ידע על השפעת אלכוהול על נהיגה
  3. פיתוח אחריות אישית וחברתית של הנהג הצעיר.
  4. חיזוק תפקיד "שומרי הסף"- תלמידים בשכבות י"א-י"ב יפעלו כ"סוכני שינוי" בבית ספרם.
  5. חיזוק וביסוס כישורי חיים ביניהם התמודדות עם לחץ חברתי,קבלת החלטות בזמן נהיגה ו/או בנסיעה עם נהג צעיר.
  6. הגברת המודעות להשלכות השפעת אלכוהול על הנהיגה על המשפחה והקהילה.

 

להורדת הקובץ המלא לחץ כאן 

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  21/10/2015