שפ''י education - חינוך המינהל הפדגוגי

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
המדרשה הארצית ללימודים מתקדמים בפסיכולוגיה חינוכית, תשפ"א 2020/2021
 

דבר הפסיכולוגית הראשית

                                                               

תכנית המדרשה של שפ"י ללימודי פסיכולוגיה חינוכית לתשפ"א מוגשת לכם בזה, בצל הקורונה, בתקופה המאופיינת בחוסר ודאות רב באשר לבאות.

בחודשים האחרונים נדרשנו לחשיבה על לימודי פסיכולוגיה לפסיכולוגים - מרחוק. מה המשמעויות של למידה מרחוק לפסיכולוגים הלומדים, למרצים, למנחים ולתהליכי הלמידה בכל תחום. מדובר באתגר גדול בו מוחזקים מזה, חשיבות הרציפות של תהליכי למידה מקצועית ומזה שאלות הנוגעות לאיכויות הלמידה מרחוק בשדה הפסיכולוגיה. חשיבות השמירה על למידה לצורך התפתחות מקצועית בכלל והתמחות בפרט, עמדה לנגד עינינו.

בשנה המיוחדת הזו, מוגשת לכל אחד ואחת מכם, תכנית עשירה של לימודים תוך ידיעה, שאנו עשויים להידרש לשינויים, גמישות ותכנון מחדש תוך כדי תנועה, בהתאם לשינויי הנחיות ונסיבות.

בחודשי הקיץ החלה הלמידה של מבחן הוודקוק – ג'ונסון, המאופיינת בשילוב של למידה תאורטית והתנסות בהעברת המבחן בפועל. מהלך זה היה כרוך בלבטים רבים באשר לאופן קיום ההכשרות, השמירה על הפסיכולוגים והצורך להבטיח למידה של מבחן אינטליגנציה חדש בסטנדרטים הגבוהים ביותר לקראת פתיחתה של שנת לימודים חדשה.
הכשרות אלה הן בבחינת נקודת שיא בפיתוח הפרופסיונלי של הפסיכולוגים החינוכיים בשדה הפסיכו דיאגנוסטיקה.

זוהי אם כן שנה מיוחדת השונה מקודמותיה בכל הנוגע לאתגר הפיתוח המקצועי של הפסיכולוגים בזמן קורונה. חברי מטה אגף פסיכולוגיה, מנהלת המדרשה ופיתוח המקצועי והרכזות המחוזיות, מורי המדרשה, רכזים בתחומים המקצועיים השונים, רכזי תוכניות, רכזים ארציים וחברי הועדה המקצועית במשרד הבריאות, שותפים כולם לחשיבה משותפת באשר להבטחת למידה בסטנדרטים הולמים. כולנו נידרש למאמץ אישי, הבנה וגמישות על מנת להבטיח התפתחות ולמידה.

מנהלי השירותים הפסיכולוגיים החינוכיים מתבקשים בשנה המיוחדת הזו, לבחון את צרכי ההתפתחות המקצועית של כל אחד מהפסיכולוגים בשפ"ח, לעודד למידה בתנאים מיוחדים, ולסייע להם תוך התייחסות לשיקולים המקצועיים לצד שיקולים אישיים ובריאותיים.
 
כל אחד ואחת מהפסיכולוגים מוזמן לרכוש ידע ומיומנויות, ולהתפתח מקצועית במיוחד בעת הזו.

 

תודה לכל חברי מטה אגף פסיכולוגיה ותודה מיוחדת לגב' אסתי מאיר-קעטבי מנהלת הפיתוח המקצועי והמדרשה, לרכזות במחוזות, ולראשי התוכניות והמסלולים.
 
למורי המדרשה וללומדים בה, אני מאחלת: שנת למידה משמעותית, פורה ומעצימה.


ד"ר חוה פרידמן
מנהלת אגף פסיכולוגיה
 

       

דבר מנהלת הפיתוח המקצועי והמדרשה

 

לומדות ולומדי מדרשה יקרים,


בתקופה זו שבה הכאוס כמעט מתגבר על הסדר ודברים רבים שבני האדם מתכננים משתבשים, קשה לתכנן שנת לימודים וההיערכות אליה מורכבת מאד.
חברי מטה אגף פסיכולוגיה, צוות רכזות המדרשה, מורי המדרשה, רכזים ארציים וחברי הועדה המקצועית במשרד הבריאות, שותפים כולם לדיונים שבהם התלבטנו ארוכות  כיצד ממשיכים עם החיים, ובמקרה שלנו חיי הפיתוח המקצועי וההכשרות לפסיכולוגים החינוכיים, תחת אילוצים שהמגפה מביאה עמה? 
כל זאת תחת השאלה הגדולה: האם וכיצד ניתן במקצוע שלנו הכרוך במגע אנושי, להכשיר דרך מדיום שהמגע האנושי המתאפשר דרכו הוא מוגבל עדיין ברמה הטכנולוגית?
ותחת המציאות שמכתיבה את הצורך בהתאמות זמניות גם אם הן לא אופטימליות.

 

בתכנון שנת הלימודים תשפ"א, יצאנו מתוך הנחה שהקורונה תלווה אותנו עוד מספר חודשים לפחות ושרוב הסיכויים שהשנה הקרובה תתאפיין אף היא באי וודאות, סערות, מורכבויות ועמימות. שנאלץ שוב, כפי שקרה בשנה החולפת, לגלות גמישות וזריזות במתן מענים.

 

אנו ערות לקולות מהשטח שחלקם מבקשים ללמוד מרחוק, כמו גם לקולות המתלוננים על הקושי להתרכז ולשמור על קשב דרך מדיה זו. אנו עוקבות  גם אחרי מחקרים שנעשו לאחרונה ומצביעים על היתרונות והחסרונות של הלמידה מרחוק ולומדות את הנושא לעומק, מתוך מטרה שגיבשנו עוד לפני פרוץ הקורונה, להביא להנגשה מקסימלית האפשרית למידה איכותית במדרשה.

 

פרוץ הקורונה לחיינו מציב אותנו בפני מצב שלצד פיתוח ארוך טווח, אחראי ומקצועי ללמידה מרחוק במדרשה שבו התחלנו, נאלצנו בשנה החולפת וכנראה שנאלץ כפתרון לשעת חרום גם בשנה הנוכחית לאפשר רצף למידה של קורסים בכל דרך אפשרית.

 

התכנית ארוכת הטווח שלנו הובילה להכשרה של מספר מרצי מדרשה שרכשו  מיומנויות של פיתוח, הפעלה והערכה של תהליכי למידה מקוונים המשלבים בתוכם מיומנויות דיגיטליות ופדגוגיות מורכבות. בשנת הלימודים הקרובה  נתחיל פיילוט בשותפות עם מכללת ספיר שיכלול  3 קורסים שהמרצים שלהם ותיקים מוכרים ואהובים במדרשה. פרטים פה באתר המדרשה.

 

נכון להיום לצערינו, ועדת הגמולים במשרד החינוך אינה מאשרת מתן נקודות לגמול השתלמות בקורסים מקוונים. אנו פועלות מול הגוף האחראי לנושא בתקוה שנצליח לקדם את העניין במהרה לטובת לומדי המדרשה.
לאור כל זאת, בנינו מערך של תרחישים שנע מהאפשרות האופטימלית של קיום למידה בתנאים רגילים ועד למצב של סגר כללי, שבו ייעשה מאמץ ללמד ככל שניתן בזום. במצב זה יתכן שקורסים ספציפיים לא ייפתחו. כמו כן ייתכנו שינויים בתאריכי המפגשים בקורסים מרוכזים בהם ימי למידה הינם ארוכים. הודעות על שינויים, אם יהיו , יימסרו לנרשמים.
במקרה של ביטול קורס בשל המצב, יוחזר שכר הלימוד במלואו.

 

מאחר ורוב הלומדים שלנו מעוניינים לצבור נקודות לגמול, וכמו כן חלקכם מתקשים ללמוד בלמידה מקוונת, החלטנו להציע את רוב הקורסים במדרשה לתשפ"א כקורסים פרונטליים בהתאם להנחיות. סמוך לפתיחת שנת הלימודים, נקיים הערכת מצב. אנו נערכות כבר מעכשו על מנת שנוכל לתת מענים בגמישות וזריזות על פי השינויים שיידרשו.

 

התכנית כיום הינה, להתחיל  את השנה בלמידה פרונטלית בחדרי לימוד גדולים בהתאם להנחיות. נאפשר הרשמה של 19 לומדים. שאר הנרשמים ייכנסו לרשימת המתנה בבחינת כל הקודם זוכה.

 

לומד שהינו מוגבל מסיבה כלשהי, או שחושש להגיע פיזית, ושמוכן להמר על ההכרה של הקורס לגמול – אנו נבדוק אפשרות עבורו ללמידה בזום.
יש לציין שהועדה המקצועית לפסיכולוגיה חינוכית בראשותו של ישי שליף, בהסכמתו של גבי פרץ הפסיכולוג הארצי במשרד הבריאות, מאשרת לצורך התמחות גם קורסים שבלית ברירה יילמדו בזום בשל מגבלות הקורונה.

 

לפניות במקרים פרטניים יש לפנות לאנשי הקשר הרלבנטיים בשלוחה בקישור שלהלן:

אנשי קשר במדרשה הארצית ושלוחותיה

 

ליצירת קשר בנושאים כלליים :
midrasha.shefi@gmail.com

 

 

בברכת בריאות טובה והצלחה
אסתר מאיר-קעטבי- מנהלת ארצית  פיתוח מקצועי ומדרשה.

הרכזות המחוזיות:  ד"ר סוהיר יזבק, אסנת יפה מנור, ירדנה יערי לוי, ד"ר יעל שפר תמיר, מילכה הדר וד"ר ליטל שחר שפירא.
 

 

 

מטרות המדרשה ועקרונותיה:

פיתוח וקידום הפסיכולוגיה החינוכית והפסיכולוגים החינוכיים תוך הבטחת סטנדרט ארצי גבוה של הכשרה מתמשכת, בהתאם לעקרונות הבאים:

 

  • קידום מקצועי של הפסיכולוגים החינוכיים בכל שלבי ההתפתחות המקצועית.
  • זיהוי כיווני התפתחות מקצועיים בהתאם למציאות משתנה בחברה, בקהילה ובמערכת החינוך והתאמת הלמידה בקורסים למציאות משתנה זו.
  • פיתוח מסלולי התמחות לבכירים.
  • קידום נגישות ללמידה איכותית בכל רחבי הארץ.
  • יצירת רף ארצי לפיתוח מקצועי.
  • שילוב בין ידע אקדמי לבין הידע שנרכש בשדה.

 

הלמידה במדרשה כוללת ידע תיאורטי, חיבור לעבודה בשדה וכתיבת עבודה רלבנטית. הקורסים שנועדו לפרה מתמחים כוללים את המידע שנלמד בקורסים מקבילים באוניברסיטאות עם תוספת של חיבור בין הידע התיאורטי לבין הנעשה בשדה.

 


 

תכנית הלימודים במדרשה:

 

 

 

 

  • תכנית ארצית ללימודי השלמה לבוגרי מגמות לא יישומיות בפסיכולוגיה: עברית / ערבית

 

 

צור קשר

 

מידע ותקנון

 

הנהלת המדרשה וסמכויותיה

  

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  21/03/2021