1 העקרונות המנחים את תפקידי מנהל חטיבת-הביניים ואת חלוקת הסמכויות בין מנהל
חטיבת-הביניים לבין המנהל בבית-הספר העל-יסודי השש-שנתי הם:
א. שלֵמות המוסד העל-יסודי השש-שנתי.
ב. החלוקה הפנימית של בית-הספר העל-יסודי השש-שנתי לשתי חטיבות - בגלל אופיין
השונה (לחטיבת-הביניים אופי שונה מזה של החטיבה העליונה, לדוגמה: כיתות-אם
הטרוגניות, מערכת הקבצה ברמות שונות, מסגרת של ייעוץ והכוון - ראה סעיף 4ד
להלן).
ג. אחריותו של המנהל אינה ניתנת לחלוקה.
ד. מנהל חטיבת-הביניים פועל בכפיפות למנהל, ותחום פעולתו - ביצוע מטרות
הרפורמה בחטיבת-הביניים.
2 א. מנהל בית-הספר העל-יסודי השש-שנתי דואג לקיום פעולות חינוך והוראה בבית
-הספר; הוא אחראי לכל הנעשה במוסד ומכריע בכל שאלה עקרונית המתעוררת בבית-
הספר.
ב. בשאלות הנוגעות לחטיבת-הביניים - על המנהל להתייעץ ולקיים שיתוף פעולה הדוק
עם מנהל החטיבה.
3 א. בבית-הספר העל-יסודי השש-שנתי פועלת הנהלה. ההנהלה מורכבת ממנהל בית-הספר
(יו"ר), מנהל חטיבת-הביניים וסגן המנהל.
ב. ההנהלה מתכנסת לעתים מזומנות (רצוי אחת לשבוע או 10 ימים) לדיון בעניינים
עקרוניים ובבעיות השוטפות של בית-הספר, על כל חטיבותיו.
ג. במקרה של חילוקי דעות - מכריע המנהל. מנהל החטיבה רשאי לערער על החלטת
המנהל, בידיעתו, כנהוג בחינוך העל-יסודי.
4 א. מנהל חטיבת-הביניים נבחר לתפקידו במכרז שמתפרסם על-ידי משרד החינוך התרבות
והספורט.
ב. מנהל חטיבת-הביניים כפוף למנהל בית-הספר.
ג. מנהל חטיבת-הביניים הוא חבר בהנהלה של בית-הספר והוא אחראי לביצוע החלטות
ההנהלה הנוגעות לחטיבת-הביניים.
ד. מנהל חטיבת-הביניים מטפל בכל ענייני החינוך וההוראה בחטיבת-הביניים, בהתאם
לעקרונות הרפורמה בחינוך.
למנהל חטיבת-הביניים תפקידים ישירים בעיצוב החטיבה: העלאת רמת ההוראה
וההישגים הלימודיים והחינוכיים וקידום תהליכי האינטגרציה החברתית.מכאן
תפקידיו המיוחדים: ארגון פנימי של חטיבת-הביניים; הרכבת כיתות-אם הטרוגניות
ועיצובן; גיוון ואינדיווידואליזציה של תהליכי החינוך וההוראה; קביעת מערכת
ההקבצה ושיעורי הבחירה; הפעלה מתאימה של דרכי הייעוץ וההכוון; ארגון חברת
התלמידים והפעילות החברתית בחטיבה; מגע ישיר עם מורי החטיבה והדרכתם; קיום
ישיבות על נושאים פדגוגיים והערכת תלמידי החטיבה; ועיצוב חלק ב' של יום
הלימודים.
בחטיבת-ביניים אשר צמודה לחטיבה עליונה חד-נתיבית, מוטל על מנהל חטיבת-
הביניים תפקיד של עיצוב חטיבת-ביניים הטרוגנית ובלתי סלקטיבית מחד-גיסא,
והכוון התלמידים לנתיבים ולמסלולים השונים, לאחר סיום כיתה ט', מאידך גיסא
ה. מנהל חטיבת-הביניים משמש יו"ר הוועדה למעבר התלמידים מכיתה ט' לכיתה י'
במקרים בעייתיים על מנהל חטיבת-הביניים להיוועץ במנהל בית-הספר.
5 א. ההנהלה האדמיניסטרטיבית והמשקית של בית-הספר השש-שנתי משותפת לחטיבת-הביניים
ולחטיבה העליונה. במסגרת זאת אחראי מנהל חטיבת-הביניים לרשומות הפדגוגיות
בחטיבת-הביניים וחותם על מסמכים הנוגעים לכך.
ב. התכתובת עם משרד החינוך התרבות והספורט (ובכלל זה ענייני תקן ומצבה) תתנהל
על-ידי מנהל בית-הספר, שישלח העתקים למנהל חטיבת-הביניים בעניינים הנוגעים
לחטיבת-הביניים.
ג. התכתובת של מנהל חטיבת-הביניים עם הורים ומורים ועם משרד החינוך התרבות
והספורט (בענייני הרשומות הפדגוגיות הנוגעות לחטיבת-הביניים) תלווה בהעתקים
למנהל בית-הספר.
ד. מנהל חטיבת-הביניים יחתום על תעודות השליש, בנוסף על חתימת המחנך. המנהל
ומנהל חטיבת-הביניים יחתמו על תעודות סיום השנה.
ה. מנהל חטיבת-הביניים יהא שותף להכנת תקציב חטיבת-הביניים ולהזמנת הציוד הדרוש
להפעלתה של החטיבה.
6 בחטיבת-ביניים צומחת, ימלא המנהל את תפקידי מנהל חטיבת-הביניים.