education - חינוך דיבור בציבור דיבור בציבור יסודי חתיבת ביניים תיכון
 
 
 
פעילויות לתלמידי חטיבות הביניים
 
לפניכם רשימת פעילויות המזמנות לתלמיד אפשרויות שונות לדבר ולהציג ידע בציבור, בפני עמיתים או קהל אחר. המטרה היא להפוך את ההתנסויות השונות והתרגול לחלק מהיום-יום בבתי הספר. נשמח לקבל הצעות לפעילויות נוספות בדף כתבו לנו. הצעות מתאימות יעלו לאתר. 

העקרונות המנחים ביישום הרעיונות השונים הם:
  1. הבנייה הדרגתית של קהל השומעים ועומס ההקשבה- על מנת למנוע רתיעה של התלמיד מהפעילות מומלץ להתחיל הצגה בזוגות או בקבוצות קטנות ובפני כמות מצומצמת של מאזינים. בנוסף, על מנת לשמור על רמת קשב גבוהה ויכולת לתת משוב מועיל, יש להגביל את מספר המציגים בכל שיעור ולא להעמיס מציגים רבים ככל הניתן.

  2. שילוב בעשייה החינוכית הבית ספרית- מיומנות הדיבור בציבור הינה מיומנות נרכשת. יש להקדיש מספר שעות ייעודיות להיכרות עם הנושא ולפיתוח שפה משותפת לכל קהילת בית הספר (ניתן במהלך שיעורי מחנך). לאחר מכן יש לזמן התנסויות לדיבור בציבור בקרב התלמידים בכל השיעורים ובכל תחומי הדעת. 

  3. יצירת מרחב בטוח- טבעי שהתלמידים חוששים מעצם הדיבור בציבור ולכן חשוב ליצור אווירה שתקל עליהם להתבטא באופן חופשי ללא חשש מביקורת. אין לחייב תלמידים לדבר, אלא לעודד את אלו שבוחרים להשתתף. כמו כך, יש להקפיד על אופי תגובות השומעים כך שינעמו ויקדמו ולא יפגעו או ילעגו.
 

שילוב דיבור בציבור בתחומי הדעת-עברית


שפת האם הינה תחום מרכזי ומוביל בהקניית מיומנויות של קריאה כתיבה ודיבור, מתוך כך פותחה תכנית שלהב"ת - שילוב מיומנויות הבנה והבעה בתחומי הדעת. התכנית נועדה לשלב הבעה בעל פה בתחומי הדעת השונים בכיתות ז'-ח'.

 

להמשך קריאה


שילוב דיבור בציבור בתחומי הדעת – גיאוגרפיה אדם וסביבה

תכניות הלימודים בגיגאוגרפיה לתלמידי חטיבת הביניים, מזמנות לתלמידים אפשרויות רבות להצגת נושאים בעל פה.

 

להמשך קריאה

 


 

ארון הבגדים

נושא הפעילות: הרצאה

קהל יעד: כיתות ז-ח, מקצוע: אנגלית

1. המורה אוסף תמונות ביגוד, נעליים וכדומה.

2. המורה מפזר את התמונות על הרצפה.

3. כל תלמיד בוחר בגד אחד.

4. כל תלמיד מציג מול כל הכיתה את התמונה שלו ומספר על הבגד שבחר- מה המאפיינים שלו.

 

* הצעתו של עבדאללה קאסם עלי- סטודנט במכללת אוהלו


עבדים היינו....

 

נושא הפעילות: רפלקציה
קהל יעד: כיתות ז-ח, מקצוע: תנ"ך

 

1. המורה יקרין לתלמידים את הסרט "יציאת מיצרים".
2. לאחר הצפייה המורה יתן נקודות מכוונות שעל פיהן התלמיד יכתוב

רפלקציה אישית על חווייתו מהצפייה.
3. המורה יחלק את הכיתה לקבוצות של 3-4 תלמידים בקבוצה.
4. בקבוצות, כל תלמיד בתורו ישתף את דעתו האישית על הסרט ומה הסרט עשה לו באופן אישי.

 

*הצעתה של דועאא דבאח- סטודנטית במכללת אוהלו


בית ה-משפט!!!


נושא הפעילות: משפט מדומה
קהל יעד: כיתות ט-י, מקצוע: אזרחות


1. המורה ילמד שיעור על בתי משפט בארץ וכיצד בנויה מערכת המשפט בישראל.


2. המורה מבקש מכל תלמיד לבחור תפקיד לדוגמא : יוסי –שופט, דני – עורך דין, משה – נאשם ועל כל תלמיד ללמוד את מהות התפקיד שלו.


3. התלמידים עורכים משפט מדומה בכיתה לעיני התלמידים.


4. צ'ופר- המורה יקח את התלמידים לבית משפט אמיתי בארץ ויערוך השוואה בין המשפט שהתנהל בכיתה לבין בית משפט אמיתי.


*הצעתו של יקיר ברהון- סטודנט במכללת אוהלו


 במחשבה לאחור...

 

נושא הפעילות: דיון ונאום
קהל יעד: כיתות ז-ח, מקצוע: היסטוריה

  1. כל תלמיד אוסף מידע על ההתבצרות של הקנאים במצדה לאחר חורבן בית שני.
    כשהיהודים במצדה מבינים שהרומאים יפרצו למחרת בבוקר למצדה עומדות בפניהם 3 אפשרויות:
    א. להילחם בהנחה שהם יפסידו (אין להם כוח מול הצבא הרומי המיומן).
    ב. להיכנע (ולהניח שימכרו לעבדות).
    ג. להתאבד (עם המשפחות).
    התלמיד בוחר מה היה "מצביע" אילו היה נוכח במצדה, וכותב נאום בו הוא מנסה לשכנע את חבריו בהצבעתו.
  2. התלמיד נואם מול הכיתה.

*שגית בר און- סטודנטית במכללת אוהלו


סוף אחר להמן..

 

נושא הפעילות: הרצאה
קהל יעד: כיתות ז-ח, מקצוע: חגים

  1. המורה מסביר לתלמידים על חג פורים, סיפור מגילת אסתר- מדוע חוגגים אותו, איך חוגגים ועוד.
  2. המורה מחלק את הכיתה לקבוצות של 3 תלמידים בקבוצה.
  3. כל קבוצה צריכה לבחור דמות אחרת ולשכתב את העתיד שלה. מה היה יכול להיות סוף אחר בשבילה במגילה.
  4. נציג מכל קבוצה מדבר בפני כל הכיתה ומציג את הדמות ואת הסוף האחר שהקבוצה חשבה עליו.

 

*אדל אברהם- סטודנטית במכללת אוהלו


לא עושים חשבון

 

נושא הפעילות: הרצאה
קהל יעד: כיתות ז-ט. מקצוע: מתמטיקה

  1. המורה מחלקת את הכיתה לקבוצות של 4 תלמידים.
  2. כל קבוצה מקבלת שם מתמטיקאי.
  3. כל קבוצה חוקרת את המתמטיקאי ומכינה מצגת.
  4. כל קבוצה מציגה בפני הכיתה את הממצאים על המתמטיקאי וצריכה להציג רעיון אחד שניתן לקחת מהמצאותיו ולשלב אותו בחייהם. לדוגמא: אמי נתר - מונח הסימטריה בפיזיקה. בחיינו- הסמיטריה בגופנו.

 

*לירן בן גידה- סטודנטית במכללת אוהלו


מחלקות בעלי חיים

 

נושא הפעילות : שיתוף קהל
קהל יעד : כיתה ז'-ח'  מקצוע: מדעים

  1. המורה מחלק את הכיתה ל 5 קבוצות.
  2. המורה מחלק לכל קבוצה שם של מחלקה של בעלי חיים: זוחלים, דגים, יונקים, עופות ודו-חיים.
  3. כל קבוצה צריכה לחפש מידע במחשב (מה האוכל שלהם?, מאפיינים, אופן החייאה, איך מתרבים וכדומה).
  4. כל קבוצה כותבת 5 כרטיסיות לפי המידע שמצאו ושמים כל הכרטיסיות בקופסה.
  5. כל תלמיד עומד מול הכיתה ובוחר כרטיסיה מהקופסה, מקריא מה שכתוב ומי שיודע מהקהל- עונה לאיזה מחלקה הכרטיסיה שייכת.

 

*דיאלא יאסר נאסר- סטודנטית במכללת אוהלו


האורגניזם

 

נושא הפעילות : הרצאה בזוגות 
קהל יעד : כיתה ז'-ח'  מקצוע: מדעים

  1. המורה שואל את התלמידים מה עולה להם בראש כשהם שומעים את המילה "אורגניזם".
  2. המורה מחלק את הכיתה לשתי קבוצות, קבוצה אחת שמחפשת מידע על בעלי החיים והקבוצה השניה מחפשת על צמחים.
  3. כל תלמיד צרך לכתוב 3 מאפיינים שהוא יודע על הנושא שקיבל.
  4. המורה מחלק את הכיתה לזוגות כאשר בכל זוג יש תלמיד שכתב על צמחים ותלמיד שכתב על בעלי חיים.
  5. בזוגות- כל תלמיד מספר לבן זוגו על הנושא שקיבל.

 

*חלא אבו זידאן- סטודנטית במכללת אוהלו


אנגלית זה כיף

 

נושא הפעילות : הרצאה בקבוצה 
קהל יעד : כיתה ז'-ח' מקצוע: אנגלית

  1. המורה מחלקת לכל תלמיד דף אחר, על כל דף כתוב 3 מלים באנגלית.
  2. כל תלמיד מתבקש לבחור 2 מהמילים שכתובות בדף שלו.
  3. כל תלמיד עולה ללוח וכותב עליו את המילים שבחר ופירושם.
  4. כל תלמיד צריך להרכיב משפט באנגלית מהמילים שבחר ולומר את המשפט מול הכיתה (באנגלית) .

 

*נגם חאיק- סטודנטית במכללת אוהלו



יום גיבוש –מי אני?

 

נושא הפעילות : שיתוף קהל
קהל יעד : כיתה ז' מקצוע: שיעור חינוך- היכרות בתחילת שנה.

  1. המורה מעניק לכל תלמיד פתק ריק.
  2. כל תלמיד מתבקש לכתוב על הפתק שלו שאלה שהוא רוצה לדעת על החברים שלו בכיתה, כגון: שם, תחביב, תכונה וכו'...
  3. אחרי שהתלמידים מסיימים לכתוב, המורה מקפל את הפתקים ושם אותם בקופסא.
  4. המורה בוחר תלמיד אחד- שיבחר פתק מהקופסא, יקרא את השאלה ויענה עליה (על עצמו), וככה ממשיכים עד שכולם עולים ועונים על השאלות.

*רים מנסור- סטודנטית במכללת אוהלו



 
  תאריך עדכון אחרון:  21/10/2015