education - חינוך מחשבת ישראל

עדכוני rss

 
 
 
 
 
 
 
 
להיות אדם מאמין בעולם המודרני
 

>תהלים פרק קד

א  בָּרְכִי נַפְשִׁי,    אֶת-יְהוָה:
יְהוָה אֱלֹהַי, גָּדַלְתָּ מְּאֹד;    הוֹד וְהָדָר לָבָשְׁתָּ.
ב  עֹטֶה-אוֹר, כַּשַּׂלְמָה;    נוֹטֶה שָׁמַיִם, כַּיְרִיעָה.
ג  הַמְקָרֶה בַמַּיִם,    עֲלִיּוֹתָיו:
הַשָּׂם-עָבִים רְכוּבוֹ;    הַמְהַלֵּךְ, עַל-כַּנְפֵי-רוּחַ.
ד  עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת;    מְשָׁרְתָיו, אֵשׁ לֹהֵט.
ה  יָסַד-אֶרֶץ, עַל-מְכוֹנֶיהָ;    בַּל-תִּמּוֹט, עוֹלָם וָעֶד.
ו  תְּהוֹם, כַּלְּבוּשׁ כִּסִּיתוֹ;    עַל-הָרִים, יַעַמְדוּ מָיִם.
ז  מִן-גַּעֲרָתְךָ יְנוּסוּן;    מִן-קוֹל רַעַמְךָ, יֵחָפֵזוּן.
ח  יַעֲלוּ הָרִים, יֵרְדוּ בְקָעוֹת--    אֶל-מְקוֹם, זֶה יָסַדְתָּ לָהֶם.
ט  גְּבוּל-שַׂמְתָּ, בַּל-יַעֲבֹרוּן;    בַּל-יְשֻׁבוּן, לְכַסּוֹת הָאָרֶץ.
י  הַמְשַׁלֵּחַ מַעְיָנִים, בַּנְּחָלִים;    בֵּין הָרִים, יְהַלֵּכוּן.
יא  יַשְׁקוּ, כָּל-חַיְתוֹ שָׂדָי;    יִשְׁבְּרוּ פְרָאִים צְמָאָם.
יב  עֲלֵיהֶם, עוֹף-הַשָּׁמַיִם יִשְׁכּוֹן;    מִבֵּין עֳפָאיִם, יִתְּנוּ-קוֹל.
יג  מַשְׁקֶה הָרִים, מֵעֲלִיּוֹתָיו;    מִפְּרִי מַעֲשֶׂיךָ, תִּשְׂבַּע הָאָרֶץ.
יד  מַצְמִיחַ חָצִיר, לַבְּהֵמָה,    וְעֵשֶׂב, לַעֲבֹדַת הָאָדָם;
לְהוֹצִיא לֶחֶם,    מִן-הָאָרֶץ.
טו  וְיַיִן, יְשַׂמַּח לְבַב-אֱנוֹשׁ--    לְהַצְהִיל פָּנִים מִשָּׁמֶן;
וְלֶחֶם,    לְבַב-אֱנוֹשׁ יִסְעָד.
טז  יִשְׂבְּעוּ, עֲצֵי יְהוָה--    אַרְזֵי לְבָנוֹן, אֲשֶׁר נָטָע.
יז  אֲשֶׁר-שָׁם, צִפֳּרִים יְקַנֵּנוּ;    חֲסִידָה, בְּרוֹשִׁים בֵּיתָהּ.
יח  הָרִים הַגְּבֹהִים, לַיְּעֵלִים;    סְלָעִים, מַחְסֶה לַשְׁפַנִּים.
יט  עָשָׂה יָרֵחַ, לְמוֹעֲדִים;    שֶׁמֶשׁ, יָדַע מְבוֹאוֹ.
כ  תָּשֶׁת-חֹשֶׁךְ, וִיהִי לָיְלָה--    בּוֹ-תִרְמֹשׂ, כָּל-חַיְתוֹ-יָעַר.
כא  הַכְּפִירִים, שֹׁאֲגִים לַטָּרֶף;    וּלְבַקֵּשׁ מֵאֵל, אָכְלָם.
כב  תִּזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ, יֵאָסֵפוּן;    וְאֶל-מְעוֹנֹתָם, יִרְבָּצוּן.
כג  יֵצֵא אָדָם לְפָעֳלוֹ;    וְלַעֲבֹדָתוֹ עֲדֵי-עָרֶב.
כד  מָה-רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ, יְהוָה--    כֻּלָּם, בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ;
מָלְאָה הָאָרֶץ,    קִנְיָנֶךָ.
כה  זֶה, הַיָּם גָּדוֹל--    וּרְחַב יָדָיִם:
שָׁם-רֶמֶשׂ, וְאֵין מִסְפָּר;    חַיּוֹת קְטַנּוֹת, עִם-גְּדֹלוֹת.
כו  שָׁם, אֳנִיּוֹת יְהַלֵּכוּן;    לִוְיָתָן, זֶה-יָצַרְתָּ לְשַׂחֶק-בּוֹ.
כז  כֻּלָּם, אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּן--    לָתֵת אָכְלָם בְּעִתּוֹ.
כח  תִּתֵּן לָהֶם, יִלְקֹטוּן;    תִּפְתַּח יָדְךָ, יִשְׂבְּעוּן טוֹב.
כט  תַּסְתִּיר פָּנֶיךָ,    יִבָּהֵלוּן:
תֹּסֵף רוּחָם, יִגְוָעוּן;    וְאֶל-עֲפָרָם יְשׁוּבוּן.
ל  תְּשַׁלַּח רוּחֲךָ, יִבָּרֵאוּן;    וּתְחַדֵּשׁ, פְּנֵי אֲדָמָה.
לא  יְהִי כְבוֹד יְהוָה לְעוֹלָם;    יִשְׂמַח יְהוָה בְּמַעֲשָׂיו.
לב  הַמַּבִּיט לָאָרֶץ, וַתִּרְעָד;    יִגַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ.
לג  אָשִׁירָה לַיהוָה בְּחַיָּי;    אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי.
לד  יֶעֱרַב עָלָיו שִׂיחִי;    אָנֹכִי, אֶשְׂמַח בַּיהוָה.
לה  יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן-הָאָרֶץ,    וּרְשָׁעִים עוֹד אֵינָם--
בָּרְכִי נַפְשִׁי,    אֶת-יְהוָה;
הַלְלוּ-יָהּ.

 

 

  1. מה מתואר בפרק ק"ד בתהלים?
  2. מה תפקידו של אלוקים בעולם?
  3. מה תפקידו של האדם בעולם?
  4. האם ניתן לבסס את אמונתנו על פי פרק ק"ד? כיצד?
  5. מצאתם פסוק המדבר אל לבכם – העתיקו אותו למחברת ונמקו מדוע בחרתם פסוק זה.

 

משנה מסכת אבות פרק ב משנה יד

רבי אלעזר אומר הוי שקוד ללמוד תורה ודע מה שתשיב לאפיקורוס ודע לפני מי אתה עמל ונאמן הוא בעל מלאכתך שישלם לך שכר פעולתך

 

 

  1. מהו "אפיקורוס"?
  2. "דע מה שתשיב לאפיקורוס" – הסבירו.
  3. מהם התנאים לקיום ציווי חז"ל הנ"ל?

 

הרב אברהם יצחק הכהן קוק

האמונה בטהרתה על ידי אפשרות של כפירה

(הרב א.י. קוק, מוסר אביך, מוסד הרב קוק, תשל"א, עמ' קב)

 

 

  1. מהי אפשרות הכפירה?
  2. מדוע אפשרות הכפירה מהווה מבוא לאמונה?

 

המהר"ל

צריך עיון ללמוד בחבורים שלהם אשר הם נגד תורת משה רבינו עליו השלום בחדוש העולם ובידיעות השם יתברך ובהשארת הנפש ועולם הבא אם יש לעיין בהם. כי אולי יש לחוש כי נופת תטופנה שפתי זרה שמדברים דברים לפי שכלם לא מן הקבלה כלל רק לפי חקירתם. ויש לחוש באולי יהיה המעיין נמשך אחר דבריהם וראייתם. כמו שמצינו בני אדם שיהיו נמשכים אחריהם אך אמנם דעתו כמו שאמרו (אבות פ"ב) ודע מה שתשיב לאפיקורס ואם לא ידע דבריהם איך ידע להשיב על דבריהם ואם כן צריך לדעת דבריהם, ודבר זה בודאי מותר אם כוונתו ללמוד דבריהם כדי שידע להשיב לאפיקורס. כי דבר זה אזהרה רבה ויתירה כמו שאמרו ודע מה שתשיב לאפיקורס. ומנו זה עם דברים גדולים שמזה תראה כי נחשב זה דבר גדול ביותר. ולענין זה מותר ולא נחוש שיהיה נמשך אחר דעתם אם תחילת כוונתו לסתור דבריהם כאשר דברו נגד התורה ודעת החכמים... כלל העולה מדברינו כי יש לעיין בדבריהם שיוכל להשיב על דבריהם. ואם ימצא דבר הגון בדבריהם המחזיק אמונה יקבל. אך מה שנמצא בדבריהם אף דבר קטון שהוא כנגד אמונת ישראל חס ושלום

לשמוע להם. אך יתבונן בשכלו להשיב על דבריהם כפי שכלו

(ר' יהודה ליוואי, נתיבות עולם, א' ע' ס"א)

 

 

  1. מהי הבעיה בלימוד תפיסות עולם מודרניות וכופרות?
  2. מדוע ראוי ללמוד השקפות עולם של כפירה?
  3. האם ניתן להיות אדם מאמין ללא דיון עם השקפות הכפירה?הסבירו. (עיינו גם בדברי הרב קוק במקור הקודם) .

 

המהר"ל 

כמו שיש מצוה שילמד האדם ויקנה התורה שהיא תורת אמת כך ראוי הוא לבטל דעת השקר מן העולם כדי שיתגדל האמת בעולם. שאם יניח השקר לעולם סוף שיהיה השקר חס וחלילה מאבד את האמת ומבטל אותה כאשר השקר גובר בעולם.

ולכך הזהיר שאל יתן מקום אל השקר רק ידע מה שישיב לאפיקורס

(ר' יהודה ליוואי, דרך חיים, עמ' ק"א)

 

המהר"ל

אם ילמד מה שישיב לאפיקורס כל שכן שלא יעלה על לבו ומחשבתו שם הרהור רע

(ר' יהודה ליוואי, דרך חיים, עמ' ק"ה)

 

 

  1. מהם היתרונות האמוניים הנובעים מן המאמץ להשיב לאפיקורוס?

 

רש"ר הירש

לא נוכל להכיר את ישראל, את ההיסטוריא, את האנושויות ואת העולם, אלא אם נכיר את ד'; לא נוכל להכיר את היצירה, אלא אם נכיר את כוונת ורצון בוראה ויוצרה,- ואין ד' מתגלה לעינינו אלא על ידי יצירתו.

 

...אתה רואה את השמים והארץ, אומרת לנו התורה: מן השמים לארץ, ומהארץ עד לשמים, כל מה שאתה תופס בחושיך ובהכרתך, הכל בתחלת היותו –בראשית ברא אלקים! בראשית התגלה ד', כיוצר ובורא הכל.

 

...אתה רואה את השמים הנמתחים לנצח בדומייתם, מושב האור, החום, וכל הכוחות הנעים בארץ, נושאי תבל ומלואה, עם מיליוני כוכביהם שכל אחד עולם בפני עצמו הוא, או בזוהר השמש הזורחת עליהם במלוא הדרה;

ואת הארץ במרוצתה ללא הרף, וגלגל חוזר של הויה וכליה, פריחה וכמישה, חיים ומוות, מסתובב בחובה, בה הכליה, הכמישה והמוות משתלבים לנצח להויה, פריחה וחיים חדשים; את הארץ המולידה נפשות, דוממים צומחים ובעלי חיים לאלפי אלפים, המזינה אותם ולבסוף הם חוזרים לתוך חיקה.

 

...שמח אתה באדמה שמתחת רגליך, עליה אתה ובניך צועדים בבטחון, אתה נהנה מנאות הדשא והאילנות המלבלבים עליה, מהחיות, הדגים ועוף השמים השורצים במרומי תבל, במים ואתך על הארץ.

 

...כל הכחות שאת פעולותיהם הנך רואה בכל נברא, וכל החוקים הנפלאים לפיהם הם פועלים ושאתה מתאמץ לגלותם, למן הכוח והחוק אשר על ידם תפול האבן למטה, הזרע נשרש באדמה וצומח, ועד כוחות וחוקי הכוכבים במסילותיהם והתפתחות רוחך אשר בקרבך, - כל הכחות האלה לד' הם, ודברו הוא השליט בכל חוק וחוק.

התבונן נא אל מחנה היצורים הגדול הזה ותראה כל הנבראים השונים זה מזה בצורתם ויעודם מתאחדים בשלום למערכת גדולה אחת ויחידה, בה כל אחד מהם פועל בזמנו, במקומו, וכמדת החומר שהותוותה לו, בה אין אף אחד מקפח את רעהו, אלא כל אחד נושא את הכל ומתנשא על ידו. מי הוא זה המפשר ועושה שלום בין ההפכים, המאחד את כולם וכוללם יחד? ויבדל אלקים בין האור ובין החושך! אותו אל יחיד עומד ועושה שלום בין האור ובין החושך, בין החיים ובין המוות. באהבתו הוא הוא הנותן חומר וכוח לפעול, וביד צדקתו, הוא הוא המציב גבול, תכלית ומדה. "עושה שלום" שמו!

(ר' שמשון רפאל הירש, אגרות צפון, ישראל, עמ' מ"א-מ"ג)

 

 

  1. כיצד ניתן להכיר את ה' בימינו?
  2. כיצד מבאר רש"ר הירש את המושג "נצח"?
  3. עיינו בספר תהלים פרק ק"ד ,מה הקשר בין דברי רש"ר הירש למחבר ספר תהלים?

 

מיומנו של נפתלי שטרן על תפילת אסיר במחנה העבודה וולפסברג ביום כיפור

 

"ריבונו של עולם!

אתה כתבת בתורתך הקדושה (בקשר ליום הכיפורים) "ועיניתם את נפשותיכם" ובמקום אחר כתבת "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".

א-דוני בוראי וקודשי!

את איזה משניהם אקיים – אם אמשיך בצומי הרי זה סופי ואז לא אוכל לקיים את מצוותך השנייה – מה אעשה?

אני רוצה לצום ואתה לא נותן לי, אתה לא נותן לי, ואני למרות זאת אצום, הפעם אני אלחם בך!

אתה לא נותן לי לצום ואני בכל זאת אצום, אני מאמין שאנצח אותך אבל תן לי כוח שאנצח אותך.

המילים הנ"ל אך יצוא יצאו מפי ופתאום פרצה אנחה כבדה מגרוני ומעומק נפשי, לא לפני זה ולא מאז הרגשתי הרגשה מעין זו.

מיד הרגשתי את תשובתו של הקדוש ברוך הוא. הרגשתי הקלה ניכרת. הרעב פסק. כוחות חדשים נכנסו בקרבי, והמשכתי את שניהם יחד – עבודה לגרמנים ותפילה לקדוש ברוך הוא. שעות אחרי הצהרים עברו עליי ממש בקלות. הספקתי עוד להתפלל מנחה ונעילה (כמה שזכרתי כבר בעל פה) וככה הגיעה השעה שבע בערב, הזמן היה כבר אחרי צאת יום הכיפורים.

סיימנו את עבודתנו והתחלנו לצעוד שבעה קילומטרים אל המחנה.

לא שלושה כוכבים ראיתי בשמים אלא שלושה מליונים. ואני הוספתי עוד שעה אחת לצום כקרבן תודה לקדוש ברוך הוא עבור החסד הגדול שעשה איתי.

ורק כעבור שעה שלמה הוצאתי את הלחם היבש ואת זנב הדג המלוח ואכלתי.

כלל גדול אצלנו היהודים: "הבוטח בה' חסד יסובבנהו".

תם ולא נשלם!"

 

(בתוך: בלה גוטרמן ונעמי מורגנשטרן,(עורכות), ספר מחזור וולפסברג, תש"ה – מחנה לעבודת כפייה: גרמניה, 1944, יד ושם, ירושלים 2001, עמ' 24).

 

 

  1. מהי הדילמה (ההתלבטות) של נפתלי שטרן?
  2. האם מהבחינה ההלכתית מותר לו לצום או לא?
  3. כיצד ניתן לבאר את דבריו: "אתה לא נותן לי לצום ואני בכל זאת אצום"?
  4. האם נפתלי הוא אדם מאמין? נמקו תשובתכם!
  5. מה יעודו של יום הכיפורים? האם מעשיו של נפתלי מתאימים לייעודו המקורי של יום הכיפורים?

 

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  13/08/2010