מטרת העל:
-
ללמוד ולהכיר את ערך חופש הביטוי וחשיבותו בחברה דמוקרטית.
-
לעמוד על חשיבות השמירה על גבולותיו של חופש הביטוי ועל הסכנות
הכרוכות לחברה, למדינה ולפרטיה בחציית גבולות אלה.
מטרות אופרטיביות:
-
היכרות עם זכות לביטוי עצמי וחופש ביטוי.
-
מודעות לגבולות חופש הביטוי והסכנות שבחציית גבולות אלה.
-
בירור מידת האחריות האישית והחברתית למימושה של הזכות בחברה דמוקרטית.
מושגים:
משפחה, זכות, אחריות, חובה, מעוף, חופש ביטוי, חשיבה מקובעת, חשיבה יצירתית, דמיון, ביטוי עצמי, ייחודיות, קהל יעד, מנען, מסר, תובנה, דעה, עובדה, עמדה, סובלנות
ניתוח הסרטון:
-
צפייה בסרטון ללא הפסקות.
-
מה הרגשתם כשצפיתם בסרטון?
-
מה אהבתם בסרטון? נמקו.
-
מה לא אהבתם? נמקו.
-
תארו את הדמויות בסרט? מה מיוחד בכל דמות?
-
תארו את האווירה בסרט?
-
באילו צבעים בחר האנימטור להעביר מסר לקהל היעד שלו? (הילד, ההורים, הקוביות)
-
תארו את היצירה שהילד הכין? מה מיוחד בה? מה המסר של היצירה?
-
מדוע הילד פנה לעזרת המבוגרים?
-
תארו את היצירה של המבוגרים? מה מיוחד בה? מה המסר של היצירה?
-
כיצד, לדעתכם, הרגיש הילד בסוף הסרט?
-
האם הייתם במצב דומה לזה של הילד בסרטון? תארו את המצב, והסבירו במה זה היה דומה וכיצד הרגשתם והתנהגתם?
זכויות שכובדו:
-
אילו זכויות כובדו בסרטון?
-
כיצד הסרט מעביר לנו את המידע על כיבוד הזכויות?
-
מה ניתן ללמוד על אחריות – אישית או קבוצתית – למימוש זכויות מתוך הסרטון?
זכויות שהופרו:
-
אילו זכויות הופרו בסרטון?
-
כיצד הסרט מעביר לנו את המידע על הפרת הזכויות?
הפעלות בעקבות הצפייה:
-
מצאו תמונה או סרטון נוסף באינטרנט המביעים לדעתכם את הזכות המתוארתבסרטון שלעיל, והסבירו כיצד הזכות הזו באה לידי ביטוי בחומרים שמצאתם?
-
עצבו פוסטר או כרזה המתארים את הזכות לביטוי עצמי, והתייחסו לנקודות הבאות בעקבות העיצוב –
א. כיצד הזכות באה לידי ביטוי בפוסטר או בכרזה?
ב. מדוע בחרתם להשתמש בצבעים המתוארים לעיצוב? (אם נעשה בעזרת ציור)
ג. מדוע בחרתם להשתמש בחומרים המתוארים לעיצוב? (אם נעשה בעזרת חומרים יצירתיים)
זכויות ותקשורת:
-
אילו תוכניות בטלוויזיה/רדיו מממשות את זכות חופש הביטוי?
-
מה מיוחד בתוכניות אלו?
-
אילו מדורים בעיתון מממשים את זכות חופש הביטוי?
-
מה מיוחד במדורים אלו?
זכויות וספרות:
-
האם הנכם מכירים יצירה/יצירות ספרותיות העוסקות בפגיעה בחופש הביטוי?
-
מה מיוחד ביצירה שבחרת?
-
כיצד הופרה הזכות לחופש הביטוי ביצירה זו?
-
כיצד פתרו את בעיית חופש הביטוי ביצירה זו?
זכויות והיסטוריה:
-
הביאו דוגמה למימוש של חופש הביטוי בהיסטוריה? הסבירו כיצד מומשה הזכות.
-
הביאו דוגמה להפרה או פגיעה בחופש הביטוי בהיסטוריה? הסבירו כיצד ומדוע נפגעה הזכות.
זכויות ואקטואליה:
-
עקבו אחר תוכניות טלוויזיה (חדשות, תוכניות ילדים, תוכניות ריאליטי) ומצאו דוגמה הממחישה את חופש הביטוי או הפרתו. הקליטו או תארו בכתב את החומר שמצאתם, הוסיפו הסבר למידת המימוש או הפגיעה בחופש הביטוי ומידת האחריות הנדרשת לשם התנהלות במצבים המתוארים.
-
חפשו כתבה בעיתונים המדברת על פגיעה או מימוש של חופש הביטוי של אדם או קבוצת אנשים. גזרו את הכתבה, והוסיפו לה דברי הסבר משלכם (זכותו של מי נפגעה? מדוע זה קרה? האם בכתבה היתה הצעה לשינוי המצב ומימוש הזכות? האם לכם יש הצעה כיצד
להתמודד עם המצב המתואר?)
העשרה:
-
הסרטון הופק בצ'ילה.
מה ידוע לנו על מדינה זו? באיזו יבשת היא נמצאת?
מה מצב זכויות האדם/הילד במדינה זו?
-
חוקים בלבד אינם יכולים להבטיח חופש ביטוי. כדי שכל אדם יוכל להביע את דעותיו ללא עונש, חייבת לשרור רוח של סובלנות באוכלוסייה כולה", אמר אלברט אינשטיין- הסבירו אמירה זו.