education - חינוך האחר הוא אני
 
 
 
 
 
 
 
 
הזכות לכבוד – הזכות להזדקן בכבוד
 

א. מטרות מתוך מטרות תכנית הלימודים "מולדת חברה ואזרחות"

 

מטרה 1: מדינת ישראל-מדינה יהודית ודמוקרטית

התלמידים יבינו שכמדינה יהודית ודמוקרטית מחויבת ישראל להגן על זכויות האדם; על קדושת החיים; על כבוד האדם...

התלמידים יבחנו ויעריכו מצבים שיש בהם ביטוי לשוויון זכויות ושוויון הזדמנויות לעומת מצבים שבהם מופר השוויון וקיימת אפליה מבחינות שונות כמו: מגדר, גיל, דת, עדה, לאום, ותק בארץ, מצב כלכלי ומעמד.

 

 

מטרה 2: מכנה משותף לצד ייחודיות בחברה הרב תרבותית במדינת ישראל

התלמידים יטפחו יחס של כבוד, הערכה וסובלנות כלפי בני אדם באשר הם וכלפי חברות, תרבויות ודעות שונות מאלו שלהם.

התלמידים יפתחו רגישות ואיכפתיות כלפי תופעות של אי שיוויון בסביבתם הקרובה  ובסביבות אחרות.

התלמידים יהיו מודעים לשונות בין אדם לזולתו ולשונות בין הקבוצות החברתיות השונות ויבינו כי השונות היא ערך שיש לו הבט חיובי, התורם לרב גוניותה של החברה.

התלמידים יפעלו ויתנהגו בסביבתם קרובה לאור ערכים הומניים כלל אנושיים וערכים דמוקרטיים של החברה בישראל כגון: זכויות האדם – הזכות לחיים, הזכות לשוויון, והזכות לחרות.

 

 

מטרה 3: מעורבות חברתית – אזרחית

התלמידים יהיו מודעים למקומו של היחיד במסגרת החברתית ולזיקה שלו לחברה, וכן למחויבות ולאחריות שיש לו כלפיה וכלפי היחידים בה.

התלמידים יהיו ערים להיבטים שונים (כגון: אירועים, תופעות, בעיות ודילמות, אורחות חיים ודעות של החברה ושל הסביבה שבה הם חיים). יעריכו אותם, יבקרו אותם וירצו לתרום לשיפורם תוך תחושת שייכות ומעורבות. 

 

מטרות תוכן:

  • קבלת האדם המבוגר בקרב ילדים ובני הנוער.
  • קבלת השונות של האדם המבוגר
  • הכרת הזכות לכבוד
  • הערכה כלפי פועלם של המבוגרים 

 

מושגים: זכויות, הזכות לכבוד, מפעל חיים, זיקנה, בגרות, גמלאות

 

שיעור

פתיחה:

שמות פרק כ' פסוק י"א, מתוך פרשת השבוע:  

כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ

מדוע יש לכבד את המבוגרים?

האם גם סבא וסבתא כלולים בין המבוגרים שיש לכבד? מדוע?

באילו דרכים בא לידי ביטוי הכבוד למבוגרים? כיצד יש להתייחס לקשישים?

 

חלק א'

המורה: לפניכם נספח תמונות. בחנו את התמונות בעזרת התלמידים:

מה רואים בתמונות?

תנו כותרת לכל תמונה.

מה רצה האמן להביע?

מה אתם מרגישים תוך צפייה ביצירת האמנות?

האם היצירה מעוררת בכם עניין? סקרנות לגבי האדם או האישה היושבים על הספסל?

האם העובדה שכול אחת מן הדמויות יושבת לבדה על הספסל מעבירה תחושה, או מחשבה כלשהי?

דיון מסכם

 

ראשון לציון תשע"ג 2013  (צילום: אלה פאוסט)

 

חלק ב'

האם התמונה מזכירה לכם מציאות שאתם מכירים? זקנים שאתם מכירים?

אילו קשיים מלווים לדעתכם, חיי אנשים מבוגרים?

מומלץ לחלק את הקשיים לתחומי משנה ולרשום על הלוח:

למשל: בריאות, נגישות, פרנסה, תעסוקה וזמן פנוי, קשיים ביום יום, מצוקה פתאומית, וכדומה.

 

חלק ג'

צפייה בסרטון: לכול קשיש מגיע טיפול רפואי בישראל

 

סיכום:

האם תוכלו להציע כיצד תוכלו אתם לעזור לשכן, קרוב או בן משפחה זקן?

המורה ירשום את ההצעות על גבי הלוח.

 

יישום: כתבו רשימה כיתתית של רעיונות להתנדבות ועזרה לאנשים מבוגרים. בחרו רעיון אחד ובצעו אותו. דווחו למליאת הכיתה אם הצלחתם, ומה עשיתם למען הקשיש.

 

הרחבה: אור ירוק- סכנת פגיעה בקשישים בכבישים

צפייה בסרטון - רשמו רשימת כללים לנהגים בכבישים: כיצד להישמר ולא לסכן אנשים. רשמו כללי התנהגות בכביש עבור הולכי רגל.

 

שיעורי בית:

א.  מנו את המילים הנרדפות המתייחסות לקשישים. היעזרו במילון.

ב. ערכו חיפוש בגוגל תמונות. הקלידו את המילה "קשישים" הכינו קולג' של תמונות על גבי מסמך word. תנו כותרת לקולג'

 

מקורות למורה:

מטח - הגדרות

החוברת הזכות לכבוד והחובה לכבד, מנהל חברה ונוער

האגודה לזכויות האזרח

אתר אזרחות מטח - רשימת זכויות האדם

אמנת זכויות הילד - היחידה לזכויות התלמיד

 

ספרי הלימוד:

פיתוח: דרורה נגב - מדריכה ל"מולדת חברה ואזרחות" וגיאוגרפיה

 
 
 
    תאריך עדכון אחרון:  30/01/2014  

עדכוני rss