![]() |
![]() |
תרבות |
10. |
|||||
ספריות |
10.4 |
|||||
הספרייה-מרכז המשאבים בבית הספר היסודי והעל יסודי |
10.4-1 |
|||||
|
||||||
רקע |
1. |
|||||
בעידן של שינויים טכנולוגיים מהירים, התפוצצות המידע, חשיפה אינטנסיבית לערוצי תקשורת חדשניים ושינויים בשיטות הוראה ולמידה, יש חשיבות רבה לקיומה של ספרייה - מרכז משאבים בבית-ספר. ספרייה - מרכז משאבים היא חלק אינטגרלי מחיי בית-הספר ומתכנית הלימודים ומרכיב חשוב בהתפתחותו הקוגניטיבית-האוריינית של התלמיד. |
||||||
תפיסה זו תקפה לגבי תהליך החינוך, ההוראה והלמידה בבתי-הספר היסודיים, בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות, תוך התייחסות לצרכים המאפיינים כל חטיבת גיל, וראוי שכל מוסד חינוכי ייתן את דעתו על דרכים ליישומה של תפיסה זו. |
||||||
מטרות הקיום של ספרייה-מרכז משאבים בבית-הספר היסודי והעל יסודי |
2. |
|||||
- לסייע ביישום העקרונות של מבנה הלימודים |
||||||
- לאפשר לתלמידים ולמורים נגישות למידע מסוגים שונים |
||||||
- לקדם ולעודד קריאה חופשית, למידה עצמית ולמידת חקר |
||||||
- לחשוף תלמידים לאוצרות תרבות יהודיים, לאומיים וכלליים |
||||||
כל אלה ברוח מבנה הלימודים החדש. |
||||||
הייחוד של ספרייה-מרכז משאבים בבית-הספר היסודי והעל-יסודי |
3 . |
|||||
הספרייה מותאמת לקהל יעד מוגדר. |
- |
|||||
הספרייה מציעה נגישות וזמינות וסביבה לימודית עתירת גירויים בתוך בית הספר. |
- |
|||||
בניית האוספים ותכנון הפעילות נעשים בשיתוף ובתיאום בין הצוות הפדגוגי לצוות הספרייה. |
- |
|||||
הספרייה מציעה הן פעילות חופשית, בלתי פורמאלית, והן פעילות פורמאלית, על פי תכנית הלימודים. |
- |
|||||
הפעלת הספרייה-מרכז המשאבים |
4. |
|||||
המבחן האמיתי של הספרייה-מרכז המשאבים הוא מידת הפעלתה ויכולתה לענות על צורכי התלמידים והמורים. |
4.1 |
|||||
על ספריית בית הספר להציע למורים ולתלמידים מגוון משאבים מתאימים, מיומנויות התמצאות ואיסטרטגיות חיפוש במקורות מידע מסוגים שונים וברמות שונות; |
- |
|||||
להציע למורים קיום שיעורים בספרייה, תוך שימוש מושכל באוספיה ; |
- |
|||||
ליצור אקלים קריאה בבית-הספר, המזמן קריאה חופשית, ולקיים פעולות מכוונות לטיפוח ולעידוד הקריאה ; |
- |
|||||
לאפשר עבודה לכיתות ולקבוצות תלמידים ועבודה אינדיבידואלית ; |
- |
|||||
לאפשר להשתלב בהדרכה בכתיבת עבודות חקר ועבודות גמר תוך שימוש באמצעי מדיה, אמנויות ויצירה ; |
- |
|||||
לאפשר ליצור אינטראקציה חברתית ודיאלוג תרבותי, תוך שימוש במיומנויות קריאה, כתיבה הקשבה, צפייה ודיון. |
- |
|||||
אוסף הספרייה צריך לעמוד לרשות התלמידים והמורים לשימוש בספרייה, בבית, בכיתות ובכל מקום בבית הספר, על פי הצורך. |
4.2 |
|||||
הספרייה הפעילה תעמוד לרשות התלמידים והמורים בכל שעות הלימודים ואף מעבר לכך. |
4.3 |
|||||
ספריות כיתתיות בבתי ספר יסודיים |
5. |
|||||
בבית הספר היסודי יש לספרייה הכיתתית, כמו גם לספרייה המרכזית בבית הספר, תפקיד חשוב בהקניית הקריאה, בעידודה ובפיתוח הרגלי קריאה להנאה. |
||||||
חדרי מקצוע בבתי ספר על-יסודיים |
6. |
|||||
בבית הספר העל-יסודי, שקיימת בו הוראה דיסציפלינארית רבה יותר, יש חשיבות להימצאות אוסף בסיסי של ספרים ומשאבים בחדרי המקצוע, כשבספרייה-במרכז המשאבים בבית-הספר מגוון עשיר של אוספים בין-תחומיים במקצועות השונים. |
||||||
משאבי הספרייה |
7. |
|||||
ספריית בית-הספר תכלול: |
7.1 |
|||||
אוספי ספרים: מגוון ספרי עיון ברמות שונות ומסוגים שונים, ובחינוך הדתי - ספרי יסוד בתחומי היהדות, וכן מגוון גדול ועשיר של ספרות יפה לקריאה חופשית לכל התלמידים ; |
א. |
|||||
כתבי-עת: בתחומי דעת שונים וברמות שונות ; |
ב. |
|||||
מאגרי מידע ממוחשבים: כל מאגר הספרייה ,לומדות, משחקים, מאגרי מידע בתקליטורי,ם קשר עם מאגרי מידע חיצוניים והציוד הנדרש לשימוש בהם (מחשבים, מדפסות, מודם וכו') ; |
ג. |
|||||
חומר אור-קולי: קלטות וידיאו ואודיאו ,סרטים, סרטונים, שקופיות ושקפים, מפות ,תמונות והציוד הנדרש לשימוש בהם (טלוויזיה, וידיאו, טייפ וכו'); |
ד. |
|||||
חומר פדגוגי: חוברות, תכניות לימודים, מדריכים וחומרים אחרים |
ה. |
|||||
עיתונות יומית, שבועונים וספרות פופולרית |
ו. |
|||||
יש לדאוג לכך שאוספי הספרייה יהיו מעודכנים ומותאמים לצורכי בית הספר. |
7.2 |
|||||
|
||||||
הוראות קבע חוזר מנכ"ל נח/7, ג' באדר התשנ"ח, 1 במרס 1998 |