![]()
1. הגדרות התערבות חינוכית: תהליך התערבות המשתלב בתהליך החינוכי-טיפולי של התלמיד והמבוקר על ידי הצוות הטיפולי. מצבי התנהגות מסכנת: אירועים נקודתיים של התפרצות נשלטת או בלתי נשלטת של תלמיד המסכנת את עצמו או את זולתו והעלולה לגרום נזק לאדם ולסביבה. אחת התופעות החמורות ביותר בתחום ההתנהגות האלימה-המסכנת בבית הספר קשורה בתלמידים שהתנהגותם מסכנת אותם עצמם ואת האחרים. התנהגות של תלמיד הבאה לידי ביטוי בהתפרצות אלימה חד-פעמית או מתמשכת קשורה לרוב בבעיות של קושי ביחסים חברתיים, קושי בקבלת נורמות התנהגותיות וחברתיות, קושי בהפנמת גבולות או אי-שקט פנימי. כתוצאה מכך קורה שבתוך יום הלימודים מתרחשים לעתים אירועי התפרצות שבהם תלמיד תוקף מבוגר או ילד ולעתים הוא אף מסכן את עצמו ואת סביבתו. עצירת התופעה והפסקת ההתפרצות מחייבות את צוותי החינוך להכיר ולהפעיל דרכים יעילות שתסייענה למנוע את הסכנה. עצירת התלמיד במצבי סכנה היא הכרח בעבודה החינוכית בבית הספר. תגובה מונעת זו היא חלק מהתהליך החינוכי-טיפולי שהתלמיד מצוי בו. התערבות לצורך מניעת התפרצות אלימה-מסכנת מחייבת פעילות חינוכית הולמת. מטרתה הגנה מרבית על התלמיד המתפרץ, על התלמידים בסביבתו ועל אנשי הצוות. ראוי לציין כי התערבות זו נועדה להרגיע ולא להעניש, ועל כן חשוב שההתייחסות אל התלמיד תהיה מבוססת על כבוד, על הבנה ועל קבלה. 3. המלצות להתערבות
הוראות קבע חוזר מנכ"ל תשנט/10(א), י"ז סיון תשנ"ט, 1 ביוני 1999 |