6. דרכי הוראה
6.5 עזרי לימוד
"צפונט" - רשת תקשוב חינוכית, מחוז הצפון
|
(תשס)6.5-1 |
"צפונט" - רשת תקשוב חינוכית מחוז צפון - היא רשת תקשוב מבוססת אינטרנט, שכתובתה
http://tzafonet.org.il.
מטרת העל של "צפונט" היא שיפור ההישגים הלימודיים ורכישה של מיומנויות למידה עצמית
של תלמידים בכל הגילים. זאת על ידי בניית תרבות לימודים חדשה, המבוססת על תקשוב
אינטנסיבי, על העמקת השימוש בלמידת חקר, על קשר קבוע עם מאגרי מידע חיצוניים ועל
יצירת אשכולות רב-אזוריים ורב מגזריים של בתי-ספר בעלי ייחוד ועניין משותפים.
הגישה לרשת נעשית מכל מחשב המחובר לאינטרנט, עם דפדפן סטנדרטי. החיבור לאינטרנט
מתבצע באמצעות ספק כלשהו, ולא בחיוג ישיר אל "צפונט". השימוש בצפונט אינטואיטיבי
ופשוט, וניתן להשתמש ב"עזרה" המצויה בו. על כל משתמש ברשת השייך לקהילה כלשהי
להירשם באתר כ"משתמש חדש", לאחר תיאום עם מנהל הקהילה. אפשר לשוטט בין מרבית
הקהילות כ"אזרח", אך ללא יכולת תגובה בקבוצות הדיון השונות.
"קהילות למידה "צפונט"
בתי-הספר, סגל ההוראה והתלמידים משלבים תקשוב בהוראה ובלמידה באמצעות קהילות
לומדות מתוקשבות שמפעילה "צפונט". קהילת למידה מתוקשבת היא רשת בתי-ספר או
תלמידים ומורים מתוכם בעלי ייחוד ועניין משותפים. קהילה לומדת מתאפיינת בתחום
עניין/תוכן מוגדר בכמה בתי-ספר, מכמה מגזרים ומאזורים שונים במחוז צפון.
להצטרפות לאחת מהקהילות הפועלות ולקבלת פרטים נוספים אפשר לפנות אל ד"ר אברום רותם,
רכז "צפונט", avrum @galil.org.il; אל מנהלת התכנית, גב' נילי בוסל, nili@tikshov.zrc.ac.il,
טל' 06-6500351, פקס' 06-6500341, משרד החינוך, מחוז צפון, נצרת עילית,
ואפשר גם לפנות לאתר "צפונט" עצמו במדור "ספר אזרחים".
|
להלן מפורטות קהילות למידה - רשתות בתי-ספר - שפעלו ברשת "צפונט" בהתשנ"ט. באמצעות
"צפונט" פועל צוות הנחיה והדרכה בהפעלת הקהילות הפועלות בשטח. אפשר להתייעץ עם
הצוות וליהנות מהנחיה פדגוגית וטכנית.
הוראה ולמידה מתוקשבים בבתי-ספר
|
א. |
רכז היזמה |
בתי-הספר |
מטרות ועיסוק עיקריים |
שם היזמה |
רחל שחם,
מפקחת מדעים,
מחוז צפון
|
יסודי
|
הפעלת קהילת מורים
ותלמידים מבתי הספר
הרואים בבעלי החיים משאב
חינוכי להקניית
ידע ומיומנויות, הקניית
ערכים הקשורים לבעלי
חיים ותמיכה רגשית
בילדים חריגים וכן
שילוב גידול בעלי
חיים בהוראה ובלמידה.
|
|
טרביה חמד, מפקח
מדעים, מחוז
צפון
|
יסודי וחט"ב
|
הקניית מיומנויות חקר
ואיסוף מידע על ידי קבוצות
תלמידים, באמצעות מורי
מו"ט בנושאים מגוונים.
|
|
מירה פוירשטיין,
המכון
לשיפור דרכי
הוראה,
מכללת אורנים
|
יסודי
|
התנסות ורכישת מיומנויות
תקשוב ותקשורת, למידת
חקר של מורים והקניית
מיומנויות חקר וחשיבה
ביקורתית בעיבוד מידע
ובדרכי השימוש בו לתלמידים.
|
מדידע: מודל
הוראה-למידה
רב-תחומי מתוקשב
|
3.
|
|
נועז גולן וענת
קלמר,
מרכז מורים אצבע
הגליל
|
יסודי
|
הפעלת קהילת מורים
מתוקשבת בנושא מתמטיקה,
תוך התייחסות לקשרים
רב-תחומיים; יישום פרויקטים
בית-ספריים, רב-גילאיים
בתחום המתמטיקה.
|
|
ד"ר צביה מרקוביץ,
המכון
לשיפור דרכי
הוראה,
מכללת אורנים
|
יסודי
|
הפעלת הנחיה מורי
מתמטיקה ותלמידים
במבניות "מתמטיקה בכיף".
|
|
הנרייטה אקרמן,
מחוז צפון
|
על-יסודי
|
ערוץ תקשורת בין
לומדי מוזיקה, דגש על
פעילות באמצעות אשכולות
הפיס.
במה ונגישות לעבודות
וליצירות של תלמידים,
מפגש מוזיקלי בין
תרבויות שונות
בחברה הישראלית.
|
|
דנה גלבוע, מדריכת
אמנות, מחוז צפון
|
יסודי ועל
יסודי
|
המחשת מושג כבוד האדם
באמצעות שיעורי אמנות.
הצגת עבודות תלמידים,
תוך מהלך בחירה ע"פ איכות,
במסגרת הערכת עמיתים;
כל זאת באמצעות התקשוב.
|
למידה (כבוד
האדם) באמצעות
אמנות ממוחשבת
|
7. |
|
פעילות חברתית/אחרת לתלמידים באמצעות תקשוב
|
ב. |
רכז היזמה |
בתי-הספר |
מטרות ועיסוק עיקריים |
שם היזמה |
בוקי קמחי, מט"ח
|
חט"ב וכיתות י'
|
למידה פעילה של
אזרחות
ומעורבות ציבורית
בסביבה
מתוקשבת.
|
|
עופר בוסתן,
מפקח חינ"ג וספורט,
מחוז צפון
|
יסודי
ועל-יסודי
|
בניית משחקים על ידי רכזי
החינוך הגופני בבתי הספר
במחוז בהנחיה מקצועית,
תוך פיתוח פעילויות ברוח זו,
יישום בשטח ודיווח
שוטף וסידור-כל זאת
באמצעות רשת מתוקשבת.
|
|
אהוד רביב, מכללת
"אורנים" והמינהל
לחינוך ערכי
|
יסודי וחט"ב
|
הפעלת סל יזמות בית-ספריות
מתוקשבות בתחומים של מדע
וטכנולוגיה, תרבות וחברה,
הנבנה על ידי תלמידים
ומורים מכמה בתי-ספר
ממגזרים שונים.
|
|
אסנת רון
רסקי, מה"ל צפת
|
נוער אחר
|
למידת חקר בתחום
כדור
הארץ, המשלבת שימת
דגש
על טיפול במידע על כל
שלביו, מיומנויות
אורייניות
והטמעת תרבות
התקשוב
בלמידה.
|
|
מירה פחימה
|
יסודי
וחט"ב
|
טיפוח הקריאה העצמית
באמצעות דיווח מנומק על
ספרים מומלצים ברשת,
שיח על ספרים, הנחיה של
ספרנים וסופרים, גם
בכתיבה יצירתית.
|
|
ד"ר נימר ביאעה,
האגף לטכנולוגיה
|
יסודי
|
הפעלת הלומדים בדיון
על תרבות, על השקפות ועל
דעות של בני אותו גיל
ממגזרים שונים; בניית מאגרי
פעילויות בנושא השונה
והמשותף בין תרבויות.
|
|
מרגלית רטר, מפקחת
בטיחות בדרכים,
מחוז צפון
|
יסודי
ומרפ"דים
|
בניית אתר אינטראקטיבי
בנושא הבטיחות בדרכים,
בשיתוף עם בתי ספר במחוז
הצפון, עם רכזי התחום ועם
הפיקוח.
|
|
נורית בידרמן, הסוכנות
היהודית; תמי לוי,
מרפ"ד קרית-שמונה
|
|
יצירת קשר מתוקשב
בין תלמידים בצפון
לתלמידים יהודים בקנדה.
|
|
שלמה שכטר, מחוז צפון
|
|
מניעת אלימות בבתי
הספר - אתר לדו-שיח של
שאלות ותשובות
|
|
פעילות סגל הוראה/ניהול באמצעות תקשוב
|
ג. |
רכז היזמה |
בתי-הספר |
מטרות ועיסוק עיקריים |
שם היזמה |
בתיה ושניה, גף
חט"ע, משרד החינוך
|
מנהלי על-יסודי
|
קידום יזמות
והפצת מידע
בהתייחס
לארגון
הלימודים
החדש.
|
|
נירה גלבוע, מחוז
צפון
|
יסודי
|
הפעלת קהילה מתוקשבת
לומדת של מורים ותלמידים,
כולל עיתון אינטראקטיבי,
בנושא אוריינות, בהנחיית
אנשי מקצוע.
|
|
עינת ברגר, הממונה
על קליטת מורים
עולים, מחוז צפון
|
מורים
|
ליווי בקליטה ובשיפור
הכתיבה בעברית של מורים
עולים במערכת החינוך.
|
|
אביבה פשחור, מכון
ברנקו-וייס לפיתוח
החשיבה
|
יסודי
|
התמקצעות מורים בתחום
המתמטיקה תוך ניצול
היתרונות של טכנולוגיות
המחשוב והתקשורת ושיפור
יכולות המתמטיקה אצל
תלמידי מורים אלה; בניית
מאגרי פעילות למורים
ולתלמידים בתחום
המתמטיקה.
|
|
רכז היזמה |
בתי-הספר |
מטרות ועיסוק עיקריים |
שם היזמה |
יעלה מילר, המכון
לשיפור דרכי הוראה,
מכללת אורנים
|
גנ"י
|
הפעלת הנחיה לגננות
באמצעות תקשוב; מאגר
מידע של פעילויות בנושא
"שבת".
|
|
ד"ר יהושע סיוון,
מה"ל צפת
|
על-יסודי
|
בניית מרכז משאבים
אינטראקטיבי, מבוסס
אינטרנט, בהוראה ובלמידה
של כימייה.
|
|
ד"ר זאב קרקובר,
מרכז
מורים אצבע הגליל
|
על-יסודי
|
בניית מרכז משאבים
אינטראקטיבי, מבוסס
אינטרנט, בהוראה ובלמידה
של פיזיקה.
|
|
רבקה אורבך, פיקוח
מרפ"דים, מחוז צפון
|
גנ"י, יסודי
|
בניית מאגרי פעילויות
ממוחשבות: משחקים
לימודיים, הנושא המרכז
להתשנ"ט, חינוך מיוחד.
|
|
הודעות
חוזר מנכ"ל תשס/1, כ' באלול התשנ"ט, 1 בספטמבר 1999
|