אוכלוסיות מיוחדות |
1. |
חינוך מיוחד |
1.2 |
יישום חוק החינוך המיוחד: שירותים פרא- רפואיים לתלמידים במסגרות
החינוך המיוחד |
1.2-25 |
|
1 בספטמבר 1999
|
|
תאריך תחולה |
חדש
|
|
מטרת הפרסום |
כללי |
1. |
במסגרת השירותים הנלווים שנקבעו בחוק החינוך המיוחד
(התשמ"ח-1988) תוגברו השירותים למסגרות החינוך המיוחד במקצועות
הפרא-רפואיים. השעות לטיפולים פרא-רפואיים הוקצו ממקור סל שח"ם
(מקור 16). |
1.1 |
|
הטיפולים הפרא-רפואיים במסגרות החינוך המיוחד כוללים פיזיותראפיה,
ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, טיפול במחול, טיפול במוזיקה, טיפול
בתנועה, טיפול באמנות חזותית, טיפול בדרמה וביביליותרפיה. |
1.2 |
|
על כל בעלי המקצוע בתחומים האלה להיות בעלי תעודות הסמכה ותעודות
להכרה במעמד בתחום השירות שלהם מטעם משרד הבריאות. מומלץ שהם
יהיו גם בעלי תעודות הוראה בחינוך המיוחד. |
1.3 |
|
קווים מנחים לעבודתם של המטפלים הפרא-רפואיים פורסמו בחוזר
הוראות הקבע נט/10(א), סעיף 22-.1.2 |
1.4 |
|
למרות האמור לעיל, בגני ילדים אפשר יהיה לנצל שעות ממכסת שעות סל
שח"ם גם כשעות העשרה לכיתות גן, עד 3 ש"ש לכיתת גן אחת. |
1.5 |
|
במגזר הערבי, הדרוזי והבדואי - שקיים בו מחסור בכוח אדם פרא-רפואי
בעיקר בתחום קלינאות התקשורת - יגבש האגף לחינוך מיוחד חלופות
לטיפול אשר תפורסמנה בנפרד כהוראת שעה.
|
1.6 |
|
התלמידים הזכאים לקבל שירותים פרא-רפואיים ממקור סל שח"ם (מקור 16)
|
2. |
בגני ילדים לחינוך מיוחד: כל סוגי הכיתות.
|
- |
בבתי ספר לחינוך מיוחד: כל סוגי הכיתות.
|
- |
בבתי ספר לחינוך רגיל:
בכיתות חינוך מיוחד המסווגות כדלקמן: אוטיסטים/P.D.D. (קוד חריגות 21),
משותקי מוחין ובעלי נכויות פיזיות קשות (קוד חריגות 19) בעלי פיגור בינוני
רב-בעייתי (קוד חריגות 15), בעלי פיגור בינוני מורכב (קוד חריגות 26), בעלי
פיגור קשה/עמוק/סיעודיים (קוד חריגות 24), עיוורים ולקויי ראייה (קוד חריגות
12), חירשים וכבדי שמיעה (קוד חריגות 11).
תלמידים בכיתות מקדמות המסווגות כדלקמן - בעלי משכל גבולי רב-בעייתי
(קוד חריגות 23), בעלי פיגור קל רב-בעייתי (קוד חריגות 16), בעלי הפרעות
התנהגותיות / רגשיות קשות (קוד חריגות 17), לקויי למידה רב-בעייתיים (קוד
חריגות 20), מעוכבי התפתחות (קוד חריגות 29), מעוכבי שפה (קוד חריגות 30)
- יקבלו טיפולים פרא-רפואיים מסל השילוב על פי ההנחיות שפורסמו בחוזר
הוראות הקבע נט/8(ג), סעיף 1.2-20, תת סעיף 9.5, עמ' 19.
|
- |
קריטריונים להקצאת שעות ממקור סל שח"ם (מקור 16) למסגרות החינוך
המיוחד |
3. |
הקריטריונים להקצאת שעות שח"ם הם כלדקמן:
- מספר התלמידים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד הזכאיות
- סוג הכיתה
- דרגת הכיתה.
הפרמטרים לחישוב שעות שח"ם מובאים בנספח א' להלן. |
3.1 |
|
הנתונים שישמשו בסיס לחישוב מכסת הזכאות של כל מסגרת חינוכית
לשנה מסוימת יהיו מבוססים על נתוני אותה מסגרת בשנת הלימודים
הקודמת לה, כפי שדווחה במערכת התקן. |
3.2 |
|
למסגרות החינוך המיוחד במעמד מוכר שאינו רשמי תוקצינה שעות שח"ם
באמצעות האגף הבכיר לחינוך מוכר על פי הקריטריונים וסדרי העדיפויות
שפורטו לעיל. |
3.3 |
|
על בסיס קריטריונים אלה תחושב מדי שנה מכסת השעות באזור השירות
של כל מתי"א הכוללת את כל מסגרות החינוך המיוחד, בנפרד לגני ילדים
ולבתי
|
3.4 |
|
ספר. למסגרות החינוך במעמד מוכר שאינו רשמי תחושב מכסת השעות
לכל מסגרת חינוך מיוחד בנפרד. |
|
לגבי גני הילדים לחינוך מיוחד יתבסס מספר התלמידים על קליטת
תלמידים במערכת האוטומציה באמצעות הרשות המקומית המועברת
למשרד החינוך. |
3.5 |
|
לקראת כל שנת לימודים יודיע אגף החינוך המיוחד למפקח על המתי"א על
שעות שח"ם המיועדות למסגרות החינוך המיוחד באזור השירות של
המתי"א. |
3.6 |
|
צוות המפקחים באזור השירות של המתי"א, בשיתוף עם מנהל המתי"א,
יקצה לכל מסגרת לפחות 70% ממכסת הזכאות המחושבת לפי הפרמטרים
המובאים בנספח א' להלן. |
3.7 |
|
30% ממכסת הזכאות המחושבת יוקצו על פי סדר העדיפויות כדלקמן: |
3.8 |
|
עדיפות ראשונה: תוספת זכאות עד להשלמה של 70% לכיתות חדשות
ולמסגרות שמספר התלמידים בהן גדל באופן משמעותי |
- |
|
עדיפות שנייה: השלמת צרכים לטיפולים פרא-רפואיים מעבר למכסה
של 70% במסגרת החינוך המיוחד, כאמור ב-2 לעיל (תינתן עדיפות
בעניין זה לגני ילדים ולכיתות א'-ג') |
- |
|
עדיפות שלישית: השלמת צרכים לטיפולים פרא-רפואיים לתלמידים
בכיתות מקדמות (המקבלים את התקן הבסיסי ממקור 25), מעבר
למוקצה להם בתכנית השילוב |
- |
|
עדיפות רביעית: השלמת צרכים לתלמידים בעדיפות א' בכיתות
רגילות שוועדת השילוב היישובית מצאה שהם נזקקים לתגבור מיוחד
בתחום זה.
|
- |
|
רישום שעות שח"ם במערכת התקן |
4. |
אלה הייעודים שעל-פיהם יש לדווח על הקצאות שעות השח"ם (מקור 16)
במערכת התקן:
דברי הסבר |
הייעוד |
קוד הייעוד |
שעות העשרה בגני ילדים (עד 3 ש"ש לכיתת גן)
שעות לפיזיותראפיה,
לריפוי בעיסוק ולריפוי בדיבור |
שעות מקדמות
טיפול פרא-רפואי |
24
27 |
שעות לטיפול באמנות, בתנועה,
במוזיקה, בדרמה ובמחול ולביבליותרפיה |
טיפול ביצירה
ובהבעה |
33 |
|
4.1
|
|
שעות המיועדות לבתי ספר לחינוך מיוחד תירשמנה בתקן בית הספר. שעות
המיועדות לגני ילדים לחינוך מיוחד ולכיתות חינוך מיוחד בבתי ספר של
החינוך הרגיל תירשמנה בתקן מתי"א.
|
4.2 |
|
שיבוץ מטפלים פרא-רפואיים במסגרות החינוך המיוחד |
5. |
כל המטפלים הפרא-רפואיים ישובצו ויועסקו על פי הכללים החלים על עובדי
ההוראה. המפקח על החינוך המיוחד יבדוק מדי שנה את הצרכים של מסגרות
החינוך המיוחד להעסקת מטפלים פרא-רפואיים, ובמידת הצורך יבצע שינויים
בשיבוץ על פי הכללים שהוזכרו לעיל.
|
|
סוגי הטיפולים הפרא-רפואיים שיינתנו לתלמיד והיקפם |
6. |
סוגי הטיפולים שיינתנו לתלמיד, מסגרת הטיפול (פרטני או קבוצתי) ומספר שעות
הטיפול בשבוע ייקבעו עלידי הצוות הרב-מקצועי של המסגרת החינוכית כחלק
מתכנית הלימודים האישית שלו, בהתאם להנחיות בחוזר הוראות הקבע
נט/10(א), סעיף 1.2-22, "קווים מנחים לעבודתם של מטפלים פרא-רפואיים
במסגרות החינוך המיוחד", ובהתחשב במשאבי כוח האדם ובמכסת השעות
העומדת לרשות המסגרת.
|
|
דיווח על שעות שח"ם הרשומות במתי"א |
7. |
המפקח על המתי"א יעביר אל הממונה על שח"ם את התכנית של חלוקת שעות
שח"ם המדווחות במתי"א על גבי טופס שדוגמתו מובאת בנספח ב להלן.
|
|
לפרטים נוספים אפשר לפנות אל הגב' לאה שקד, הממונה על שח"ם באגף לחינוך
מיוחד, טל' 03-6931853, פקס' 03-6931855.
|
8. נספחים
נספח א פרמטרים לחישוב מכסת סל שח"ם לתלמיד
נספח ב תכנית החלוקה של שעות שח"ם במתי"א

הוראות קבע
חוזר מנכ"ל תשס/8(א), כ"ו אדר ב' תש"ס, 2 באפריל 2000
|