עובדי הוראה |
9. |
הנושא המרכז |
9.8 |
הנושא המרכז לשנת התשס"א - "ערבות ומעורבות - כל ילדה
שווה, כל ילד שווה" |
(סא)9.8-1
|
"נולד לחופש", מחזה מאת תלמה אליגון בבימויו של סיני פתר,
בשיתוף אמנסטי אינטרנשיונל, סניף ישראל
|
1.
|
זהו מחזה דרמטי שגיבוריו הם ילדים בני זמננו, אורגי שטיחים שהופרדו
מהוריהם ונדונו לעבוד בתנאים קשים אצל בעל בית מלאכה לשטיחים
שפיתה אותם בקסמים ובהבטחות.
הילדים, המכונים "ידיים קטנות" (בגלל האצבעות הקטנות והזריזות
שלהם שמתאימות במיוחד לאריגת שטיחים), מתנחמים בחברות
שביניהם ובאגדות ובשירים שהם מספרים זה לזה. רוח החופש וכוח
החברות מאפשרים להם להחזיק מעמד ואף לתכנן בריחה נועזת. גיבור
ההצגה, אקבל, אף מגיע לאו"ם כדי לנאום בפני העצרת ולספר על מה
שקורה לילדים בארצו (פקיסטן). העלילה מבוססת על סיפור אמיתי.
ההצגה נעשתה מתוך אמונה שבידי הילדים יש כוח, בעזרת
ערבות הדדית ומעורבות, להביא לעולם טוב יותר, דמוקרטי
יותר, שבמרכזו זכויות הילד לחינוך ולהגנה.
סיפורו של הנער הפקיסטני עורר הדים בכל העולם והיום קיימים ארגוני
ילדים (בארה"ב, בקנדה ועוד) שמטרתם ביעור התופעה של עבדות
הילדות.
|
|
לפרטים: טל' 03-5106924, פקס' 03-5106928, רח' קלישר 48,
תל אביב 65165.
|
הרשת "פעולה דחופה לילדים", רשת בינלאומית של ילדים למען
ילדים
|
2.
|
הרשת "פעולה דחופה לילדים" מציעה לצוות המורים דרך מקורית
ומיוחדת להעברת נושא "זכויות האדם". התכנית כוללת מקרה אמיתי של
הפרת זכויות של ילדים או בני נוער ברחבי העולם, הדורש התייחסות של
כתיבת מכתבים לגורמים הרלבנטיים כמו ראש הממשלה, שר במדינה או
שגריר היושב בישראל. המקרה נשלח פעם בחודש, והוא מעוצב בגרסה
מיוחדת לבני הנוער תוך פרסום מידע על המדינה ועל היבשת הנדונה,
מידע על האוכלוסייה במדינה, מפות ותיאור המקרה עצמו.
במקביל לדף המעוצב לילדים מצורף דף למורה, הכולל חומר רקע אודות
המקרה המסוים והמצב במדינה המביאים להפרת זכויות של ילדים.
התכנית יכולה להשתלב בשיעורים שונים, כמו גיאוגרפיה, אזרחות,
היסטוריה, הבעה, לימודי שפות וכדומה, וייחודה - נוסף לרכישת ידע
ומיומנות בכתיבת מכתב - הוא בתכניה המפתחים אצל הילד ערכים כמו
אכפתיות, סובלנות, אחריות כלפי האחר וכבוד הדדי.
להצטרפות לרשת אפשר לפנות לאמנסטי אינטרנשיונל - סניף ישראל
(לשרון או ללילך).
אפשר לרכוש ידע בעניין עבדות ילדים בעזרת הרצאות וחומרי לימוד
והפעלות, וזאת כהעשרה לאחר צפייה בהצגה "נולד לחופש" (ראה ב-1
לעיל).
|
|
לפרטים: טל' 03-5605021, פקס' 03-5603391,
http://www.amnesty.org.il.
|
הרצאות והפעלות העוסקות בנושא המרכז לשנת התשס"א
מטעם "פסיפס"
|
3.
|
ההרצאות של "פסיפס" מלוות בהפעלות אינטראקטיביות מגוונות
ויצירתיות של קהל התלמידים. הפעלות אלו מחברות את התלמידים אל
הנושא המועבר, משלבות חוויה אישית עם למידה תוכנית, ויוצרות
מעורבות מלאה של התלמידים בנושא ההרצאה.
להלן דוגמאות לסוגי הרצאות הקשורות לנושא המרכז להתשס"א:
הרצאה בנושא אחריות
האחריות האישית של כל אדם היא אבן דרך להצלחותיו החיצוניות
ולאושרו הפנימי והיא זו שתקבע אם הוא יגשים את יכולותיו ואת
שאיפותיו.
בהרצאה זו המשתתפים מתנסים במצבים שונים הקשורים ללקיחת
אחריות, תוך כדי חידוד וחיזוק תפיסתם בכל הנוגע למשמעות של לקיחת
אחריות בתחומי החיים האישיים והחברתיים.
הרצאה בנושא סובלנות בחברה הישראלית
בעשור האחרון ידעה מדינת ישראל את אחד מגלי העלייה הגדולים
ביותר. במקביל אנו עדים לצמיחתם של סטריאוטיפים המכוונים כלפי
האוכלוסיות החדשות, סטריאוטיפים המתפשטים במהירות בקרב בני
נוער ומבוגרים כאחד. המשתתפים יעומתו עם תפיסותיהם ועם דעותיהם
כלפי העולים, יזכו להצצה לעולמם ולתרבותם, וילמדו כיצד לזהות
סטריאוטיפים ולהתמודד אתם.
נושאים נוספים להרצאות: אקטיביות, ביטחון עצמי, אסרטיביות,
יצירתיות, התמודדות והצלחה בבחינות, התמודדות עם תאונות דרכים,
התמודדות עם אלימות, דילמות מוסר וכו'.
|
|
לפרטים: אייל ברנר, פסיפס, טל' 058-809500, 03-9048448
ו-04-8237198, ת"ד 9083, פתח-תקוה 49190.
|
אומ"ץ: אזרחות ומעורבות ציבורית - למידה פעילה של אזרחות
ומעורבות ציבורית בסביבה מתוקשבת
|
4.
|
תכנית אומ"ץ היא פרי עשייה משותפת של התנועה למען איכות
השלטון בישראל והמרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח). יעדיה הם
הקניית ערכי הדמוקרטיה, פיתוח מיומנויות לאזרחות פעילה
והתנסות במעורבות ציבורית. אומ"ץ מייצגת גישה המבקשת לתרום
ללמידה אחרת, תוך היכרות עם החברה האזרחית על כל מגזריה,
בשילוב ובסיוע של סביבת למידה/הוראה מתוקשבת, שמרכזה באתר
אומ"ץ ברשת האינטרנט.
התכנית מתאימה להילמד במסגרת תכניות הלימוד באזרחות הנלמדות
בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות, במסגרת הנחיה לעבודת חקר
בתחומי חברה ומדינה, בשיעורי חברה ובמסגרת תכניות למחויבות
אישית ולמעורבות בקהילה.
בתי הספר המצטרפים לתכנית (כיום פועלים 60 בתי"ס ברחבי הארץ)
יקצו 2-1 ש"ש במהלך השנה להפעלת התכנית בכיתה. המורים
המובילים את התכנית ישתתפו ב-6 מפגשי הנחיה במהלך השנה (בהיקף
של 30 שעות), וכן יידרשו להשתתף בדיונים ובשיחות ועידה ברשת.
תכנית אומ"ץ מוכרת לגמול השתלמות בהיקף של 112 שעות אקדמיות.
|
|
לפרטים אפשר לפנות אל:
|
ד"ר שי נחושתאי, מנהל המחלקה לחינוך, התנועה למען
איכות השלטון בישראל, טל' 02-5639977
ו-052-876579, פקס' 02-5633011, דואר
אלקטרוני SHAI-NE@ZAHAV.NET.. |
|
|
|