אוכלוסיות מיוחדות |
1. |
חינוך מיוחד |
1.2 |
הנחיות להקמה ולהפעלה של חדר לגרייה רב-חושית |
1.2-27 |
|
1 בדצמבר 2000
|
|
תאריך תחולה |
חדש
|
|
מטרת הפרסום |
1. מבוא
ההנחיות להקמה ולהפעלה של חדר לגרייה רב-חושית גובשו בוועדה
בין-תחומית שהקים האגף לחינוך מיוחד. בוועדה השתתפו אנשי מקצועי
מתחומי החינוך, הרווחה, הבריאות והביטוח הלאומי. הוועדה הסתמכה
בעבודתה על ניסיון רב שהצטבר בארץ ובעולם בנושא גרייה רב-חושית.
ההנחיות שגובשו על ידי הוועדה והמפורטות בחוזר זה מבוססות על ההנחה
כי הפעילות בחדר לגרייה רב-חושית מאפשרת הפעלת תלמידים בגישה
חינוכית-טיפולית עקיפה, המפחיתה חרדה והתנהגויות לא רצויות ותורמת
להתנסות בפעילויות חיוביות.
חדר לגרייה רב-חושית (כדוגמת סנוזלן) הוא חלק ממרחב חינוכי טיפולי של
בית הספר/הגן המאפשר למצוא איזון בין רגיעה לפעילות של התלמיד בתוך
סביבה מותאמת ובטוחה. הסביבה הרב-חושית נוצרת בחדר שיש בו מגוון
אבזרים שהורכבו בהתאמה המזמנת פעילויות גרייה או חוויות מרגיעות
במטרה לשפר את האיזון התחושתי של התלמיד. ייחודיותו של החדר לגרייה
רב-חושית היא בריכוז של אמצעי גרייה מגוונים המאפשרים תנאים מעודדים
ליצירת קשר בלתי אמצעי. החדר לגרייה רב-חושית מאפשר פעילות בסביבה
מותאמת, ידידותית וחווייתית.
אפשר להפעיל את הציוד בחדר הרב-חושי באופן מבוקר מבחינת הכמות
והסוג של הציוד ועוצמת הגירויים. כמו כן אפשר להפעיל את האבזרים בחדר
בצירופים שונים, בהתאם לצרכים של כל תלמיד.
הפעילות בחדר לגרייה רב-חושית היא אמצעי נוסף להשגת המטרות
הטיפוליות של התלמיד כחלק מתכנית הלימודים האישית שלו.
הניסיון המקצועי המצטבר בתחום מצביע על כך שבתנאים מסוימים הסביבה
הטיפולית בחדר לגרייה רב-חושית מאפשרת -
ויסות של פעילות התלמיד בתחום התחושתי, התנועתי והתקשורתי;
|
א. |
הפחתת התנהגויות סטריאוטיפיות;
|
ב. |
קשר בלתי אמצעי עם התלמיד בזמן קצר יחסית;
|
ד. |
יזמה, בחירה ושליטה של התלמיד על האבזרים בחדר מבחינת הכמות,
העוצמה והתדירות;
|
ה. |
2. נהלים להפעלת החדר לגרייה רב-חושית
החדר לגרייה רב-חושית יוקם במסגרת החינוכית רק לאחר אישור
הפיקוח לחינוך מיוחד. המפקח לחינוך מיוחד יאשר בכתב את נחיצותו
של החדר במסגרת החינוכית, לאחר שיוודא שאיש צוות אחד לפחות
עבר השתלמות בתחום לפני הקמתו.
|
2.1 |
העבודה בחדר לגרייה רב-חושית תתבצע רק על ידי אנשים שעברו
השתלמות בתחום.
|
2.2 |
מנהל המסגרת יקבע מי מאנשי הצוות במסגרת רשאי להשתמש בחדר
לגרייה רב-חושית.
|
2.3 |
מומלץ שבכל מסגרת חינוכית שיוקם בה חדר לגרייה רב-חושית ימונה
אחראי מצוות בית הספר או הגן שיתאם את הפעילויות בחדר.
|
2.4 |
האחראי ידאג לתחזוקתו השוטפת של החדר ולתקינותו.
|
2.5 |
האחראי יתאם את לוח הזמנים לשימוש בחדר בהתאם למערכת
הלימודים בבית הספר.
|
2.6 |
הצוות החינוכי העובד בחדר לגרייה רב-חושית צריך להכיר את
השימושים המקצועיים האפשריים בחדר ואת המכשירים בו.
|
2.7 |
עם תום הפעילות יוודא איש צוות כי הופסקה פעולתם של כל האבזרים
בחדר.
|
2.8 |
מתפקידו של האחראי לרכז את המידע ולהעבירו לכל המשתמשים בו.
|
2.9 |
המנהל יאשר את כניסתם של אנשי תחזוקה וניקיון לחדר.
|
2.10
|
מנהל המסגרת או הרכז מטעמו ידריך את עובדי המינהל והמשק לגבי
תחזוקת החדר
וההתנהגות בו.
|
2.11
|
רצוי למספר את המזרנים המצויים בחדר, כדי שאפשר יהיה להציבם
חזרה במקומם
המדויק.
|
2.12
|
3. העבודה בחדר לגרייה רב-חושית
תלמידים בעלי חריגויות ומגבלות שונות עשויים להפיק תועלת
מהפעילות בחדר לגרייה רב-חושית. אין צורך באישור רפואי לפני
התחלת העבודה עם התלמיד בחדר הרב-חושי.
|
3.1 |
אפשר להשתמש בחדר הרב-חושי בכל גיל.
|
3.2 |
יש לדבר בחדר בטון נמוך ורגוע.
|
3.3 |
חשוב להקפיד כי התלמיד יגיע לחדר נקי.
|
3.4 |
4. תכנון הפעילות בחדר לגרייה רב-חושית
תכנית העבודה של התלמיד בחדר הרב-חושי היא תמיד חלק מתכנית
הלימודים האישית. הפעילות בחדר תסייע להשגת מטרות ויעדים
מסוגים שונים: לימודיים, טיפוליים וחברתיים.
|
4.1 |
יש חשיבות שתכולת החדר תהיה קבועה לצורך תחושת הביטחון של
התלמידים.
|
4.2 |
|