1. רקע
הרגלי אכילה מקורם בדפוסי התנהגות חברתית ותרבותית. אכילה נכונה
משמשת תשתית הכרחית להתפתחות תקינה של הילד. תזונה מאוזנת משפרת
חוסן גופני, עירנות ויכולת ריכוז ולמידה, והשפעתה מכרעת על בריאותו
הגופנית והנפשית של הילד.
בגיל הרך הילד לומד לזהות את צרכיו ומפתח טעם אישי. תהליך זה מושפע
מאיכות המזון שהוא צורך במהלך כל היום בגן ובבית, מכמותו ומדרך
הגשתו.
לארוחה בגן יש היבטים חינוכיים-חברתיים, וחשוב שהגננת והסייעת תקפדנה
לאכול עם הילדים מתוך מודעות לחשיבות הרבה שיש לארוחה משותפת עם
מבוגר המשמש דוגמה אישית ודגם לחיקוי.
לארוחה יש גם היבטים בריאותיים ואסתטיים. על הגננת והסייעת להתייחס
בשיקול דעת לבחירת המזון ולגיוונו, כדי לאפשר פיתוח טעם אישי וכדי
לשמור על כמות מאוזנת, שצריכה להיות מותאמת אישית לכל ילד.
ילד רעב אינו מתפקד כראוי, ולכן על צוות הגן לוודא שהילד יאכל וישתה
במהלך שהותו בגן. צוות הגן נדרש לגלות עירנות לשינויים קיצוניים החלים
בהרגלי האכילה אצל הילדים. התנהגות חריגה (אי אכילה או אכילה מופרזת)
דורשת בדיקה, הסבת תשומת לבם של ההורים, ובמקרים חריגים הפניית
ההורים לייעוץ של גורם מקצועי.
תשומת לב מיוחדת נדרשת לאופן ההזנה במסגרת שבוע לימודים בן 41 שעות.
עליה להיות מותאמת למשך השהייה בגן וכן לצרכיו ולטעמו האישי של כל
ילד.
2. הארוחות בגן
כללי
הכנת הארוחה בעזרת הסייעת ובעזרת הילדים חשיבותה רבה מבחינה
חברתית וערכית. הילדים מפתחים קשרי גומלין, מתנסים בהכנת
ארוחות קלות ורוכשים כישורים תוך חשיפה לשונה וקבלתו.
אפשר לקיים ארוחה משותפת, סביב שולחנות, תוך הקפדה על הרגלי
אכילה נאותים; בגן המקיים ארוחות משותפות משך הארוחה הוא כ-20
דקות. ואפשר לקיים מזנון חופשי המאפשר בחירת תפריט מועדף על-ידי
הילד על פי צרכיו, טעמו ובחירתו. בחירת המזון מעודדת עצמאות
ורכישת הרגלים ודפוסי התנהגות. המזנון יהיה פתוח במשך כשעתיים.
|
2.1
|
ארוחת הבוקר
הגננת תבדוק את הרגלי האכילה והשתייה של הילדים בבית. אם ידוע
בוודאות שהילדים אוכלים לפני בואם לגן, מומלץ לקיים את ארוחת
הבוקר בגן בין השעות 9-.9.30
אם ידוע בוודאות שהילדים אינם אוכלים לפני בואם לגן, מומלץ לקיים
את ארוחת הבוקר בין השעות 9-8.30.
|
2.2
|
ארוחת הצהריים
בגן שמתקיימים בו לימודים עד השעה 13.20 יש להציע לילדים ארוחה
קלה הכוללת פרי/עוגייה בשעה 12. בגן שמתקיימים בו לימודים עד
השעה 15.30 יאכלו הילדים את ארוחת הצהריים בין השעות
12-.12.30
|
2.3 |
3. שירותי הסעדה
בהתארגנות משותפת של ההורים והרשות המקומית תיעשה ההתקשרות רק
עם ספק מורשה בעל רשיון יצרן ממשרד הבריאות, רשיון עסק מהרשות
ותעודת כשרות מוסמכת. התקשרות זו תבטיח פיקוח על שירותי ההסעדה
בכלל ועל עלות הארוחות ועל איכות המזון וטריותו בפרט.
יש להקפיד על הרכב מאוזן של התפריט: מזון שיכלול מגוון עשיר של המנה
המסופקת, בשרית או חלבית.
כאשר המנה היא חלבית, יש להסב את תשומת לב ההורים לחשיבות השלמת
הצרכים התזונתיים של הילד: אכילת דג ובשר בבית. מטבח הגן הוא מטבח
כשר, וכלי הגן מיועדים לארוחה חלבית בלבד. בגנים שניתנת בהם ארוחה
בשרית חמה יש להשתמש במערכת כלים נוספת, בשרית, או במערכת כלים
חד-פעמית.
4. הדרכה להורים
הגננת תסביר ותבהיר להורים, באספת ההורים או באמצעות איגרת או הודעה
על הלוח, שילד האוכל ושותה בבית לפני צאתו לגן ישתלב בפעילות הגן ביתר
קלות.
רצוי להפגיש את ההורים עם תזונאית בתחילת השנה לשם העברת ידע
והדרכה מעשית להתארגנות נכונה בנושא התזונה.
כאשר הילדים מביאים מזון מהבית, יש לעטפו בעטיפה חד-פעמית נקייה
והיגיינית ולהכניסו לשקית ניילון. על תיקי האוכל להיות נוחים לפתיחה על
ידי הילדים. יש לציין את שם הילד על-גבי התיק.
הרכב ארוחת הצהריים המובאת מהבית יהיה שונה מהרכב ארוחת הבוקר,
כדי לגוון את סוגי המזון הנאכלים וכדי לתת מענה לצרכים התזונתיים
הדרושים למשך שהות ארוכה בגן. גיוון המזון והתאמתו לטעמו האישי של
הילד יגבירו אצלו את המודעות לאכילה מגוונת ומאוזנת.
להלן ההרכב מומלץ:
מנת חלבון: קציצת ירקות, טונה, דג, ובגנים שניתנת בהם ארוחה
בשרית - פסטרמה או בשר
|
 |
פחמימות: לחם או דבר מאפה (יש לשקול הבאת/הכנת מנת פחמימות
מבושלת - פירה, אורז, תירס, אפונה ירוקה, קוסקוס)
|
 |
מנת ירק או פרי.
|
 |
הכמויות המומלצות
לילד בגן |
סוגי המזונות |
2-1 פרוסות לילד
|
מוצגי דגן ומאפה לסוגיהם (לחם, לחמניה,
פיתה, דגנים)
|
כף ממרח לפרוסה
|
ממרחים - גבינות (5% שומן), אבוקדו,
חומוס, חצילים, טחינה, טונה, ביצה,
חמאת בוטנים, חלבה, שוקולד
|
2 יחידות שלמות או מספר
רב יותר של חלקי יחידות
|
ירקות - עגבנייה, מלפפון, גמבה, גזר, פלפל
|
יחידה אחת
|
פרות העונה - טריים ועמידים
|
3-2 כוסות ביום קצר ו-4-3
כוסות ביום ארוך
|
שתייה (מומלץ לשתות מים)
|
תברואה, ניקיון ובטיחות |
5. |
יש לשטוף את הירקות ואת הפרות בסבון ובמים זורמים. |
5.1 |
|
את הכריכים יש לעטוף בנייר עטיפה לכריכים או במפית
ולהכניסם לשקית ניילון. |
5.2 |
|
עם הגעת הילד לגן יש לאחסן את המזון במקום קריר, רצוי
במקרר. |
5.3 |
|
לפני כל אחת מהארוחות יש לרחוץ ידיים. |
5.4 |
|
כוסות השתייה האישיות תהיינה מסומנות ומכוסות. |
5.5 |
|
יש לדאוג שמקום האכילה יהיה אסתטי, מואר ונקי והשולחנות
יהיו ערוכים בצורה נאה, שהגישה לשולחנות תהיה בטיחותית
ונוחה, ושהישיבה תהיה מרווחת.
|
5.6 |
|
כיבוד בימי הולדת ובאירועים |
6. |
הכיבוד יהיה תוספת לארוחה/לארוחות בגן ולא במקומן. |
6.1 |
|
בחגים ובאירועים יש להתאים את הכיבוד לאירוע המתקיים בגן. |
6.2 |
|
על הכיבוד ועל הרכבו יוחלט בשיתוף עם ההורים. |
6.3 |
|
מומלץ לשתף את הילדים בהכנת הכיבוד, בחלוקתו למנות אישיות
ובהגשתו. |
6.4 |
|
הכיבוד יכלול פרי, מים או מיץ טבעי ודברי מתיקה או חטיפים
מלוחים (שיוגשו כמנה אישית לילד).
|
6.5 |
|
התארגנות פיזית בגן |
7. |
יש להבטיח שבכל גן יהיה אמצעי לחימום המזון. |
7.1 |
|
יש להבטיח שבכל גן יהיה מקרר לאחסון מזון ושתייה הדורשים
תנאי קירור.
|
7.2 |
|
בשאלות אפשר לפנות אל האגף לחינוך קדם-יסודי,
טל' 03-6896010,
וכן אל הממונה על בריאות ועל החינוך לבריאות,
הגב' עירית ליבנה, טל' 02-5603451.
|
הוראות קבע
חוזר מנכ"ל סא/5(א), ו' טבת תשס"א, 1 בינואר 2001
|