|
1 בפברואר 2002
|
|
תאריך תחולה |
החלפת נוהל 6
בחוזר המיוחד ז',
התשנ"ז |
|
מטרת הפרסום |
1. תקן בטיחות מעבדה בבית הספר העל-יסודי
כללי |
1.1
|
הנחיות התכנון מיועדות להציע פתרונות לתשתית הפיזית הנדרשת להוראת המדעים,
בהתאם לצרכים של המקצועות השונים בחטיבות הגיל השונות. |
1.1.1
|
|
ההנחיות מתייחסות להוראת המדעים בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה. הנחיות לחדרים
להוראת הטכנולוגיה תפורסמנה בנפרד. |
1.1.2
|
|
מספר התלמידים בקבוצת עבודה בלימודי המדע והטכנולוגיה בחטיבת הביניים לא יעלה על
28. מספר זה כפוף לביקורת של ועדת מעקב. |
1.1.3
|
|
המעבדות תיבנינה בדרך כלל כמעבדות רב-תכליתית, ללא דיפרנציאציה, והוראת המקצועות
השונים תיעשה בהן בזמנים שונים.
|
1.1.4
|
|
מרכז מדעים בית-ספרי |
1.2
|
רצוי לרכז את המעבדות ואת כל הפונקציות הנלוות אליהן במוקד הלוגיסטי, כגון חדרי הכנה
ואחסון, מרכזייה פדגוגית וכדומה, במקבץ אחד, חד-מפלסי. אם המעבדות אינן מרוכזות
במקבץ אחד, יש לבנות כמה
|
1.2.1
|
|
מקבצים, כל מקבץ במפלס אחד ובו כמה מעבדות ומוקד לוגיסטי שהן נסמכות עליו. |
|
מרכז המדעים ימוקם במקום מרכזי בבית-הספר, באופן שיאפשר גישה נוחה אל כל
המתקנים שבמרכז. |
1.2.2
|
|
בבתי-ספר על-יסודיים שש-שנתיים גדולים (חטיבת הביניים והחטיבה עליונה), שמספר
כיתות חטיבת הביניים בהם עולה על 12, יתוכנן מרכז מדעים נפרד לחטיבת הביניים. |
1.2.3
|
|
בבתי-ספר על-יסודיים שש-שנתיים קטנים יהיה מרכז מדעים אחד משותף לחטיבת הביניים
ולחטיבה העליונה, ושטחו יהיה על-פי התקן של חטיבת הביניים. |
1.2.4
|
|
גודל מעבדות המדעים בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה יהיה 64 מ"ר; גודל מעבדות
הטכנולוגיה בחטיבה העליונה יהיה 75 מ"ר.
|
1.2.5
|
|
חדר המעבדה/חדר המדעים |
1.3
|
המבנה |
1.3.1
|
|
רצפת החדר תהיה במפלס אחד, ואין להקים מעבדות מדורגות. מומלץ להשתמש
במודול רוחב קובע של 7.80 מ' ובמידות אורך שהן כפולות של 1.20 מ'. |
א. |
|
רצוי להימנע מתכנון אלמנטים קונסטרוקטיביים במחיצות שבין חדרי המדעים, כדי
לאפשר את הגמשת גודל החדרים בעתיד. |
ב. |
|
תאורה ואוורור |
1.3.2
|
|
החלונות והאשנבים של המעבדה ייקבעו מבחינת מיקומם ומידותיהם באופן שיבטיחו
תנאי ראייה ואוורור נאותים; שטח החלונות לא יהיה פחות מחמישית משטחה של
הרצפה. |
א. |
|
רצוי לתכנן תמיכה על-ידי אוורור מכני. |
ב. |
|
מים |
1.3.3
|
|
אספקת המים תהיה בקירות ההיקפיים. בכל מעבדה יש להתקין 4 כיורים. |
א. |
|
מומלץ כיור מחומר עמיד לכימיקלים, בגודל מרבי של X6040 ס"מ. |
ב. |
|
הכיורים ייקבעו בתוך המדף ההיקפי, לאורך הקירות, ויחולקו הומוגנית במעבדה
על-ידי שלושה-ארבעה קירות. |
ג. |
|
כיור אחד ייקבע סמוך לשולחן המורה.
|
ד. |
|
מומלץ ברז מעבדה שאפשר להרכיב על פייתו צינור גומי בקוטר של 10-5 ס"מ. הברזים
ייקבעו בקו אמצע הכיור וגבוה מספיק כדי לאפשר שטיפת כלים ארוכים. הקיר מעל
המדף, באזור הכיור, יצופה בשלוש שורות חרסינה (לא יותר מ-45 ס"מ) או בציפוי
מועיל אחר. |
ה. |
|
בכל מעבדה יש להתקין מחסום רצפה אחד בקוטר של 4 אינצ'ים, שייקבע בפינת החדר
הנמצאת ליד קיר החלונות. |
ו. |
|
מערכת הביוב של המבנה תיבנה מחומרים עמידים בקורוזיה כגון P.V.C. |
ז. |
|
מקלחת חירום ומתקן לשטיפת עיניים |
1.3.4
|
|
בקרבת פתח היציאה של המעבדות שמרבים להשתמש בהן בכימיקלים יימצאו מקלחת
חירום ומתקן לשטיפת עיניים. יש להבטיח ניקוז נאות ברצפה למתקנים אלה. |
|
חשמל |
1.3.5
|
|
אספקת החשמל תהיה מן הקירות ההיקפיים. |
א. |
|
יש לקבוע כ-10 שקעים במתח 220 וולט שיפוזרו הומוגנית על הקירות תוך התחשבות
במיקומם של שולחנות העבודה של התלמידים. |
ב. |
|
כל השקעים לשימוש התלמידים יהיו בגובה של 120-100 ס"מ, ויהיו קשורים למתג
מרכזי בקרבת המורה, באופן שאפשר יהיה לנתק את הזרם לתלמידים בכל עת. |
ג. |
|
נוסף לשקעים לשימוש התלמידים, יש לקבוע, במעגל נפרד, שקעים שיעמדו לרשות
המורה - שקע אחד לפחות על כל קיר. |
ד. |
|
בקיר החזית יהיו 2 שקעים, אחד מהם בקרבת הלוח, ליד המורה, בגובה של כ-180
ס"מ. כמו כן יש להתקין ממסר פחת בן 30 מילי-אמפר. |
ה. |
|
אם יש צורך במתחים שונים ובזרם ישר, ייעשה הדבר באמצעות ספקי זרם ניידים
שיוזנו מהרשת של 200 וולט, כנאמר לעיל, ולא באמצעות לוח פיקוד. |
ו. |
|
תקשורת |
1.3.6
|
|
רשת תקשורתית תחבר את כל חלקי בית-הספר לקראת התקנתה של מערכת תקשוב
בכל חלקי בית-הספר. |
א. |
|
רשת התקשורת יכולה לשלב שלושה סוגי מערכות: |
ב. |
|
תקשורת מחשבים
|
1) |
|
מערכת כריזה (אודיאו) |
2) |
|
מערכת וידיאו. |
3) |
|
את התקנת קווי התקשורת רצוי להכין רק לאחר שהוגדרו הצרכים המדויקים, מאחר
שהם משתנים תכופות. הקווים יותקנו על הקירות. ליד כל נקודת תקשורת יש להתקין
6 שקעים חשמליים. |
ג. |
|
גז |
1.3.7
|
|
במעבדות שמתקיימים בהן לימודי התמחות בכימייה יש להתקין מערכת אספקת גז
היקפית. |
א. |
|
במעבדות אחרות אפשר להשתמש במבערי גז ניידים. |
ב. |
|
במעבדות שמותקנת בהן אספקת גז היקפית יש להגן על צנרת הגז למניעת פגיעות
מכניות. |
ג. |
|
מנדף |
1.3.8
|
|
במעבדות שבהן מרבים להשתמש בכימיקלים יש להשתמש במנדף. |
א. |
|
מומלץ להשתמש במנדף נייד (מנדף ספינה) כתחליף למנדף הקבוע. |
ב. |
|
מנדפי ספיגה חייבים באישורי בטיחות מתאימים לתקינות פעולתם ולבטיחותם. |
ג. |
|
לוח |
1.3.9
|
|
רצוי שלוח המורה ייקבע על הקיר הארוך ביותר של המעבדה. |
א. |
|
אורך הלוח לא יהיה פחות מ-3 מ', ורוחבו (גובהו) לא פחות מ-1.20 מ'. |
ב. |
|
בצדי הלוח ייקבע לוח נעיצה המאפשר לקבוע אמצעי הוראה (כגון מפות). רוחבו של
הלוח יהיה כ-60 ס"מ. |
ג. |
|
סידורי האפלה והקרנה |
1.3.1
0 |
|
המעבדה תתוכנן באופן שיוכלו להיקבע בה התקנים נוחים להאפלה ולהקרנה. |
א. |
|
סידורי ההאפלה צריכים לאפשר את האפלת המעבדה ואת הארתה מחדש (באור יום)
במהירות, תוך כדי מהלך השיעור. |
ב. |
|
הווילונות וסידורי ההאפלה יהיו מחומרים לא דליקים. |
ג. |
|
יש לדאוג להתקן מתאים לאקרן.
|
ד. |
|
ריהוט קבוע |
1.3.1
1 |
|
יש לקבוע יחידה היקפית - מדף לאורך הקירות במעבדה, בגובה שולחנות התלמידים:
75 ס"מ. |
א. |
|
המדף יהיה ברוחב של 50 ס"מ לפחות, ויצופה בציפוי עמיד לנוזלים ולכימיקלים ועומד
בתקני אש. |
ב. |
|
החללים מתחת לכיורים ייסגרו בדלת. |
ג. |
|
רצוי להתקין בכל מעבדה ארון תצוגה (ויטרינה) תלוי על הקיר, סגור בדלת זכוכית.
מידות הארון: רוחב: כ-60 ס"מ; אורך: כ-120 ס"מ; עומק: כ-30 ס"מ. |
ד. |
|
במסדרונות שליד חדרי המעבדה רצוי להתקין לוחות תצוגה ומודעות בגובה 100-80
ס"מ ובאורך האפשרי. הלוחות יהיו עשויים חומר נעיצה (סנדוויץ מצופה סלוטקס, שעם
או P.V.C מיוחד לנעיצה), ויהיו נתונים בתוך מסגרת אלומיניום או עץ. |
ה. |
|
אפשרויות התלייה תהיינה באמצעות מסילות אלומיניום, משולבות בשולי התקרה
האקוסטית או באמצעות ווים בקיר. |
ו. |
|
הלוחות יונחו בין זוגות פסי עץ או אלומיניום קבועים בקיר, בגבהים המתאימים. |
ז. |
|
ריהוט לתלמידים ולמורה |
1.3.1
2 |
|
העיקרון המנחה הוא גמישות מרבית בריהוט לתלמידים. משום כך יהיה הריהוט נייד,
ולא קבוע לרצפת המעבדה. |
א. |
|
דרושים 8-6 שולחנות מסיביים (הכול בהתאם לתנאים הספציפיים בכל מעבדה),
בגודל X80140 ס"מ ובגובה סטנדרטי של 75 ס"מ. |
ב. |
|
פני השולחנות יהיו חלקים ונקיים מכל אבזרים. לוח השולחן יהיה עשוי עץ ומצופה
ציפוי עמיד לנוזלים ולכימיקלים ועומד בתקני אש. או ציפוי אחר מתאים. רצוי שמידות
הרוחב של מסגרת השולחן תהיינה קטנות ב-10 ס"מ בערך מרוחב לוח השולחן, באופן
שהלוח יבלוט כ-5 ס"מ מכל צד. |
ג. |
|
השולחן יאפשר ישיבה מ-4 צדדיו, ללא הפרעה. |
ד. |
|
הכיסאות יהיו רגילים, עם משענת, לא מרופדים ולא מסתובבים, ומותאמים לגובה
השולחן.
|
ה. |
|
שולחן המורה יהיה בממדים של 70-60 -140 ס"מ. גובה שולחן המורה יהיה כ-85
ס"מ, והוא לא יוצב על במה. |
ו. |
|
יש להתאים את גובה הכיסא של המורה לגובה השולחן. |
ז. |
|
בשולחן המורה יש להתקין ארונות הניתנים לנעילה, וכן מגרות. |
ח. |
|
מוקד לוגיסטי |
1.3.1
3 |
|
המוקד הלוגיסטי ישרת את הצרכים האלה: |
א. |
|
אחסון כימיקלים (בבתי-ספר קטנים ארון מאוורר בעומק של 25 ס"מ, הניתן
לנעילה; בבתי-ספר גדולים מחסן סגור בשטח של 5 מ"ר, מאוורר היטב וניתן
לנעילה) |
1) |
|
הכנת חומרים למעבדות |
2) |
|
הפעלת מרכזייה פדגוגית זוטא |
3) |
|
אחסון ציוד משותף לכל המעבדות |
4) |
|
הכנת עבודות תלמידים כפרויקטים אישיים ועבודות גמר (לחטיבה העליונה
בלבד). |
5) |
|
המוקד הלוגיסטי משרת את כל המעבדות, והגישה אליו צריכה להיות ישירה ככל
האפשר. מומלץ אפוא למקמו במקום מרכזי. |
ב. |
|
שטחי הנטו של המוקד הלוגיסטי הוגדרו בסעיף הקודם. קיימות אפשרויות אחדות
לניצול שטחים אלה: |
ג. |
|
כחלל אחד, פתוח, או כחלל מחולק לתחומים לפי הפונקציות |
1) |
|
כחלל מפוצל, שבו חדר מרכזי ופונקציות ההכנה ממוקמות בצמוד למעבדות.
סידור זה חשוב במיוחד בבתי-ספר שמספר חדרי המדעים שלהם גדול, וכן
במקום שיש פעילות רבה בכימיקלים, הדורשת חדר נפרד. |
2) |
|
בטיחות |
1.3.1
4 |
|
לעניין בטיחות המבנה והאבזרים יש למלא אחר כל ההוראות העדכניות של הרשויות
המוסמכות: משרד החינוך, המוסד לבטיחות ולגיהות, מכון התקנים הישראלי, שירותי
הכבאות, משרד הבריאות, משרד הפנים ורשויות נוספות. |
א. |
|
פרטים עיקריים בנושא זה מופיעים להלן, ב-1.2, "הנחיות בטיחות לתכנון מעבדה".
|
ב. |
|
הנחיות בטיחות לתכנון המעבדה
|
2. |
חומרי ציפוי וגימור |
2.1
|
כל הקירות של חדרי המעבדה וחדרי העזר (חדרי ההכנה, מחסני הכימיקלים וכו') ייבנו
מחומרים בעלי עמידות-אש תקנית של שעתיים, לפחות, ותותקנה בהם דלתות בעלות
עמידות-אש מזערית של שעה אחת. |
2.1.1
|
|
כל החדירות (צנרת, תעלות מיזוג אוויר וכו') והפתחים יהיו בעלי עמידות-אש כנאמר לעיל
ו"מוגנים" (אטומים מפני חדירת חום, עשן ואש) או מצוידים בתריסי-אש אוטומטיים. |
2.1.2
|
|
הציפויים וחומרי הגימור בחדר המעבדה, במחסנים ובחדר ההכנה יהיו, ככל האפשר, בלתי
בעירים. רצוי שכל הקירות יצופו בחומר הניתן לרחיצה (חרסינה, קרמיקה וכו'). |
2.1.3
|
|
ציפוי הרצפה באגף חדרי המעבדות יהיה בלתי בעיר (דרגת בעירות לפי תקן ישראלי 755). |
2.1.4
|
|
יש להימנע משימוש באסבסט או בחומרים המכילים אסבסט בכל צורה שהיא: לבידוד,
לציפוי ובחלקים של מכשירים ואבזרים. |
2.1.5
|
|
ציפוי שולחנות במתכת אסור בכל מקום שמשתמשים בו לפעמים גם במכשירי חשמל.
|
2.1.6
|
|
מעברים ודלתות |
2.2
|
רצוי להבטיח לאגף חדרי המעבדות דרך מילוט נפרדת מזו המיועדת לאגפי כיתות לימוד
ולאולמי התקהלות. |
2.2.1
|
|
רוחבו של אחד המעברים יהיה 1.1 מ', לפחות; הוא יהיה חופשי מכל מכשול, לרבות ריהוט
וציוד הבולטים לתוכו. |
2.2.2
|
|
במעבדה תהיינה - בקצוות שונים של החדר - שתי דלתות, שתיפתחנה כלפי חוץ, ולהן קשר
ישיר למסדרון. רוחבן - 1.1 מ' לפחות. |
2.2.3
|
|
רק אם המבנה אינו מאפשר פתיחת דלת שנייה למסדרון תשמש הדלת שבין המעבדה לחדר
ההכנה יציאת חירום. במקרה זה יהיה המפתח תלוי דרך קבע ליד הדלת המעבירה מחדר
ההכנה אל הפרוזדור, והדלת שבין המעבדה לחדר ההכנה לא תהיה נעולה בשעת השיעורים.
|
2.2.4
|
|
חדרי ההכנה הצמודים לחדרי מעבדות יצוידו ביציאה נוספת (לא דרך חדר המעבדה). הדלת
בחדר ההכנה שאינה פונה למעבדה תיפתח כלפי חוץ.
|
2.2.5
|
|
צנרת |
2.3
|
כל הצנרת הטכנית (צינורות, ברזים, מתגים) תסומן בגוני היכר ובתוויות זיהוי, לפי התקן
הישראלי 657. |
2.3.1
|
|
לכל סוגי הצנרת (מים, חשמל, גז וכו') המגיעים לשני מקומות או יותר בתוך חדר המעבדה
חייב להיות מתג או ברז ניתוק כללי נפרד עבור אותו חדר שיותקן ליד מקום המורה. |
2.3.2
|
|
למתגים ולברזים חייבת להיות גישה שקל להבחין בה. |
2.3.3
|
|
יש לשלט את הברזים.
|
2.3.4
|
|
גז |
2.4
|
מומלץ להשתמש במבערי גז ניידים רק בבתי-ספר שקיימת בהם "מגמה" לכימייה לבחינות
הבגרות. |
2.4.1
|
|
הפעלת המבער תהיה באחריות המורה/המדריך, לאחר שהמבער יובטח מפני נפילה. |
2.4.2
|
|
בתום השימוש יאוחסנו המבערים במקום מוגן ובנפרד ממקום אכסון הכימיקלים, בארגז
קשיח וסגור. |
2.4.3
|
|
אפשר להתקין במעבדה אחת אספקת גז היקפית על הקירות. במקרה זה צריך להרחיק את
הצינורות מקווי החשמל ולמנוע את האפשרות שתלמיד ייגע בבת אחת בצינור הגז ובמתקני
החשמל. יש להגן על צנרת הגז למניעת פגיעות מכניות באותם קטעים שאינם צמודים לקיר. |
2.4.4
|
|
צינורות גומי שיחוברו למבערים יהיו קצרים ככל האפשר. |
2.4.5
|
|
את מבערי הגז הניידים יש לצייד בכן יציב, שלא יתהפך בנקל.
|
2.4.6
|
|
מנדף |
2.5
|
בבתי-ספר שמתקיימים בהם לימודי התמחות בכימייה רצוי להתקין מנדף באחת המעבדות
שתיועד בעיקר לכימייה. המנדף יהיה דו-צדדי, ייקבע בקיר שבין חדר ההכנה למעבדה,
וישרת את שניהם כאחד. אלה מידות המנדף: 70-60 -90 ס"מ. |
2.5.1
|
|
מנדפים על כל מרכיביהם, משולחן העבודה ועד לכיפת היניקה, ייבנו רק מחומרים בלתי
בעירים. המחיצות השקופות של המנדף תיבנינה מזכוכית משוריינת, ורק בחלון הקדמי
המתרומם אפשר להתקין זכוכית ביטחון תלת-שכבתית או לוחות פלסטיים עמידי-ניפוץ
(פלקסיגלס, פוליקרבונט וכד').
|
2.5.2
|
|
החלון המתרומם יובטח מפני נפילה מקרית, וסגירתו המרכזית חייבת להשאיר מרווח,
ברוחב 2 ס"מ בערך, בין מסגרת החלון לשולחן העבודה. מתקן היניקה יבטיח מהירות של
30 מ'/דקה על פני השולחן. נורת סימון אדומה תצביע על מצבו התפעולי של המתקן. ארובות
מתקן היניקה תהיינה גבוהות ב-100 ס"מ לפחות מעל פני הגג. |
2.5.3
|
|
כל מנגנוני ההפעלה (ברזים ומתגים למיניהם) של מערכות השירות (מים, גז, חשמל) יהיו
מחוץ למנדף. |
2.5.4
|
|
יש אפשרות להשתמש במנדף נייד (מנדף ספיגה) כתחליף למנדף הקבוע. מנדפי ספיגה ניידים
טעונים אישורי בטיחות מתאימים לתקינות פעולתם ולבטיחותה.
|
2.5.5
|
|
מחסן כימיקלים |
2.6
|
רצוי כי כימיקלים יאוחסנו במחסן נפרד, שיהיה מאוורר היטב הן בחלקו התחתון והן
בחלקו העליון ומוגן מפני קרינה ישירה וממושכת של השמש. פרטים מלאים על מחסן
הכימיקלים ראה ב-4.4 להלן. |
2.6.1
|
|
שטח מחסן הכימיקלים יהיה כ-5 מ"ר. באגף חדרי המעבדות, שיכלול 3 מעבדות ויותר, רצוי
לתכנן מחסן כימיקלים נפרד. |
2.6.2
|
|
דלתות המחסן תצוידנה במנעול צילינדר. |
2.6.3
|
|
רצוי שמחסן הכימיקלים ייקבע סמוך לחדר ההכנה.
|
2.6.4
|
|
בטיחות בביצוע ניסויים, וכן בהפעלה, בשימוש, באחסון ובסילוק של חומרים
|
3. |
נוהלי בטיחות כלליים |
3.1
|
השמירה על כללי הבטיחות מותנית בהפצת מידע בין מורים, לבורנטים ותלמידים, בהסברה,
בשילוט ובסימון ברור ומהימן. על רכז המעבדה או על האחראי לה לדאוג שכל מורה ילמד
את כללי הבטיחות וגם יבין את חשיבותם ואת יסודם התיאורטי. |
3.1.1
|
|
בתחילת העבודה יש לשוחח עם התלמידים על נושא הבטיחות במעבדה ועל כללי הזהירות
המלווים את העבודה. יש לחזור ולשוחח על נושא זה לפני ביצוע ניסויים בעלי סיכון מיוחד
או במקרים שהשיעור או הפעילות במעבדה מזמנים זאת.
|
3.1.2
|
|
על המורה ללמוד את הסיכונים שבניסויים מסוימים. רשימת ניסויים כאלה ואמצעי
הזהירות בביצועם צריכה להימצא בידי כל מורה. לכל מכשיר המשמש לניסויים מסוכנים
יצורף דף מידע המסכם בקיצור את אמצעי ההגנה מפני הסכנות. |
3.1.3
|
|
כל החומרים המאוחסנים במעבדה יסומנו בשלטים ברורים ועמידים בפני רטיבות וכדומה.
פעם בשנה לפחות תיערך ביקורת הסימון והשילוט. גם על מדפי הארונות, על המגרות ועל
המכלים של האבזרים השונים יסומן תוכנם. |
3.1.4
|
|
לא תינתן לתלמידים גישה אל חומרים או אל מכשירים בעלי סיכון גבוה. |
3.1.5
|
|
יש להסב את תשומת-לב התלמידים לנושאי הבטיחות בעזרת שלטי אזהרה, תזכורות או
תמונות שעניינן בטיחות בעבודה. אולם יש להחליפם מדי פעם, כדי שיעילותם לא תפחת.
|
3.1.6
|
|
ציוד וחומרים |
3.2
|
רק ציוד וחומרים שאושרו על-ידי משרד החינוך יהיו מותרים לאחסון ולשימוש בשיעורים
ובפעילויות אחרות הקשורים למקצוע. |
3.2.1
|
|
הציוד והמכשירים חייבים להיות במצב תקין; אסור להשתמש בציוד או במכשירים פגומים.
|
3.2.2
|
|
ציוד וחומרים יוצאו ממקום אחסונם ברשותו של המורה האחראי, הלבורנט או מנהל
המוסד החינוכי. |
3.2.3
|
|
לא יימצאו תלמידים במעבדה ללא השגחת מורה. המורה רשאי למנות תורנים שיעבדו
במעבדה שלא בנוכחותו. במקרה זה עליו לדאוג שארונות הכימיקלים יהיו נעולים, וכן
שציוד העלול לגרום לתאונה יהיה בארון נעול. |
3.2.4
|
|
המעבדה וחדר ההכנה יהיו נעולים כאשר אין מתקיימים בהם לימודים. יש לנתק את הזרם
מנקודות החשמל העומדות לרשות התלמידים. אם יש אספקת גז מרכזית, יש לסגור את
הברז הראשי. בכל מקרה יש להקפיד, שברזי הגז (בין במבערים ניידים ובין באספקה
מרכזית) יהיו סגורים לפני עזיבת המעבדה.
|
3.2.5
|
|
חומרים אסורים לשימוש במעבדה |
3.3
|
חומרים מסרטנים או חשודים כמסרטנים |
3.3.1
|
|
ארסן וכל תרכובותיו |
א. |
|
אסבסט |
ב. |
|
בנזן |
ג. |
|
בנזידין |
ד. |
|
אנילין |
ה. |
|
כרום וכמה תרכובות כרום (אבץ כרומאטי, עופרת כרומאטית, סידן כרומאטי, בריום
כרומאט, סטרונציום כרומאט, כרומיום תלת-חמצני) |
ו. |
|
נפתילאמין |
ז. |
|
ניקל |
ח. |
|
פיח, עטרן ושמנים מינרליים |
ט. |
|
ויניל כלוריד |
י. |
|
אקרילוניטריל (אקריל אמיד) |
יא. |
|
אתילן דיברומיד (דו ברומואתן) |
יב. |
|
פחמן ארבע-כלורי |
יג. |
|
כלורופורם |
יד. |
|
פורמאלדהיד |
טו. |
|
אתילן אוקסיד |
טז. |
|
קדמיום ותרכובותיו. |
יז. |
|
כספית חמצנית וכספית כלורית |
יח. |
|
חומרים האסורים, אך אינם חשודים כמסרטנים |
3.3.2
|
|
כלורו-מתאן |
א. |
|
דו-כלורו-מתאן (מתילן דיכלוריד) |
ב. |
|
הקסאן. |
ג. |
|
לגבי חומרים שאינם מופיעים ברשימה ובטיחות השימוש בהם מוטלת בספק, יש לקבל
אישור לשימוש בהם מהמפמ"ר לכימייה או מהמפמ"ר לכימייה טכנולוגית.
|
3.3.3
|
|
אחסון |
3.4
|
אין להסתיר חלונות ודלתות ואין לחסום מעברים - אפילו בחלקם בלבד או לזמן קצר מאוד -
במכשירים, בחומרים ובחבילות כלשהן. |
3.4.1
|
|
כימיקלים, חומרים רעילים וחומרים דליקים יישמרו בארונות נפרדים ונעולים. על הארון
יהיה שלט אזהרה - "זהירות, חומרים דליקים ורעילים!" - שיאסור את פתיחתו ללא רשות
האחראי. חדר האחסון יהיה נעול, והכניסה תהיה מותרת רק למורה וללבורנט. |
3.4.2
|
|
אין למקם את ארון הכימיקלים ליד דלת היציאה, כי בכך עלולה להיחסם היציאה במקרה
של שרפה. |
3.4.3
|
|
מדפים בארונות ובאצטבאות לאחסון ציוד וחומרים יותקנו באופן שתימנע נפילת הציוד
והחומרים המונחים עליהם. יש להתקין בקצה המדף פס מגן (קנט) למניעת נפילה. |
3.4.4
|
|
בדופן העליונה ובבסיס הארון חייבים להיות חורים שיאפשרו אוורור מתאים ופליטת גזים. |
3.4.5
|
|
אבזרים מתגלגלים יישמרו באריזתם המקורית או בקופסאות מסומנות ובגובה של 1.50 מ'
לכל היותר. |
3.4.6
|
|
רצוי לאחסן חומרים במחסן מיוחד, ולא יחד עם שאר הציוד של המעבדה. במעבדה יש
להחזיק רק את הדרוש לצורך מיידי. |
3.4.7
|
|
על כל בקבוק יסומן תוכנו, ותצוין אזהרה אם תוכן הבקבוק רעיל או דליק. |
3.4.8
|
|
יש להחזיק חומרים נדיפים ודליקים במנדף או בארון מאוורר. |
3.4.9
|
|
על הטיפול בחומרים רדיואקטיביים - אחסונם, שמירתם מפני מגע יד זרה או אנשים בלתי
מורשים לכך - חלות תקנות משרד הבריאות והוועדה לאנרגיה אטומית. העתק תקנות אלה
יימצא סמוך לאריזת החומרים הרדיואקטיביים או סמוך למקום שמירתם. |
3.4.1
0 |
|
כמויות הכימיקלים שיימצאו בחדר ההכנה ובחדר המדעים לא תעלינה בשום מקרה על
צורכי העבודה השוטפת או על הכמויות שקובעים התקנים שפורסמו על-ידי משרדנו. |
3.4.1
1 |
|
מכלים גדולים או ציוד כבד יש להניח על המדף התחתון, כדי למנוע את נפילתם.
|
3.4.1
2 |
|
חומרים דליקים (אתר, בנזין וכד') חייבים להיות במדף העליון. בדרך זו האדים יכולים
להיפלט דרך חורי האוורור, והם לא יבואו במגע עם חומרים אחרים בארון. |
3.4.1
3 |
|
חומרים מאכלים (חומצות, בסיסים וכד') יאוחסנו במדף התחתון, כדי שלא יישפכו על
חומרים אחרים. |
3.4.1
4 |
|
אין למלא את אריזות הנוזלים עד לשפתם. |
3.4.1
5 |
|
הנחיות מפורטות לאחסון כימיקלים על פי קבוצות ראה ב-4.4 להלן.
|
3.4.1
6 |
|
|