לחוזר זה פורסמו כמה עדכונים:- חוזר הוראות הקבע סד/4(א), סעיף 3.11-12- חוזר הוראות הקבע סד/2(א), סעיף 3.11-11- חוזר הוראות הקבע סג/6(א), סעיף 3.11-10.
ארגון ומינהל |
3. |
תשלומי הורים |
3.11 |
תשלומי הורים |
3.11-9 |
|
1 בנובמבר 2001
|
|
תאריך תחולה |
החלפת סעיף
3.11-7 בחוזר
הוראות הקבע
סא/8(ב)
|
|
מטרת הפרסום |
1. מבוא
הפעילות במוסדות החינוך מתבססת בעיקרה על שירותים הניתנים
על-ידי המדינה ועל ידי הרשויות המקומיות במסגרת לימוד חינם:
העסקת מורים, מנהלים, עובדי חינוך ומינהל אחרים, וכן בנייה ואחזקה
של מוסדות חינוך. אך יש שירותים ומוצרים שהמדינה והרשות
המקומית אינן מחויבות לתיתם חינם. לכן ההורים נדרשים לממן את
השירותים האלה, כפי שיפורט בחוזר זה. כהורה נחשב גם אפוטרופוס
יחיד או תאגיד שמונה על-ידי בית המשפט, לפי חוק הכשרות המשפטית
והאפוטרופסות, לאפוטרופוס על התלמיד.
עם זאת, יש לשוב ולהדגיש, כי מדיניות משרד החינוך מכוונת
להקל ככל האפשר על נטל ההוצאות הנלוות במערכת החינוך.
לפיכך יש לעשות מאמץ לצמצם דרישות לתשלום מההורים, גם
אם הן הותרו בחוזר זה.
אין לגבות תשלום עבור הרשמה, ואין להתנות רישום תלמידים
בתשלום כלשהו.
כל ההוראות בחוזר זה חלות גם על תלמידים הלומדים
במסגרת החינוך המיוחד וגם על בתי ספר יסודיים
ועל-יסודיים מוכרים שאינם רשמיים. מנהלים שיחרגו
מההוראות עלולים להיקרא לבית דין משמעתי.
חוזר זה מבטל את חוזר הוראות הקבע סא/8(ב), סעיף 3.11-9, ובא
במקומו.
|
|
2. תשלומי חובה
כללי - שיעור התשלומים בעד אספקה ושירותים נוספים
הניתנים לתלמידים
בחוק לימוד חובה, התש"ט-1949, סעיף 6, נאמר: "מי שזכאי לחינוך
חינם לפי סעיף זה, לא יידרשו בעדו דמי הרשמה או כל תשלום אחר
בעד לימודיו במוסד חינוך רשמי או בעד לימודיו במוסד חינוך אחר
שאוצר המדינה נושא בשכרם לפי סעיף קטן (ג'), ואולם רשות החינוך
המקומית שבתחום שיפוטה נמצא מוסד החינוך שבו הוא לומד, ובמוסד
חינוך שאינו רשמי רשות החינוך המקומית כאמור או בעל המוסד וכן
מנהל מוסד חינוך רשמי, יהיו רשאים, באישור השר, לגבות תשלומים
והחזר הוצאות בשיעורים שהשר יקבע, בעד אספקה שהם נותנים לו
ובעד שירותים שהם נותנים לו, נוסף על השירותים אשר הגדיר אותם
בתקנות כשירותים מקובלים. אישור השר וקביעת שיעור התשלומים
והחזר ההוצאות טעונים אישור ועדת החינוך והתרבות של הכנסת."
לאחרונה תוקן סעיף 6 (ד') לחוק זה על ידי הכנסת, והוסף לו סעיף
(ד1): "מי שזכאי לחינוך חינם לפי סעיף זה יהיה מבוטח בביטוח
תאונות אישיות באמצעות רשות החינוך המקומית שבתחום שיפוטה
נמצא מוסד החינוך שבו הוא לומד. התשלומים שייגבו מהמבוטחים בעד
הביטוח ייקבעו על ידי השר במסגרת התשלומים לפי סעיף קטן (ד)."
תיקון זה מטיל חובה על רשות החינוך לדאוג לביצוע השירות הנוסף
הנ"ל. |
2.1 |
גביית תשלומי החובה תתבצע על ידי הרשויות המקומיות והבעלויות על
בתי הספר.
|
|
ביטוח תאונות אישיות - פיצוי נכות
ביטוח התאונות האישיות מבטח תלמידים נפגעי תאונות 24 שעות
ביממה, 365 ימים בשנה, גם ללא קשר לפעילותם במוסד החינוך (למעט
תאונות דרכים, פעולות איבה וסיכוני מלחמה ופעילות צבאית סדירה).
התשלום מוגדר כתשלום חובה, והוא מבוצע באמצעות הרשויות
המקומיות.
|
2.2 |
3. תשלום מיוחד - שירותי בריאות השן
רשות מקומית שניתנים בה שירותי בריאות השן לתלמידים רשאית
לגבות מההורים אגרת שירותי בריאות השן בסכום המפורסם בחוזר
"הודעות ומידע" כתשלום חובה, בכפיפות לאישורו של ועד ההורים
היישובי.
ועד ההורים היישובי, בשיתוף עם הרשות המקומית, יחליט אם, נוסף
לשירות הבסיסי, יינתן גם השירות המקיף.
|
|
השירות הבסיסי כולל: |
|
בדיקה שנתית של כל התלמידים (מכיתה א' ועד כיתה ח'/ט')
והודעה בכתב להורים על מצב שיני ילדיהם; |
א. |
|
חינוך לבריאות השן בכל הכיתות (כולל גן חובה) על ידי רופא
שיניים, שיננית או אדם מתאים אחר, בהיקף של 3 שעות לפחות
בשנה (כל תלמיד יקבל מברשת שיניים). |
ב. |
|
השירות המקיף כולל טיפול שיניים מדורג החל מהכיתות הנמוכות
(סתימות, איטום חריצים, עקירות וניקוי) ועזרה ראשונה בכל הכיתות.
התשלום עבור בריאות השן הוא תשלום חובה רק ברשויות מקומיות
שהשירות ניתן בהן בפועל. ניתן השירות, יהיה התשלום חובה, גם אם
בחרו ההורים שלא לקבלו. אם השירות אינו ניתן, או אין אישורים
כנדרש, אין לגבות תשלום זה.
|
|
4. תשלומי רשות
כללי
משרד החינוך מפרסם בכל שנה את הסכומים המרביים המותרים
לגבייה עבור כל אחד מן השירותים הנוספים המנויים להלן. תשלומים
אלה סוכמו עם ועדת החינוך של הכנסת, בתיאום עם מרכז השלטון
המקומי, עם ארגון ההורים הארצי, עם רשות ההסתדרות לצרכנות ועם
גורמים נוספים. התעריפים המרביים והמומלצים מתפרסמים מדי שנה
בחוזר המנכ"ל "הודעות ומידע". הנחיות אלה מחייבות את כל מנהלי
מוסדות החינוך, ואין לעבור עליהן. מנהלים שיחרגו מכך עלולים
להיקרא לבית דין משמעתי. |
4.1 |
אין לגבות מחירים גבוהים יותר מן המחירים המאושרים, אפילו רוב
ההורים מוכנים לשלם סכום גבוה יותר. זאת כדי לעודד חיסכון
בהוצאות, להימנע מראוותנות מיותרת ולהפחית את הלחץ החברתי
המוטל על ההורים שמצבם הכלכלי טוב פחות.
תשלומי הרשות הם בגדר רשות בלבד. לפיכך אין לחייב בתשלום הורה
שאינו מעוניין בקבלת השירות, ואין להתנות מתן שירות אחד במתן
שירות אחר. אם הוחלט לקיים את השירות (רשות) למרות אי-הסכמת
כל ההורים, יש לשתף את כל התלמידים בשירות האמור או לחלופין
לדאוג לפעילות חינוכית אחרת לתלמיד אשר אינו משתתף בשירות (כגון
שילובו בכיתה אחרת, או פעילות בספריית ביה"ס וכד'). אין למנוע
מתלמידים השתתפות בפעילויות בשל אי תשלום עקב קשיים כלכליים,
ויש למצוא פתרונות דרך הרשות המקומית והנהלת בית הספר לשתפם.
|
|
שיעורי שחייה
רשות החינוך המקומית, או הבעלות על המוסד, רשאית לגבות החזר
הוצאות בשיעור של 100% עבור דמי נסיעה וכניסה לברכה בשיעורי
שחייה - הכול בהתאם לתכנית הלימודים. |
4.2 |
תלמיד המנוי בברכה שבה ייערכו שיעורי השחייה יהיה פטור מתשלום
עבור דמי כניסה.
|
|
טיולים וסיורים לימודיים, ובכלל זה של"ח
משרד החינוך מייחס לטיול ולסיור חשיבות רבה ורואה בהם חלק
מרכזי במעשה החינוכי וגורם להעמקת הזיקה לארץ ולחיזוק רגשי
החברות והעזרה ההדדית.
משרדנו פועל רבות ובהתמדה יחד עם הגופים המופקדים על הטיולים -
תחום של"ח במינהל החברה והנוער, החברה להגנת הטבע, אגודת
אכסניות הנוער,
רשות שמורות הטבע, הקרן הקיימת לישראל, החברה למתנ"סים ורשות
הגנים הלאומיים - כדי ליצור מצבים נאותים להעמקת ערכי הטיול
הרגלי, השירות העצמי והלינה בתנאי שדה לשם הוזלת הטיולים
וקביעת עלויות מרביות מחייבות.
אפשר להבחין בין ארבעה סוגי טיולים: שעת סיור, סיור בן חצי יום,
טיול חודשי וטיול ארוך. כל כיתה תתנסה בכל אחד מסוגי הטיולים
האלה. |
4.3 |
שעת סיור
זוהי פעילות הנמשכת שיעור אחד או שניים. הסיורים יוקדשו
לפעילויות שונות; למשל: |
1) |
|
המחשת פרקי לימוד כנדרש במקצועות שונים, כגון טבע,
גיאוגרפיה, היסטוריה, הכרת בית כנסת, עירייה,
משרד-דואר, תחנה מטאורולוגית, סופר סת"ם ועוד |
(א) |
|
הבחנה בתופעות מתחלפות בעונות שונות של השנה ובשעות
שונות של היממה |
(ב) |
|
סיורים מזדמנים לטקס מקומי, לחפירה ארכיאולוגית
סמוכה, לפינת חי וכדו' |
(ג) |
|
משחקים בשדה ומחוץ לבית הספר |
(ד) |
|
פעולה למען הקהילה: פגישה עם עולים, ניקוי שטח וכד' |
(ה) |
|
הכרת סביבת המגורים על מרכיביה השונים.
|
(ו) |
|
סיור בן חצי יום
זוהי פעילות הנמשכת 5-4 שעות לימוד שתוקדשנה לפעילויות
מגוונות; למשל: |
2) |
|
סיורים מזדמנים בשכונה |
(א) |
|
פעילות בשדה ומחוץ לבית הספר. |
(ב) |
|
טיול חודשי
זוהי פעילות הנמשכת 8-6 שעות ותכלול פעילויות שונות: |
3) |
|
הכרת אזור המגורים: הכרת האזור, נופיו, יושביו, אתריו
ותולדותיו (הטיול החודשי יטפל בצורה אינטגרטיבית
בנושאים הקשורים לכמה מקצועות לימוד) |
(א) |
|
ימי שדה: יציאה של כיתה, כמה כיתות או בית הספר כולו
למקום מתאים לפעילות לימודית, חברתית או ספורטיבית,
כגון הכרת נופים ואתרים, ספורט, משחקי חברה, תחרויות,
חקר תופעות בטבע, מחנאות, שדאות |
(ב) |
|
השתתפות במבצעים מוכרים על-ידי משרדנו; למשל: צעדה,
טיולי ט"ו בשבט, טיול בעקבות לוחמים וכד' |
(ג) |
|
הכרת היישוב והאזור בשעות לא שגרתיות; למשל: תצפית
בוקר בבעלי חיים, התבוננות בכוכבים, ליווי חיי היישוב
במשך יממה (ביקור בשוק סיטונאי, צפייה בניקוי רחובות,
ביקור במערכת עיתון, במאפייה, במחלבה וכדו'). |
(ד) |
|
בבתי הספר הממלכתיים-דתיים מוצע לקיים את הטיול החודשי
בראשי חודשים. |
|
טיול ארוך
זהו טיול לאזור מרוחק, הנמשך יום שלם או ימים מלאים.
הפעילות תתמקד במרכיביו העיקריים של האזור. |
4) |
|
הטיול הארוך ייערך באחד האופנים הבאים או בשילובם: |
|
מסע: טיול לאורך אתרים ונופים אופייניים ומעניינים באזור.
אפשר להסתייע באכסניות הנוער ובבתי ספר שדה. |
(א) |
|
מחנה לימודי: יציאה ממרכז מסוים למסלולים המסתיימים
בנקודת המוצא. המחנה הלימודי ימוקם במקום המאפשר
טיולים כאלה, כגון בית-ספר שדה ואכסניות נוער.
|
(ב) |
|
להלן טבלה של הקצאת הזמן המומלץ לטיולים, במטרה לסייע לבתי
הספר בתכנון ובביצוע:
|
|
טיול ארוך שנתי |
טיול חודשי |
שעת סיור |
הכיתה |
יום אחד |
|
פעם בשבוע |
א'-ב' |
יום אחד |
|
פעם בשבוע |
ג'-ה' |
יום-יומיים |
רצוי פעם בחודש |
פעם בשבוע |
ו'-ח' |
יומיים-שלושה |
רצוי פעם בחודש |
פעם בשבוע |
ט'-י"ב |
יש להחזיר למי שלא השתתף בטיול מסיבות מוצדקות (מפאת מחלה,
אבל או המצב הביטחוני וכיו"ב) את חלק התשלומים האישיים
המשולמים לפי תלמיד בודד, כמו כניסה לאתרים, לינה באכסניות,
אוכל וכו'. במקרים מיוחדים יהיה מנהל בית הספר רשאי להחזיר את
מלוא הסכום לפי שיקול דעתו.
טבלה המציגה את העלויות המרביות בטיול החודשי ובטיול הארוך
מפורסמת בחוזר המנכ"ל "הודעות ומידע". |
|
המלצות להוזלת הטיול |
|
השהייה והלינה בתנאי שדה הן ערך חינוכי וגם דרך להוזלת
הטיול; על כן יש לעודד טיולי-תרמיל ולינה בחניונים מוסדרים,
בשיטת הקמפינג, תוך שילוב הכנת הארוחות באופן עצמאי. |
א. |
|
אפשר ליזום את יציאתן של כמה כיתות במקביל, ובכך להגיע
לניצול מרבי של מקומות הישיבה באוטובוסים, אך יש להימנע
מהסעת תלמידים ומלווים במספר הגבוה ממספר המושבים
באוטובוסים. |
ב. |
|
כדאי לארגן קבוצות הדרכה מלאות, בנות 25 תלמידים כל אחת. |
ג. |
|
אפשר "לשחרר" חלק מהאוטובוסים וליזום הסעת תלמידים
בשיטת ה"הקפצות". |
ד. |
|
אפשר לבשל במטבחים לשירות עצמי. |
ה. |
|
אפשר לגייס מאבטחים מבין מורי בית הספר וההורים. |
ו. |
|
אפשר לרכוש כרטיסי כניסה משולבים לאתרי "רשות שמורות
הטבע" ו"רשות הגנים הלאומיים".
|
ז. |
|
רצוי שההדרכה במהלך שעות הסיור והטיולים החודשיים תינתן
על ידי מורי הכיתות ומחנכיהן. |
ח. |
|
אפשר להשיג הנחה משמעותית על טיולים המתקיימים בעונות
שאינן עונות השיא. |
ט. |
|
נוסף לכך יש להקפיד על הכללים האלה: |
|
בתי הספר חייבים לפרט בכתב את כל השירותים שיסופקו בטיול
ואת כל סוגי הפעולות, ובכלל זה מסלול מפורט של הטיול, כדי
שתהיה להורים אפשרות לבדוק ולהבטיח כי הם משלמים עבור
שירותים שהם מקבלים. |
א. |
|
אפשר להציע להורים לשלם עבור כלכלה רק אם כולם מוכנים
לרכוש שירות זה. אם יש הורים המתנגדים לכך, יביאו כל
התלמידים מזון מן הבית. |
ב. |
|
בתי הספר יהיו רשאים לקבל הנחות ושירותים נוספים מהחברה
המארגנת את הטיול רק עבור השירות שלשמו נוצרה ההתקשרות
וברכיבים הכלולים במרכיבי עלות הטיול: הסעה, כלכלה ולינה,
הדרכה, אבטחה, חובש וכניסה לאתרים. |
ג. |
|
מומלץ לפרוס את תכנית הטיולים השנתית של בית הספר על פני
כל עונות השנה, בתקופת הלימודים, בהתאמה לאזורים
הגיאוגרפיים ולתנאי מזג האוויר. |
ד. |
|
אין להתנות קבלת כל שירות אחר הניתן לתלמידי בית הספר
בתשלום עבור ההשתתפות בטיול. |
ה. |
|
הביקור באתרים שיש להם משמעות ערכית-לימודית-לאומית הוא
חלק מתכליות הטיול, ואין לשלב בטיול אתרי אטרקציה אשר
אינם חלק מתכליותיו. |
ו. |
|
כספים שיישארו כעודף מטיול מסוים ינוצלו כדי להקטין את
ההוצאות בטיולים הבאים. אם אין אפשרות לבצע זאת, יוחזרו
הכספים להורי התלמידים. |
ז. |
|
לקבלת ייעוץ נוסף אפשר להתקשר למפקחי של"ח וידיעת הארץ
במחוזות (לחטיבות הביניים ולחטיבות העליונות): |
|
מחוז ירושלים: מנח"י: טל' 02-5601515
מחוז הצפון: טל' 04-6500364
מחוז חיפה: טל' 04-8632641
מחוז מרכז: טל' 03-6896428
מחוז ת"א: טל' 03-6896183
מחוז הדרום: טל' 08-6263138.
המגזר הערבי: 04-6477426.
|
|
|
כמו כן אפשר לפנות ללשכות לתיאום ולייעוץ טיולים המופעלות על ידי
החברה להגנת הטבע:
אזור ירושלים: טל' 02-6232811
אזור הדרום: טל' 08-6279258
אזור ת"א והמרכז: טל' 03-6811152
אזור חיפה: טל' 04-8675804
אזור הצפון: טל' 04-6765713.
|
|
השאלת ספרי לימוד, ובכלל זה חוברות עבודה
בחלק מן הרשויות המקומיות מופעל הסדר של השאלת ספרי לימוד
שנועד לחסוך מההורים את הוצאות רכישתם של ספרים וחוברות
עבודה חדשים. באותן רשויות נכלל התשלום עבור השאלת הספרים
במסגרת התשלומים המאושרים על ידי משרד החינוך.
בשל החיסכון הרב ששיטת ההשאלה מביאה להורים אנו מעודדים את
בתי הספר להצטרף להסדר זה.
העלות המרבית להשאלת ספרי לימוד, ובכלל זה חוברות עבודה,
מפורסמת בחוזר המנכ"ל "הודעות ומידע".
בתאריך 26 בנובמבר 2000 פורסם חוק השאלת ספרי לימוד,
התשס"א-2000 המסדיר את גביית הכספים מהורי התלמידים בגין
השאלת ספרי לימוד.
להלן עיקרי החוק:
השאלת ספרי לימוד, ובכלל זה חוברות עבודה, כרוכה בתשלום שנתי
כפי שפורסם בחוזר המנכ"ל "הודעות ומידע".
כל בית ספר רשאי להיכלל בתכנית השאלת ספרי הלימוד, בתנאי
שלמעלה מ-90% מהורי התלמידים הסכימו להעביר את ספרי הלימוד
לידי בית הספר ובית הספר עמד בתנאים שקבע שר החינוך באישור
ועדת החינוך והתרבות של הכנסת.
תכנית השאלת ספרי לימוד תכלול השאלת ספרי לימוד בלבד (ולא ספרי
עזר ועיון).
|
4.4 |
דמי חבר לארגון ההורים הארצי ולוועד ההורים
המוסדי/היישובי
ארגון ההורים הארצי וועדי ההורים היישוביים פועלים בהתנדבות
וללא שכר ומסייעים לתלמידים, למורים ולמוסדות החינוך. עם זאת,
פעולתם של ההורים הפעילים והמתנדבים כרוכה בהחזר הוצאות כגון
דואר, טלפון, נסיעות, פרסומים וכיו"ב.
הורה המשלם את דמי החבר לארגון זכאי להיעזר בשירותיו במידת
הצורך.
|
4.5 |
משרד החינוך מאשר לגבות מההורים, עם שאר תשלומי הרשות, דמי
חבר לוועד ההורים המוסדי ולוועד ההורים הארצי. הסכומים שייגבו
יועברו על ידי הרשויות הגובות לוועדי ההורים היישוביים ולארגון
ההורים הארצי.
העלות המרבית של דמי חבר לארגוני ההורים מפורסמת בחוזר המנכ"ל
"הודעות ומידע".
|
|
"סל תרבות"
מומלץ כי מוסדות החינוך לסוגיהם - גני ילדים (חובה), בתי ספר
יסודיים, חטיבות ביניים וחטיבות עליונות - יקיימו פעילויות תרבות
שתתייחסנה לתכנית הלימודים ותתמוכנה בה, ובכללן הצגות תיאטרון,
קונצרטים, ביקורים במוזיאונים, פגישות עם סופרים ועם אנשי רוח,
הרצאות וכיו"ב. הפעילויות השונות תתקיימנה בבית הספר או מחוצה
לו. |
4.6
|
המחירים המרביים לפעילויות כוללים הוצאות נלוות בפועל של הסעות
התלמידים ושל מלווים מבוגרים, במידת הצורך. התחשיב של הוצאות
אלו ייעשה בהתאם להוצאות בפועל, לפי פירוט העלויות והצגת קבלות
כנדרש.
רשימת העלויות המומלצות והמרביות ל"סל תרבות" לשנה מתפרסמת
בחוזר המנכ"ל "הודעות ומידע". |
|
מועצת ההורים והנהלת בית הספר תחלטנה במשותף על מספר
הפעילויות בשנה, בתנאי שמחירן יותאם יחסית למחירים
שיפורסמו.
אפשר לקיים את הפעילויות של "סל תרבות" במהלך יום הלימודים או
בשעות אחר הצהריים. ביישובים שמופעל בהם "סל תרבות" במשותף
עם "אמנות לעם" ועם הרשויות המקומיות יאפשר סבסוד הפעולה על
ידי משרד החינוך את הפעלתה במחירים מוזלים.
|
|
מסיבות
מוסדות החינוך יקפידו על חיסכון מרבי ועל מניעת הוצאות מיותרות.
להלן דוגמה לחיסכון בהוצאות על מסיבות ועל חגיגות: |
4.7
|
יש לקיים מסיבות, חגיגות וטקסים בבתי-ספר בצורה צנועה
וחסכונית, ויש להימנע מכל פעולה המחייבת הוצאות מיותרות, אם
של בית-הספר ואם של ההורים. |
א. |
|
אין להזמין מבחוץ במאים, אמרגנים, שחקנים או אנשי מקצוע
אחרים לארגן את מופעי בית-הספר וגן-הילדים, ויש להסתפק
בכוחות פנימיים, כגון מורים, מדריכים, תלמידים והורים
מתנדבים.
|
ב. |
|
אין לקיים מסיבות וחגיגות באולמות שיש לשלם עבור השימוש
בהם. אירועים מיוחדים, שאי אפשר לקיימם בבית-הספר (בשל
העדר אולם או חצר מתאימה), יש לבדוק את האפשרות לקיימם
באולמות של הרשות המקומית. |
ג. |
|
אין לדרוש מהתלמידים לרכוש תלבושת מיוחדת לצורך הופעה. |
ד. |
|
יש להימנע לחלוטין מכל הוצאה הנובעת מטעמי יוקרה וראוותנות.
|
ה. |
|
מוסדות החינוך לסוגיהם - גני ילדים (חובה), בתי ספר יסודיים,
חטיבות ביניים, חטיבות עליונות - יקיימו מסיבות רק בסיום שלב
לימודים (סיום גן חובה, סיום ביה"ס היסודי, מעבר מחטיבת הביניים
לחטיבה העליונה וסיום החטיבה העליונה). |
|
המחירים המומלצים והמחירים המרביים למסיבות סיום מפורסמים
בחוזר המנכ"ל "הודעות ומידע". |
|
מסיבות כיתתיות
מותר לקיים עד 3 מסיבות כיתתיות ולגבות תשלום עבורן. התשלום
יהיה כפי שפורסם בחוזר המנכ"ל "הודעות ומידע".
|
|
5. רכישת שירותים מרצון
נוסף לשירותים שפורטו לעיל יש עוד שירותים המוצעים על ידי בית
הספר, בדרך כלל כדי לחסוך בהוצאות על ידי רכישה מרוכזת, או שהם
ניתנים לנוחיות ההורים. השירות או המצרך והתשלום עבורם הם
במסגרת "קונה מרצון ומוכר מרצון". גבייה לשירותים אלה חייבת
לקבל את אישור כל הורי התלמידים המקבלים את השירות
ואת אישורו של מפקח בית הספר. בשום מקרה אין לחייב
תלמידים להזדקק לשירותים אלה ולחייב את ההורים ברכישתם.
שיעור ההוצאה הכולל ייקבע בתיאום עם ועד ההורים המוסדי, ורצוי
שייקבע כבר בתחילת שנת הלימודים, לאחר שההורים הביעו את
הסכמתם לרכישת השירות.
אפשר לקיים שירותים אלה במסגרת יום הלימודים או אחריו. אם
יופעל השירות במהלך יום הלימודים, ישותפו בו כל התלמידים, ובכלל
זה מי שלא שילמו עבורו.
להלן דוגמאות לרכישת שירותים מרצון: |
|
חוגים ובתי תלמיד |
- |
|
ריתמוזיקה (אם היא איננה תכנית לימודים נוספת)
|
- |
|
רכישה מרוכזת של ספרי לימוד כאשר המוסד החינוכי אינו מקיים
תכנית להשאלת ספרי לימוד |
- |
|
שימוש באינטרנט |
- |
|
רכישת תוכנות ולומדות למחשב |
- |
|
פרויקטים לימודיים |
- |
|
תלבושת אחידה (לפי החלטת המוסד החינוכי, בתיאום עם ועד
ההורים המוסדי ובהסכמת כל ההורים) |
- |
|
הזנה (בגני ילדים ובמוסדות חינוך, כחלק מההוויי ומהמסגרת
החברתית) |
- |
|
תמונה כיתתית, עלון כיתה, עיתון בית הספר |
- |
|
קרן "קרב". |
- |
|
מנהל בית הספר ישלח להורים חוזר בנושא התשלומים מרצון, בנפרד
מחוזר אגרת השירותים, בחתימתו ובחתימת יו"ר ועד ההורים המוסדי.
החוזר יכלול את פירוט השירותים ואת עלותם לתלמיד.
|
|
6. תרומות
תרומות הורים
הורה רשאי לתרום למוסד חינוכי כל כסף וכל שווה כסף, אולם מנהל
מוסד חינוך אינו רשאי להתרים הורים או לפנות להורים בבקשת
תרומה כלשהי (לפי חוק שירות המדינה סיווג פעילות מפלגתית ומגבית
כספים, התשי"ט-1959). |
6.1 |
ועד ההורים המוסדי יוכל לפנות מיזמתו להורים בבקשת תרומה למימון
פעולות מיוחדות. שיעורה של התרומה יהיה לפי החלטת ועד ההורים
המוסדי והיא תשמש למימון רכישות המיועדות לשיפור בית הספר
שאינן ממומנות על ידי גורם אחר (כגון מזגנים ומחשבים) ואינן מחובת
המדינה או רשות החינוך המקומית, וכן לסיוע לתלמידים נזקקים
במוסד. ניהול כספי התרומה יהיה במסגרת קופה נפרדת בבית הספר
שתנוהל על ידי מנהל בית-הספר. בתכנית השימוש בכספי תרומות
ההורים אפשר לכלול גם סיוע לזכאי סיוע.
אין לחייב הורה להרים תרומה כלשהיא, ואין למנוע שירות מתלמיד
שהוריו לא הרימו את התרומה.
|
|
תרומות אחרות
מנהל מוסד חינוך רשאי לקבל תרומה מידי כל אדם שאינו הורה - זולת
מפלגה - אם ייעד אותם התורם למוסד או לתלמידים המתחנכים בו,
בתנאים האלה: |
6.2
|
מנהל המוסד יודיע לרשות החינוך המקומית ולמנהל המחוז על
התרומה, יקבל מראש את אישור רשות החינוך המקומית ומנהל
המחוז וישתמש בכספי התרומה כפי שקבעו הוא ורשות החינוך
המקומית, על דעת מנהל המחוז. |
(א) |
|
בכל מקום שהתרומה היא מגוף מסחרי יש לקבל נוסף לכך את
אישורה של הוועדה לפרסומת מסחרית במוסדות החינוך.
|
(ב) |
|
7. הקלת נטל ההוצאות וסיוע
הקלת נטל ההוצאות
אפשר לחלק את תשלום אגרת השירותים הנוספים ואת כל הגביות
מההורים לתשלומים מספר, למשפחות ברוכות ילדים, להורים
המתקשים לשלם בתשלום אחד ולהורים שיש להם יותר מילד אחד
במוסדות חינוך. יש לאפשר להורים לשלם בצ'קים דחויים או בהוראות
קבע.
|
7.1 |
זכאי סיוע |
7.2 |
משרד החינוך מפעיל תקציב מלגות שמטרתו לסייע לתלמידים
ממשפחות נזקקות באמצעות הענקת מלגות למימון טיולים ופעולות
העשרה חינוכיות וחברתיות. המלגות ניתנות רק לתלמידים בבתי
ספר הנמצאים בפיקוח רשמי של המשרד. כל מוסד מקבל הקצאה
לפי מספר התלמידים ומצב הטיפוח של בית הספר (למעט מוסדות
בשני העשירונים העליונים). ועדת המלגות בכל מוסד קובעת את
שמות התלמידים הזכאים ואת גובה המלגה לכל תלמיד. הורים
המעוניינים לקבל מלגה יפנו אל הנהלת בית הספר. |
א) |
|
לגבי תלמידים זכאי סיוע יתקיים הנוהל הזה:
בית-הספר יכנס ועדה לדיון בבקשות להקלת נטל התשלומים
שהוגשו על ידי הורים שהכנסתם נמוכה. קביעת זכאי הסיוע
תיעשה על ידי ועדה בהשתתפות מנהל בית הספר, או, בהעדרו, על
ידי נציג מטעמו, יועץ חינוכי ונציג ועד ההורים, בראשותו של נציג
שירותי הרווחה העירוניים או היישוביים.
החלטת הוועדה תהיה תקפה רק בתנאי שנכחו בה לפחות שניים
מחבריה.
דיוני הוועדה, לרבות החלטותיה וכל מסמך רלוונטי אחר הקשור
בצנעת הפרט, יהיו חסויים מכל וכול.
|
ב) |
|
הורים שהכנסתם נמוכה יהיו חייבים להמציא לחברי הוועדה כל
מסמך שיידרש לשם אישור מצבם הכלכלי, כדי להעמיד את
בקשתם במבחן. |
ג) |
|
הנחות של הרשות המקומית: רשות החינוך המקומית והבעלות
יכולות לקבוע הנחות והסדרי תשלומים נוספים לתלמידים מעוטי
אמצעים. |
ד) |
|
חשוב ביותר להימנע מפגיעה בתלמידים ממשפחות ברוכות ילדים
או בתלמידים שהוריהם אינם יכולים לעמוד בתשלומים המוטלים
עליהם. אין למנוע מילד למשפחה הזכאית לסיוע את מתן
השירותים או את ההשתתפות בטיולים או במסיבות כיתתיות או
בית ספריות בגלל אי-יכולתו לשלם את מלוא הסכום. במקרה זה
יש להיעזר באמצעי הסיוע שפורטו לעיל.
|
ה) |
|
8. איסור גבייה
ואלה הנושאים שאין לגבות עבורם כספים מההורים:
חומרי מלאכה, חומרי לימוד וערכות להוראת טכנולוגיה ומדעים
|
א. |
הוצאות מינהלה, אחזקה, ציוד, התקנת ציוד ותשתיות, תפעול ורכישת
ציוד בסיסי של המוסד, מכונות צילום, דואר, טלפון, צורכי משרד,
ביקורת חשבונות וכד', חשמל, מים, חומרי ניקוי וסניטציה, בדק בית,
סיוד, צביעה, תיקוני נגרות ושמשות וכד', תיקוני ריהוט וציוד, הוצאות
ביטוח ציוד נגד גנבות (ובכלל זה השתתפות עצמית), נסיעות, אש"ל,
הובלות, ביטוח ואחזקה וכד'
|
ג. |
שכר עובדי מינהלה ושירותים ושכר עובדי הוראה, למעט שכר במסגרת
תכנית לימודים נוספת
|
ד. |
|