הוראה זו מבוטלת |
למעבר להוראה המעודכנת |
בטיחות, ביטחון ושעת חירום |
5. |
בטיחות וזהירות בדרכים |
5.2 |
נהלים להפעלת תלמידי משמרות הזה"ב |
5.2-10 |
|
1 בינואר 2003
|
|
תאריך תחולה |
חדש
|
|
מטרת הפרסום |
1. הגדרת התפקיד של משמרות הזה"ב
התפקיד של משמרות הזה"ב הוא לאפשר ולסייע להולכי הרגל, ובעיקר לילדי
בית הספר הצעירים, לחצות בבטחה כבישים במעברי חצייה הסמוכים לבית
הספר תוך שימוש בתמרור "עצור" נייד (ב/38) ובהתחשב בתנאי הדרך
ובתעבורה.
תלמידי משמרות הזה"ב פועלים בשעות הקריטיות שבהן תלמידי בתי-הספר
היסודיים נמצאים בדרך, לפני תחילת הלימודים ובסיומם. אחריות התפקיד
מחייבת להפעיל במשמרות הזה"ב רק את התלמידים הבוגרים בבית-הספר
היסודי, מכיתה ו' ואילך.
בבתי-הספר שיש בהם כיתות בוגרות יותר, בקריות חינוך ובבתי-ספר יסודיים
שחטיבות הביניים צמודות אליהם מומלץ להציב במשמרות הזה"ב תלמידים
מכיתות בוגרות יותר (ח' או ט'), בתנאי שהם יקבלו את ההכשרה המתאימה.
2. הגדרת בעלי התפקידים בהקשר של פעילות משמרות הזה"ב
תלמידי משמרות הזה"ב: תלמידים מכיתות ו' או מכיתות בוגרות
יותר, שהוכשרו על-ידי שוטרות ההדרכה לסייע לתלמידים צעירים
לחצות את הכביש במעברי החצייה שנקבעו לכך על-ידי הצוות המקצועי
וסמוך לבתי-הספר היסודיים (להלן: "תלמידי המשמרות" או "תלמידי
משמרות הזה"ב").
|
2.1 |
שוטר/ת הדרכה: שוטרת או שוטר שהוסמכו על-ידי אגף התנועה
במשטרת ישראל לשמש מדריכי זה"ב בבתי-הספר היסודיים ולהכשיר
את תלמידי משמרות הזה"ב (להלן: "שוטר/ת הדרכה" או "שוטרי
הדרכה").
|
2.2 |
מנהל/ת בית-הספר: מנהלת או מנהל המוסד החינוכי שמשמרות
הזה"ב פועלות בו.
|
2.3 |
המורה המרכז את פעילות משמרות הזה"ב: מורה שנקבע/ה על-ידי
מנהל בית-הספר לרכז את פעילות משמרות הזה"ב בשנה נתונה. המורה
המרכז יכול להיות כל מורה מבית-הספר או רכז/ת הבטיחות בדרכים,
על-פי החלטתו של מנהל בית-הספר.
|
2.4 |
מחנך/ת כיתה: המורה המחנך/כת את הכיתה הפועלת במשמרות הזהב
או המקבלת הכשרה לקראת פעילות זו (להלן: "המחנכים" או "מחנכי
הכיתות" או "מחנך/כת הכיתה").
|
2.5 |
מפקדי משמרות הזה"ב: תלמידים שנבחרו למילוי תפקיד זה על-ידי
שוטר/ת ההדרכה ומחנך/כת הכיתה (להלן: "מפקדי משמרות הזה"ב" או
"מפקדי המשמרות").
|
2.6 |
הצוות המקצועי: גוף של הרשות המקומית המורכב מנציג משטרת
ישראל, מנציג הרשות המקומית, מנציג ועד ההורים ומנציג ארגון
המנהלים באותה רשות וביישוב. את הצוות המקצועי ירכז יו"ר מטה
הבטיחות ברשות המקומית או, במקומות שאין בהם מטה בטיחות, נציג
מוסמך של הרשות המקומית.
|
2.7 |
צוות מטה ארצי: צוות המנחה את עבודת הצוותים המקצועיים
ברשויות ומפקח עליה. בצוות יהיו נציגים של מרכז השלטון המקומי,
משטרת ישראל, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ארגון המנהלים
הארצי, ארגון ההורים הארצי ומשרד החינוך.
|
2.8 |
3. הקמת צוות מקצועי ברשות המקומית והגדרת תפקידיו
הרשות המקומית אחראית להקמת צוות מקצועי שחבריו יהיו נציג
משטרת ישראל, נציג הרשות המקומית, נציג ועד ההורים ונציג מנהלי
בתי-הספר ביישוב. את הצוות המקצועי ירכז, כאמור לעיל, יו"ר מטה
הבטיחות ברשות המקומית או הנציג הנבחר של הרשות המקומית.
|
3.1 |
רכז הצוות המקצועי יזמן את מנהלי בתי הספר לכל דיון הנוגע לבית
ספרם, ובכלל זה החלטות בדבר קביעת מעברי החצייה שתלמידי
משמרות הזה"ב עומדים לידם סמוך לבית-ספרם.
|
3.2 |
הצוות המקצועי יכין לפני התחלת שנת הלימודים מסמך, ובו יפורטו
בדיוק כל המקומת ביישוב שבהם הוא אישר להציב את תלמידי
משמרות הזה"ב במשך השנה. מסמך זה יתייחס, בין היתר, לתנאים
הפיזיים בצומת, לשדה הראייה ולנסיבות התנועה.
הצוות המקצועי יפיץ את המסמך לכל מנהלי בתי-הספר ביישוב
שמשמרות הזה"ב פועלות בהם.
|
3.3 |
4. תקינות מעברי החצייה וסימונם
הרשות המקומית תהיה אחראית לכך שלפני תחילת שנת הלימודים
ייבדקו כל מעברי החצייה וסביבתם ותוודא שסימון מעברי החצייה
והתמרורים ד-11 (סימון מעבר החצייה על הכביש), א-36 "(מעבר
חצייה להולכי רגל לפניך"), א-37 ("הולכי רגל בקרבת מקום") ו-ג-7
("מקום מעבר חצייה להולכי רגל") תקין וברור ושאין חסימה של שדה
הראייה על -ידי צמחייה, שלטים או חפצים אחרים העלולים להסתיר
את התמרורים. הרשות המקומית תוודא שמעבר החצייה מאושר כחוק
על-ידי רשות התמרור המרכזית.
|
4.1 |
הרשות המקומית תעשה את כל הנחוץ להסרת מפגעים מהאזור של
מעבר החצייה כדי לאפשר את הצבת משמרות הזה"ב. מעבר חצייה שיש
בו מפגעים המסכנים את החוצים ייחסם על-ידי הרשות המקומית,
והשימוש בו ייאסר.
|
4.2 |
5. הצבת תלמידי משמרות הזה"ב
מקום הצבתם של תלמידי משמרות הזה"ב יומלץ על-ידי הצוות
המקצועי ויאושר על ידי ועדת התמרור בכפיפות לשיקולים כמו התנאים
הפיזיים וההנדסיים של מעבר החצייה וסביבתו, מספר התלמידים
החוצים במעבר החצייה, מספר מעברי החצייה סמוך לבתי-הספר
בהתאמה למספר כיתות ו' ובהתחשב בגורם השחיקה של תלמידי
המשמרות וכיו"ב.
|
5.1 |
תלמידי משמרות הזה"ב יוצבו על המדרכות ורק במקומות שיש בהם
מעברי חצייה מסומנים, ליד מעברי חצייה הסמוכים לבתי הספר,
ברחובות העיקריים שתלמידי בתי-הספר משתמשים בהם כהולכי-רגל.
הצבת חוליית משמרות הזה"ב נעשית במקום שקיים בו מעבר חצייה
מוגדר ומסומן כדין בסימול ד-11 (סימון מעבר חצייה על הכביש)
ובתמרור ג-7 ("מקום מעבר חצייה להולכי רגל").
|
5.2 |
תמרור "עצור" נייד - ב-38 - הוא תמרור הוריה מיטלטל המורה לנהגים
לעצור עד לקבלת היתר להמשך הנסיעה. תלמידי משמרות הזה"ב
ישתמשו בתמרור זה בעת מילוי תפקידם ליד מעברי החצייה.
|
5.3 |
בימים שבהם שוטרי ההדרכה מדריכים בבתי הספר הם יקיימו, כחלק
מתפקידי ההדרכה, ביקורת וצפייה בפעילותם של תלמידי כיתות ו'
במשמרות הזה"ב במעברי החצייה שהם מוצבים בהם גם בשעות
הבוקר, לפני תחילת הלימודים, וגם בשעות הצהריים, עם סיום
הלימודים.
|
5.4 |
6. התהליך להכשרת התלמידים
הכשרת התלמידים תיעשה שנה לפני ההצבה, בדרך כלל בכיתות ה',
על-ידי שוטרי ההדרכה של משטרת ישראל ו/או מורים/חיילות/מדריכות
שהוכשרו לכך.
|
6.1 |
התלמידים המיועדים לפעילות במשמרות הזה"ב יקבלו הכשרה עיונית
ומעשית על-פי חומר הלימודים שנכתב בשיתוף עם משרד התחבורה, עם
משטרת ישראל ועם משרד החינוך.
|
6.2 |
הדרכת התלמידים בשיעורים המעשיים במעברי החצייה והצבתם
במעברי החצייה שאושרו על-ידי הצוות המקצועי תיעשינה על ידי
שוטרי ההדרכה.
|
6.3 |
לפני הצבתם של תלמידי המשמרות ליד מעברי החצייה הם יקבלו
שיעורי רענון והדרכה באמצעות שוטרי ההדרכה ו/או
מורים/חיילות/מדריכות שהוכשרו לכך.
|
6.4 |
7. הכשרת מפקדי משמרות הזה"ב
מפקדי המשמרות הם תלמידים מכיתות ו' שתפקידם להיות אנשי הקשר
בין תלמידי המשמרות לבין המורה המרכז את הפעילות של משמרות
הזה"ב.
למפקדי משמרות הזה"ב תפקיד מכריע במילוי תפקידם של תלמידי
המשמרות. מסיבה זו צריכה להינתן תשומת לב רבה לבחירתם,
להכשרתם ולטיפוחם. תפקידי מפקדי המשמרות דורש כישורים
מיוחדים, כגון אחריות, מנהיגות, סמכותיות, משמעת עצמית, מוטיבציה
גבוהה, אסרטיביות ויכולת לשתף פעולה ולפתור בעיות בדרכי נועם.
|
7.1 |
בחירת מפקדי משמרות הזהב
מפקדי המשמרות ייבחרו על-ידי מחנך/כת הכיתה, המכיר/ה את
יכולותיהם, בהתחשב בהמלצת שוטר/ת ההדרכה ובהתאם לכישוריהם
המנהיגותיים, למסוגלותם למלא תפקיד אחראי וליכולתם לשמש דוגמה
חיובית לחבריהם ולאחרים.
בכל כיתה ייבחרו שלושה עד ארבעה מפקדי משמרות (גם בנות וגם
בנים) שיתחלפו בתורנות במהלך הפעילות של כיתתם.
|
7.2 |
הכשרת מפקדי המשמרות
לצורך הכשרת התלמידים לתפקיד מפקדי משמרות תתקיימנה בכל
רשות השתלמות הכנה בסוף חופשת הקיץ או בימים הראשונים
ללימודים והשתלמות רענון באמצע שנת הלימודים (בחודשים
ינואר-פברואר). מנהלי בתי-הספר יוודאו שהתלמידים הנבחרים
לתפקיד מפקדי משמרות ישתתפו בהשתלמויות אלו.
מטרת ההשתלמויות היא להגביר את המוטיבציה של מפקדי המשמרות,
לצמצם את מידת השחיקה שבתפקיד ולפתח את תחושת הגאווה
בהיותם נבחרת מובילה ומנהיגה.
תוכני ההשתלמות ייקבעו במשותף על ידי משטרת ישראל, משרד
התחבורה ומשרד החינוך ובהתאם לתכנית הלימודים.
ארגון ההשתלמות ייקבע על ידי הנהלת בתי-הספר בשיתוף עם שוטרי
ההדרכה (לרבות מקום ההשתלמות, מדריכי ההשתלמות והנהלים).
|
7.3 |
תפקידי מפקדי המשמרות |
7.4 |
עליהם לקבוע לוח תורנויות לתלמידי המשמרות ולוח של
התלמידים המחליפים, במקרה של תלמידים שנאלצים
להיעדר מתפקידם. לוח התורנויות ייקבע בהתייעצות עם
מחנך/כת הכיתה וייתלה במקום בולט בכיתה, ליד התקנון
להפעלת המשמרות. |
7.4.1 |
|
עליהם לערוך בדיקה יומית של מהלך הפעילות, כדלקמן: |
7.4.2 |
|
מפקד המשמרת יתייצב לפעילות בבוקר, בזמן שעל
תלמידי המשמרת להתייצב במעבר החצייה, כדי לוודא
שכל החוליות הגיעו בזמן, הצטיידו כנדרש, התייצבו
במעברי החצייה ונעמדו על המדרכות. |
א. |
|
מפקד המשמרת יסייר בין מעברי החצייה ויוודא שכל
תלמידי המשמרות ממלאים את תפקידם כיאות. |
ב. |
|
מפקד המשמרת יסיים את הפעילות בבוקר ויחזור
לכיתה רק לאחר שיוודא שכל חברי החוליה חזרו
לבית-הספר והחזירו את הציוד למקום כשהוא שלם
ותקין. |
ג. |
|
אם חבר חוליה מאחר או נעדר, ולא הגיע המחליף שלו, על
מפקד
המשמרת - |
7.4.3 |
|
למלא את מקומו של המאחר או הנעדר |
א. |
|
לאחר סיום הפעילות - לברר את סיבת האיחור או
ההיעדרות ולהסביר לתלמיד את הקושי הנוצר עקב כך;
|
ב. |
|
אם האיחורים או ההיעדרויות חוזרים ונשנים - לדווח
על כך למורה המרכז את הפעילות של משמרות הזה"ב.
|
ג. |
|
|