חוזר זה מבוטל למעבר לחוזר המעודכן |
עובדי הוראה |
8. |
הכשרת עובדי הוראה |
8.2 |
ההתמחות בהוראה - הסטאז' |
8.2-14 |
תחולה |
1. |
חובת ההתמחות בהוראה - הסטאז' - נגזרת מתפיסת ההוראה
כפרופסיה. המתמחים בהוראה (הסטאז'רים) הם מורים וגננות
לכל דבר ועניין בשנת העבודה הראשונה שבה הם מתנסים
בהוראה בתנאי אמת.
הערה: מובהר בזה כי המונח "מתמחה בהוראה" מתייחס במידה
שווה לזכר ולנקבה ולמורים ולגננות. |
1.1 |
|
ההתמחות בהוראה היא חובה על כל בוגרי המסלולים ללומדים
סדירים במכללות האקדמיות לחינוך שהחלו את לימודיהם משנת
הלימודים התשנ"ז, וכן על כל בוגרי המסלולים להסבת אקדמאים
במכללות לחינוך שאינם מורים בפועל, שהחלו את לימודיהם
משנת הלימודים התשס"א (כמורים בפועל ייחשבו מי שהם בעלי
שתי שנות ותק לפחות במערכת החינוך). |
1.2 |
|
ההתמחות בהוראה היא חובה על כל בוגרי תכניות ההכשרה
להוראה במחלקות להכשרת מורים באוניברסיטאות שהתחילו את
לימודיהם לתעודת הוראה משנת הלימודים התשס"ג. |
1.3 |
|
ההתמחות בהוראה תונהג כניסוי, ואחר כך תוחל כחובה גם על
בוגרי המוסדות שאינם אקדמיים, המכשירים מורים.
|
1.4 |
|
השותפים במערך ההתמחות בהוראה
|
2. |
להלן תרשים המפרט את השותפים בהפעלת מערך ההתמחות בהוראה (שמות
בעלי התפקידים שאפשר לפנות אליהם בנושא ההתמחות מפורטים בנספח 1
של החוזר):

3. העסקת המתמחה בעבודה בשנת ההתמחות
3.1 ההעסקה בעבודה בשנת ההתמחות
ההתמחות בהוראה תיעשה במערכת החינוך, מכיתות
גן-הילדים ועד כיתה י"ב. |
3.1.1 |
|
המתמחה בהוראה הוא מורה/גננת לכל דבר ועניין, על כל
הזכויות הנלוות לכך (פירוט ראה בתת-סעיף 7 להלן). שכר
ההוראה של המתמחה ישולם על ידי הבעלות המעסיקה
בלבד. |
3.1.2 |
|
היקף ההעסקה של המתמחה בשנת ההתמחות יהיה שליש
משרה לפחות. |
3.1.3 |
|
משך ההתמחות הוא שנת לימודים אחת, ולא פחות משישה
חודשי עבודה באותה שנה. |
3.1.4 |
|
המועד האחרון לכניסה להתמחות, לצורך עבודה בטווח של
שישה חודשים לפחות, הוא 20 בדצמבר בכל שנה. לעניין
ההתמחות תוכרנה גם שתי תקופות עבודה של שלושה
חודשים כל אחת לפחות באותה שנה (לגבי ההתמחות בחינוך
חברתי-קהילתי ראה ב-3.11.4 להלן). לא תוכר צבירה של
ימי עבודה בודדים לעניין ההתמחות בהוראה. |
3.1.5 |
|
ההעסקה בהוראה תתבצע בליווי חונכות. על החונחות ראה
ב-8 להלן. |
3.1.6 |
|
ההתמחות בהוראה תיעשה ככלל בשכבת-הגיל (קדם-יסודי,
יסודי, חטיבת ביניים או חטיבה עליונה) ובהתמחויות
(מקצועות ההוראה) שהמתמחה הוכשר להן במהלך לימודיו.
|
3.1.7 |
|
כל העסקה החורגת מהמסגרות הנדרשות לעיל המפורטות
להלן טעונה אישור מיוחד של גף ההתמחות בהוראה; כל
מקרה יידון לגופו ועל פי הנסיבות.
|
3.1.8 |
|
3.2 העסקת המתמחה בחינוך הקדם-יסודי
ההתמחות בחינוך הקדם-יסודי מתקיימת במסגרת הנמצאת
בפיקוח או בהדרכה פדגוגית של משרד החינוך, והיא טעונה
אישור מוקדם בכתב של הפיקוח (ראה דגם של אישור בנספח
2 של החוזר). |
3.2.1 |
|
תוכר עבודת המתמחה כגננת. |
3.2.2 |
|
המסגרות המאושרות להתמחות בהוראה, ביום לימודים קצר
וביום לימודים ארוך, הן:
|
3.2.3 |
|
גן חובה |
|
|
גן טרום-חובה |
|
|
גן ילדים הנמצא במסגרת "חטיבה צעירה" בבית ספר |
|
|
גן ילדים פרטי ברישיון, בפיקוח או בהדרכה של משרד
החינוך |
|
|
צהרון בגן ילדים ברישיון, הנמצא בפיקוח או בהדרכה
של משרד החינוך. |
|
|
תוכר העסקה במסגרות שפורטו לעיל בתקופה המוגדרת
כ"פגרת הקיץ" במוסדות החינוך הכלליים, בתנאי שמשך
ההעסקה, ובכלל זה זמני החופשה, לא יפחת משישה
חודשים. |
3.2.4 |
|
העסקת מתמחה כגננת שנייה, לצד גננת הנמצאת באותה עת
בגן, תאושר רק אם קיים תקן לגננת שנייה בגן.
|
3.2.5 |
|
העסקת המתמחה בחינוך היסודי
|
3.3
|
המסגרות המאושרות להתמחות בהוראה, ביום לימודים קצר
וביום לימודים ארוך, הן: |
3.3.1 |
|
בתי-ספר שש-שנתיים בכיתות א'-ו' |
|
|
בתי-ספר שמונה-שנתיים בכיתות א'-ח' |
|
|
כיתות א'-ב' במסגרת "חטיבה צעירה" בבתי ספר. |
|
|
בשנת הלימודים התשס"ד הוכרה ההעסקה באמצעות תכנית
"קרב" רק במסגרת בית-ספרית ובשעות ההוראה
הפורמאליות.
|
3.3.2 |
|
העסקת המתמחה בחינוך העל-יסודי
המסגרות המאושרות להתמחות בהוראה הן: |
3.4 |
בתי-ספר על-יסודיים ארבע-שנתיים בכיתות
ט'-י"ב |
|
|
בתי-ספר על-יסודיים שש-שנתיים בכיתות
ז'-י"ב |
|
|
חטיבות ביניים בכיתות ז'-ט' |
|
|
בתי-ספר יסודיים שמונה-שנתיים בכיתות
ז'-ח'.
|
|
|
העסקת המתמחה בחינוך המיוחד |
3.5 |
תוכר עבודת המתמחה כמורה או כגננת. |
3.5.1 |
|
המסגרות המאושרות להתמחות בהוראה הן: |
3.5.2 |
|
גן ילדים לחינוך המיוחד |
|
|
גן ילדים משלב במסגרת החינוך הרגיל
|
|
|
בית-ספר לחינוך המיוחד |
|
|
כיתת חינוך מיוחד בחינוך הרגיל |
|
|
כיתה משלבת במסגרת החינוך הרגיל |
|
|
כיתות בחינוך הרגיל |
|
|
בית ספר בפיקוח הנמצא במסגרת בית-חולים או
בית-כלא. |
|
|
העסקת המתמחה בהוראה במרכז טיפולי חוץ-בית-ספרי
הנמצא בפיקוח משרד החינוך או רשות מקומית או
במועדוניות המופעלות בתוך מסגרת חינוך מיוחד ובאחריות
מנהל המסגרת - העסקה זו טעונה אישור מיוחד של גף
ההתמחות בהוראה. בכל מקרה, היקף ההעסקה של
המתמחה במסגרות אלה לא יעלה על 40% מכלל שליש
המשרה הנדרש להתמחות. יתרת שעות ההתמחות תהיה
במסגרת מאושרת, כמפורט ב-3.5.2 לעיל. |
3.5.3 |
|
תוכר העסקה במסגרות שפורטו לעיל בתקופה המוגדרת
כ"פגרת הקיץ" או כ"חופשת חגים" במוסדות החינוך
הכלליים, בתנאי שמשך ההעסקה, ובכלל זה זמני החופשה,
לא יפחת משישה חודשים.
|
3.5.4 |
|
העסקת המתמחה בהוראת מוזיקה |
3.6 |
המסגרות המאושרות להתמחות בהוראה הן: |
3.6.1 |
|
בתי-ספר בפיקוח משרד החינוך |
|
|
גני ילדים המפוקחים או המודרכים על-ידי משרד
החינוך. |
|
|
העסקת המתמחה בהוראה פרטנית במוסד חינוכי מוכר
(בקונסרבטוריון) טעונה אישור מיוחד של גף ההתמחות
בהוראה. בכל מקרה, העסקת המתמחה בתנאים אלה תהיה
בהיקף שלא יעלה על 40% מכלל שליש המשרה הנדרש
להתמחות. יתר שעות ההתמחות יהיו במסגרת מאושרת,
כמפורט ב-3.6.1 לעיל, ולא במסגרת פרטנית.
|
3.6.2 |
|
העסקת המתמחה בהוראת מחול |
3.7 |
לעניין ההתמחות תוכר הוראת מחול כחלק ממערכת
הלימודים בגני ילדים או בבתי הספר בכיתות היסוד,
בחטיבת הביניים או בחטיבה העליונה. |
3.7.1 |
|
העסקת המתמחה במרכזים חוץ-בית-ספריים טעונה אישור
מיוחד של גף ההתמחות בהוראה. בכל מקרה, היקף ההעסקה
של המתמחה במרכזים אלה לא יעלה על 40% מכלל שעות
ההוראה הנדרשות להתמחות. יתר שעות ההתמחות תהיינה
במסגרת מאושרת, כמפורט ב-3.7.1 לעיל.
|
3.7.2 |
|
העסקת המתמחה בהוראת חינוך גופני |
3.8 |
תוכר הוראת חינוך גופני כחלק ממערכת הלימודים הבית
ספרית בכיתות היסוד, בחטיבת הביניים או בחטיבה
העליונה. |
3.8.1 |
|
תוכר הוראת חינוך גופני בכיתות גן הפועל במסגרת "חטיבה
צעירה" המשולבת בבית-ספר. |
3.8.2 |
|
תוכר העסקת המתמחה במועדון ספורט בית-ספרי במקביל
לעבודתו בהוראת חינוך גופני באותו בית-ספר בהיקף של 4
ש"ש לפחות, בתנאי שסך שעות ההעסקה בשני התפקידים
יהיה שליש משרה לפחות. |
3.8.3 |
|
העסקה בהוראת תחום החינוך הימי לא תוכר כהתמחות
בהוראת החינוך הגופני.
|
3.8.4 |
|
העסקת המתמחה בהוראת אמנות |
3.9 |
תוכר הוראת אמנות כחלק ממערכת הלימודים הבית ספרית
בכיתות היסוד, בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה. |
3.9.1 |
|
תוכר הוראת אמנות במסגרת אגפי נוער ואגפי חינוך
במוזיאונים המוכרים על ידי מינהל התרבות שבמשרד
החינוך התרבות והספורט. |
3.9.2 |
|
העסקת המתמחה בכל המסגרות הנזכרות לעיל טעונה תיאום
עם הפיקוח על הוראת האמנות במחוז. חובתם של המתמחה
ושל הגוף המעסיק לקבל אישור מאת הפיקוח על השיבוץ
בעבודה.
|
3.9.3 |
|
העסקת המתמחה בהוראת תיאטרון |
3.10
|
תוכר הוראת תיאטרון כחלק מתכנית הלימודים הבית ספרית
בכיתות היסוד, בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה. |
3.10.1 |
|
העסקת המתמחה בהוראת תיאטרון טעונה תיאום עם
הפיקוח על הוראת התיאטרון במחוז. חובתם של המתמחה
ושל הגוף המעסיק לקבל אישור מאת הפיקוח על השיבוץ
בעבודה.
|
3.10.2 |
|
התמחות בחינוך החברתי-קהילתי |
3.11
|
בשנת ההתמחות בהוראה ישלב המתמחה עבודה כמורה
בהוראת המקצוע שהתמחה בו ועבודה עם נוער, בהתאם
לתת-התמחות בתחום החברתי-קהילתי שהוכשר אליה. |
3.11.1 |
|
התמחות במקצועות ההוראה בחינוך הפורמאלי היא אחד
התנאים לקבלת רישיון לעיסוק בהוראה מהאגף הבכיר לכוח
אדם בהוראה. התמחות בחינוך החברתי-קהילתי היא אחד
התנאים לקבלת רישיון הדרכה ממינהל החברה והנוער.
|
3.11.2 |
|
המתמחה רשאי לחלק את עבודתו בין ההוראה ובין הדרכת
הנוער באותה
שנה, בתנאי שסך שעות העבודה בהוראה יגיע יחד לכדי
שליש משרה
לפחות. |
3.11.3 |
|
המתמחה רשאי לפצל את התמחותו לשנתיים, שנה אחת
כמורה ושנה אחת כמדריך נוער, בתנאי שבכל שנה הוא יעבוד
בהיקף של שליש משרה לפחות. |
3.11.4 |
|
ההתמחות במקצועות ההוראה תיעשה במסגרות המפורטות
לעיל. ההתמחות בחינוך החברתי-קהילתי טעונה אישור
מוקדם של ראש התחום המחוזי במינהל החברה והנוער או
של נציג מוסמך מטעמו, בהתאם לתחום שהוכשר אליו
המתמחה. |
3.11.5 |
|
ההתמחות בהדרכה בתחום של "נוער וקהילה" תיעשה
במוסדות המקיימים פעילות חינוכית סדירה וקבועה במסגרת
החינוך החברתי-קהילתי. |
3.11.6 |
|
המסגרות המאושרות להתמחות בהדרכה בתחום "נוער
וקהילה" הן: |
3.11.7 |
|
מחלקות לנוער ברשויות מקומיות ובעיריות |
|
|
מחלקות לנוער במתנ"סים |
|
|
תנועות נוער |
|
|
בתי נוער |
|
|
בתי ספר קהילתיים |
|
|
מסגרות וולונטריות חוץ-קוריקולריות בבתי-ספר
ובפנימיות |
|
|
מחנות קיץ וקייטנות. |
|
|
המסגרות המאושרות להתמחות בהדרכה בתחום של "קידום
נוער" הן: |
3.11.8 |
|
יחידות לקידום נוער ברשויות |
|
|
מרכזי היל"ה |
|
|
פרויקטים בבתי-הספר ובפנימיות באחד מן התחומים
האלה: מניעת נשירה, מניעת אלימות, מניעת התמכרויות
(לסמים ולאלכוהול). |
|
המסגרות המאושרות להתמחות בתחום של "של"ח וידיעת
הארץ" הן בבתי ספר המקיימים פעילות של"ח וידיעת הארץ
בהנחיית הפיקוח על התחום במחוז.
|
3.11.9 |
|
המסגרות המאושרות להתמחות בתחום של ריכוז חינוך
חברתי הן בבתי ספר המקיימים פעילות של ריכוז חינוך
חברתי, בהנחיית הפיקוח על החינוך החברתי במינהל החברה
והנוער. |
3.11.10
|
|
אפשר לבצע חלק מן ההתמחות בחינוך החברתי-קהילתי
במסגרת של פעילות קיץ (מחנה, סמינר וכדומה); זאת בתנאי
שהפעילות מיועדת לנוער בגיל חטיבת הביניים ומעלה והיא
בת שלושה ימים לפחות, וכוללת לינה, ויש בה מגוון של
פעילויות עיוניות, יצירתיות וחברתיות. במקרה זה ההיקף
הנדרש להתמחות בחינוך החברתי-קהילתי יושלם בעבודה
סדירה של המתמחה באחת מן המסגרות המפורטות
ב-3.11.5 ו-3.11.6 לעיל.
|
3.11.11
|
|
4. נוהלי ההפניה להתמחות בהוראה
גף תנועת עובדי-הוראה באגף הבכיר לכוח אדם בהוראה ינפיק למתכשר
להוראה במכללות לחינוך טופס "הפניה למתמחה בהוראה" לקראת
השנה האחרונה ללימודי התואר או תעודת ההוראה. בתהליך מתן
ההפניה נערך גם סיווג לאחד מן המחוזות (לבוגרי האוניברסיטאות לא
הנפיקו הפניות עד כה. על כל שינוי בנוהל יבוא פרסום מיוחד).
|
4.1 |
ה"הפניה למתמחה בהוראה" תהיה בתוקף עד שלוש שנים מיום
הוצאתה. למימוש ההפניה לאחר שלוש שנים מיום הוצאתה על המועמד
להתמחות בהוראה לפנות לגף תנועת עובדי-הוראה בבקשה לחידוש
תוקף ההפניה שבידו.
|
4.2 |
מתכשר להוראה שהוא לומד סדיר במכללה להכשרת עובדי הוראה
זכאי לממש את ה"הפניה למתמחה בהוראה" שבידו כבר בשנה
האחרונה ללימודיו, בתנאי שישלים את חובות הלימודים של השנים
הקודמות לתעודת הוראה ויש בידו אישור על כך (ראה דגם של האישור
בנספח 3 של החוזר).
|
4.3 |
מתכשר להוראה הלומד במסגרת המסלול להסבת אקדמאים זכאי
לממש את ה"הפניה למתמחה בהוראה" שבידו רק עם השלמת חובת
ההתנסות המעשית בהוראה וחובות הלימודים הפדגוגיים במכללה.
|
4.4 |
5. נוהלי הכניסה לעבודה בשנת ההתמחות
שנת ההתמחות היא השנה הראשונה שבה המועמד להתמחות משתלב
בעבודת ההוראה.
|
5.1 |
המועמד להתמחות יפנה למחוז (בחטיבה העליונה - למנהל בית-הספר)
כאשר בידו טופס "הפניה למתמחה בהוראה" ו"גיליון הערכה" מאת
המוסד המכשיר.
|
5.2 |
שיבוצו בפועל של המתמחה בחינוך הקדם-יסודי, בחינוך היסודי או
בחטיבת הביניים יאושר על גבי טופס שיבוץ חתום על-ידי הפיקוח ועל
ידי גף כוח אדם במחוז, בהתאם לנהלים הקיימים.
|
5.3 |
שיבוצו בפועל של המתמחה בחינוך המיוחד, בחינוך הגופני, בחינוך
החברתי-קהילתי, בהוראת מוזיקה, בהוראת מחול ובהוראת אמנות
יאושר על גבי טופס שיבוץ חתום על ידי המפקח המקצועי.
|
5.4 |
מיד עם הכניסה לעבודה יודיע על כך המתמחה למרכז ההתמחות
במוסד שבו הוא עושה את סדנת ההתמחות בהוראה, ויציג לפניו אישור
על כך, חתום על-ידי הפיקוח או על-ידי מנהל בית-הספר (ראה דגמי
אישורים בנספחים 2 ו-4 של החוזר). על המתמחה להמציא למרכז
ההתמחות את הפרטים האלה: |
5.5 |
שם גן-הילדים, בית-הספר או המוסד החינוכי |
|
|
הכתובת ומס' הטלפון של גן-הילדים, בית-הספר או המוסד
החינוכי |
|
|
שם המפקחת על גן-הילדים, המפקח, מנהל בית-הספר או מנהל
המוסד החינוכי |
|
|
שם הגננת החונכת או המורה החונך ומספרי תעודות הזהות שלהם
|
|
|
היקף ההעסקה |
|
|
שכבת הגיל |
|
|
מקצועות ההוראה/תחומי ההעסקה ותפקידים נוספים.
|
|
|
6. חובות המתמחה בהוראה
|