בטיחות, ביטחון ושעת חירום |
.5 |
בטיחות וזהירות בדרכים |
5.2 |
היערכות בחינוך לבטיחות בדרכים לסיום שנת הלימודים התשס"ו, לקראת חופשת הקיץ ופתיחת שנת הלימודים התשס"ז
|
5.2-4 |
1. היערכות לסיום שנת הלימודים התשס"ו
1.1 |
בחודש האחרון לשנת הלימודים התשס"ו ולקראת היציאה לחופשת הקיץ יקיימו המורים בכל הכיתות, וכן הגננות בגני הילדים, דיונים מיוחדים בנושא ההתנהגות הבטיחותית בחופשת הקיץ ובשעות הפנאי.
בדיונים אלה יושם דגש על אחריותם של התלמידים להתנהגות בטיחותית בעת ההליכה בדרך, בעת המשחק - ובכלל זה בחירת מקומות בטוחים למשחק - ברכיבה על אופניים ובנסיעה ברכב פרטי וברכב ציבורי. בהמשך סעיף זה אנו מביאים רשימת כללים להתנהגות בטיחותית.
|
1.2 |
בגני החובה יושם דגש על דיונים משותפים עם ההורים לקראת המעבר לבית-הספר ועל הצורך לבחור ביחד עם ההורים את הדרך הבטוחה ביותר לבית-הספר ולתרגל ביחד עם ההורים את ההליכה או את הנסיעה בדרך זו. חשוב להדגיש להורים, שעד גיל 9 (לפחות בכיתות א'-ג') מומלץ ללוות את הילדים בהליכתם אל בית הספר.
גם לתלמידים בוגרים יותר, העומדים להתחיל את לימודיהם בבית-ספר חדש, כמו תלמידי חטיבות הביניים, מומלץ להכיר את הדרך הבטוחה ביותר אל בית ספרם ולתרגל מראש את ההליכה ואת הנסיעה אליו.
חשוב להדגיש בפני התלמידים, כי בקיץ תלמידי משמרות הזה"ב אינם מוצבים, ולכן יש להיות עירניים פי כמה בעת ההליכה בדרך ובחציית הכבישים.
יש לעורר את התלמידים ואת הוריהם לדון בסוגיות בטיחותיות של כל עוברי הדרך - הולכי-רגל, רוכבים על אופניים ועל אופנועים, נוסעים ברכב ונהגים - ולקבוע יחד נורמות של התנהגות תרבותית, ערכית ובטיחותית.
|
2. כללים להתנהגות בטיחותית בחופשת הקיץ
2.1 |
הליכה כהלכה |
|
א. |
בחופשת הקיץ נמצאים גם תלמידי משמרות הזה"ב בחופשה, ולכן צריך להיזהר כפליים ולחצות את הכביש לפי כל הכללים של חצייה בטוחה. |
|
ב. |
יש להקפיד על הליכה נכונה ובטוחה על המדרכה, הרחק משפת הכביש. |
|
ג. |
במקומות שאין בהם מדרכה יש ללכת בשול השמאלי של הכביש, רחוק ככל האפשר מהכביש, מול הכיוון של תנועת כלי-הרכב. |
|
ד. |
יש לחצות את הכביש במקומות הבטוחים ביותר: על גשר ובמנהרה (אם יש) ובמעברי חצייה מרומזרים או ללא רמזורים. במקומות שאין בהם מעברי-חצייה רצוי לחצות בקרבת צומת כדי להרחיב את שדה הראייה. |
|
ה. |
בהליכה בקבוצה יש ללכת בטור עורפי. |
|
ו. |
בהליכה בקבוצה בשעת החשכה יצטיידו ההולכים בראש הטור ובסופו בפנס מאיר. |
|
ז. |
בהליכה בחשכה יש לענוד מחזירי אור על הזרועות, על קרסול הרגל ועל הגוף. |
|
ח. |
יש לבחור ללכת בדרכים בטוחות ולא בדרכים שהתנועה בהן רבה וסואנת. |
2.2 |
מקומות משחק |
|
א. |
יש לבחור את המקומות הבטוחים למשחק ולשחק רק בהם. |
|
ב. |
המקומות הבטוחים למשחק הם מגרשי-משחקים, מגרשי ספורט וגנים ציבוריים ופרטיים המוגנים על-ידי גדר בטיחות גבוהה. |
|
ג. |
המקומות האסורים למשחק הם: כבישים ומדרכות, מגרשי חנייה ציבוריים ומגרשי חנייה ביתיים, בעיקר בבתים משותפים. |
|
ד. |
בעת ההליכה אל מגרש המשחקים או הספורט יש לשאת כדור בתוך שקית כדי שלא יישמט ויתגלגל לרחוב. |
|
ה. |
מותר לגלוש בגלגשות, בגלגיליות ובקורקינט רק במגרשי הספורט ובמקומות שקיים בהם משטח מיוחד לכך. הגולשים חייבים להצטייד בקסדה, בכפפות ובמגני ברכיים ומרפקים. הגולשים בקורקינט ינעלו נעליים סגורות או נעלי ספורט. הגלישה מותרת רק במגרשים שנועדו לכך. |
|
ו. |
בעת ההליכה אל מגרש ההחלקה יש לשאת את הגלגשות בשקית, ואת הקורקינט יש לאחוז ביד. |
|
ז. |
בעת המשחק והגלישה יש להתחשב באחרים ולהימנע מפגיעה בזולת. |
2.3 |
רכיבה על אופניים |
|
א. |
לפני הרכיבה יש לבדוק את תקינות האופניים ואת אבזרי הבטיחות. |
|
ב. |
יש לחבוש קסדה כדי להגן על הראש. מומלץ גם ללבוש מגני ברכיים ומרפקים. |
|
ג. |
יש לרכוב על-פי כל הכללים, בצד ימין של הדרך, ולציית לתמרורים ולרמזורים. |
|
ד. |
בשעת החשכה יש לענוד על-הגוף, ובמיוחד על קרסול הרגל, על הזרועות ועל הקסדה, מחזירי אור נוסף למחזירי האור הנמצאים על האופניים. |
|
ה. |
יש להעדיף לרכוב בדרכים שאינן סואנות, בשבילים המיוחדים לרוכבי אופניים ובמגרשים המתאימים. אין לרכוב על אופניים ברחובות שיש בהם תנועה סואנת או בדרכים בין-עירוניות שהתנועה בהן מהירה. |
|
ו. |
בתנאי דרך קשים יש להימנע מרכיבה ולהוביל את האופניים בהליכה. |
2.4 |
נסיעה ברכב |
|
א. |
הכניסה לרכב והיציאה ממנו תיעשינה רק מהדלת הסמוכה למדרכה. |
|
ב. |
לפני תחילת הנסיעה יש לבדוק שדלתות הרכב סגורות היטב. |
|
ג. |
על-פי החוק יש לחגור חגורות בטיחות או התקן ריסון מתאים אחר בנסיעה ברכב פרטי במושבים הקדמיים ובמושבים האחוריים. |
|
ד. |
אין להוציא חלקי גוף מהרכב, ואין לזרוק חפצים ברכב או מחוצה לו. |
|
ה. |
ברכב ציבורי יש להתנהג בנימוס, ובנסיעה בעמידה יש להיאחז בשתי הידיים בידית או במוט אחיזה. |
|
ו. |
בתחנת ההסעה יש להמתין במרחק שני צעדים לפחות לפני שפת הכביש. |
|
ז. |
בירידה מהאוטובוס יש להתרחק מיד אל מרכז המדרכה. אין לחצות את הכביש לפני שהאוטובוס עזב את התחנה. |
|
ח. |
בזמן הנסיעה אין להרעיש; יש לשבת בשקט ולעסוק בקריאה, במשחקים שקטים, בהאזנה לקלטת באוזניות וכו'. |
3. היערכות להוראת החינוך לבטיחות בדרכים בשנת הלימודים התשס"ז
3.1 |
מערכת החינוך רואה בחינוך לבטיחות בדרכים משימה לאומית ראשונה במעלה, המחייבת את כלל ציבור המחנכים לראות בנושא זה את אחד האתגרים המרכזיים. |
3.2 |
לקראת שנת הלימודים התשס"ז תתוגבר הוראת נושא הבטיחות בדרכים במערכת החינוך תוך הדגשת הערך של שמירה על חיי האדם והחשיבות של פיתוח כישורי חיים.
בשנת הלימודים התשס"ז חובה לשלב את החינוך לבטיחות בדרכים כחלק מארגון הסביבה החינוכית בפעילויות בגן באופן שוטף ובהפעלת התכנית "לנוע בעולם מתנועע", וכן בכיתות א' (בתכנית "ללמוד תנועה") ובכיתות ה' (בתכנית "עצמאים בשטח") בבתי הספר היסודיים ובכיתות י"א בבתי-הספר העל-יסודיים (בתכנית "חינוך תעבורתי").
יודגש כי נוסף לתכנית הליבה המחייבת לכיתות א'-ו' בית הספר מחויב ללמד בכל שנה לפחות שעתיים נוספות מתוך אשכול התרבות הבית-ספרי. באשכול זה מופיע גם נושא הבטיחות והזהירות בדרכים שצוין כאחד הדגלים החינוכיים-הערכיים של הנהלת המשרד (ר' חוזר הוראות הקבע סו/3(א), סעיף 3.1-25).
על בית הספר היסודי לדאוג שבמשך שנות הלימודים מכיתה א' ועד כיתה ו' ייחשפו התלמידים לנושא הבטיחות בדרכים לפחות שעתיים שבועיות במהלך שתי שנות לימוד. מומלץ להפעיל תכניות חונכות בבטיחות בדרכים בבתי הספר היסודיים והעל-יסודיים: בכיתות ו' תופעל תכנית חונכות שבה ייחנכו תלמידים מכיתות נמוכות יותר. המפקחים הכוללים לא יאשרו תכניות בית ספריות ללא שילוב נושא הבטיחות והזהירות בדרכים. בבתי-הספר העל-יסודיים, מלבד התכנית "החינוך התעבורתי" בכיתות י"א, ימשיכו ללמוד את תכניות החינוך לבטיחות בדרכים בכיתות ט' ו-י'. כמו-כן תילמד כניסוי תכנית חדשה, "אנשים שונים באמצע הדרך", בכיתות ז'-ח'.
כל זה מחייב גם היערכות של מנהלי בתי-הספר ושל המורים והגננות להוראה בכיתות וגם היערכות להשתלמויות מורים. המפקחות בגני הילדים והמפקחים הכוללים בבתי-הספר יוודאו שנושא הבטיחות בדרכים נכלל בתכנית העבודה ובמערכת השעות של המוסד החינוכי ושהגננות והמורים משובצים להשתלמויות הייעודיות להוראת התכניות בכיתות.
|
3.3 |
מנהלי בתי-הספר יודיעו לצוותים החינוכיים כי עליהם להצטייד בספרי הלימוד המתאימים או להנחות את התלמידים לרכוש את הספרים המאושרים בהתאם לשכבת-הגיל ועל פי רשימת ספרי הלימוד המאושרים בחוזר "הודעות ומידע" סו/8(ב), עמ' 88-87, 124 ו-159. |
3.4 |
לקראת תחילתה של שנת הלימודים התשס"ז המנהלים מתבקשים לחזור ולהזכיר את עקרונות ההתנהגות הבטיחותית בימי ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים ובמפגשים עם ההורים, במיוחד עם ההורים של תלמידי כיתות א'-ג'. |
3.5 |
עם תחילת שנת הלימודים התשס"ז יקיימו המורים בכל הכיתות, וכן הגננות בגני הילדים, דיונים מיוחדים בנושא ההתנהגות הבטיחותית בדגש על הליכה בטוחה לבית הספר, שימוש במעבר חצייה, ציות למשמרות הזה"ב והתנהגות בטיחותית בהסעות תלמידים, בנסיעה בתחבורה ציבורית וברכב הפרטי, ובכלל זה מתקני ריסון וחגורות בטיחות ועלייה לרכב וירידה ממנו. |
4. הפעלת תלמידי משמרות הזה"ב
פעילות משמרות הזה"ב היא חלק מהפעילות החינוכית של בית-הספר. משרד החינוך רואה את תלמידי כיתה ו' (שהוכשרו להפעלת משמרות הזה"ב) כמתאימים להמשיך ולמלא את תפקידם בצמתים כפי שהיה עד כה, ללא
השגחת מורים או מבוגרים אחרים, בכפיפות להנחיות ההפעלה של משמרות הזה"ב כפי שהן מופיעות בחוזרי הוראות הקבע תשס/1(א), סעיף 5.2-3; סג/5(א), סעיף 5.2-10; סג/7(א), סעיף 5.2-11.
מנהלי בתי הספר ירכשו עד סוף חודש אוגוסט 2006 את כל הציוד הנדרש להפעלת תלמידי המשמרות (מדים, מוטות צבועים ותמרורים) וייערכו בשיתוף עם משטרת ישראל ועם מנהלי מטות הבטיחות ברשויות המקומיות להפעלה מסודרת של משמרות הזה"ב.
לקבלת מידע נוסף וסיוע אפשר לפנות אל הממונים על החינוך לבטיחות
בדרכים במחוזות לפי הרשימה שלהלן. אפשר להיעזר גם באתר האינטרנט של תחום זהירות ובטיחות בדרכים: www.education.gov.il/zahav.
|
5. הממונים על החינוך לזהירות ולבטיחות בדרכים במחוזות
מס' |
השם |
המחוז |
שכבת הגיל |
הכתובת בעבודה |
מס' הטלפון בעבודה |
1. |
ציונה סקר |
מנח"י |
יסודי ועל-יסודי |
כנפי נשרים 22, ג' שאול, ירושלים |
02-5601483/4
פקס' 02-5601482
|
2. |
מאיר אסרף |
ירושלים |
יסודי ועל-יסודי |
כנפי נשרים 22, ג' שאול, ירושלים |
02-5601507
פקס' 02-5601482
|
3. |
מרגלית רטר |
צפון |
יסודי ועל-יסודי |
לשכת מחוז צפון, קריית הממשלה, נ"ע 17105 |
04-6500366
פקס' 04-6500265
|
4. |
נגה בכרך |
חיפה |
יסודי |
קריית הממשלה ע"ש יצחק רבין, פל-ים 15א', חיפה 33095 |
04-8632690/3
פקס' 04-8632694
|
5. |
אביבה אלעזרי |
חיפה |
על-יסודי |
קריית הממשלה ע"ש יצחק רבין, פל-ים 15א', חיפה 33095 |
04-8632693/1
פקס' 04-8632694
|
6. |
רחל פאר |
תל-אביב |
יסודי ועל-יסודי |
בניין מוסקוביץ, השלושה 2, יד אליהו, ת"א |
03-6896381
פקס' 03-6896805
|
7. |
שרית פרידמן |
מרכז |
יסודי |
בניין מוסקוביץ, השלושה 2, יד אליהו, ת"א |
03-6896528/9
פקס' 03-6896501
|
8. |
יעקב נגר |
מרכז |
על-יסודי |
בניין מוסקוביץ, השלושה 2, יד אליהו, ת"א |
03-6896528/34
פקס' 03-6896501
|
9. |
זיוה מקסימוב |
המגזר ההתיישבותי |
על-יסודי |
בניין מוסקוביץ, השלושה 2, יד אליהו, ת"א |
03-6898835
פקס' 03-6898678
|
10. |
שרה וייסלר |
דרום |
יסודי ועל-יסודי |
קריית הממשלה, התקוה 4, באר שבע |
08-6263327
פקס' 08-6263241
|
11. |
יצחק אביגזר |
דרום |
יסודי ועל-יסודי |
קריית הממשלה, התקוה 4, באר שבע |
08-6263269
פקס' 08-6263241
|
12. |
יוסף אבו-מוך |
המגזר הלא יהודי |
יסודי ועל-יסודי |
קרית הממשלה ע"ש יצחק רבין, פל-ים 15א', חיפה 33095 |
04-8632695/6
פקס' 04-8632694
|
13. |
הרב חניאל פרבר |
המגזר החרדי |
יסודי ועל-יסודי |
דבורה הנביאה 2, בניין לב-רם, ירושלים 91911 |
02-5602814
02-5602542
|
|
|
הודעות
חוזר מנכ"ל סו/10, ה' בסיוון התשס"ו, 1 ביוני 2006
|