א. רקע
תכנית חפציב"ה, הוקמה ע"י משרד החינוך בשיתוף לשכת הקשר ("נתיב") בתש"ן (1990). בשנים 2002-1990, פעלה חפציב"ה באמצעות לשכת הקשר ("נתיב") במימון משרד החינוך. משנת 2003 פועלת התכנית בשיתוף ובאמצעות הסוכנות היהודית.
על מנת לשמר ולטפח את מערכת החינוך היהודית-ישראלית המוכרת והמבוססת, בשנת 2009 הממשלה החליטה: "להמשיך ולהפעיל את פרוייקט חפציב"ה לחינוך יהודי במדינות חבר העמים, המבוצע באמצעות משרד החינוך" (1.3.2009, מס' 4529, סעיף 4. ג)
ב. הנחות יסוד
- מדינת ישראל מעוניינת להשיב ליהודי ברה"מ לשעבר את זהותם היהודית ואת זיקתם לעמם ולארץ מולדתם, להגביר את העלייה ולצמצם את ההתבוללות.
- יהודי ברה"מ לשעבר מצויים בתהליך שיבה כפול: לזהות היהודית ולארץ המולדת. הם מהווים פוטנציאל עלייה גדול לישראל.
- הסכמים בין המדינות פתחו בפנינו אפשרויות להשפיע על תהליכים אלו.
- המאמץ החינוכי שם נושא פירות: העמקת הזהות היהודית והגברת הזיקה לעם ישראל ולמדינת ישראל; עליית תלמידים ומשפחותיהם; שיפור הקליטה.
השקעה בחינוך יהודי היא תנאי להמשך העלייה מברה"מ לשעבר ולקיום הקהילות היהודיות.
ג. יעדים ומטרות:
-
טיפוח, העמקה וביסוס הזהות היהודית וזיקתם של הצעירים לעם היהודי ולמורשתו הרוחנית, התרבותית והלאומית, למפעל הציוני, למדינת-ישראל ולארץ ישראל.
- עידוד העלייה לישראל בקרב התלמידים ובני משפחותיהם.
- חיזוק הקהילה היהודית בברה"מ לשעבר ושמירה על זיקתה לעם היהודי ולמדינת ישראל.
המטרות מושגות באמצעות היעדים הבאים:
-
הטמעת חומרי לימוד וחומרים מתודיים לתלמיד ולמורה בתחומי הידע: עברית, מורשת יהודית, היסטוריה במסגרת הוראה פורמלית של המגמה הישראלית-יהודית.
- הפעלת פרויקטים חינוכיים ייחודיים בנוסף ללימודים הפורמליים של המגמה, הכוללים פעילות מקדימה, ליווי במהלך התהליך ובסיומו: מסע, אולימפיאדה, שגרירים צעירים ועוד.
- טיפוח רמה מקצועית של המורים במגמה הישראלית-יהודית: עברית, מורשת, היסטוריה, ופרויקטים חינוכיים, באמצעות סמינרים, השתלמויות, קורסים מקוונים, ליווי שוטף במהלך השנה למורים שליחים ומורים מקומיים וקיום תחרות "מורה השנה".
- תמיכה וחיזוק הפעילות הלימודית והחינוכית של בית הספר ע"י המורה השליח מטעם משרד החינוך הישראלי.
- קיום למידה משמעותית בעזרת הוראה אינטגרטיבית ובניית קשרים בין מקצועיים.
- קשר רציף עם מטה "חפציב"ה", הכולל: מפגשים במהלך ביקורים בבתי הספר וקיום כנסים למנהלים.
ד. בתי הספר של חפציב"ה, נתונים והיקפים – תשע"ט:
- חפציב"ה פרוסה ב-10 רפובליקות של ברה"מ לשעבר, ומהווה מרכיב מרכזי בחינוך היהודי ציוני בברה"מ לשעבר.
- 46 בתי-ספר יהודיים יומיים. מהם: 18 ברוסיה; 19 באוקראינה ובמולדובה; 5 בליטא, לטביה, אסטוניה ובלארוס; 4 באסיה ובדרום קווקז. (במרחב פועלים עוד כמה עשרות בתי ספר יהודיים יומיים, קטנים מאד, רובם מופעלים על ידי רשת אור אבנר).
- כ-12,500 תלמידים, כיתות א'-י"ב.
- 48 מורים-שליחים מישראל וכ-250 מורים מקומיים מלמדים במסגרת חפציב"ה את מקצועות המגמה: עברית, היסטוריה יהודית ומסורת.
ה. הפעילות מבוצעת על ידי צוות מטה חפציב"ה במשרד החינוך ובאחריותו לאורך שנת הלימודים:
- מורים-שליחים: איתור, גיוס, מיון, הכשרה ושיבוץ בבתי הספר.
- ליווי והנחיה, פיקוח ובקרה, על-ידי צוות מטה חפציב"ה במשרד החינוך
- הכשרה והשתלמות, סמינרים וימי עיון למורים-השליחים ולמורים המקומיים
- פיתוח והטמעת תכניות לימודים: עברית, היסטוריה, מסורת ולימוד על מדינת ישראל.
- חינוך בלתי פורמאלי: ציון חגים ומועדים ; תכנית יום העצמאות; בר/בת מצווה, אולימפיאדה ועוד.
- פרויקטים חינוכיים: "מסע שלי לישראל"- סיור לימודי של תלמידי כיתות י' בישראל, "תאומות"- קשרים מאורגנים בתי-ספר בברה"מ לשעבר ובישראל.
ו. מטה חפציב"ה
מטה חפציב"ה כפוף לאגף בכיר קשרי חוץ במשרד החינוך.
המטה כולל: מנהלת פדגוגית, רכז כוח אדם והשתלמויות, צוות הדרכה - שבעה מדריכים פדגוגיים (עברית, היסטוריה יהודית, תרבות ומסורת ישראל, זהות יהודית וחינוך בלתי פורמאלי). הצוות ותיק, מקצועי ומנוסה מאד בפעילות החינוכית הייחודית בברה"מ לשעבר.